Gå til innhold

Hjemmeautomasjon - Hva er det og hvorfor skulle jeg bry meg? (Automasjonskaféen)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Så du klarte å sette opp Wireshark slik at trafikken fra Telefonen til WiFi pluggen gikk gjennom den?

 jeg prøvde meg på et program som lagde wifi-hotspot, som jeg koblet sammen med det andre nettverkskortet, slik at jeg fikk dataen igjennom pcen. deretter lot jeg wireshark stå på en stund mens jeg skrudde av og på kontakten, men siden det var mye data som gikk igjennom der, har jeg ikke fått tid til å se igjennom alt. skal se om jeg får tid og lyst til å gjøre det i helgen.

 

 

standards.png

Lenke til kommentar

 

Så du klarte å sette opp Wireshark slik at trafikken fra Telefonen til WiFi pluggen gikk gjennom den?

 jeg prøvde meg på et program som lagde wifi-hotspot, som jeg koblet sammen med det andre nettverkskortet, slik at jeg fikk dataen igjennom pcen. deretter lot jeg wireshark stå på en stund mens jeg skrudde av og på kontakten, men siden det var mye data som gikk igjennom der, har jeg ikke fått tid til å se igjennom alt. skal se om jeg får tid og lyst til å gjøre det i helgen.

 

 

standards.png

 

Ikke egentlig? denne bruker vl eksisterende standarder?

Lenke til kommentar

 

Og hvor har du tenkt å få tank i kildekoden??

Dette er ikke noe problem, det finnes nok av verktøy for å reverse engineere en APK-fil slik at man sitter igjen med mer eller mindre lesbar kode... Problemet er at det er tidkrevende å gå gjennom kildekoden for å finne det man er interessert i

 

 

Hm.. Jeg må si at jeg noen ganger sliter med å forstå hva jeg selv har programmert for noen år siden. Selv med alle korrekte variabel og funksjons navn. Å lese reversert kode høres SVÆRT tidkrevende ut.

 

Jeg er spent på å høre hvor mye tid du trengte for å finne det du lette etter.

 

Å sniffe datatrafikken høres mere realistisk ut. Problemet er at de fleste verktøyene er laget for å sniffe https:// trafikk for å debugge Internetsider.

Lenke til kommentar

 

 

Så du klarte å sette opp Wireshark slik at trafikken fra Telefonen til WiFi pluggen gikk gjennom den?

 jeg prøvde meg på et program som lagde wifi-hotspot, som jeg koblet sammen med det andre nettverkskortet, slik at jeg fikk dataen igjennom pcen. deretter lot jeg wireshark stå på en stund mens jeg skrudde av og på kontakten, men siden det var mye data som gikk igjennom der, har jeg ikke fått tid til å se igjennom alt. skal se om jeg får tid og lyst til å gjøre det i helgen.

 

 

standards.png

 

Ikke egentlig? denne bruker vl eksisterende standarder?

 

jojo... men dette blir jo en løsning som fortsatt kommer til å konkurrere med andre. derav stripen over.

 

det er alltid noen som kommer til å velge en annen standard/enhet

Endret av HåvardGj
Lenke til kommentar

 

Så du klarte å sette opp Wireshark slik at trafikken fra Telefonen til WiFi pluggen gikk gjennom den?

 jeg prøvde meg på et program som lagde wifi-hotspot, som jeg koblet sammen med det andre nettverkskortet, slik at jeg fikk dataen igjennom pcen. deretter lot jeg wireshark stå på en stund mens jeg skrudde av og på kontakten, men siden det var mye data som gikk igjennom der, har jeg ikke fått tid til å se igjennom alt. skal se om jeg får tid og lyst til å gjøre det i helgen.

 

 

Hm Interessant. Lager kontakten en Webside med av/på knapper?

Hvordan ser sourcen ut på den? GET/POST? Java?

Skulle ikke være så mye trafikk som gikk TIL kontakten om du trykket på en knapp?

Lenke til kommentar

Litt meir om assosiasjonsproblemet

 

La ut ein post for ei tid tilbake der eg fekk litt svar utan å kome i mål, denne: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1191806&page=371&&do=findComment&comment=23034872

 

Grunna litt for mange problem med Z-Stick Gen5 så gjekk eg over til UZB1. Av ein eller anna uforklarleg grunn så hang ikkje lenger assosiasjon mellom enhetane. Kanskje den "lagra" innstillingane på modulen på ein meir riktig måte, ikkje veit eg...
Likevel var ikkje det løysing nok på problemet. 

 

Brytaren som var koblet til l2 på NODE B klarte no fint å styre NODE A via assosiasjon. MEN dersom ein slo av og på lyset med brytaren som var kobla direkte til den aktuelle noden (NODE A), så fungerte ikkje assosiasjon lenger. Lys slo seg av, men når ein slo det på igjen gjekk det til 1% dim (ikkje til 100% eller last level).

 

Etter litt prat med Mr Tronika som testa dette på sitt system, så konkluderte me vel med at "feilen" ligg i Homeseer mot Qubino. Bytta difor til Fibaro dimmer2 (NODE A) og Fibaro Ralay Switch (NODE B). Alt fungerer perfekt; assosiasjon, null venting og statusoppdatering i HS3. Det som også er ein fin bonus er at det no også er mulig å dimme lyset ved hjelp av brytaren som er kobla til NODE B. Fibaro har også ein dobbelt-klikk funksjon som setter lyset til 100% då det automatisk går til last level.

 

Må ellers sei at Fibaro dimmer2 fungerer veldig bra. Litt mas å inkludere og sette opp, men topp mot ny lavtbyggende LED utan bypass.

Lenke til kommentar

Hm.. Jeg må si at jeg noen ganger sliter med å forstå hva jeg selv har programmert for noen år siden. Selv med alle korrekte variabel og funksjons navn. Å lese reversert kode høres SVÆRT tidkrevende ut.

 

Jeg er spent på å høre hvor mye tid du trengte for å finne det du lette etter.

 

Å sniffe datatrafikken høres mere realistisk ut. Problemet er at de fleste verktøyene er laget for å sniffe https:// trafikk for å debugge Internetsider.

Enig, ville nok vært mye lettere med wireshark, men jeg gidder ikke kjøpe kontaktene før jeg vet hvor enkelt det er å overstyre en eller flere av dem.

Lenke til kommentar

Hm.. Jeg må si at jeg noen ganger sliter med å forstå hva jeg selv har programmert for noen år siden. Selv med alle korrekte variabel og funksjons navn. Å lese reversert kode høres SVÆRT tidkrevende ut.

 

Jeg er spent på å høre hvor mye tid du trengte for å finne det du lette etter.

Jeg satte av en halvtime nå, med følgende observasjoner:

 

* Appen bruker native biblioteker for å serialisere / deserialisere dataene som sendes til/fra nodene. Det er vanskelig å lese assembly, spesielt ettersom dette er ARM arkitektur som jeg ikke er kjent med.

 

* Dette gjør det vanskelig å replikere funksjonaliteten dersom man skal ha det kjørende på noe annet enn Android hvor man kan benytte seg av disse bibliotekene direkte.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-A7VIlhBsZy

 

 

Sikkert spørs om før, men tips til billige og greie temp-sensorer til Frys/Kjøleskap? De jeg har mister signal innvendig

Jeg bruker viking-sensorer i kjøleskap og fryser, de funker fin-fint.

 

url meg :w00t:

 

De er ute av salg nå, men -noen- her inne hadde en link til Viking-sensorene i en eller annen svensk nettbutikk - og til Kina-kopien på aliexpress.

Lenke til kommentar

Slet med det samme fordi at RFXCom'en står i andre enden av leiligheten(gjesterom/serverrom), og fant et tips om Denne antennen. Har nå flytta RFX'en enda en vegg lengre unna, og den fungerer fortsatt. Så den er verdt et forsøk :)

post-74970-0-47380400-1456513831_thumb.jpgpost-74970-0-48012900-1456513832_thumb.jpg

 

Fått i dag :) Funket supert de første 5 minuttene, så får vi se hva helga bringer :)

 

 

De lages nok alle på samme fabrikk i Kina, så blir feil å kalle de Kina-kopiene.

 

Trur dette var linken til de fra Ali

 

http://m.aliexpress.com/item/550938083.html?productId=550938083&productSubject=Sensors-for-Wireless-Weather-Station-Temperature-Sensor-100M

Får kanskje vurdere den da Endret av Evelen!
Lenke til kommentar

Heisann! 

 

Vi er en gjeng studenter med interesse for smarthus og "smarte gadgets". I forbindelse med et entreprenørskap fag skal vi skrive en oppgave rundt et produkt vi mener og tror kunne solgt. Produktet er fiktivt og vi skal ikke ta hensyn til de tekniske sidene av produktet, men ønsker rett og slett litt feedback for hvem som kunne kjøpt noe slikt. 
 

Produktet er et smartspeil. Det er nok en del av dere som allerede har bygget dette selv - og vi ble personlig inspirert av diverse reddit-tråder og ikke minst Google ingeniører som nylig laget et selv. Vi tror dette kan være et kommersielt produkt og skriver derfor en oppgave rundt dette. 

Undersøkelsen består av seks spørsmål og tar deg et sted mellom 30-60 sekund. Tusen takk for hjelpen! 

 

http://goo.gl/forms/sw6hnwHFRW

Lenke til kommentar

 

Slet med det samme fordi at RFXCom'en står i andre enden av leiligheten(gjesterom/serverrom), og fant et tips om Denne antennen. Har nå flytta RFX'en enda en vegg lengre unna, og den fungerer fortsatt. Så den er verdt et forsøk :)

attachicon.gif12787094_10153234635166739_21320023_o.jpgattachicon.gif12787255_10153234635226739_126385178_o.jpg

 

Fått i dag :) Funket supert de første 5 minuttene, så får vi se hva helga bringer :)

 

Så bra, spennende å høre andres erfaringer også :) Hvertfall ikke opplevd noe krøll her etter jeg bytta.

Lenke til kommentar

Heisann! 

 

Vi er en gjeng studenter med interesse for smarthus og "smarte gadgets". I forbindelse med et entreprenørskap fag skal vi skrive en oppgave rundt et produkt vi mener og tror kunne solgt. Produktet er fiktivt og vi skal ikke ta hensyn til de tekniske sidene av produktet, men ønsker rett og slett litt feedback for hvem som kunne kjøpt noe slikt. 

 

Produktet er et smartspeil. Det er nok en del av dere som allerede har bygget dette selv - og vi ble personlig inspirert av diverse reddit-tråder og ikke minst Google ingeniører som nylig laget et selv. Vi tror dette kan være et kommersielt produkt og skriver derfor en oppgave rundt dette. 

 

Undersøkelsen består av seks spørsmål og tar deg et sted mellom 30-60 sekund. Tusen takk for hjelpen! 

 

http://goo.gl/forms/sw6hnwHFRW

Jeg synes dette hørtes veldig spennende ut.

 

Jeg måtte imidlertid smile når jeg så aldersinndelingen deres. "15-19", "20-25", "26-30", "31-40" og "over 40".

 

... livet slutter altså ved 40. :D

 

 

SIkkert vært spørsmål om det her før, men fikk noe gratis detektorer fra verisure her, er det en grei måte å hente ut info fra disse? Noe http_get commandoer, evt en plugin om det må til?

Lilfire har sin HomeSeer plugin, men det finnes jo andre som gjør litt av det samme, her er en enkel: https://github.com/suhajdab/verisure-api (men det krever at du faktisk sender data til dem).

 

 

Hvordan får man "gratis detektorer" fra Verisure?

Endret av Moskus
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...