Gå til innhold

Hjemmeautomasjon - Hva er det og hvorfor skulle jeg bry meg? (Automasjonskaféen)


Anbefalte innlegg

Et lite spørsmål: Hvilken type bryter til montering i kontakter er den rimeligste der jeg kan sjekke om den er avslått eller påslått med Event Ghost eller lignende? Jeg har fått med meg at NEXA ikke kan det, så hva må jeg over på da? Fint hvis det er tilgjengelig på Clas, for der skal jeg i dag.

Ingen.

De fleste trådløse mottakere (utenom f.eks Z-wave og KNX) kan ikke sende et signal, og dermed ikke fortelle om de er på eller av.

 

Altså kommer du ikke langt uten å bytte protokoll, men det krever ekstra utstyr (f.eks. Z-wave controller, som f.eks Aeon Z-stick II, men EventGhost støtter ikke Z-wave så vidt jeg vet). Og de selger ikke Z-wave på Clas.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

jeg har en RFXtrx433 til overs. har 2 stk i tillegg jeg vil beholde. Har rett og slett blitt ferdig med en del testing og trenger kun 2 av de 3 jeg har. Noen som vet hvor jeg bør legge ut noe sånt for salg og hva jeg kan regne med o få for den? den er ca 1,5 måned gammel

Lenke til kommentar

Jeg hater forum, og må inrømme at i en alder av 31 år er dette det første forumet jeg har registrert meg på. Har insett at jeg må være her om jeg vil eller ikke. har derfor 0 peiling. så om du kan forklare meg hvordan jeg skrur det på skal jeg gjøre det :)

Lenke til kommentar

Au da. Greit, takk. Jeg har noen ekstra X-10-greier liggende (har vært brukt med en CM-11, som er opptatt et annet sted). Kan det sende signal? En av boksene har en antenne på, den er vel så vidt jeg vet sender og mottaker for signaler. Eller ...?

Et få utvalgte X10-dingser kan "polles" (dvs. spørres om status). Her i Europa tror jeg det er ku TM13G som har denne muligheten, mener jeg å huske. (Og du må da koble til CM11 til serveren din igjen).

Lenke til kommentar

Moskus, takk. Da slipper jeg iallfall å kaste bort tid på det. Fins det noe annet jeg kan se etter som kan føle om et apparat står på eller ikke og sende det til en RFXtrx433? Phidget kan det, men det blir fiklete å strekke kablene der jeg skal nå.

Endret av Pallantir
Lenke til kommentar

Sitter å ser på inn-bygnings moduler fra z-wave på smarthus men sliter litt med å finne riktige moduler. Jeg ønsker en av/på med mulighet for 16A last. og en med dimmer mulighet (trenger ikke være 16A) Det er viktig at modulen kan rapportere status tilbake.

Tror vi har konkludert før at Z-wave ikke fås i 16A-moduler, det meste er 10A... Men send en mail til smarthus.info og hør med dem, kanskje de vet om noen produkter (han er stort sett godt informert).

 

Moskus, takk. Da slipper jeg iallfall å kaste bort tid på det. Fins det noe annet jeg kan se etter som kan føle om et apparat står på eller ikke og sende det til en RFXtrx433? Phidget kan det, men det blir fiklete å strekke kablene der jeg skal nå.

Det er litt avhengig av dine "hacker-skillz". Du kan f.eks. bruke en DS90 sin ekstra inngang, og koble til en eller flere sensorer, f.eks. en "current transformer" eller lyssensor. Se f.eks. her:

http://board.homeseer.com/showthread.php?t=149479

 

Hvilken phidget-modul er det som kan sjekke om en enhet er på eller ikke? Kanskje den kan kobles til DS90'en direkte (og da er jeg veldig interessert ;) ).

Lenke til kommentar

Sikkelig 1337 her, du. ;) Men seriously den current-transformeren var kul. Den burde det være mulig å gjøre noe ut av.

 

Jeg var nok litt upresis når det gjelder Phidget. Den føler det ikke direkte. Jeg har en 16/16 såkalt digital modul. Altså kan denbare slå av eller på 16 utganger og føle om det er strøm eller ikke på 16 innganger. Strømmen til inngangene består i at et 12 volts relé slipper igjennom eller bryter strømmen som er koblet til Phidget-kortet. Dette er vanlig 12 V.

 

Så bruker jeg switchet utgang på enheten det er snakk om (oftest forsterkere) og setter en 12-volts strømforsyning i der, som jeg så kobler til et vanlig Biltema ekstralysrelé som igjen bryter/åpner for strømmen til Phidget-boardet. For enheter som ikke har switchet utgang bruker jeg master/slavepadde fra Biltema. De koster 139 kroner stykket.

 

Var den forståelig, eller? Forsto det så vidt selv...

Lenke til kommentar

Sikkelig 1337 her, du. ;) Men seriously den current-transformeren var kul. Den burde det være mulig å gjøre noe ut av.

Jeg har et par stykker men har ikke helt fått testet dem enda...

 

Jeg var nok litt upresis når det gjelder Phidget. Den føler det ikke direkte. Jeg har en 16/16 såkalt digital modul. Altså kan denbare slå av eller på 16 utganger og føle om det er strøm eller ikke på 16 innganger. Strømmen til inngangene består i at et 12 volts relé slipper igjennom eller bryter strømmen som er koblet til Phidget-kortet. Dette er vanlig 12 V.

 

Så bruker jeg switchet utgang på enheten det er snakk om (oftest forsterkere) og setter en 12-volts strømforsyning i der, som jeg så kobler til et vanlig Biltema ekstralysrelé som igjen bryter/åpner for strømmen til Phidget-boardet. For enheter som ikke har switchet utgang bruker jeg master/slavepadde fra Biltema. De koster 139 kroner stykket.

 

Var den forståelig, eller? Forsto det så vidt selv...

Aum... joda.. ;)

Lenke til kommentar

Jeg har også et par bokser fulle av ting som er skikkelig kule, men man rekker ikke å teste alt med en gang... Jeg ender vel opp som dødsboet etter damer der man finner halvparten av klærne med merkelappen ennå på!

Den tanken har slått meg også! :D

Tiden strekker ikke til. Jeg fikk borelia for to år siden, og har slitt (sliter) med det. I tillegg ble jeg småbarnspappa i fjor, så nå er det jo null tid igjen til gadgets... ;)

Lenke til kommentar

De flåttene kan være plagsomme, ja. Kjenner flere her i området som har hatt og har det der. Derfor holder jeg meg heller inne i huset enn å gå ut på tur! ;) Når det gjelder det med unger, er jeg i motsatt ende av de greiene. Dimmekalenderne min står på fire år for den siste av to... :dribble:

Lenke til kommentar

Hei er det noen som har fått homeseer remote lite til å funke?

 

finner ikke plugin til homeseer. står at den skal hete socket command men finner ikke noe plugin som heter det.

 

Eller er det noe bedre måte å få speech recognition til å vike med en android mobil?

 

Så er jeg litt usikker på åssen jeg for laget en event som skal skru på noen lamper 1 time etter solnedgang og som skal skru de av igjen kl 12.

 

den vet jeg åssen jeg lager men skulle helst fått den til å virke med denne her å.

 

 

Skal lage en event med bevegelse sensor som skrur lysene på igjen etter kl 12 frem til kl 5 ved bevegelse men skrur de av igjen etter 30min vis det ikke har vært noe bevegelse.

 

men vet ikke åssen jeg for puttet de inn i samme event sånn at lampene skrur seg på 1 time etter sol nedgang og av igjen kl 12 hvis det ikke bir registrert noe bevegelse på bevegelse sensorden. å vis det blir registrert noe bevegelse så skal lampene bli værende på og skru seg av igjen etter at det ikke har vært noe bevegelse i rommet etter 30 min. og på igjen vis det blir registrert noe bevegelse senere på natten

Lenke til kommentar

Er det noen som vet om det fins løse dørklokkeknapper som fungerer med RFXtrx433? Jeg kunne trenge noen stykker, og det blir dyrt å kjøpe hele sett når jeg bare trenger knappen. Jeg har funnet dette settet på Teknikmagasinet:

 

http://www.teknikmag...%20ringeklokke

 

Men det er altså både knapp og ringeklokke, og jeg vet jo ikke om den fungerer med RFX-en engang. Det samme gjelder denne hos Clas:

 

http://www.clasohlson.com/no/Tr%C3%A5dl%C3%B8s-d%C3%B8rklokke/Pr363371000

 

Det fins riktignok NEXA som jeg regner med fungerer:

 

http://www.teknikmagasinet.no/db.pl?tf=product_link.html&link=&artnr=640022&title=Nexa%20Tr%e5dl%f8s%20ringeklokke&

 

Men også det er et sett, så jeg ender opp med nødvendig mange ding-donger. ;)

Endret av Pallantir
Lenke til kommentar

Har de siste dagene hatt problemer med mobiltelefonene i huset. Det går ikke og ringe ut med de eller ta imot samtaler:(, Vi har kun Netcom her hjemme. Signalstyrken på mobilen kan nesten vise fult, men det går fremdeles ikke å ringe ut med telefonen. Noen ganger mister jeg kontakten helt og må restarte telefonen. Når jeg går vekk fra huset mitt og litt ut i gaten virker telefonen som den skal igjen. Det er ikke telefonen som er ødelagdt for dette skjer med min og maddamen sin telefon. Har også ringt netcom og de har ikke registrert noe rart med signalene der. Vi har aldri hatt dette problemet her før.

 

Det jeg lurer på er om mine z-wave module kan ha noe med dette og gjøre? Nå ligger z-wave på 868Mhz og mobilen ligger vel på 900mhz, så frekvensen ligger jo litt ifra hverandre.

Det siste jeg har montert opp er en currentcost (envir), men er ikke helt sikker på frekvensen på denne.

 

Har jo hatt z-wave modulene oppe en stund, så det er jo rart at det skjer nå.

Hvis noen har forslag på hva dette kan være, hadde det vært fint med litt tilbakemelding.

 

Det som er litt rart er at jeg monterte en 3,6m trampoline på Onsdag og maddamen mener at det var da vi begynte å få problemer med mobilene. Jeg er ikke helt sikker på dette, jeg mener vi hadde problemer før det også.....

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...