Gå til innhold

Hjemmeautomasjon - Hva er det og hvorfor skulle jeg bry meg? (Automasjonskaféen)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kanskje, men jeg er ikke veldig tilhenger av å bruke nødutstyr til slikt. Man risikerer at når man faktisk virkelig har bruk for det så ignorerer man det fordi man blir vant til det... Og hva er da poenget?

 

Men jeg har et par forslag:

1) Rigg opp et skikkelig anlegg eller med en irriterende lyd.

2) Motoriser senga og tipp den.

3) Automatiser vanningsanlegg?

Lenke til kommentar

Eller enda bedre, for oss som bor ute på landet og har enkel tilgang til sånt: Legge gjerdetråd til elektrisk gjerde under lakenet, koble kontakten til en NEXA-bryter (fortrinnsvis inni et dirkesikkert skap) og så kjøre en nedtelling: 10, 9, 8, 7, 6, 5, 4, 3, 2, 1, klikk - zzzzap! ;)

Lenke til kommentar

Da er du nok i en helt annen periode av foreldrefasen, antar jeg. For akkurat det har jeg aldri hørt noen si om tenåringer! Hva med høyttalere med lyden av bølger, eller noe sånt? ;)

Det fungerer. Lillejenta har sin egen Squeezebox Radio som spiller bølgeskvulp hele nattap. :)

Lenke til kommentar

er det noen som vet om det finnes noen din rail brytere som støttes av rfxcom?

Nei. Men de finnes i X10-format...

(eneste jeg har sett på en stund)

 

var det samme som bert svarte desverre. synd det der.

 

sendte forresten en mail til homseer og spurte pent om release tid og pris på hs3 fikk dette som svar:

 

Release dates and costs for HS3 have not been announced yet. We’re looking at the end of this year.

 

er selv veldig usikker på og bruke 600 usd på på hspro nå og deretter "må" oppgradere igjen mot slutten av året. noen som har noen synspunkter på dette?

Lenke til kommentar

sendte forresten en mail til homseer og spurte pent om release tid og pris på hs3 fikk dette som svar:

 

Release dates and costs for HS3 have not been announced yet. We’re looking at the end of this year.

Den siste informasjonen tilgjengelig finner du på homeseers forum. :)

 

er selv veldig usikker på og bruke 600 usd på på hspro nå og deretter "må" oppgradere igjen mot slutten av året. noen som har noen synspunkter på dette?

Akkurat det blir det nok opp til deg selv å vurdere...

Lenke til kommentar

sendte forresten en mail til homseer og spurte pent om release tid og pris på hs3 fikk dette som svar:

 

Release dates and costs for HS3 have not been announced yet. We’re looking at the end of this year.

Den siste informasjonen tilgjengelig finner du på homeseers forum. :)

 

er selv veldig usikker på og bruke 600 usd på på hspro nå og deretter "må" oppgradere igjen mot slutten av året. noen som har noen synspunkter på dette?

Akkurat det blir det nok opp til deg selv å vurdere...

 

sendte mail til homeseer og spurte om det var mulig og få en kode for 25% og jagu fikk jeg det ikke. strålende service fra de og med det klarte jeg selvfølgelig ikke og dy meg så da eier jeg hspro :)

Lenke til kommentar

Personlig synes jeg HomeSeer er kraftig overpriset med tanke på at store deler av funksjonaliteten (scripts m.m.) lages og tilgjengeliggjøres gratis av andre brukere i et omfang som jeg ellers forbinner med programmer som er enten gratis, åpen kildekode eller begge deler. Det stlrste plusset de har er utvilsomt mangelen på alternativer som matcher funksjonaliteten (som i stor grad er brukerskapt..)

Lenke til kommentar

Personlig synes jeg HomeSeer er kraftig overpriset med tanke på at store deler av funksjonaliteten (scripts m.m.) lages og tilgjengeliggjøres gratis av andre brukere i et omfang som jeg ellers forbinner med programmer som er enten gratis, åpen kildekode eller begge deler. Det stlrste plusset de har er utvilsomt mangelen på alternativer som matcher funksjonaliteten (som i stor grad er brukerskapt..)

Det er jo som å si at Windows og Mac OS er kraftig overpriset for du trenger jo mer programvare som andre lager... ;)

 

Det mangler ikke på open-source programmer som gjør hjemmeautomasjon. Men de er rett og slett ikke konkurransedyktige på funksjonalitet, kun på pris. Det er, som alt annet i verden, snakk om tilbud og etterspørsel (og funksjonalitet er avhengig av begge).. HomeSeer Tech er et team som trenger lønn. Det må jeg som bruker betale. Siden HS ikke har like mange brukere som f.eks. Windows, er den også dyrt.

 

Da jeg begynte med hjemmeautomasjon lette jeg lenge etter et program som hadde store muligheter og gjerne var gratis og/eller Open Source. Men med tanke på funksjonalitet finnes det ikke så mange konkurrenter (men de finnes jo, for all del).

 

For et hjemmeautomasjonsanlegg som skal dekke noe mer enn en leilighet på 20 m2, så er jo ikke HS-kostnaden veldig stor del.

 

Men det velger man jo for all del selv! :)

 

 

(Jeg har faktisk større forståelse for prisen på HomeSeer enn f.eks. Windows og MacOS... selv om det selvfølgelig ikke gjør meg noe om HS hadde vært billigere!)

Endret av Moskus
Lenke til kommentar

OSX får du vel ikke kjøpt i løsvekt, og WIndows har jeg alri betalt for (Bortsett fra motvillig, på laptoper der man ikke har noe valg.)

 

Skal ikke si at HS-folkene ikke gjør en bra jobb, men hvis du tar bort all scripts og plugin som er gjort tilgjengelig (gratis) av brukere på frivillighetsbasis, hadde det du står igjen med vært ganske ribbet, etter mitt syn. Jeg synes vel heller det er rare at folk bidrar så mye gratisarbeid for en komersiellbedrift. Selv om de sikkert i egne øyne ikke gjør det for dem men for andre brukere - og aller mest for seg selv, ettersom de selvfølgelig vil ha et aktivt community som gagner dem selv senere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...