Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Evelen's leilighetstråd - Tråden om min nye bolig


Anbefalte innlegg

Evelen's leilighetstråd
house-vs-apartment.png


Hei.
 
Jeg har nettopp kjøpt meg min første bolig, eller den er ikke kjøpt enda, men jeg er forpliktet til å kjøpe den, og selger er forpliktet til å selge den til meg, så den er min sånnsett.
Jeg tenker det kunne vært gøy med en tråd om prosjektet, hva jeg har kjøpt, hva jeg har tenkt å gjøre, hva jeg gjør, og alt rundt denne nye boligen.
 
Litt info: Jeg er en gutt på 25 og har med unntak av et år i førstegangstjeneste frem til nå bodd "hjemme" grunnet manglende fast jobb (har blitt mye vikariater og kontrakter), men nå har jeg hatt fast jobb siden Oktober 2014 og alt er da klart.
Leiligheten jeg har kjøpt er en andelsleilighet i en firemannsbolig hvor jeg bor i en av de nederste etasjene.
Leiligheten er rundt 10+ min fra Kristiansand sentrum. men likevel innen for kommunen, så den er sånn passe sentral.  Jeg fant ut at skal man ha noe som er veldig sentrumsnært må man velge mellom noe lite, eller dyrt. Og som enslig med gjennomsnittlig lønn kan jeg ikke ta lån på flere millioner.
 
 

apzpmL1t.jpgUtGm1u2t.jpggbyMykGt.jpgnGZY60ct.jpg
pwJ66Rxt.jpgJe2bhUit.jpgeV02Iagt.jpg3sabYAbt.jpg
QDTcjOZt.jpgtv5BclXt.jpgsv7TeVQt.jpgndOquhjt.jpg
Sl6NhNjt.jpgZf2UUGht.jpg



Kan nevne at jeg skal på kontraktsmøte førstkommende tirsdag Endret av Evelen!
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...

Litt updates.

 

Kontakt signert og jeg tar over fredag 24. Juli.

På søknad om lån til Gjensidige Bank vil jeg si jeg fikk til en god avtale.

Fikk et Boliglån Ung annuitetslån på kr 870.000,- med  2,39% effektiv rente (2,25% nominell) .

I tillegg til dette fikk jeg et topplån på kr 50.000,- med 2,27% effektiv rente (2,25% nominell).

Har avdragsfrihet på boliglånet til topplånet er nedbetalt.

 

Jeg ser ikke helt hvorfor det måtte gjøres slik, men det måtte vist det for å dekke opp om manglende egenkapital mellom 78 og 85%.

 

Dog hadde jeg egenkapitalen, men det ble gjort slik for at jeg skulle kunne ta vare på BSU kontoen inntil videre, noe jeg ønsket.

 

 

Jeg har også bestilt fiber fra Altifiber, så da håper jeg å få den på plass tidlig.

Lenke til kommentar

Skal ikke se bort i fra det. Jeg er veldig glad i ideen om å styre ting på en smart måte, men er hverken elektriker eller programmerer.

På sikt vil jeg kanskje også standardisere med slike WLAN RGB pærer i alle lamper. det hadde vært kult, litt stiv pris dog

 

Finnes det forresten noe greit system som gjør at man kan "synce" flere slike løsninger?

Endret av Evelen!
Lenke til kommentar

@Pessimistisk

Ja, det skal bli greit Pessi :new_woot:

 

@Morgens

Har lest litt og skrevet litt og undersøkt litt, blir nok noe Z-Wave greier etterhvert ;)

 

 

 

 

UPDATE:

 

Har i dag vært hos selger. Han nevnte at han hadde noen ting jeg kunne få (sofa, vaskemaskin++), ved nærmere dialog viser det seg dog mer være "kjøpe".

Når det er sagt, sikkert til en grei pris. Vi får se, blir eventuelt sofaen (avbildet i førstepost).

 

Oppmåling/Inntrykk:

 

Jeg har også tatt noen mål ifbm planlegging for å se hvordan jeg kan ha sofa, tv osv.

post-74970-0-99730200-1436283139_thumb.jpg

 

Ettersom jeg bare har forholdt meg til bilder fra finn.no siden jeg var på visning for sikkert en måned siden, kanskje mer så må jeg jo si at den så mindre ut en første gang, bilder fra eiendomsmeglere lyver og sånn er det bare.

 

 

Men noe trangt blir det, ettersom jeg både har stereoanlegg, gulvhøyttalere og to subwoofere tar det litt pass, Jeg ser på vindusveggen som mest aktuelt, og sofa litt lenger ut, problemet er at det blir lite plass til sofa, det er kjipt med den pipa, eller hva det er som stikker ut.

 

Boden så på ene veggen noe  stygg ut, så her tenker jeg å kjøre igang med noe mindre oppussing, men det er en bod, så trenger bare se OK ut.

 

FIBER og Nettverk:

 

Fiber er bestilt, men jeg må gjøre graving og rørlegging selv. den ligger dog klar i hagen.

Altifiber er leverandøren, heg bestilt 35/35 uten hverken telefon eller TV. Koster meg 3000 i etablering, ikke så altfor galt.

 

Hvordan ting skal være er ikke fastsatt, men dette er hva jeg har kommet frem til (tegning under).

Ventilasjonsanlegget ser ut til å være bygget inn i en slik liten sjakt, det vil dermed etter min mening være ideelt å legge kabler her da det sikkert er mye ledig plass, håper bare det er rør inni.

post-74970-0-32419700-1436285207_thumb.png

Oransje kabel er fiber

Blå kabel er ethernet

Det grønne er ventilasjonsanlegget

Rør er rack og AP

Endret av Evelen!
Lenke til kommentar
 bilder fra eiendomsmeglere lyver og sånn er det bare.

 

Jepp. blir ofte brukt vidvinkel kamera\objektiv, så da ser det jo veeldig mye større ut enn hva det faktisk er.. :/

 

Når det er sagt så vil jeg ikke anbefale at du kjøper vaskemaskinen hans. Spørs jo hva han selger for, men en helt ny en koster ikke all verdens. Da får man jo i tillegg helt ny med 5 års reklamasjon.

 

Du får holde oss oppdatert. spennende start. :D

Lenke til kommentar

Vel, den festen får ev planlegges etterhvert.  :fun:

Ang vaskemaskinen har jeg kommet til samme konklusjon.

 

Har sett litt rundt og foreløbig har jeg kommet frem til noen forslag:

 

Vaskemaskin/Tørketrummel:

 

LG F14A8YD (Fra 5990,- | 6389,- på komplett)
- Tørketrommel og Vaskemaskin i et
- Stille
- God garanti
- Timer
- Smarte funksjoner
- Ser fin ut
- Trenger ikke utlufting
- Brukere gir god karakter
- Best i test Radron.se
- Vesentlig billigere en tilsvarende
 
 
original.166x250t.jpg
 
Oppvaskmaskin:
 
Bosch SMU53M72SK (Fra 4790,- | 4790,- på komplett)
- Stille
- Timer
- Brukere gir god karakter
- Best i test Tænk (2013) og Radron.se
- Grei pris
 
 
1174632.213x250t.jpg
 
Stekeovn:
 
Gram CC36050VX (Fra 5295,- | ikke på på komplett)
- Ser fin ut/passer kjøkken
- Gjør det den skal ...
- Brukere gir god karakter (stort sett)
- Grei pris
 
 
original.151x250t.jpg
 
Bosch HCE722163U (Fra 4880,- | 4790,- på Komplett)
- Ser fin ut/passer kjøkken
- Gjør det den skal ...
- Nesten ingen brukerkarakterer, men ikke funnet noen gode negative argumenter.
- Billig
 
 
original.333x250t.jpg
 
Vaskemaskinen/Tørketrommel er jeg ganske bestemt på, for denne virker jo perfekt på alle mulige måter.  Men har dere andre tips til stekeovn eller oppvaskmaskin for kjøkkenting så si gjerne i fra.
Men ha i bakhodet at jeg har budsjettert 15000 i hvitevarer totalt. Det gir lite rom for å velge å vrake.
 
Har også skjedd noe mer i dag, i dag fikk jeg innvendige rør fra Altifiber for innvendig fiber.
15 Meter skal det være.
 
post-74970-0-35659200-1436386202_thumb.jpgpost-74970-0-96166200-1436386202_thumb.jpg
 
 
Lenke til kommentar

Skal du ha så mye vitevarer så anbefaler jeg at du tar turen innom til feks Elkjøp i Sørlandsparken. De kan nok fikse en grei pakkepris til deg når du først skal ha så mye i utgangspunktet :)

 

Kan også levere hjem på døren uten noe voldsomme kostnader.

Lenke til kommentar

Ja jeg har tenkt på det, ser dog at Elkjøp ikke leverer ihvertfall et par av mine listede produkter, men dem har vel alternativer.

Uansett hva jeg gjør vil jeg prøve å få presset ned prisen litt å spør om noen prosenter. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...