Gå til innhold

Hjemmeautomasjon - Hva er det og hvorfor skulle jeg bry meg? (Automasjonskaféen)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det holder sikkert med en dørsensor på ett toalett på 1 m2. Har prøvd endel frem og tilbake med bevegelse, tack-it på for å feste med under testing er ikke dumt. Trådbåndete sensorer er også gull, mye mer stabilt enn batteri.

Ja, det eneste er dersom døren ikke lukkes nr man har gjprt sitt ærend. Da kommer ikke lyset på. Badedøren vår blir av og til stående litt åpen. Da er det greit med begge deler.

Dørsensor for instant on, bevegelsessensor for å holde lyset på dersom man er der lenge.

Endret av DiderikFrom
Lenke til kommentar

Vi har begge deler, altså PIR og magnetkontakt på døra. Det siste var ikke nødvendig før småjentene begynte å bruke doen selv. Å integrere begge deler er jo uansett "kakestykke".

 

LKYkkg4.png

 

 

Det er greit med en PIR i tillegg til magnetkontakt, for hvis det blir mørkt så kan du bare vifte med hånda... :p

Lenke til kommentar

tips/triks til hva jeg kan bruke en cotech magnetsensor til som bare sender ut signal når den blir lukket igjen, altså ikke når døren åpnes om jeg har plassert den der?

 

I domoticz får jeg eventuelt en logg på hvor mangen ganger en dør er blitt lukket igjen. Kunne hatt den på barskapet får å sjekke om kidsa hadde vært og snoket, men det er enda 14-15 år til de begynner å vanne ut vodka og whiskeyen.

 

9290935336990.jpg

Lenke til kommentar

tips/triks til hva jeg kan bruke en cotech magnetsensor til som bare sender ut signal når den blir lukket igjen, altså ikke når døren åpnes om jeg har plassert den der?

Det tror jeg ikke du kan. Den er laget for å sende på både når kretsen blir brutt og åpnet.

 

Men i HomeSeer, og helt sikkert også i Domoticz, er det jo bare å trigge på "closed".

Lenke til kommentar

Moskus: Jeg får bare "lukket" signalet fra den, så det jeg må gjøre for statusendring i domoticz er at den skal gå i "åpen" i x sekunder etter den har gitt signal om at den er lukket igjen.

Den gir altså kun signal når du lukker? Da forstår jeg mer av problemstillingen, men ikke mer av enhetern.

 

Har du kikket på det med RFXmngr?

Lenke til kommentar

 

Wireshark er utmerket til slik sniffing, er litt komplisert å bruke. Har Wifi uttaket en nettside du kan styre den fra? Kanskje du kan finne kommandoer der.

skal sjekke wireshark,

 

uttaket styres fra en app på telefonen, og siden dette er "unbranded" er det vanskelig å finne brukbar dokumentasjon...

 

 

Fant du ut noe om dette? Jeg har hatt planer om å kikke litt på "kildekoden" til appen dems for å finne ut av hvordan den fungerer, men foreløpig ikke funnet tid til dette...

Lenke til kommentar

 

 

Wireshark er utmerket til slik sniffing, er litt komplisert å bruke. Har Wifi uttaket en nettside du kan styre den fra? Kanskje du kan finne kommandoer der.

skal sjekke wireshark,

 

uttaket styres fra en app på telefonen, og siden dette er "unbranded" er det vanskelig å finne brukbar dokumentasjon...

 

 

Fant du ut noe om dette? Jeg har hatt planer om å kikke litt på "kildekoden" til appen dems for å finne ut av hvordan den fungerer, men foreløpig ikke funnet tid til dette...

 

har sett litt på det, men uten helt de store programmeringskunnskapene er det ikke så enkelt å lese ut noe fornuftig. men så var det det med tid da... har ikke hatt noe til overs jeg heller =P

Lenke til kommentar

 

 

Wireshark er utmerket til slik sniffing, er litt komplisert å bruke. Har Wifi uttaket en nettside du kan styre den fra? Kanskje du kan finne kommandoer der.

skal sjekke wireshark,

 

uttaket styres fra en app på telefonen, og siden dette er "unbranded" er det vanskelig å finne brukbar dokumentasjon...

 

 

Fant du ut noe om dette? Jeg har hatt planer om å kikke litt på "kildekoden" til appen dems for å finne ut av hvordan den fungerer, men foreløpig ikke funnet tid til dette...

 

 

Og hvor har du tenkt å få tank i kildekoden??

 

 

 

 

Wireshark er utmerket til slik sniffing, er litt komplisert å bruke. Har Wifi uttaket en nettside du kan styre den fra? Kanskje du kan finne kommandoer der.

skal sjekke wireshark,

 

uttaket styres fra en app på telefonen, og siden dette er "unbranded" er det vanskelig å finne brukbar dokumentasjon...

 

 

Fant du ut noe om dette? Jeg har hatt planer om å kikke litt på "kildekoden" til appen dems for å finne ut av hvordan den fungerer, men foreløpig ikke funnet tid til dette...

 

har sett litt på det, men uten helt de store programmeringskunnskapene er det ikke så enkelt å lese ut noe fornuftig. men så var det det med tid da... har ikke hatt noe til overs jeg heller =P

 

 

Hvilke data fikk du ut?

Lenke til kommentar

 

fjernet for lesbarhet

Hvilke data fikk du ut?

 

det jeg gjorde, var å laste ned apk-fila til programmet (kjapt google søk) og prøvde å disassemble den, for å lese kildekoden.

fant mye kode, men grunnet tidsmangel har jeg ikke fått tid til å gå igjennom alt. jeg har heller ikke så mye programmeringskunnskaper på android, så det er vanskelig å finne hva som blir sendt og hvordan.

 

lasta ned wireshark, og prøvde å sette opp et wifi hotspot på pcen, men der fant jeg også veldig mye data, som jeg ikke har fått gått igjennom :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-A7VIlhBsZy

Sikkert spørs om før, men tips til billige og greie temp-sensorer til Frys/Kjøleskap? De jeg har mister signal innvendig

Jeg bruker viking-sensorer i kjøleskap og fryser, de funker fin-fint.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...