Gå til innhold

Hjemmeautomasjon - Hva er det og hvorfor skulle jeg bry meg? (Automasjonskaféen)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

ok skjønner, men hvordan bruker jeg de da i HS? De andre programmene jeg har brukt har de bare vært vanlige on/off knapper. Får ikke inn noe info i HS når jeg trykker på I2/I3.

Er du helt sikker på det? Association er en hardware-til-hardware greie.

 

 

ja, eller jeg bruker de 2 knappene til å styre forskjellige scripts/events på Zipaboxen, for eksempel sette alle lysene i ett rom til 50% har også sett det samme i Indigo.

 

Synes bare at zipabox var litt dårlig på å lage events så derfor jeg ville bytte til HS men kanskje den ikke var så gal:)

Lenke til kommentar

Synes bare at zipabox var litt dårlig på å lage events så derfor jeg ville bytte til HS men kanskje den ikke var så gal:)

Tror ikke du finner noe som er bedre/enklere enn HS3 på Events.

 

Men at Group 2/3/4 dukker opp som "devicer" fungerer ikke i HS3. HomeSeer Tech hevder det er fordi de vil være Z-wave-sertifiserte, og å sette opp devicer for enheter som faktisk ikke finnes, bryter visstnok med noe der (nå er jo det også et definisjonsspørsmål, men det er visstnok de "de høye herrer i Z-wave" diskuterer).

 

Grunnen er jo enkel. Association er laget for at én hardware-dings skal kunne styre en annen hardware-dings uten at controlleren egentlig trenger å være innblandet. Altså at L2/L3 kan styre et annet lys helt uten innblanding fra controlleren (UZB1, Z-stick, whatever). L2/L3 sender altså kun et signal til mottakeren om at "nå skal du gjøre noe" (selv om de strengt tatt blir enige om signalet), og så er det mottakeren som bestemmer hva den skal gjøre (skru seg av/på). Statusen til dingsen som kontrolleres blir jo oppdatert i HS3, fordi dingsen selv sier ifra til controlleren at "hey, nå ble jeg skrudd på".

 

For Qubino stopper det der. Qubino kan visstnok kun sende "Off" eller "On". Fibaro kan i det minste sende "Off" eller "On Last Level", og kan settes opp til å være en scene-kontroller, og dermed har du de samme muligheten som før.

Lenke til kommentar

Takk for utfyllende svar, da er jeg mere med!

 

Så HS er kanskje litt "strengere" på det område altså. Ja, byttet tilbake så får jeg legge HS litt på hylla eller bruke zipaboxen til z-wave og HS til resten.

Trodde kanskje at Fibaro hadde samme I2 som Qubino og at det da var en enkel fiks men hvis den er bygd opp litt annerledes så forstår jeg.

Lenke til kommentar

ja skal styre en API. Tenkte kanskje det er en "app" eller noe for det i HS:)

 

Det er vel en http som sendes med en tilhørende "body" ut fra det jeg kan lese herfra. Denne body skal da inneholde en variable (value: "Dimme verdien jeg setter i HS") som jeg da sender over til Zipaboxen min. Skal se litt mere når jeg får tid.

Lenke til kommentar

Jeg kjøpte mine fra HarbourFreight.com for 5-6 år siden. Finner de ikke der igjen.

 

Men jeg tror det er denne: http://www.amazon.com/Ideal-Security-SK630-Pressure-Alarm/dp/B00GUNX7WY/ref=sr_1_2?ie=UTF8&qid=1441005545

Det hendige med den spesifikke, er at du kan koble den til en hvilken som helst krets (som en DS10 eller DS90 eller Fibaro sensor) og så sender den signal.

 

Igjen takk Moskus.

 

Fikk teppene i dag, er det disse du mener?

 

http://www.uk-automation.co.uk/marmitek-door-or-window-sensor-for-security-systems-ds90/

 

Evt. Fibaro skrev du - hvilken da?

 

Må ha det inn med t-skje...

Lenke til kommentar

 

Jeg kjøpte mine fra HarbourFreight.com for 5-6 år siden. Finner de ikke der igjen.

 

Men jeg tror det er denne: http://www.amazon.com/Ideal-Security-SK630-Pressure-Alarm/dp/B00GUNX7WY/ref=sr_1_2?ie=UTF8&qid=1441005545

Det hendige med den spesifikke, er at du kan koble den til en hvilken som helst krets (som en DS10 eller DS90 eller Fibaro sensor) og så sender den signal.

 

Igjen takk Moskus.

 

Fikk teppene i dag, er det disse du mener?

 

http://www.uk-automation.co.uk/marmitek-door-or-window-sensor-for-security-systems-ds90/

 

Evt. Fibaro skrev du - hvilken da?

 

Må ha det inn med t-skje...

 

Det er den, ja.

 

 

Evt. Fibaro Universal Sensor, og jeg lurer på om du også kan bruke RGBW-modulen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ser førstepost er oppdatert i 2014. Er det noen store nyheter siden den tid? 325 sider er i meste laget å surfe igjennom.

Ja, det er en god del. Jeg holder (fremdeles) på å skrive om første-post.

 

Men SÅ mye har det egentlig ikke skjedd. Z-wave er fremdeles bedre enn 433 MHz , men det er også dyrere. HomeSeer versjon 3 har kommet, og er vesentlig bedre enn versjon 2. RFXtrx433E støtter flere protokoller enn RFXLAN. UZB1 er anbefalt over Z-stick.

 

Det var vel høydepunktene... ;)

Noe spesielt du lurer på? :)

Lenke til kommentar

 

Ser førstepost er oppdatert i 2014. Er det noen store nyheter siden den tid? 325 sider er i meste laget å surfe igjennom.

Ja, det er en god del. Jeg holder (fremdeles) på å skrive om første-post.

 

Men SÅ mye har det egentlig ikke skjedd. Z-wave er fremdeles bedre enn 433 MHz , men det er også dyrere. HomeSeer versjon 3 har kommet, og er vesentlig bedre enn versjon 2. RFXtrx433E støtter flere protokoller enn RFXLAN. UZB1 er anbefalt over Z-stick.

 

Det var vel høydepunktene... ;)

Noe spesielt du lurer på? :)

 

 

Lurer på det meste, men vet ikke helt hvor jeg skal starte. Er lite lysten på å lete rundt i gamle løsninger hvis det har kommet mye nytt som gjør jobben bedre. Jeg har akkurat startet på oppussing og vil i samme runden gjøre klart for automasjon hjemme.

Lenke til kommentar

Lurer på det meste, men vet ikke helt hvor jeg skal starte. Er lite lysten på å lete rundt i gamle løsninger hvis det har kommet mye nytt som gjør jobben bedre. Jeg har akkurat startet på oppussing og vil i samme runden gjøre klart for automasjon hjemme.

"Det meste" vil ta litt tid å forklare. ;)

 

Men siden du pusser opp, har du mange muligheter. KNX koster skjorta og krever en del arbeid, men er Mercedesen. Flere her inne bruker Z-wave-protokollen, som gir toveis-kommunikasjon (slik at kontrolleren vet statusen på lyset) og mesh-nettverk (som gir økt rekkevidde). Mange bruker også 433 MHz-teknologier enten hele huset, eller som et tillegg til Z-wave.

 

Andre løsninger finnes jo også fra EnOceaon.

 

 

Det hjelper litt å vite noe om ambisjonsnivå og budsjett. :)

Lenke til kommentar

 

 

Har selv vært i kontakt med System air om deres smartly adapter. Westcontrol utenfor Stavanger har laget adapteren de har også laget bryterne til Smartly. System air sier at adapteren er en ren modbus til Z wave adapter og burde derfor fungere greit mot de fleste kontrollerne. Lyse smartly er skreddersydd for den og vil ha bedre funksjonalitet men Systemair har ikke låst den på noen måte så det er opp til andre kontrollere om å integrere på samme måte. Adapteren kommer for salg i midten av september. Ca pris 1650,-

 

Måtte sitere denne - som huskelapp... :)

 

Takk for tipset!

 

Yes! Glimrende! :)

 

Noen som har fått tak i denne og prøvd den?  :)

Lenke til kommentar

Jeg har vel et enkelt script for slikt et sted. Får lete litt.

Tror enkelte har laget noen plugins også...

 

 

Prøver å sette sammen et script selv for dette:

Sub Main(parms As Object)

dim s

const server_url = "https://lang adresse&"

const headers = "Content-Type: application/x-www-form-urlencoded"

const data = "value10=$$DVR:93:"

s = hs.URLAction(server_url, "POST", data, headers)

End Sub

Dette scriptet fungere vis jeg bytter ut $DVR:93: med en fast verdi så problemet er vel da at jeg ikke skjønner hvordan variablene fungere.

 

93 er forresten reference ID til en dummy device jeg har laget. 

 

Sikkert veldig enkelt men er litt dårlig med enkle eksempler å scripting for HS synes jeg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...