Gå til innhold

Hjemmeautomasjon - Hva er det og hvorfor skulle jeg bry meg? (Automasjonskaféen)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg har nå bare en 65kvm leilighet, er begrenset hvor mye man kan automatisere syntes jeg. Uaktuellt at jeg setter inn motoriserte persienner, elektrisk garasjeport, utendørsbelysning, lyd i alle rom, osv.

 

 

Det får bli når jeg kjøper meg hus.

Men ja, vurderer RFXtrx433E men usikker på hvor mye ekstrajobb det blir...

Endret av aklla
Lenke til kommentar

Jeg har nå bare en 65kvm leilighet, er begrenset hvor mye man kan automatisere syntes jeg. Uaktuellt at jeg setter inn motoriserte persienner, elektrisk garasjeport, utendørsbelysning, lyd i alle rom, osv.

Det sier du ... ;)

 

 

Jeg er enig i at man må lære i liten skala, men jeg syns man bør bruke det samme utstyret som man skal bruke i større skala senere. Da har man det inne.

... spesielt når prisen er nesten den samme.

Lenke til kommentar

Aklla:

Om du ønsker server, gå for RFXtrx433E framfor Tellstick DUO.

RFXtrx433E har bredere protokoll utvalg og HomeSeer/Domotiga/Domoticz støtter den.

Mens Tellstick ikke er noe særlig støttet.

 

Ønsker du enklest mulig uten egen server men la skyen ta ansvaret, gå for Tellstick.NET

 

Har alle 3, men kjører Tellstick.Net kun for å få temperaturer på Android via RemoteStick App.

Kjører Domotiga(under Linux) med RFXtrx433.

Har TellstickDUO på samme maskin, men bare fordi jeg engang laget meg et Python script for diverse scenes som jeg ikke har fått over.

 

Hei.

 

Kan jeg spørre hvorfor valget falt på Domotiga? Kikker litt på Domotiga og Domoticz, men aner ikke om det er noen praktisk forskjell på de to.

Lenke til kommentar

Er i samme situasjon som aklla, ikke alt for stor leilighet og klarer meg med RF.

Har også Plugwise i systemet med egenkomponert Python scripting for automagiske ting (Varsel på pushover, oppvask/vaskemaskin ferdig, døralarm, slå av kjøkkenvifte etc)

 

Når det blir flytting så blir det innkjøp av z-wave.

 

@Session^^: Domotiga har støtte for plugwise, domoticz hadde ikke da valget falt..

Endret av Charlie
Lenke til kommentar

Hvordan fikk du til varsel på oppvaskmaskin/vaskemaskin?

Min står i kjelleren og det er plagsomt å måtte gå ned for å sjekke hele tiden

 

Det er da lett. Man setter en strømmåler som sender signal idet den slutter å bruke strøm. :)

 

Jeg bruker en Twine. Måler vibrasjoner. Når sentrifugen er ferdig, er vaskemaskinen ferdig.

Lenke til kommentar

Det kan også gjøres uten strømmåler, med en sånn "master-slave"-kontakt, der man lar slaven slå av og på en batterieliminator på 12 V som gir strøm til et relé koblet til en sånn:

 

WBT-912.png

 

Så når maskinen stopper, og slavekontakten mister strømmen, vil det droppe strømmen til releet. Da sendes det et signal fra bryteren over. Jeg bruker noe lignende med strømmen ut fra forsterkeren på hytta, så signalet som kommer når den kjører ut styrestrøm, slår på strømpluggene til subwooferne.

Lenke til kommentar

Hvor rimelig kan man forresten få strømmålere til 433 mHz som støttes av RFX? Det kunne vært kjekt til et par If then-funksjoner i Girder for styring av forsterkere som mangler diskré av og på.

Owl CMxxx serien er (var?) den rimeligste. Men den er ikke særlig egnet på én-til-én utstyr, heller hele kurser i sikringsskapet.

 

... ellers kan jeg nevne Z-wave nok en gang. :D

Lenke til kommentar

 

... ellers kan jeg nevne Z-wave nok en gang. :D

 

ser ut til at de koster ~600 pr stk, kan bli dyrt om man skal ha noen av dem...

 

Neida, det er ikke "dyrt". Det er ikke vanskelig å finne dyrere løsninger. ;)

 

Poenget er at Z-wave gir deg muligheter som med vanlig 433Mhz ikke er mulig, som f.eks. strøm-rapportering, statusoppdatering (man vet hva som er av eller på, selv om man opererer en bryter ved å trykke på den), og mesh-nettverk (bedre dekning).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...