Gå til innhold

Hjemmeautomasjon - Hva er det og hvorfor skulle jeg bry meg? (Automasjonskaféen)


Anbefalte innlegg

1. Hei er det noen som har fått homeseer remote lite til å funke?

finner ikke plugin til homeseer. står at den skal hete socket command men finner ikke noe plugin som heter det.

 

2. Eller er det noe bedre måte å få speech recognition til å vike med en android mobil?

 

3. Så er jeg litt usikker på åssen jeg for laget en event som skal skru på noen lamper 1 time etter solnedgang og som skal skru de av igjen kl 12.

den vet jeg åssen jeg lager men skulle helst fått den til å virke med denne her å.

Skal lage en event med bevegelse sensor som skrur lysene på igjen etter kl 12 frem til kl 5 ved bevegelse men skrur de av igjen etter 30min vis det ikke har vært noe bevegelse.

 

men vet ikke åssen jeg for puttet de inn i samme event sånn at lampene skrur seg på 1 time etter sol nedgang og av igjen kl 12 hvis det ikke bir registrert noe bevegelse på bevegelse sensorden. å vis det blir registrert noe bevegelse så skal lampene bli værende på og skru seg av igjen etter at det ikke har vært noe bevegelse i rommet etter 30 min. og på igjen vis det blir registrert noe bevegelse senere på natten

1. Jeg vet ikke hva "HomeSeer Remote Lite" er? Har du en link?

"Socket command" høres ut som en funksjon i i enten hs-scripting eller VB.net...

 

2. Nei.

 

3. Det er en trigger som heter "Sunset", og du kan velge X minutter/sekunder etter dette. Det er det ene eventet, så lager du bare et nytt med trigger på "Absolute time".

Det er en ypperlig demonstrasjon om bevegelssessensorer på youtube, søk f.eks. på "homeseer motion sensor".

 

Så kan du velge å legge til "Conditions". Her må du har to:

1: "After sunset"

og 2. "Time is before 23:59"

 

for eksempel... ;)

 

 

 

 

 

Det fins riktignok NEXA som jeg regner med fungerer:

http://www.teknikmag...%20ringeklokke

Kjøp Nexa hvis det er meningen det skal fungere med RFXCOM... ;)

 

 

Har de siste dagene hatt problemer med mobiltelefonene i huset. Det går ikke og ringe ut med de eller ta imot samtaler:(, Vi har kun Netcom her hjemme. Signalstyrken på mobilen kan nesten vise fult, men det går fremdeles ikke å ringe ut med telefonen. Noen ganger mister jeg kontakten helt og må restarte telefonen. Når jeg går vekk fra huset mitt og litt ut i gaten virker telefonen som den skal igjen. Det er ikke telefonen som er ødelagdt for dette skjer med min og maddamen sin telefon. Har også ringt netcom og de har ikke registrert noe rart med signalene der. Vi har aldri hatt dette problemet her før.

 

Det jeg lurer på er om mine z-wave module kan ha noe med dette og gjøre? Nå ligger z-wave på 868Mhz og mobilen ligger vel på 900mhz, så frekvensen ligger jo litt ifra hverandre.

Det siste jeg har montert opp er en currentcost (envir), men er ikke helt sikker på frekvensen på denne.

 

Har jo hatt z-wave modulene oppe en stund, så det er jo rart at det skjer nå.

Hvis noen har forslag på hva dette kan være, hadde det vært fint med litt tilbakemelding.

 

Det som er litt rart er at jeg monterte en 3,6m trampoline på Onsdag og maddamen mener at det var da vi begynte å få problemer med mobilene. Jeg er ikke helt sikker på dette, jeg mener vi hadde problemer før det også.....

Det er nok ikke Z-wave. Jeg vet ikke hva slags dekning du har, men bruker du 3G eller HSDPA, så er frekvensen 1800 MHz, altså et godt stykke fra 868 MHz. I tillegg skal det være plenty med plass mellom 868 MHz og 900 MHz båndene (ellers hadde det neppe vært lov. ;)).

 

Nye jernstenger kan fort påvirke mobilsignalene, men jeg ville tro det skulle mer til enn en trampoline...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takk, Moskus! Jeg fant til og med løse ringeknapper på Globy som kan programmeres for seg. Så da bør det gå.

 

Og det med jern og mobilsignaler kommer veldig an på hvordan signalet er fra før av. Det kan (selv om det ikke er så sannsyling) sammen med ting i huset lukke et Faraday-bur. Men det er jo lett å sjekke. To-tre voksne klarer fint å flytte en trampoline med alt på, hvis det er plass til det. Noen meter den ene eller andre veien burde være nok.

Lenke til kommentar

Er det noen som vet om det fins løse dørklokkeknapper som fungerer med RFXtrx433? Jeg kunne trenge noen stykker, og det blir dyrt å kjøpe hele sett når jeg bare trenger knappen.

 

Det fins riktignok NEXA som jeg regner med fungerer:

 

http://www.teknikmag...%20ringeklokke

 

Men også det er et sett, så jeg ender opp med nødvendig mange ding-donger. ;)

 

Du har sikkert funnet denne allerede, men til andre som leser dette senere så finnes det altså ekstra ringeknapper her:

 

http://www.globy.no/elektroartikler-electrical/tradlos-stromstyring-wireless-energy-steering/nexa-tradlos-stromstyring-nexa-wireless-energy-steering/nexa-ekstra-ringeknapp-til-dorklokke

Lenke til kommentar

Jeg Har da støtt på nok et problem, som altid :( Led er j ofremtiden, og bestemte meg for en stun siden at når pærene røk skulle jeg bytte de med led pærer og jeg øsnket ordentlige pærer så ble anbefalt philips pærene og gikk da for Philips LED MASTER 40D 4w som var dimbare. desverre er ikke de dimbare med nexa sine dimmer, har noen noe forslag over noe annet enn nexasom kan brukes?

Lenke til kommentar

1. Hei er det noen som har fått homeseer remote lite til å funke?

finner ikke plugin til homeseer. står at den skal hete socket command men finner ikke noe plugin som heter det.

 

2. Eller er det noe bedre måte å få speech recognition til å vike med en android mobil?

 

3. Så er jeg litt usikker på åssen jeg for laget en event som skal skru på noen lamper 1 time etter solnedgang og som skal skru de av igjen kl 12.

den vet jeg åssen jeg lager men skulle helst fått den til å virke med denne her å.

Skal lage en event med bevegelse sensor som skrur lysene på igjen etter kl 12 frem til kl 5 ved bevegelse men skrur de av igjen etter 30min vis det ikke har vært noe bevegelse.

 

men vet ikke åssen jeg for puttet de inn i samme event sånn at lampene skrur seg på 1 time etter sol nedgang og av igjen kl 12 hvis det ikke bir registrert noe bevegelse på bevegelse sensorden. å vis det blir registrert noe bevegelse så skal lampene bli værende på og skru seg av igjen etter at det ikke har vært noe bevegelse i rommet etter 30 min. og på igjen vis det blir registrert noe bevegelse senere på natten

1. Jeg vet ikke hva "HomeSeer Remote Lite" er? Har du en link?

"Socket command" høres ut som en funksjon i i enten hs-scripting eller VB.net...

 

2. Nei.

 

3. Det er en trigger som heter "Sunset", og du kan velge X minutter/sekunder etter dette. Det er det ene eventet, så lager du bare et nytt med trigger på "Absolute time".

Det er en ypperlig demonstrasjon om bevegelssessensorer på youtube, søk f.eks. på "homeseer motion sensor".

 

Så kan du velge å legge til "Conditions". Her må du har to:

1: "After sunset"

og 2. "Time is before 23:59"

 

for eksempel... ;)

 

 

 

 

 

Det fins riktignok NEXA som jeg regner med fungerer:

http://www.teknikmag...%20ringeklokke

Kjøp Nexa hvis det er meningen det skal fungere med RFXCOM... ;)

 

 

Har de siste dagene hatt problemer med mobiltelefonene i huset. Det går ikke og ringe ut med de eller ta imot samtaler:(, Vi har kun Netcom her hjemme. Signalstyrken på mobilen kan nesten vise fult, men det går fremdeles ikke å ringe ut med telefonen. Noen ganger mister jeg kontakten helt og må restarte telefonen. Når jeg går vekk fra huset mitt og litt ut i gaten virker telefonen som den skal igjen. Det er ikke telefonen som er ødelagdt for dette skjer med min og maddamen sin telefon. Har også ringt netcom og de har ikke registrert noe rart med signalene der. Vi har aldri hatt dette problemet her før.

 

Det jeg lurer på er om mine z-wave module kan ha noe med dette og gjøre? Nå ligger z-wave på 868Mhz og mobilen ligger vel på 900mhz, så frekvensen ligger jo litt ifra hverandre.

Det siste jeg har montert opp er en currentcost (envir), men er ikke helt sikker på frekvensen på denne.

 

Har jo hatt z-wave modulene oppe en stund, så det er jo rart at det skjer nå.

Hvis noen har forslag på hva dette kan være, hadde det vært fint med litt tilbakemelding.

 

Det som er litt rart er at jeg monterte en 3,6m trampoline på Onsdag og maddamen mener at det var da vi begynte å få problemer med mobilene. Jeg er ikke helt sikker på dette, jeg mener vi hadde problemer før det også.....

Det er nok ikke Z-wave. Jeg vet ikke hva slags dekning du har, men bruker du 3G eller HSDPA, så er frekvensen 1800 MHz, altså et godt stykke fra 868 MHz. I tillegg skal det være plenty med plass mellom 868 MHz og 900 MHz båndene (ellers hadde det neppe vært lov. ;)).

 

Nye jernstenger kan fort påvirke mobilsignalene, men jeg ville tro det skulle mer til enn en trampoline...

 

 

takk moskus :)

 

har er linken til HomeSeerRemoteLite.

 

https://play.google.com/store/apps/details?id=net.athame.HomeSeerRemoteLite&feature=search_result#?t=W251bGwsMSwyLDEsIm5ldC5hdGhhbWUuSG9tZVNlZXJSZW1vdGVMaXRlIl0.

Lenke til kommentar

Vi har kjøpt nytt hus, en enebolig! :D

Nå er det pakking, pakking og pakking på programmet, så jeg kommer ikke til å være tilstede like mye i en periode, men klarer nok ikke å holde meg unna.

 

Merker det er litt vemodig å kveile sammen kabler, fjerne automasjon og logikk jeg har brukt år på å sette opp, og som alt i alt har fungert fint. Men på den annen side får jeg plutselig mulighet til å begynne "på nytt" igjen. Denne gangen blir det nok mer Z-wave istedenfor X10, men veldig mye av utstyret skal jo i praksis bare flyttes.

 

Blir spennende dette. :)

Lenke til kommentar

Har de siste dagene hatt problemer med mobiltelefonene i huset...

Snip

 

Om det er feil på noe av utstyret, kan det forstyrre på feile frekvenser.

Har ikke registrert noe feil på utstyret mitt, alt fungerer som det skal.

 

Det trengs nødvendigvis ikke ikke merkes som at utstyret ikke virker. En sender som er for sterk (og på feile frekvenser) vil kunne tas imot ,og kansje enda bedre.

Mottagere benytter seg av oscilliatorer med blandere. Disse lager en frekvens som er noe høyere (lavere) en den frekvensen som tas imot. Feil i disse, eller nabokretser kan påvirke annet utstyr. Sendere bruker gjerne tilsvarende teknikk (interne frekvenser som ikke er "hovedfrekvensen"). Og utstyr kan være feil fra produksjon, design (Commodore 64 støyet som bare f) og kan også feile pga gjensidig påvirking.

Lenke til kommentar

Vi har kjøpt nytt hus, en enebolig! :D

Nå er det pakking, pakking og pakking på programmet, så jeg kommer ikke til å være tilstede like mye i en periode, men klarer nok ikke å holde meg unna.

 

Merker det er litt vemodig å kveile sammen kabler, fjerne automasjon og logikk jeg har brukt år på å sette opp, og som alt i alt har fungert fint. Men på den annen side får jeg plutselig mulighet til å begynne "på nytt" igjen. Denne gangen blir det nok mer Z-wave istedenfor X10, men veldig mye av utstyret skal jo i praksis bare flyttes.

 

Blir spennende dette. :)

 

Grattulerer

Lenke til kommentar

Vi har kjøpt nytt hus, en enebolig! :D

Nå er det pakking, pakking og pakking på programmet, så jeg kommer ikke til å være tilstede like mye i en periode, men klarer nok ikke å holde meg unna.

 

Merker det er litt vemodig å kveile sammen kabler, fjerne automasjon og logikk jeg har brukt år på å sette opp, og som alt i alt har fungert fint. Men på den annen side får jeg plutselig mulighet til å begynne "på nytt" igjen. Denne gangen blir det nok mer Z-wave istedenfor X10, men veldig mye av utstyret skal jo i praksis bare flyttes.

 

Blir spennende dette. :)

Grattis, fint med mere plas og boltre seg på:)

Lenke til kommentar

Har de siste dagene hatt problemer med mobiltelefonene i huset...

Snip

 

Om det er feil på noe av utstyret, kan det forstyrre på feile frekvenser.

Har ikke registrert noe feil på utstyret mitt, alt fungerer som det skal.

 

Det trengs nødvendigvis ikke ikke merkes som at utstyret ikke virker. En sender som er for sterk (og på feile frekvenser) vil kunne tas imot ,og kansje enda bedre.

Mottagere benytter seg av oscilliatorer med blandere. Disse lager en frekvens som er noe høyere (lavere) en den frekvensen som tas imot. Feil i disse, eller nabokretser kan påvirke annet utstyr. Sendere bruker gjerne tilsvarende teknikk (interne frekvenser som ikke er "hovedfrekvensen"). Og utstyr kan være feil fra produksjon, design (Commodore 64 støyet som bare f) og kan også feile pga gjensidig påvirking.

Netcom har endelig innrømmet at feilen ligger hos de, de har problemer med 3g nettet her.

Det har tatt en uke for de og komme med dette svaret.

Til Naboen sa de at han måtte bytte telefon fordi telefonen var defekt, noe som han også gjorde:)

Lenke til kommentar

Har en garasje med portåpner. Lurte på om det er noen mulighet og styre denne med homseer?

Noen som har forslag på hvordan jeg kan gjøre dette?

 

Vel, jeg har gjort det enkelt med Girder. Regner med at Homeseer også kan gjøre dette: På alle garasjedører har du en knapp til å ha inne i garasjen (i tilfelle noen lukker døra med fjernkontrollen mens du står der, antar jeg). Jeg har satt opp en X10-strømplugg (som skal byttes ut med Nexa når jeg får RFXtrx hjemme også). I den sitter det en vanlig 12-volts strømforsyning (biltema har dem til rundt 80 kroner, tror jeg). Denne er igjen koblet til veksleinngangen på et 12 volts relé (samme typen som brukes til ekstralys på biler). Den styrte gjennomgangen til releet er tjuvkoblet inn på kabelen til knappen.

 

Så når jeg trykker på en fjernkontroll i huset, blir strømmen til X10/Nexa-pluggen slått på i et kvart sekund og så koblet ut igjen. Dette får da nøyaktig samme virkning som når man trykker manuelt på knappen.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Skal legge inn en Nexa bevegelsedetektor i Homeseer. Ønsker at den skal styre noe entrelys om natten og evt andre lys. SLiter med å få den inn i Homeseer. Har ikke problem med å få den til å snakke med en løs mottager men hvordan får jeg den til å dukke opp i Homeseer??? Følermeg utrolig klønete her nå etter å ha lagt til masse annet rart uten problemer. Ser ut som om jeg har funnet den i BLRadar.

Endret av Dertiam
Lenke til kommentar

Gratulerer Moskus!

 

Bare husk å poste dine nye erfaringer her!

 

Lykke til...

 

Vi har kjøpt nytt hus, en enebolig! :D

Nå er det pakking, pakking og pakking på programmet, så jeg kommer ikke til å være tilstede like mye i en periode, men klarer nok ikke å holde meg unna.

 

Merker det er litt vemodig å kveile sammen kabler, fjerne automasjon og logikk jeg har brukt år på å sette opp, og som alt i alt har fungert fint. Men på den annen side får jeg plutselig mulighet til å begynne "på nytt" igjen. Denne gangen blir det nok mer Z-wave istedenfor X10, men veldig mye av utstyret skal jo i praksis bare flyttes.

 

Blir spennende dette. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...