Gå til innhold

Hjemmeautomasjon - Hva er det og hvorfor skulle jeg bry meg? (Automasjonskaféen)


Anbefalte innlegg

"Nexa Sparepære 20W med Dimming & Fjernkontroll" Kan ikke dimmes?

Eller som de selv sier på sine nettsider

 

"Trådlöst styrd via Nexa Fjärrkontroll (Steglös dimring)"

Det er vel ikke en dimbar veggbryter?

Ser vel egentlig på dette produktet som en "jalla" løsning, men det er sikkert bare meg.

 

Det jeg mente i utganspuntet er at man skal være litt forsiktig med sparepærer når de koples opp mot en dimmer. Sparepærene har lett for og ødelegge en dimmerbryter.

Endret av cmf_Tiger
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja takk Moskus.

Har sett på denne listen jeg også.

Men for enkle styringer i første omgang, lurte jeg vel bare på om disse andre SW

er noe i bruk her i landet, eller om det stort sett er HomeSeer som benyttes.

Er vel greit å benytte noe som er "kjent"....

 

Kanskje litt høy pris når en (tror) at det bare er et par lampepunkter pluss en alarm

som skal styres.

I tillegg må en vel ha HW boksen også, f.eks. HS Troller SE, eller HS Troller SE Pro.

Takk for mye fin info i denne tråden.

Endret av RSan
Lenke til kommentar

Kjent og kjent... jeg er litt der at jeg velger det som gjør jobben. Hvis du kun skal skru av og på noen lys, så vil nok f.eks. EventGhost gjøre jobben og gjøre den bra.Gi blaffen i hva som brukes "her til lands", så lenge du selv er fornøyd. Da jeg begynte å bruke HomeSeer tror jeg ikke det var mange andre her i landet som gjorde det, iallfall ikke hvis man skal dømme etter antallet fra "Norway" i HS-forumet. ;)

 

I tillegg må en vel ha HW boksen også, f.eks. HS Troller SE, eller HS Troller SE Pro.

Hvorfor i all verden skulle du det?

Lenke til kommentar

Töd - Bluetooth 4.0 dingser til (bl.a.) hjemmeautomasjon

 

Dette vil jeg ha! Små Bluetooth 4.0 dingser jeg kan feste på diverse ting jeg bryr meg om, som bilen, sykkelen, nøkkelknippet, min lille datter og så videre. Så er det bare å sette opp Events:

Hvis "Nøkkelknippet" range redusers til 20 m, lås opp ytterdøra.

Hvis "Nøkkelknippet" range er utenfor rekkevidde, kontroller at døra er låst.

 

Ser for meg at med (minimum) tre mottakere kan man til og med få til en OK triangulering, slik at du kan få posisjonen til dingsen.

 

Løp og støtt! :D

Lenke til kommentar

Eh.. du bør tenke over scenarioene først. Ikke sikkert du blir så happy når din lille datter tar med seg nøkkelknippet og går mot ytterdøra...

Det er enkelt å håndtere med fornuftige kriterer.

 

... og hvis datteren min tar nøkkelknippet mitt blir jeg mest opptatt av å prøve å finne det igjen. Og da kan triangulering være ekstra kjekt. ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Interessant forum :) Har nå lest hele tråden men har noen spørsmål…

 

Har bestemt meg for å automatisere alt som kan automatiseres i huset jeg holder på å pusse opp, men må vel starte i det små så det ikke blir for mye å sette seg inn i på en gang :)

Tror jeg vil bruke mest mulig av Z-wave selv om det er noe dyrere.

 

Jeg har 2 viktige spørsmål (og kanskje mange små etter hvert :) )

 

1. Har en serie med kontakter koblet til en bryter på 16A (3600W) kurs som brukes til å slå av/på lys (ikke dimming), har også TV og forsterker på denne serien for å slå helt av disse. Har sett på X10 DIN Rail Bryter - AD10 http://www.smarthus.info/product_info.php?cPath=1_113_45&products_id=28

Jeg har ledningene som trengs mellom sikringsskap og bryter for å kunne bruke bryter i tillegg til X10 styring.

Vil AD10 bryteren holde til dette bruk? Eller er det noen bedre løsning? for eksempel en DIN Rail switch av noe slag som jeg kan styre med en Z-wave bryter? Har lett men finner ingen annen switch.

 

2. Skal ha FG godkjent alarm som jeg vil integrere med HomeSeer.

Det er viktig at alarmen virker selv om HomeSeer ikke er oppe og går.

Det viktigste for meg er brannvarling til GSM, men må bruke noen av sensorene også for å få den godkjent som fullstendig boligalarm.

Har lest en del om Visonic PowerMax Pro. http://www.sikkerhetsbutikken.net/nettbutikk/powermax_pro_kit/140/vis_prod/396 Denne kan kommunisere med HomeSeer via X-10, men den skal vist være vanskelig å sette opp?

Ser at HomeSeer selger DSC alarmer, men finner lite info om mulighetene denne har på Norsk. http://www.teletec.no/web/10?cid=278 har DSC alarmer.

Er det noen som har noen erfaring og kan gi meg en anbefaling?

 

Utstyr jeg tenker å kjøpe i første omgang:

HomeSeer HSPRO.

HSTouch - TouchPanel for HSPRO. (Vurderer å kjøpe det senere).

Aeon Labs Z-Stick Series 2 (Finnes det noe bedre?).

RFXCOM - RFXtrx433 USB transceiver. (Eller er LAN bedre?).

RFXCOM - 868.95MHz receiver for Visonic sensors.

Visonic PowerMax Pro med div utstyr.

X10 DIN Rail Bryter - AD10 (Eller eventuelt annen løsning).

Diverse brytere og dimere fra Z-wave.

Global Caché? Hva trenger jeg for å sende og motta IR på flere steder? (Mitsubishi varmepumpe, TV, stereoanlegg og Harmony 900).

Z-wave Multi Sensor - EZMotion (Bevegelse, Lys, Temp)

Termostat for varmekabel (som kan brukes sammen med Multi Sensor - EZMotion)

 

Jeg er takknemlig for alle svar med anbefalinger.

Lenke til kommentar

1. Har en serie med kontakter koblet til en bryter på 16A (3600W) kurs som brukes til å slå av/på lys (ikke dimming), har også TV og forsterker på denne serien for å slå helt av disse. Har sett på X10 DIN Rail Bryter - AD10 http://www.smarthus....&products_id=28

Jeg har ledningene som trengs mellom sikringsskap og bryter for å kunne bruke bryter i tillegg til X10 styring.

Vil AD10 bryteren holde til dette bruk? Eller er det noen bedre løsning? for eksempel en DIN Rail switch av noe slag som jeg kan styre med en Z-wave bryter? Har lett men finner ingen annen switch.

Mitt råd er: Ikke gå for X10, finn heller en annen løsning. Bruk heller et par av disse, så kan du med fornuftige kabelstrekk oppnå det samme (og så kan du fortløpende lese av strømbruken, som er stilig). :)

 

 

2. Skal ha FG godkjent alarm som jeg vil integrere med HomeSeer.

Det er viktig at alarmen virker selv om HomeSeer ikke er oppe og går.

Det viktigste for meg er brannvarling til GSM, men må bruke noen av sensorene også for å få den godkjent som fullstendig boligalarm.

Har lest en del om Visonic PowerMax Pro. http://www.sikkerhet...40/vis_prod/396 Denne kan kommunisere med HomeSeer via X-10, men den skal vist være vanskelig å sette opp?

Ser at HomeSeer selger DSC alarmer, men finner lite info om mulighetene denne har på Norsk. http://www.teletec.no/web/10?cid=278 har DSC alarmer.

Er det noen som har noen erfaring og kan gi meg en anbefaling?

Det store spørsmålet er hvordan Visonic kobles opp via X10. Jeg har ikke klart å finne noe om det i det hele tatt. Er det X10 trådløst? X10 Security?

 

Hvis det er X10 trådløst/Security, burde RFXCOM klare å lese signalene. :)

 

Utstyr jeg tenker å kjøpe i første omgang:

HomeSeer HSPRO.

HSTouch - TouchPanel for HSPRO. (Vurderer å kjøpe det senere).

Aeon Labs Z-Stick Series 2 (Finnes det noe bedre?).

RFXCOM - RFXtrx433 USB transceiver. (Eller er LAN bedre?).

RFXCOM - 868.95MHz receiver for Visonic sensors.

Visonic PowerMax Pro med div utstyr.

X10 DIN Rail Bryter - AD10 (Eller eventuelt annen løsning).

Diverse brytere og dimere fra Z-wave.

Global Caché? Hva trenger jeg for å sende og motta IR på flere steder? (Mitsubishi varmepumpe, TV, stereoanlegg og Harmony 900).

Z-wave Multi Sensor - EZMotion (Bevegelse, Lys, Temp)

Termostat for varmekabel (som kan brukes sammen med Multi Sensor - EZMotion)

Lista ser bra ut, den. Mye av det er veldig kjent. ;)

 

Hvis du skal ha en mottaker for Visonic for RFXCOM, du vel ha den gamle typen, ikke RFXtrx433.

Ang Global Cache ville jeg gjort et søk i tråden, mye gjentas mange ganger. ;)

Og som nevnt hadde je gikke brukt X10. I så fall måtte du ha hatt en CM11 i tillegg for å kontrollere den.

Lenke til kommentar

Tusen takk for svar Moskus

 

Mitt råd er: Ikke gå for X10, finn heller en annen løsning. Bruk heller et par av disse, så kan du med fornuftige kabelstrekk oppnå det samme (og så kan du fortløpende lese av strømbruken, som er stilig). :)

 

Er litt usikker på denne da den er bare for 10A kurs. Kan selvfølgelig bruke flere ja som du sier og styre dem alle med en bryter, men da blir det veldig dyrt da jeg har mange punkter som skal slås av/på samtidig på denne serien med kontakter. Jeg får prøve på nytt og spørre elektriker om de har en DIN skinne rele som kan slås av/på med en 230V bryter. Kanskje dette er det jeg er ute etter? http://www.oem.no/Pr...330-515903.html

 

Det store spørsmålet er hvordan Visonic kobles opp via X10. Jeg har ikke klart å finne noe om det i det hele tatt. Er det X10 trådløst? X10 Security?

 

Hvis det er X10 trådløst/Security, burde RFXCOM klare å lese signalene. :)

 

Jeg ser her at det skal være mulig å koble sammen alarmen via X10: http://files.domotic...nel%20v1.00.pdf ,

Selve alarmen bruker 868,95MHz for sensorer og jeg ser at RFXCOM har 868.95MHz receiver for Visonic sensors. With interface. Og en for LAN interface http://www.rfxcom.com/receivers.htm Med en av disse skulle jeg vel kunne ta imot signaler direkte fra de få FG godkjente Visonic sensorene jeg vil bruke, og forhåpentlig vis fjernkontrollen som er det viktigste? Den andre veien må jeg sikkert bruke X10 for å kommunisere, RFXtrx433

USB transceiver på PC-en og XM10E på alarmen. Eller tar jeg feil nå? XM10E går kanskje bare igjennom strømnettet slik at jeg må ha en på PC også? http://www.reallycle...interface-euro/

Jeg skal vel da forhåpentlig vis kunne bruke alt via HomeSeer.

Tror ikke dette blir noen enkel oppgave å sette opp, og jeg ville helst ikke ha noe X10 utstyr i hus, men har jeg noen alternativ da når jeg vil ha en grunnleggende FG godkjent alarm i systemet?

Det var denne DSC alarmen da? Men finner ikke mye info om den og ingen forum med erfaringer.

 

Lista ser bra ut, den. Mye av det er veldig kjent. ;)

 

Hvis du skal ha en mottaker for Visonic for RFXCOM, du vel ha den gamle typen, ikke RFXtrx433.

Ang Global Cache ville jeg gjort et søk i tråden, mye gjentas mange ganger. ;)

Og som nevnt hadde je gikke brukt X10. I så fall måtte du ha hatt en CM11 i tillegg for å kontrollere den.

 

RFXtrx433 og en RFXCOM 868.95MHz receiver for Visonic sensors. With interface. Disse må da vel gå an å bruke?

 

 

Beklager hvis det blir litt rotete her, jeg er ikke vant med å bruke disse forumene, og heller ikke til å ordlegge meg riktig.

Lenke til kommentar

Er litt usikker på denne da den er bare for 10A kurs. Kan selvfølgelig bruke flere ja som du sier og styre dem alle med en bryter, men da blir det veldig dyrt da jeg har mange punkter som skal slås av/på samtidig på denne serien med kontakter. Jeg får prøve på nytt og spørre elektriker om de har en DIN skinne rele som kan slås av/på med en 230V bryter. Kanskje dette er det jeg er ute etter? http://www.oem.no/Pr...330-515903.html

Heller et eksternt relé med en Z-wave switch. En slik bryter finnes iallfall til det amerikanske markedet,

 

Men jeg lurer alltid på hva formålet egentlig skal være når noen vil skru av alle stikkontakter. Jeg har en del utstyr som faktisk har godt av å være koblet til strøm konstant, som trådløse telefoner (må lades), PCer (ellers tappes CMOS-batteriet kjapt og Wake-On-Lan fungerer ikke), forsterker (styres via LAN-kabel) og så videre. I tillegg kan man plutselig få bruk for en ovn, etc. Å heller velge ut noen stikk

 

Det eneste scenarioet jeg kan tenke meg hvor dette er kan være praktisk er når vi reiser på ferie. Men da kan jeg heller koble det ut manuelt. Jeg ville faktisk heller prioritere mulighet for å kunne automatisk skru av vannet...

 

Jeg ser her at det skal være mulig å koble sammen alarmen via X10: http://files.domotic...nel%20v1.00.pdf ,

Selve alarmen bruker 868,95MHz for sensorer og jeg ser at RFXCOM har 868.95MHz receiver for Visonic sensors. With interface. Og en for LAN interface http://www.rfxcom.com/receivers.htm Med en av disse skulle jeg vel kunne ta imot signaler direkte fra de få FG godkjente Visonic sensorene jeg vil bruke, og forhåpentlig vis fjernkontrollen som er det viktigste? Den andre veien må jeg sikkert bruke X10 for å kommunisere, RFXtrx433

USB transceiver på PC-en og XM10E på alarmen. Eller tar jeg feil nå? XM10E går kanskje bare igjennom strømnettet slik at jeg må ha en på PC også? http://www.reallycle...interface-euro/

Jeg skal vel da forhåpentlig vis kunne bruke alt via HomeSeer.

Tror ikke dette blir noen enkel oppgave å sette opp, og jeg ville helst ikke ha noe X10 utstyr i hus, men har jeg noen alternativ da når jeg vil ha en grunnleggende FG godkjent alarm i systemet?

Det var denne DSC alarmen da? Men finner ikke mye info om den og ingen forum med erfaringer.

Det var litt mer jobb en bare "gjort i en håndvending". Men for å oppsummere: For å koble Visonic-alarmen til HomeSeer må du kjøpe en XM10E-enhet og en CM11. Sistnevnte kobles til PCen for å motta signalene (og ja, de går over strømnettet). RFXCOM i denne sammenhengen gjør egentlig ikke noe veldig spesielt, du kunne kodet det uten RFXCOM-plugin'en.

 

Med Visonic 868-mottakeren fra RFXCOM kan du motta signalene fra bevegelsessensorene direkte, men ikke fra det fysiske alarm-panelet.

 

Om det finnes selskaper som støtter DSC i Norge vet jeg ikke, men det er vel bare å spørre dem...

 

 

RFXtrx433 og en RFXCOM 868.95MHz receiver for Visonic sensors. With interface. Disse må da vel gå an å bruke?

De går an å bruke, men du får dem ikke i samme boks. Det var det jeg tenkte på. ;)

 

Alternativt kan du kjøpe LAN-interfacet, og en "868.95MHz receiver with wire antenna for Visonic sensors Order code: 40079". Da får du også en større frihet med tanke på plassering, men RFXtrx er nyere enn det eksisterende LAN-interfacet (selv om jeg er usikker på om det i praksis betyr noe).

 

 

Og husk at dette er mine meninger. Det er lov å være uenig... ;)

Lenke til kommentar

Heller et eksternt relé med en Z-wave switch. En slik bryter finnes iallfall til det amerikanske markedet,

 

Men jeg lurer alltid på hva formålet egentlig skal være når noen vil skru av alle stikkontakter. Jeg har en del utstyr som faktisk har godt av å være koblet til strøm konstant, som trådløse telefoner (må lades), PCer (ellers tappes CMOS-batteriet kjapt og Wake-On-Lan fungerer ikke), forsterker (styres via LAN-kabel) og så videre. I tillegg kan man plutselig få bruk for en ovn, etc. Å heller velge ut noen stikk

 

Det eneste scenarioet jeg kan tenke meg hvor dette er kan være praktisk er når vi reiser på ferie. Men da kan jeg heller koble det ut manuelt. Jeg ville faktisk heller prioritere mulighet for å kunne automatisk skru av vannet...

 

Ja jeg må prøve å finne et rele for sikringsskapet.

 

Formålet? Du skjønner jeg har 2 store stuer ferdig oppusset uten skjult ledningsnett. I hver av disse har jeg 2 dobbelkontakter på hvert punkt, annenhver kontakt går på en eksisterende bryter, og de andre har konstant strøm. Slik var det populært å legge opp strømnettet i sin tid (og fortsatt for de som ikke tenker automasjon). Dette har fungert perfekt da det er bare å slå av alt i ett når jeg drar ut eller går og legger meg. Alt utstyr som ikke bør slås av er satt i kontakter med fast strøm. TV og stereoanlegg for eksempel anbefales slått helt av da det i standbye bruker strøm og har en hvis brannfare.

Jeg kunne selvfølgelig bare koblet ut bryteren og satt opp mange Z-wave eller noen billige Nexa plugginn brytere, men det blir så mange og det blir stygt. Er klar over at jeg må ha plugginn komponenter allikevel hvis jeg trenger dimming av noen av lyspunktene.

Da regner jeg med at du forstår hvorfor jeg absolutt vil ha denne løsningen :)

 

Ja jeg har tenkt på noe av dette for automatisk å skru av hovedkranen ved lekkasje: http://www.powermax-...?id_category=29

 

Det var litt mer jobb en bare "gjort i en håndvending". Men for å oppsummere: For å koble Visonic-alarmen til HomeSeer må du kjøpe en XM10E-enhet og en CM11. Sistnevnte kobles til PCen for å motta signalene (og ja, de går over strømnettet). RFXCOM i denne sammenhengen gjør egentlig ikke noe veldig spesielt, du kunne kodet det uten RFXCOM-plugin'en.

 

Med Visonic 868-mottakeren fra RFXCOM kan du motta signalene fra bevegelsessensorene direkte, men ikke fra det fysiske alarm-panelet.

 

Om det finnes selskaper som støtter DSC i Norge vet jeg ikke, men det er vel bare å spørre dem...

 

Ok. Det blir vel mest sannsynlig så jeg prøver dette med Visonic J

 

Men først skal jeg ta en prat med en jeg kjenner som monterer alarmer, jeg tror faktisk DSC alarmer brukes i mange vaktselskaper under et annet navn. (Jeg skal selvfølgelig bare ha varsling til meg selv og familie på GSM, og ikke et vaktselskap)

 

Relacom selger DSC også J http://www.relacom.no/nettbutikk/8-sikkerhet

 

De går an å bruke, men du får dem ikke i samme boks. Det var det jeg tenkte på. ;)

 

Alternativt kan du kjøpe LAN-interfacet, og en "868.95MHz receiver with wire antenna for Visonic sensors Order code: 40079". Da får du også en større frihet med tanke på plassering, men RFXtrx er nyere enn det eksisterende LAN-interfacet (selv om jeg er usikker på om det i praksis betyr noe).

 

 

Og husk at dette er mine meninger. Det er lov å være uenig... ;)

 

Jeg har tenkt på LAN interfacet med Visonic for større frihet med plassering, men den blir vel mer sårbart? Noen kan hacke nettverket, eller routeren kan fryse (ikke at jeg er plaget med det, men det kan skje)

 

 

Hele poenget mitt er at jeg skal kunne slå av/på alt med Visonic fjernkontrollen i tillegg til at lys styres med lyssensor og HomeSeer.

 

 

Dine meninger er gode, ingen tvil om det :) En skal alltid lytte til erfaringer enten de er gode eller dårlige, så får det være opp til hver enkelt hva valget blir.

 

Takk for at du deler dine erfaringer :)

Endret av Kvithyll
Lenke til kommentar

Da regner jeg med at du forstår hvorfor jeg absolutt vil ha denne løsningen :)

Ja, siden du allerede har det slik, så kan jeg se poenget. Men jeg hadde fremdeles unngått X10 hvis jeg kunne.

 

Ikke misforstå, jeg bruker X10 hver dag. Og etter at jeg har funnet "støykildene" og gjort noe med dem, så fungerer det i 99.98% av tilfellene, og er bra. Men det er tregt, spesielt hvis man sender flere koder samtidig. Et lys går rimelig kjapt, sender man to eller flere, så sier X10-protokollen at den først skal sende et signal til hver av enhetene, og så kommer sync-signaler som sier "igangsett". Det samme gjør jo forsåvidt også Z-wave og andre protokoller, men da er det snakk om at alt dette gjøres i løpet av få millisekunder. Med X10 snakker vi 2-5 sekunder, noe som kan oppleves som en evighet når man venter på det.

 

Men hvis du likevel skal bruke CM11 for å "modde" alarmen, og dermed likevel må gå gjennom mulige "støykilder", så er det godt du kan leve med disse ulempene. Du skal jo kun sende ut ett på/av signal om gangen, og da går det relativt rastk.

 

Ja jeg har tenkt på noe av dette for automatisk å skru av hovedkranen ved lekkasje: http://www.powermax-...?id_category=29

Takk for tipset. Synd RFXCOM ikke kan sende Visonic-signaler. (Og jeg vet ikke om RFXCOM støtter mottak av alle Visonic signaler.)

Lurer på om jeg har sett tilsvarende i Z-wave format, som er en fordel for da kan du "polle" (altså sjekke statusen) for vannet.

 

Jeg har tenkt på LAN interfacet med Visonic for større frihet med plassering, men den blir vel mer sårbart? Noen kan hacke nettverket, eller routeren kan fryse (ikke at jeg er plaget med det, men det kan skje)

Den største faren hvis noen hacker nettverket ditt er nok at de hacker seg videre inn på HomeSeer, ikke på LAN-interfacet. ;) I tillegg er HomeSeer konfigurert som standard til å ikke spørre etter passord når man kobler til via hjemmenettverket, så hvis det er en bekymring så burde du endre det. Jeg ville trukket kabler og montert switcher slik at koblingen mellom LAN-boksen og serveren (med HomeSeer) ikke gikk gjennom routeren, kun nettverksswitcher. De skal det mye til at henger seg.

 

(Ang routere som henger seg kan jo det også løses med en enkel appliance modul og la HomeSeer pinge f.eks. "8.8.8.8" (google sin DNS-server). Hvis koblingen er nede i 10 minutter, så skru av og på strømmen til routeren ;)).

 

Jeg har tenkt litt på en automatisk dørlås, og har kommet frem til at det er vesentlig mer arbeid å bryte seg inn den digitale veien enn å knuse et vindu. I tillegg er ikke alarmen min styrbar fra HomeSeer (men HomeSeer kan lese statusen). Hele poenget er jo å gjøre det såpass utfordrende og vanskelig for uvedkommende å komme seg inn at de heller går et annet sted. Hvis noen virkelig vil inn, så vil de alltid komme seg inn.

 

Jeg hadde uansett laget det slik at hvis jeg f.eks. skal skru av en alarm (uansett om det er en hardware- eller software-alarm) eller låse opp en dør så må man taste en kode. Bare for en ekstra sikkerhet.

Lenke til kommentar

Ja, siden du allerede har det slik, så kan jeg se poenget. Men jeg hadde fremdeles unngått X10 hvis jeg kunne.

 

Ikke misforstå, jeg bruker X10 hver dag. Og etter at jeg har funnet "støykildene" og gjort noe med dem, så fungerer det i 99.98% av tilfellene, og er bra. Men det er tregt, spesielt hvis man sender flere koder samtidig. Et lys går rimelig kjapt, sender man to eller flere, så sier X10-protokollen at den først skal sende et signal til hver av enhetene, og så kommer sync-signaler som sier "igangsett". Det samme gjør jo forsåvidt også Z-wave og andre protokoller, men da er det snakk om at alt dette gjøres i løpet av få millisekunder. Med X10 snakker vi 2-5 sekunder, noe som kan oppleves som en evighet når man venter på det.

 

Men hvis du likevel skal bruke CM11 for å "modde" alarmen, og dermed likevel må gå gjennom mulige "støykilder", så er det godt du kan leve med disse ulempene. Du skal jo kun sende ut ett på/av signal om gangen, og da går det relativt rastk.

 

Dette var veldig god info for meg, nå forstår jeg bedre hvorfor X10 bør unngås.

 

Støykilder? Vil det si at enkelte trafoer/strømforsyninger, sparepærer, LED lys, kaffetrakter, brødrister kan forstyrre slik at X10 komponenter slås av/på av seg selv eller ikke reagerer i det hele tatt?

Er det noe problem å lede X10 signaler fra kurs til kurs, for eksempel fra stue 16Amp til garasje 20Amp?

 

I mitt planlagte system tror jeg faktisk at jeg kan unngå X10 helt hvis jeg kan klare meg med enveis kommunikasjon. Som jeg nevnte tidligere er hovedsaken at jeg skal kunne slå av/på utstyr med Visonic fjernkontrollen, noe som skal være mulig med Visonic 868-mottakeren fra RFXCOM. Jeg må da også bruke sensorer bare fra Visonic for at alarmen skal reagere.

Jeg må tenke igjennom hva jeg skal legge av jobb og penger i denne alarmen, i utgangspunktet er det jo brannvarsling til GSM som er viktig for meg.

 

Når det gjelder dette rele, så kommer jeg til å prøve X10 DIN Rail bryteren om jeg ikke finner noen annen løsning. Jeg kan bruke den som et rent rele 16A med en bryter, og da bruker jeg bare en Z-wave bryter for å slå av/på.

Ser at Z-Wave har denne bryteren for 16A 3000W, men 16A skal vel tåle 3600W

 

Takk for tipset. Synd RFXCOM ikke kan sende Visonic-signaler. (Og jeg vet ikke om RFXCOM støtter mottak av alle Visonic signaler.)

Lurer på om jeg har sett tilsvarende i Z-wave format, som er en fordel for da kan du "polle" (altså sjekke statusen) for vannet.

 

Det er vel denne du tenker på?

WV-01 Wireless Z-Wave Water Valve

Det står skrevet: “The WV-01 module has been certified for use in European countries.“ og da fines den vel for 868 MHz også vil jeg tro?

Her er manualen: User_Manual.pdf

 

Den største faren hvis noen hacker nettverket ditt er nok at de hacker seg videre inn på HomeSeer, ikke på LAN-interfacet. ;) I tillegg er HomeSeer konfigurert som standard til å ikke spørre etter passord når man kobler til via hjemmenettverket, så hvis det er en bekymring så burde du endre det. Jeg ville trukket kabler og montert switcher slik at koblingen mellom LAN-boksen og serveren (med HomeSeer) ikke gikk gjennom routeren, kun nettverksswitcher. De skal det mye til at henger seg.

 

(Ang routere som henger seg kan jo det også løses med en enkel appliance modul og la HomeSeer pinge f.eks. "8.8.8.8" (google sin DNS-server). Hvis koblingen er nede i 10 minutter, så skru av og på strømmen til routeren ;)).

 

Jeg har tenkt litt på en automatisk dørlås, og har kommet frem til at det er vesentlig mer arbeid å bryte seg inn den digitale veien enn å knuse et vindu. I tillegg er ikke alarmen min styrbar fra HomeSeer (men HomeSeer kan lese statusen). Hele poenget er jo å gjøre det såpass utfordrende og vanskelig for uvedkommende å komme seg inn at de heller går et annet sted. Hvis noen virkelig vil inn, så vil de alltid komme seg inn.

 

Jeg hadde uansett laget det slik at hvis jeg f.eks. skal skru av en alarm (uansett om det er en hardware- eller software-alarm) eller låse opp en dør så må man taste en kode. Bare for en ekstra sikkerhet.

 

God ide med en Appliance Module på routeren ja.

 

Automatisk dørlås må jeg og ha, for her jeg bor har det vært vanlig i all sin tid å ikke låse ytterdøra, og drar jeg bort, bruker som regel nøkkelen å stå i låsen :) Men tiden har forandret seg så dette er ikke trygt lenger her heller.

 

Veldig stor klump denne Poly-Lock låsen der da. Og spørsmålet er om den passer til en Norsk Trioving lås selv om det står at den passer til alle lås?

 

En annen ting er hva om jeg legger alle nøklene mine inne i huset og HomeSeer pc-en har låst seg?

Kan for eksempel ”Wireless Controller - QEES-Ring” programmeres til å virke direkte på låsen? (Mulig jeg ikke har forstått dette med Z-wave helt, det virker vel kanskje uten software?)

Finnes det noe backup system for Z-wave som jeg kan bruke parallelt med HomeSeer til de viktigste tingene?

Z-Troller, finnes denne for Europa? (Men det er vel også bare et PC interface?)

Hva om jeg bare glemmer denne Visonic alarmen og FG godkjenningen, er det enkelt å få til slik at Z-wave røykvarslere og andre sensorer kan gi beskjed på GSM? Og hva trenger jeg? Må det gå via HomeSeer?

 

Det hopet seg opp med spørsmål her nå, men tror jeg har kommet til endes i første omgang :)

Det blir jo en stor jobb for deg Moskus å sitte å svare på alle spørsmålene i tråden.

Men tusen takk skal du ha…

Jeg oppfordrer også andre til å komme med innspill hvis de skulle ha andre erfaringer.

Lenke til kommentar

Dette var veldig god info for meg, nå forstår jeg bedre hvorfor X10 bør unngås.

 

Støykilder? Vil det si at enkelte trafoer/strømforsyninger, sparepærer, LED lys, kaffetrakter, brødrister kan forstyrre slik at X10 komponenter slås av/på av seg selv eller ikke reagerer i det hele tatt?

Er det noe problem å lede X10 signaler fra kurs til kurs, for eksempel fra stue 16Amp til garasje 20Amp?

 

I mitt planlagte system tror jeg faktisk at jeg kan unngå X10 helt hvis jeg kan klare meg med enveis kommunikasjon. Som jeg nevnte tidligere er hovedsaken at jeg skal kunne slå av/på utstyr med Visonic fjernkontrollen, noe som skal være mulig med Visonic 868-mottakeren fra RFXCOM. Jeg må da også bruke sensorer bare fra Visonic for at alarmen skal reagere.

Jeg må tenke igjennom hva jeg skal legge av jobb og penger i denne alarmen, i utgangspunktet er det jo brannvarsling til GSM som er viktig for meg.

 

Når det gjelder dette rele, så kommer jeg til å prøve X10 DIN Rail bryteren om jeg ikke finner noen annen løsning. Jeg kan bruke den som et rent rele 16A med en bryter, og da bruker jeg bare en Z-wave bryter for å slå av/på.

Ser at Z-Wave har denne bryteren for 16A 3000W, men 16A skal vel tåle 3600W

Hvis den tåler 16A, så er det bare å regne for å finne effekten. 16A*220V = 3520W...

Jeg lurer på om jeg nok heller hadde prøvd Z-wave bryteren først, men jeg hadde spurt en fagmann. Fungerer det ikke, så hadde jeg gått for X10.

 

HomeSeer er praktisk siden man kan kombinere protokoller uten at man egentlig merker noe til det i praksis, men er ikke det samme som å si at det er praktisk å stappe inn en haug med protokoller... ;)

 

Det er vel denne du tenker på?

WV-01 Wireless Z-Wave Water Valve

Det står skrevet: “The WV-01 module has been certified for use in European countries.“ og da fines den vel for 868 MHz også vil jeg tro?

Her er manualen: User_Manual.pdf

Ja, jeg tror det var den. Manglet linken, så takk! :)

 

Automatisk dørlås må jeg og ha, for her jeg bor har det vært vanlig i all sin tid å ikke låse ytterdøra, og drar jeg bort, bruker som regel nøkkelen å stå i låsen :) Men tiden har forandret seg så dette er ikke trygt lenger her heller.

 

Veldig stor klump denne Poly-Lock låsen der da. Og spørsmålet er om den passer til en Norsk Trioving lås selv om det står at den passer til alle lås?

Jeg har snakket med produsenten i Danmark. Poenget med Poly-Lock'en er at den ligger utenpå døren, og erstatter egentlig bare den delen på innsiden av døren (som typisk enten er en fast frider eller en nøkkel). Ulempen er at da må motor, elektronikk og batteri komme på utsiden av døren, men fordelen er at den (i teorien) skulle passe alle dører.

 

 

En annen ting er hva om jeg legger alle nøklene mine inne i huset og HomeSeer pc-en har låst seg?

Kan for eksempel ”Wireless Controller - QEES-Ring” programmeres til å virke direkte på låsen? (Mulig jeg ikke har forstått dette med Z-wave helt, det virker vel kanskje uten software?)

Finnes det noe backup system for Z-wave som jeg kan bruke parallelt med HomeSeer til de viktigste tingene?

 

Z-Troller, finnes denne for Europa? (Men det er vel også bare et PC interface?)

Nei, Z-troller finnes ikke for Europa, kun for statene. Og ja, det er riktig at det kun er et interface, Aeon Labs sin Z-stick 2.0 fungerer glimrende. :)

 

Hva om jeg bare glemmer denne Visonic alarmen og FG godkjenningen, er det enkelt å få til slik at Z-wave røykvarslere og andre sensorer kan gi beskjed på GSM? Og hva trenger jeg? Må det gå via HomeSeer?

Da tror jeg det må gå gjennom HomeSeer. Men som nevnt tror jeg at det skal mye til at du får HomeSeer til å sende en kommando via Visonic over GSM. Men det finnes et par alternativer:

1. Hvis du vil ha beskjed via GSM kan du bruke et USB-GSM modem på serveren. Litt scripting, så får du sende SMSer via det. Alternativt kan du bruke Telenor eller Netcom sin SMS gateway (jeg har et lite script for telenor), men den løsningen krever internett-tilgang.

 

2. Kjøp Visonic sine røykvarslere istedenfor Z-wave. De burde kunne snakke med alarmsentralen direkte.

 

 

Det hopet seg opp med spørsmål her nå, men tror jeg har kommet til endes i første omgang :)

Det blir jo en stor jobb for deg Moskus å sitte å svare på alle spørsmålene i tråden.

Men tusen takk skal du ha…

Jeg oppfordrer også andre til å komme med innspill hvis de skulle ha andre erfaringer.

Hadde jeg ikke hatt en jobb jeg trives med, skulle jeg blitt konsulent for hjemmeautomasjon... ;)

 

Jeg deler gladelig av min erfaring og meninger. Da lærer jeg ofte noe selv også for de jeg diskuterer med deler ofte sine funn.

Lenke til kommentar

Mens jeg venter på at XPL-plugin skal komme, så jeg kan bruke Girder på min nye RFXtrx, bruker jeg EventGhost. Er det noen som vet hvordan man legger til avlesning av Jenkinsbird temperaturfølere i EventGhost?

Søtter RFXCOM Jenkinsbird, da? Jeg har ikke sett om det...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...