Gå til innhold

Hjemmeautomasjon - Hva er det og hvorfor skulle jeg bry meg? (Automasjonskaféen)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

da har jeg bestilt meg en usb sjøtekabel om den ikke holder mål vet dere om noe nettverks USB-enhet som virker bra med rfxcom?

da har jeg bestilt meg en usb sjøtekabel om den ikke holder mål vet dere om noe nettverks USB-enhet som virker bra med rfxcom?

 

Hei!

Jeg har tidligere testet litt på USB og kabel-forlengelse sammen med 3G USB mobil "antenne" fra Telenor. (Qualcomm 3G CDMA)

 

5 meter er den lengste som er i "normal handel".

 

Både 3 og 5 meter USB kabel fungerer bra.

 

3+5 = 8meter fungerer, ihvertfall på min PC (ASUS hovedkort)

 

Anskaffet så en 10m med "forsterkning" fra Komplett.

"Forsterkeren" (Klump midt på kablen) viste seg å være en 4 porters hub.

Denne fungerer forsåvidt,

MEN: USB-stick må kobles fra for så å kobles til når PC startes, ellers finner ikke PC'n USB stick på andre siden av HUB'en.

...

Bare et tips. Ikke sikkert det gjelder alle forlengere.

Lenke til kommentar

Uten å ha testet det så tviler jeg på det. Du må sette opp drivere og tilhørende COM-porter... men om routeren er smart nok... ?

 

Da tviler jeg og egentlig. Slik jeg forstår det er det mest for å koble til printer eller harddisk. Har nok ikke flust med drivere utover det :)

Lenke til kommentar

Moskus, du som vet alt! (Smisk, smisk...) Jeg har kjøpt (men ikke ennå hentet på posten, de ubehagelige rakkerne på Kiwi stengte 20 istedenfor 21!) en RFXtrx433 (etter ditt råd, selvsagt...). Så lurer jeg på noe: På Clas har de to forskjellige Nexa, varianter, en med 3-pakk for 250 og en med 2-pakk for 300 (som jeg kan få på Teknikmagasinet for 250). Vet du om den billige vil fungere like greit til å slå av og på og sjekke status, eller er det en forskjell mellom dem?

Lenke til kommentar

Moskus, du som vet alt! (Smisk, smisk...) Jeg har kjøpt (men ikke ennå hentet på posten, de ubehagelige rakkerne på Kiwi stengte 20 istedenfor 21!) en RFXtrx433 (etter ditt råd, selvsagt...). Så lurer jeg på noe: På Clas har de to forskjellige Nexa, varianter, en med 3-pakk for 250 og en med 2-pakk for 300 (som jeg kan få på Teknikmagasinet for 250). Vet du om den billige vil fungere like greit til å slå av og på og sjekke status, eller er det en forskjell mellom dem?

 

Mener eneste forskjellen er at nummer 2 klarer mere watt, og har muligheten for å styre flere bokser på en fjernkontroll der du bare kan styre 3 på den andre såvidt jeg vet. Den store har også et veldig irriterende grønt lys som konstant står på, så kan være kjekt å sette de en plass man ikke ser.

Lenke til kommentar

Moskus, du som vet alt! (Smisk, smisk...) Jeg har kjøpt (men ikke ennå hentet på posten, de ubehagelige rakkerne på Kiwi stengte 20 istedenfor 21!) en RFXtrx433 (etter ditt råd, selvsagt...). Så lurer jeg på noe: På Clas har de to forskjellige Nexa, varianter, en med 3-pakk for 250 og en med 2-pakk for 300 (som jeg kan få på Teknikmagasinet for 250). Vet du om den billige vil fungere like greit til å slå av og på og sjekke status, eller er det en forskjell mellom dem?

Mener eneste forskjellen er at nummer 2 klarer mere watt, og har muligheten for å styre flere bokser på en fjernkontroll der du bare kan styre 3 på den andre såvidt jeg vet. Den store har også et veldig irriterende grønt lys som konstant står på, så kan være kjekt å sette de en plass man ikke ser.

Det er nok forskjellen, ja. Men skal de brukes til ovner så sier Nexa selv at ovnen max kan ha en effekt på 1600 W (se bruksanvisning). Nexa har noen enheter som takler 3500 W (med kodehjul). Ikke er de særlig dyre heller. Se her.

 

 

 

Noen som vet om rfxcom støtter noen kontaktorer til og ha i sikringsskap?

Det har jeg ikke sett. Du må nok over på gamle X10 eller nyere Z-wave for å få det...

Men det kan være verdt å sende en epost til support hos RFXCOM, hvis noen vet så er det dem. ;)

Endret av Moskus
Lenke til kommentar

Det gjør jeg nok, jeg har drvet med X-10-greier før, og de har omtrent samme opplegget. Så får vi se hvordan min ny RFXtrx433 takler det. Det kan bli spennende. Jeg har fiklet med Phidgets og altså X-10 før, men ikke med dette opplegget. Spennende!

RFXtrx støtter ikke powerline-X10 direkte, nei (men støtter X10 RF). Du trenger en CM11 (for eksempel), men har du brukt X10 er det jo gode sjanser for at du har en...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...