Gå til innhold

Hjemmeautomasjon - Hva er det og hvorfor skulle jeg bry meg? (Automasjonskaféen)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det håper jeg da! Jeg kjøpte RFXtrx fordi dere her sa at det var bedre og støttet mer enn Tellstick. Det står på Teknikmagasinets side:

 

Kan også brukes med Tellstick Net (art 640063) for å holde oversikt over temperaturen i hytta.

Som NgZ sier: RFXCOM støtter vesentlig flere protokoller enn Tellstick (og er eller bedre på alle måter), men det betyr ikke at den støtter alle protokoller som Tellstick støtter.

Se her for støttede sensorer: http://rfxcom.com/oregon.htm

 

Når det er sagt, er Bert flink til å legge inn protokoller hvis det er mulig på en enkel måte. Ta kontakt med Support så forteller de deg hva du må gjøre (hvis det er mulig). :)

 

 

... eller bare kjøp en Oregon Scientific sensor istedenfor. ;)

Lenke til kommentar

Takk, tabbet visst litt der... Jeg har vært i kontakt med supporten, og Viking (som den egentlig heter) står på listen, men ikke med det første.

 

Så da får jeg vel krype i det sure eplet, eller hva det nå var. ;) Moskus, jeg så på et annet forum at du har en THC238, som har kablet sonde. Gir den to avlesninger, en for sonden og en for et innebygd termometer? Det blir jo iallfall billigere enn å kjøpe to av THR128. Oregon har jo dyre sensorer i forhold til mye annet. Ufattelig at de er så hysterisk dyre i Norge i forhold til i USA. Påslaget på Oregon er høyere enn på det meste av elektronisk utstyr jeg har vært borti.

 

Hvis ikke, har jo meteo.no La Crosse TX3 til 149, som blir en del billigere enn Oregon-greiene. Det fungerer med RFXCom-utstyr og bør vel være like bra, eller hva? Jeg er ikke ute etter halve graders presisjon.

Endret av Pallantir
Lenke til kommentar

Moskus, jeg så på et annet forum at du har en THC238, som har kablet sonde. Gir den to avlesninger, en for sonden og en for et innebygd termometer?

THC238 gir kun en avlesning (fra sonden), den har ikke innebygd termometer. Jeg tror ikke Oregon Scientific har noen som har inne- og utesensor i samme boks.

 

Hvis ikke, har jo meteo.no La Crosse TX3 til 149, som blir en del billigere enn Oregon-greiene. Det fungerer med RFXCom-utstyr og bør vel være like bra, eller hva? Jeg er ikke ute etter halve graders presisjon.

La Crosse-støtten er ganske ny (den kom med RFXtrx433) så jeg har faktisk ikke fått prøvd den enda.

 

Jeg har kjøpt de fleste av mine Oregon-sensorer her: http://weathershop.co.uk/

Lenke til kommentar

De hadde noen greie tilbud, men hvordan er frakten derfra?

 

Clas har noen rimelige Prologue-greier, men det virker ikke som det er støttet. Er det verdt å leke seg med for å teste, eller er det håpløst så lenge merket ikke står oppført på RFXComs side?

 

Og når vi er inne på å leke litt: Jeg fikk signal fra bare én av røykvarslerne i hytta. Jeg har seks stykker (nei, det er ingen Røkke-hytte, men på ei hytte kan det fort bli for sent hvis man sover i et helt annet rom enn der det er varslere, så jeg har én i hvert rom). Men bare én av disse ga noe i loggen på EventGhost. Når jeg trykker test på de andre, skjer det ikke noe. Jeg kan utløse noen av dem, men ikke alle. Har du noen anelse om hva det kan være? De er kjøpt på Coop, og alle er like, fra samme batchen.

Endret av Pallantir
Lenke til kommentar

Og når vi er inne på å leke litt: Jeg fikk signal fra bare én av røykvarslerne i hytta. Jeg har seks stykker (nei, det er ingen Røkke-hytte, men på ei hytte kan det fort bli for sent hvis man sover i et helt annet rom enn der det er varslere, så jeg har én i hvert rom). Men bare én av disse ga noe i loggen på EventGhost. Når jeg trykker test på de andre, skjer det ikke noe. Jeg kan utløse noen av dem, men ikke alle. Har du noen anelse om hva det kan være? De er kjøpt på Coop, og alle er like, fra samme batchen.

Er alle koblet sammen (dvs er de linket)?

 

I så fall har du teknisk sett bare en røykvarsler, de har alle sammen den samme koden.

Lenke til kommentar

Ja, de er sammenkoblet. Men burde ikke EventGhost reagere på testsignaler fra noen av de andre varslerne da, med samme adresse som den ene?

Jo, EventGhost burde reagere på alle, helt likt.

Det er "KD101" røykvarslere, ikke sant?

 

Og hvordan er frakten fra den engelske nettbutikken du bruker?

Husker faktisk ikke, men det står vel på siden.

 

EDIT: Betalte £4.16 for de siste pakkene.

Endret av Moskus
Lenke til kommentar

Ja, det er KD101 ifølge EventGhost. De sender "status: panic", og id-en er 1f 03 00 (der 00 tydeligvis ikke betyr noe, siden det ikke er plass til å legge det inn i plug-in-en).

 

Det er litt merkelig. Hvis KD101 mottar et Panic-signal, så skal den også videresende det. Det kan ta litt tid (men ikke for lenge), men til slutt skal alle brannvarslere (og også EventGhost) hyle som bare juling. Jeg fikk prøve dette selv i forrige uke da jeg var litt ivrig med varmen på stekeplata da jeg skulle lage middag (kone og datter på 1 år var ikke så begeistret for svidd fisk). Det tok ikke mange sekundene før hele huset hylte og HomeSeer spydde ut tekstmeldinger, epost, Growl-updates, etc om at "Det brenner!!!"...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

He-he, kjenner til den brannvarslingen med ungenes pizzasteiking... Men nei. Og enda snålere: Nå reagerer plutselig ikke EventGhost på noen av brannvarslerne. Og når jeg kjører signal fra den til brannvarslerne, er det nå en eller to av dem som begynner å hyle. Ingen av de andre. Og ikke hver gang heller, omtrent annenhver gang. Men det varierer fra gang til gang hvilken/hvilke som reagerer!

 

Trykker jeg på knappen på hvilken som helst av dem, begynner alle å hyle. Men jeg får ikke noe i loggen. Høres det ut som et problem med RFX-driveren eller EventGhost?

 

Edit: Jeg kjører alt innenfor en virtuell maskin, men det har ikke skapt problemer for noe som helst annet noen gang. Så det ville være rart om dette har med VMWare å gjøre.

Endret av Pallantir
Lenke til kommentar

Jeg har lastet ned og installert testversjon av Homeseer og RFXCom plug-in for å sjekke om det blir motatt noe, og jeg ser ikke noe i loggen. Jeg ser derimot signaler fra den temperatursenderen som ennå ikke er støttet av RFXCom, men i raw-format. Hvordan legger jeg til en KD101-brannvarsler i Homeseer? Jeg prøvde med Add Device, men fant ikke røykvarslere på listas som kom opp der. Det var hovedsakelig X10-saker og termostater.

Lenke til kommentar

Takk for hjelpen, der var den! :) Det må være plug-inen i EventGhost, for Homeseer reagerte på alle varslerne. Greit å få det sjekket. Kan man forresten utløse varslerne fra Homeseer? Det går som sagt fra EventGhost, men den tar bare en eller to av dem av gangen. Ville vært greit å vite om Homeseer utløser alle.

Lenke til kommentar

Takk for hjelpen, der var den! :) Det må være plug-inen i EventGhost, for Homeseer reagerte på alle varslerne. Greit å få det sjekket. Kan man forresten utløse varslerne fra Homeseer? Det går som sagt fra EventGhost, men den tar bare en eller to av dem av gangen. Ville vært greit å vite om Homeseer utløser alle.

Ikke per nå, så vidt jeg vet. Det skal komme i en fremtidig plugin-oppdatering. Men savnet av den muligheten er ikke så stor, så jeg maser ikke så mye om det... ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...