Gå til innhold

Hjemmeautomasjon - Hva er det og hvorfor skulle jeg bry meg? (Automasjonskaféen)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

OBS

Startstrømmen i lysrør har brent av både Fibaro og Nexa innbyggnings switcher hos meg.

Det går en stund og så brenner releene seg fast i PÅ posisjon.

 

Jeg har nå byttet til LED lysrør og fjernet drossel og kondensator i armaturene.

Det ser ut til å funke greit.

 

Vedr. brente releer - har du prøvd å tappe litt hardt på dem? En Fibaroswitch hos meg låste seg i av-posisjon, men fikk den i gang ved å gi den et par harde rapp. Har funket siden. :)

Lenke til kommentar

Har du aktivert riktige protokoller under Plugins .> RFXCOM -> RFXtrx ?

 

Ringeknappen legger du inn med å gå under Input device under RFXCOM. Klikk "Clear Sonsor heard list". Så trykker du på ringeknappen. Da burde den komme opp under "select a sensor to add" listen.

 

Selve ringeren legger du inn som en AC Chime samme plass som du la til pluggene dine.

 

post-270318-0-11666400-1452641950_thumb.png

post-270318-0-14903600-1452641957_thumb.png

 

Fikk lagt til ringeklokken. Men den viser som en av/på børyter. Er det riktig?

 

Prøvde meg med en Event som skule mute lyden, via Harmony hub. Men ingen reaksjon når jeg trykket på ringeklokken.

post-270318-0-47606200-1452642232_thumb.png

Lenke til kommentar

attachicon.gifHS3 - Device List 12012016.PNG

 

Ser at de forskjellige sensorene i Multisensor ZW-100 fra Aeon Labs oppdaterer seg forskjellig og ofte tar det flere timer mellom hver gang.

Ser du på vedlagt skjermbilde så ser du at kl er 14:11.

Temperatur sist oppdater 13:43

Lysmåler 12:43

Fuktighetsmåler: 10:43

 

Er det noen måte å få disse oftere oppdatert?

Om man for eksempel vil bruke temperatur til å styre en varmeovn, eller Lux til å styre solskjerming. I alle fall med varme, må den oppdateres oftere for å være neon vits i.

 

Har eit par slike og ut av boksen oppdaterer den seg ikkje utan at du kobler frå og til strøm. Gå inn på innstillingene for devicen, sett den til å polle kvar halvtime eller kva du no ynskjer, så ordner det seg nok. Med strøm (ikkje batteri) kan device polling settes enda oftere, men med batteri vil det trekke meir strøm = hyppigere batteriskift.

Lenke til kommentar

 

Jeg tror ikke du kan gjøre det med en slider, CAPI kan kun kalles fra ButtonPress i scripting (er jeg ganske sikker på). Da må du legge til knapper med hs.DeviceScriptButton_AddButton.

Hvis du lager en plugin har du full kontroll.

 

Til devicer som "henger sammen" må du først sette en "parent":

 parentDevice.Relationship(hs) = HomeSeerAPI.Enums.eRelationship.Parent_Root
... og for hver child-device, setter du:

'... for each childDevice in childDevices()'
childDevice.Relationship(hs) = HomeSeerAPI.Enums.eRelationship.Child
childDevice.AssociatedDevice_Add(hs, parentDevice.Ref(hs))

parentDevice.AssociatedDevice_Add(hs, childDevice.Ref(hs))
Utmerket! Ja, jeg vurderer å skrive en enkel plugin til Philips Hue. Plug-in'ene jeg har sett lager en masse grupper jeg ikke vil ha, og det er veldig enkelt å kontrollere er Hue-pære direkte via API'en. Her får jeg litt å lese...

 

En plugin har også en annen fordel, det er lettere å oppdatere statuser, etc.

 

Etter å ha knotet meg gjennom HST sine egne samples, og forenklet til mitt eget, så er plugin-skriving til HomeSeer ganske enkelt. :)

 

Men jeg anbefaler å lage en "console application" først hvor du skriver dine egne klasser og rutiner og sørger for at denne lille "app'en" gjør alt du vil før du går over til en plugin. Så kan man konsentrere seg om en ting om gangen. ;)

 

 

 

Og, kan jeg lage flere virtual devices som «henger sammen», dvs som vises sammen som om de var en enhet?

Synes Jon00 har lagd et fint hjelpe verktøy for dette

Device Grouping Utility

 

Haha, typisk Jon00 å gjøre det bedre enn jeg gjør i mitt eget script. :p

Lenke til kommentar

 

 

Det er noen parametre (se i manualen) som bestemmer hvor ofte den skal sende statusopppdateringer. F.eks. lysstyrken må endre seg over 200(!) Lux før statusoppdatering sendes.

Ja, mine fungerer utmerket etter at jeg endret noen av parametrene. De fungerer litt forskjellig fra Fibaro sine, men det er bare en vanesak. Jeg har skrevet ned (hjemme) nøyaktig hva det var jeg endret, og kan finne det frem i kveld dersom det da skulle være interesse.

 

 

Gjerne all info jeg kan få, ser at nå om vinteren kommer aldri Lux til å forandre seg så mye, siden det er forholdsvis mørkt her i Norge, og denne står ikke veldig nærme et vindu.

 

... som sagt står dette i manualen. ;)

Lenke til kommentar

 

noen som bruker noe notifikasjonssystem her?

Er det noen fordeler utover vanlig e-post med push?

Ser jo alle tjenester koster penger, ikke mye, men likevel penger.

 

Pushover = Gratis til mobil\pc Dvs du kan sende 7500 varslinger pr måned som er mer enn nok. Eller mulig du må betale 11kr for lisens til mobil.

post-74970-0-37294200-1452711294_thumb.jpgpost-74970-0-35804400-1452711361_thumb.jpg

Lenke til kommentar

 

 

 

Det er noen parametre (se i manualen) som bestemmer hvor ofte den skal sende statusopppdateringer. F.eks. lysstyrken må endre seg over 200(!) Lux før statusoppdatering sendes.

Ja, mine fungerer utmerket etter at jeg endret noen av parametrene. De fungerer litt forskjellig fra Fibaro sine, men det er bare en vanesak. Jeg har skrevet ned (hjemme) nøyaktig hva det var jeg endret, og kan finne det frem i kveld dersom det da skulle være interesse.

 

 

Gjerne all info jeg kan få, ser at nå om vinteren kommer aldri Lux til å forandre seg så mye, siden det er forholdsvis mørkt her i Norge, og denne står ikke veldig nærme et vindu.

 

... som sagt står dette i manualen. ;)

 

Jeg leste manualen som fulgte med Multisensoren, og det stod mye om 101, 102, 111, 244 koder. Og at dette kunne man bruke for å velge hvor ofte den skulle oppdatere seg eller hvilken sensorer som skulle være aktive. Men jeg er såpass grønn og fersk at jeg blir bare forvirret av alle tallene og vet ikke hva de betyr, og hvor jeg skal legge dem inn for at de skal ha virkning. Kanskje jeg spør for mye, men ønsker å lære av dem som har gjort dette før meg, og ikke gjøre feil i timesvis og gi opp før jeg har sett verdien av alt dette.

Lenke til kommentar

 

 

 

 

Det er noen parametre (se i manualen) som bestemmer hvor ofte den skal sende statusopppdateringer. F.eks. lysstyrken må endre seg over 200(!) Lux før statusoppdatering sendes.

Ja, mine fungerer utmerket etter at jeg endret noen av parametrene. De fungerer litt forskjellig fra Fibaro sine, men det er bare en vanesak. Jeg har skrevet ned (hjemme) nøyaktig hva det var jeg endret, og kan finne det frem i kveld dersom det da skulle være interesse.

 

 

Gjerne all info jeg kan få, ser at nå om vinteren kommer aldri Lux til å forandre seg så mye, siden det er forholdsvis mørkt her i Norge, og denne står ikke veldig nærme et vindu.

 

... som sagt står dette i manualen. ;)

 

Jeg leste manualen som fulgte med Multisensoren, og det stod mye om 101, 102, 111, 244 koder. Og at dette kunne man bruke for å velge hvor ofte den skulle oppdatere seg eller hvilken sensorer som skulle være aktive. Men jeg er såpass grønn og fersk at jeg blir bare forvirret av alle tallene og vet ikke hva de betyr, og hvor jeg skal legge dem inn for at de skal ha virkning. Kanskje jeg spør for mye, men ønsker å lære av dem som har gjort dette før meg, og ikke gjøre feil i timesvis og gi opp før jeg har sett verdien av alt dette.

 

 

 

- Finn "Aeon Labs Multilevel Sensor Node X Root (den riktige devicen i devicelista)

- Trykk deg inn

- Velg menyen/fanen Z-Wave

- Endre "Polling interval" til f.eks 30 minutes

 

Sjå vedlagt bilete.

 

Eg er framleis amatør å rekne, men har lært mykje av å lese på dette forumet, lese manualen, google og ikkje minst lese meg opp på Homeseer (t.d. forumet).

Multisensor.tiff

Endret av Lasarus
Lenke til kommentar

Jeg leste manualen som fulgte med Multisensoren, og det stod mye om 101, 102, 111, 244 koder. Og at dette kunne man bruke for å velge hvor ofte den skulle oppdatere seg eller hvilken sensorer som skulle være aktive. Men jeg er såpass grønn og fersk at jeg blir bare forvirret av alle tallene og vet ikke hva de betyr, og hvor jeg skal legge dem inn for at de skal ha virkning. Kanskje jeg spør for mye, men ønsker å lære av dem som har gjort dette før meg, og ikke gjøre feil i timesvis og gi opp før jeg har sett verdien av alt dette.

 

Nå svarte jeg deg ganske grundig på nøyaktig hvilke parametre du bør sette i min post litt lenger opp her.

 

Edit; Hvis du ikke vet hvor/hvordan du endrer parametre anbefaler jeg å lese deg opp litt, men hvis du ser på bildet Lasarus la inn, rett nedenfor der har du noe som heter 'Settings'. Klikk der og du finner valg for å endre parametre. For din egen del anbefaler jeg deg å la sensoren gå på usb-strøm mens du setter parametre, da slipper du en masse styr med å holde den våken mens du jobber. Og: jeg skriver alltid ned hva jeg har endret fra standard -- det blir du glad for når du om noen måneder begynner å lure, det er dillete å rekonstruere.

 

 

- Finn "Aeon Labs Multilevel Sensor Node X Root (den riktige devicen i devicelista)

- Trykk deg inn

- Velg menyen/fanen Z-Wave

- Endre "Polling interval" til f.eks 30 minutes

 

Sjå vedlagt bilete.

 

Eg er framleis amatør å rekne, men har lært mykje av å lese på dette forumet, lese manualen, google og ikkje minst lese meg opp på Homeseer (t.d. forumet).

 

 

Å endre "polling interval" er også en alternativ måte å gjøre dette på, men det fungerer kun dersom multisensoren drives av usb-strøm, ikke dersom den drives av batteri. Dersom den drives av batteri vil den ikke være konstant våken og vil ikke svare på polling.

Endret av DiderikFrom
Lenke til kommentar

 

Jeg leste manualen som fulgte med Multisensoren, og det stod mye om 101, 102, 111, 244 koder. Og at dette kunne man bruke for å velge hvor ofte den skulle oppdatere seg eller hvilken sensorer som skulle være aktive. Men jeg er såpass grønn og fersk at jeg blir bare forvirret av alle tallene og vet ikke hva de betyr, og hvor jeg skal legge dem inn for at de skal ha virkning. Kanskje jeg spør for mye, men ønsker å lære av dem som har gjort dette før meg, og ikke gjøre feil i timesvis og gi opp før jeg har sett verdien av alt dette.

 

 

vel, alle vi andre har gjort feil i timevis (og dagevis) og lært masse av det ;)

Men spør ivei du, du plager jo ingen annet enn at vi må lese spørsmålene dine :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...