Gå til innhold

Hjemmeautomasjon - Hva er det og hvorfor skulle jeg bry meg? (Automasjonskaféen)


Anbefalte innlegg

Var et lite sammensurium av flere ting her.

"CONST" brukes for konstanter, typisk uten for en sub. Ikke at det betyr noe for deg her, men du kan bruke "Dim" istedenfor.

 

 

 

... og det er en liten double-whammy her: const data = "value10=$$DVR:93:"

Det som skjer her at du lager en string som henter fra en annen string med "replacement variables". Altså strengen "$$DVR:93" blir erstattet med verdien i device med ID 93 når HomeSeer evaluerer strengen. Ikke akkurat intuitivt eksempel du har funnet.

 

 

Alternativt kan du skrive scriptet slik:

    Sub Main(parms As Object)
        'Setter opp server URL og eventuelle headers​
        Dim serverUrl As String = "https://lang adresse"
        Dim headers As String = "Content-Type: application/x-www-form-urlencoded"
        
        ​'Henter verdi og lager datastreng
        Dim deviceValue As Double = hs.DeviceValueEx(93)
        Dim data As String = "value10=" & deviceValue

        '​Kjører hs.URLaction og lagrer svaret i en variabel "returnValue"
        Dim returnValue As String = hs.URLAction(serverUrl, "POST", data, headers)

        'Hvis du vil gjøre noe med "returnValue" (kanskje den f.eks. skriver "SUCCESS" f.eks?), så kan du f.eks. gjøre:
        hs.Writelog("JSON svar", "JSON rutinen returnerte: '" & returnValue & "'")
    End Sub

... så blir det litt enklere å forstå.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Var et lite sammensurium av flere ting her.

"CONST" brukes for konstanter, typisk uten for en sub. Ikke at det betyr noe for deg her, men du kan bruke "Dim" istedenfor.

 

 

 

... og det er en liten double-whammy her: const data = "value10=$$DVR:93:"

Det som skjer her at du lager en string som henter fra en annen string med "replacement variables". Altså strengen "$$DVR:93" blir erstattet med verdien i device med ID 93 når HomeSeer evaluerer strengen. Ikke akkurat intuitivt eksempel du har funnet.

 

 

Alternativt kan du skrive scriptet slik:

    Sub Main(parms As Object)
        'Setter opp server URL og eventuelle headers​
        Dim serverUrl As String = "https://lang adresse"
        Dim headers As String = "Content-Type: application/x-www-form-urlencoded"
        
        ​'Henter verdi og lager datastreng
        Dim deviceValue As Double = hs.DeviceValueEx(93)
        Dim data As String = "value10=" & deviceValue

        '​Kjører hs.URLaction og lagrer svaret i en variabel "returnValue"
        Dim returnValue As String = hs.URLAction(serverUrl, "POST", data, headers)

        'Hvis du vil gjøre noe med "returnValue" (kanskje den f.eks. skriver "SUCCESS" f.eks?), så kan du f.eks. gjøre:
        hs.Writelog("JSON svar", "JSON rutinen returnerte: '" & returnValue & "'")
    End Sub

... så blir det litt enklere å forstå.

 

 

Hehe, tenkte jeg var litt ute på tur her ja.

 

Det funket veldig bra, takk:)

Lenke til kommentar

 

Lurer på det meste, men vet ikke helt hvor jeg skal starte. Er lite lysten på å lete rundt i gamle løsninger hvis det har kommet mye nytt som gjør jobben bedre. Jeg har akkurat startet på oppussing og vil i samme runden gjøre klart for automasjon hjemme.

"Det meste" vil ta litt tid å forklare. ;)

 

Men siden du pusser opp, har du mange muligheter. KNX koster skjorta og krever en del arbeid, men er Mercedesen. Flere her inne bruker Z-wave-protokollen, som gir toveis-kommunikasjon (slik at kontrolleren vet statusen på lyset) og mesh-nettverk (som gir økt rekkevidde). Mange bruker også 433 MHz-teknologier enten hele huset, eller som et tillegg til Z-wave.

 

Andre løsninger finnes jo også fra EnOceaon.

 

 

Det hjelper litt å vite noe om ambisjonsnivå og budsjett. :)

 

 

Jeg hadde ingen planer om at noen skulle forklare meg "det meste" eller "alt". Tenkte bare å forhøre meg om det er noe nytt jeg absolutt burde vurdere (for jeg har ikke klart å følge med på noen år nå). Siden oppussings-spøkelset kom over meg nå så må jeg benytte sjansen og se på hvilke muligheter som finnes. Jeg skal sjekke opp de du nevner. Har ingen formening om hverken ambisjonsnivå eller budsjett enda. Så lenge det er nyttig er de fleste krav oppfylt allerede. (Trenger ikke noe for blingen sin del.)

 

Jeg skal følge med her i tiden som kommer.

Takk så langt.

Lenke til kommentar

Kveldens nerdgasm  :dribble:

 

attachicon.gifverisure.JPG

 

Endelig kan jeg låse døra i "natta" eventen min.

 

Hehe! Det er alltid gøy med noe nytt. :)

 

 

Har nå skaffa meg rgb led striper og satt opp rundtomkring på rommet , lurer da på om noen har testet dette her http://www.ebay.com/bhp/wifi-controller ?

 

Styrer nå lysa ved å bruke infrarød fra mobilen med rgb remote lastet ned fra google play, men vil helst kontrollere den via tasker og trådløst via wifi.

Hvis du skal styre fra tasker så leter du i det minste etter noen som har et enkelt HTTP API. Jeg vet dessverre ikke om noen, men hvis du finner en så si i fra! :)

Lenke til kommentar

 

Har nå skaffa meg rgb led striper og satt opp rundtomkring på rommet , lurer da på om noen har testet dette her http://www.ebay.com/bhp/wifi-controller ?

 

Styrer nå lysa ved å bruke infrarød fra mobilen med rgb remote lastet ned fra google play, men vil helst kontrollere den via tasker og trådløst via wifi.

Hvis du skal styre fra tasker så leter du i det minste etter noen som har et enkelt HTTP API. Jeg vet dessverre ikke om noen, men hvis du finner en så si i fra! :)

 

 

Er det mulig å kjøre wireshark å sniffe info fra den modulen som The Mountain la ut?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...