Gå til innhold

Hjemmeautomasjon - Hva er det og hvorfor skulle jeg bry meg? (Automasjonskaféen)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Er Leca gift for 433mHz-signaler? Jeg har RFXtrx-en i kjelleren, og hvis jeg flytter noen ESIC temperatursendere jeg har fra Clas bare 5-6 meter, går det fra signalstyrke 4 til 3 og blir helt borte. Kanskje jeg bør få mottakeren opp en etasje, med en forlengerkabel?

 

Merkelig med de sensorene, jeg måtte sette inn batteriet mens de var i samme rom som RFX-en for å få dem til å fungere. Da har de fungert siden jeg satte inn batteriene, men altså ikke med imponerende rekkevidde.

Lenke til kommentar

Er Leca gift for 433mHz-signaler? Jeg har RFXtrx-en i kjelleren, og hvis jeg flytter noen ESIC temperatursendere jeg har fra Clas bare 5-6 meter, går det fra signalstyrke 4 til 3 og blir helt borte. Kanskje jeg bør få mottakeren opp en etasje, med en forlengerkabel?

 

Merkelig med de sensorene, jeg måtte sette inn batteriet mens de var i samme rom som RFX-en for å få dem til å fungere. Da har de fungert siden jeg satte inn batteriene, men altså ikke med imponerende rekkevidde.

 

Leca burde normalt ikke være verre en vanlig betong. Er den poretettet/slammet?

 

Kan det være ESIC-senderen? Jeg ville testet med noe jeg vet fungerer, f.eks. Oregon Scientific.

Lenke til kommentar

Det er slammet, ja. Og det kan også være at senderen er svakere enn Oregon. Men nå har jeg kjøpt noen stykker av denne, så jeg lurer på om jeg bare skal bruke en forlengerkabel og gå opp en etasje med RFX-en. Jeg har en sånn aktiv femmeters USB, det burde fungere, tror jeg. Fortsettelse følger.

Lenke til kommentar

Det er slammet, ja. Og det kan også være at senderen er svakere enn Oregon. Men nå har jeg kjøpt noen stykker av denne, så jeg lurer på om jeg bare skal bruke en forlengerkabel og gå opp en etasje med RFX-en. Jeg har en sånn aktiv femmeters USB, det burde fungere, tror jeg. Fortsettelse følger.

Det er uansett alltid et godt rådt å plassere tranceiveren så sentralt som overhodet mulig. Jo nærmere midten av huset, jo bedre. :)

Lenke til kommentar

Horisontalt står den faktisk nøyaktig midt i, så det er jo bra. :) Men vil det være en fordel å ha den høyest mulig (altså på loftet), så sensorer i kjelleren kan treffe den i vinkel skrått oppover fra alle deler av huset, eller er det bedre å ha den i andre etasje, som blir et par meter nærmere kjelleren?

Lenke til kommentar

Horisontalt står den faktisk nøyaktig midt i, så det er jo bra. :) Men vil det være en fordel å ha den høyest mulig (altså på loftet), så sensorer i kjelleren kan treffe den i vinkel skrått oppover fra alle deler av huset, eller er det bedre å ha den i andre etasje, som blir et par meter nærmere kjelleren?

Her var det en laaang diskusjon på homeseer-forumet. Men de fleste (iallfall blandt dem som bruker eksterne antenner) har dem på loftet...

 

Jeg tror på prøv-og-feil-metoden. Fungerer det for deg, så er ingenting bedre. ;)

Endret av Moskus
Lenke til kommentar

Det er en del fikling å prøve her, men jeg skal gjøre et forsøk. En ekstern antenne kunne kanskje vært saken. Jeg ser at dingsen har samme kontakt som en god del trådløse nettverk (som D-Link). Kan jeg bare smekke på en sånn?

Du kan, men siden WLAN og RFXCOM opererer med vidt forskjellige frekvenser vil du antakeligvis ikke oppnå noe som helst, og antakeligvis gjøre situasjonen verre. Antennene tilpasses frekvensen.

 

Jeg postet en link til Conrad.com om en ekstern antenne, i tillegg finnes det enklere varianter på eBay.

Lenke til kommentar

Snålere og snålere, professor... ;) (Og den som tar den henvisningen, er enten like gammel som meg eller over gjennomsnittet interessert i barnefilmer fra 60- og 70-tallet!) Jeg har kjøpt en bunke (fire sett vi jeg kalle en bunke) med Sunmatic-settet her fra Globy. Det blir kalt Nexa der, så jeg regner med at det kjører på samme protokoll. Jeg har ingen problemer med å styre bryterne fra RFX-en, men jeg klarer ikke å få inn fjernkontrollen fra settet. Er det noen som har noen anelse om hva det kan skyldes? Jeg ser den verken i EventGhost eller i TRX-manager-programmet til RFX. :hrm: Planen min var å bruke noen av disse på strategiske steder for å åpne garasjedøren og et par ting til.

Lenke til kommentar

Jeg har ingen problemer med å styre bryterne fra RFX-en, men jeg klarer ikke å få inn fjernkontrollen fra settet. Er det noen som har noen anelse om hva det kan skyldes? Jeg ser den verken i EventGhost eller i TRX-manager-programmet til RFX. :hrm: Planen min var å bruke noen av disse på strategiske steder for å åpne garasjedøren og et par ting til.

Jeg vet ikke hvordan det er løst i EventGhost, men i HomeSeer ville den kontrollert enheter direkte. Si du har kodethjulet stil på huskode E, så ville fjernkontrollen styrt enheter fra E1 til E8.

 

Fjernkontroller med kodehjul legger du ikke til som en Input Device, det er i hovedsak kun for programmerbare enheter.

Lenke til kommentar

Å, f... Jeg trodde de kunne brukes som input også. :( Jeg vil kjøre alt over pc-en, med en egen innstilling på kodehjulet for fjernkontrollene. Jeg hadde satt av H til dette bruket. Så skulle de bare sende til RFX-en, og den tok seg av resten i en makro.

Det er helt sikkert mulig på en måte! Men jeg vet ikke hvordan det gjøres med EventGhost... ;)

Lenke til kommentar

Oi, da må jeg virkelig finne ut av dette. Men du har vel RFX på nettverk, den som heter LAN Transceiver? Men altså, bare så det er helt klart: Når du trykker på en knapp på den lille fjernkontrollen av den typen jeg viste over, de som følger med sånne NEXA-greier, ser du et innsignal i HomeSeer?

Lenke til kommentar

Oi, da må jeg virkelig finne ut av dette. Men du har vel RFX på nettverk, den som heter LAN Transceiver? Men altså, bare så det er helt klart: Når du trykker på en knapp på den lille fjernkontrollen av den typen jeg viste over, de som følger med sånne NEXA-greier, ser du et innsignal i HomeSeer?

Når jeg trykker på en av knappene på den fjernkontrollen, som f.eks. sender et på signal med kode H2, og jeg har en enhet i HomeSeer med kode H2, ser jeg at denne enheten skrur seg på. Har jeg da en mottaker med kode H2, skrur følgelig den seg også på.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...