Gå til innhold

Hjemmeautomasjon - Hva er det og hvorfor skulle jeg bry meg? (Automasjonskaféen)


Anbefalte innlegg

Fermate, jeg har ikke sett noen med mange nok knapper. Har du sett noe jeg ikke har funnet?

Jeg tenkte egentlig på en slik:

http://www.uk-automation.co.uk/products/Marmitek-Xanurahome-ABX1-Universal-remote-control.html

 

Men denne bruker jeg også hjemme, så denne er vel mer hva du leter etter:

http://www.haibrain.com/hr10-luxury-remote-control-for-x10-home-control-p-837.html

 

Jeg liker at du kan skrive på hva knappene gjør.

 

Akkurat som på denne:

http://www.uk-automation.co.uk/products/Marmitek-X10-Wireless-Wall-Switch.html

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Moskus, jeg har tenkt på alt. Jeg har til og med et eget lag for betatesting. Hvis ikke kona og datteren min (17 år) klarer å rote det til, klarer ingen det! De er som to vandrende Bermudatriangler for elektronikk - all stabilitet driver inn i dem og fordufter fullstendig...

 

Fermate, dessverre. Det er ikke akkurat det jeg er ute etter. Jeg har en sånn i hvert rom:

 

1.0x0.jpg

 

De koster rundt 30 kroner stykket på eBay, og av de rundt 30 stykkene jeg har kjøpt til nå, har bare en sviktet. Men saken er at jeg gjerne skulle hatt en som så litt mer "elegant" ut på veggen, med de knappene som trengs. Noe som kan ligne på en sånn (som med 1200 kroner per rom blir altfor dyr), uten displayet, men heller med noen ekstra knapper til 0-9:

 

URC-KP-900.jpg

 

Men det kan jo være at jeg til slutt bryter sammen og kjøper opp verdens restlager av HTC HD2 og smekker dem opp på veggen, med ledning ned til en lader. De bruker jo ikke så veldig mange wattene selv om de står på konstant.

 

Edit: Eller Jogglere. Det er jo også en mulighet, med litt flere muligheter. Hvis jeg kunne bygge sånne inn i pene rammer til å henge på veggen, og så bruke en tynn kabelkanal/kabelskjuler, ville det jo bli uhyre proft. De bruker 5V strøm, men jeg vet ikke hvor mange watt de trenger. Men med de samme enhetene og et felles oppsett ville det jo bli skikkelig samlebåndsgreier som bør være gjort på en helg. Spørsmålet er hvor mye det koster alt i alt, selvsagt...

 

Edit 2: Eller til og med billige Android-brett. Med EG Remote kan jo det fungere greit.

Endret av Pallantir
Lenke til kommentar

Noen som har fått Viking Remote Thermo Sensor (de fra Teknikmagasinet) til å fungere med RFXcom (RFXtrx433E)? Jeg av gamle innlegg at folk har slitt med dette tidligere, men i følge dokumentasjonen skal de støtte "Viking sensors". Det betyr kanskje ikke nødvendigvis at de dukker opp i HomeSeer uansett? Har akkurat flasha siste firmware og nyeste driver.

Lenke til kommentar

Noen som har fått Viking Remote Thermo Sensor (de fra Teknikmagasinet) til å fungere med RFXcom (RFXtrx433E)? Jeg av gamle innlegg at folk har slitt med dette tidligere, men i følge dokumentasjonen skal de støtte "Viking sensors". Det betyr kanskje ikke nødvendigvis at de dukker opp i HomeSeer uansett? Har akkurat flasha siste firmware og nyeste driver.

Du må huke av for riktig protokoll. Let etter "FineOffset" og huk av den også. :)

Lenke til kommentar

 

Jepp, jeg bruker de selv med Tellstick Net :)

Ser det mangler synkroniserings-knapp på de, de kan altså kun brukes med 1 enhet? Så vidt jeg ser glemmer den også all synkronisering når de mister strømmen :(

 

Nei, de husker kodene sine og kan brukes med flere enheter. Etter at du har plugget de i veggen, har du 5(?) sekunder på deg til å sende et signal til dem, det er læreprosessen på de pluggene.

 

Ikke like optimalt som å ha en dedikert knapp, mener jeg, men det fungerer.

Lenke til kommentar

Det er j... irriterende, er det! For hvis man har et "travelt" hus, er man helt nødt til å programmere inn to "tomme koder" når man tar dem i bruk, ellers vil de lære den første koden som kommer etter et strømbrudd (man har selvsagt UPS, så kodene kommer hele tiden, man trenger ikke vente på at serveren skal starte opp igjen), eller etter at tidligere nevnte pøbelunger har tatt dem ut for å lade et eller annet. Jeg fattet ikke hvorfor en av ovnene hadde gått amok, fram til jeg oppdaget at den slo seg på nøyaktig samtidig som en annen ovn i en annen sone. Da demret det...

Lenke til kommentar
Nei, de husker kodene sine og kan brukes med flere enheter. Etter at du har plugget de i veggen, har du 5(?) sekunder på deg til å sende et signal til dem, det er læreprosessen på de pluggene.

 

Ikke like optimalt som å ha en dedikert knapp, mener jeg, men det fungerer.

 

Ikke optimalt nei, men greit nok. Er tross alt ikke ofte man trenger å synkronisere de, men er jo greit å ha muligheten.

 

Ellers er det langt ifra travelt hus, er knapt så jeg er innom en gang i blandt...

Lenke til kommentar

 

 

Jepp, jeg bruker de selv med Tellstick Net :)

Ser det mangler synkroniserings-knapp på de, de kan altså kun brukes med 1 enhet? Så vidt jeg ser glemmer den også all synkronisering når de mister strømmen :(

 

Nei, de husker kodene sine og kan brukes med flere enheter. Etter at du har plugget de i veggen, har du 5(?) sekunder på deg til å sende et signal til dem, det er læreprosessen på de pluggene.

 

Ikke like optimalt som å ha en dedikert knapp, mener jeg, men det fungerer.

 

 

Kan bekrefte dette. Mener hver mottaker skal klare 6 fjernkontroller(Tellstick regnes som fjernkontroll), og hver gang man lærer den en ny slettes den eldste fra minnet.

Lenke til kommentar

He-he, nå mente jeg travelt i betydningen at det går mange signaler. :tease: Men det skjønte du nok. Men som sagt syns jeg absolutt ikke det er greit nok, for så lenge det ikke er lagt inn tre koder allerede, er de åpne for nye koder i fem sekunder hver eneste gang de blir plugget inn. Komplett idiotisk, syns jeg!

Som i all betydning er det ikke travelt hjemme :)

Hadde nok ikke kjøpt de om jeg viste at det ikke var egen knapp for synkronisering nei, men kjøpt er kjøpt. Skal kjøpe inn tellstick også, kan vel muligens kjøre alt via den?

Altså, kun parre alle brytere og mottakere med tellstick og la den styre hva som skal gjøre hva?

Lenke til kommentar

Ja, du kan sende tre forskjellige koder fra samme enheten. Det gjør jeg med RFXtrx433, jeg har en kode som slår av og på den enkelte ovnen som har en sånn plugg (eller rettere sagt storebror, med 2300 watt, som jeg bruker på 1500- og 2000-watts oljeradiatorer), en kode som slår av og på alle ovnene i sjappa og en kode som bare er en "blindkode" for å fylle opp minnet.

Lenke til kommentar

2. I våtrom kan du ikke bruke vanlige dimmere uten videre (og du kan ikke styre dem med en dimmer!), du skal ha to-polet brudd (kort fortalt betyr det at begge lederne skal brytes, ikke bare en som er det vanlige). Dette kan løses med at du har et to-polet brudd et annet sted (bryter under eller i sikringsskapet).

 

3. Dimbare trafoer durer for det meste. Mulig du kan finne en som ikke gjør det, men jeg har min tvil. Den enkle løsningen er vel å installere 220V LED istedenfor...

 

 

Mener du at det ikke er mulig å styre viftene med den dimmeren du linket til?

 

Vi har ganske laber ventilasjon i huset, så det hadde passet perfekt om jeg kunne sette viftene på alle tre våtrom til å kjøre på full guffe noen timer før vi kommer hjem, for så å gå i lavt (støysvakt) tempo resten av dagen.

 

Har for øvrig byttet ut den ene våtromsviften med en som går døgnet rundt på lavt turtall, og girer opp ved fukt etc. Problemet er bare at den skaper undertrykk på baderommet og suger luft fra et eller annet sted som medfører dårlig lukt i rommet...Argh - tilbake til tegnebordet.

 

Jeg har landet på Hometroller Zee. Begynner med et par innfelte dimmere/veggbrytere og tre Fibaro plugin for panelovner. Er det noen som har erfaring med disse angående dette lyset de avgir? Er ikke det litt irriterende? Kan det stå to slike i samme veggutak?

 

Håper de utvider sortimentet med en tilsvarende plugin-dimmer. De jeg har fra Nexa fungerer fint, men det er litt upraktisk dimmefunksjon som de fleste sikkert kjenner til :-)

Lenke til kommentar

Moskus, Vel, ja. Eller nei... Det kommer an på om man finner en annen plugin-modul som er kraftig nok til å kjøre den ovnen man trenger å styre. Det gjorde ikke jeg, unntatt ARC (kodehjulenheter) på 3500 watt. Men jeg var ikke helt fornøyd med påliteligheten på dem.

 

Ellers vil jeg fremdeles si at Julas Anslut-moduler er det beste kjøpet, særlig de gangene den er på tilbud. Den har samme rekkevidde for mottak som Nexa-modulene, hos meg rekker de godt igjennom et hus på tre etasjer og 340 kvadratmeter. Og dessuten har de knapp! Begrensningen er at de bare tar 1500 watt.

 

Moskus igjen (den gikk meg hus forbi): Nummer 2 er feil. En betjeningsbryter må være på eller i umiddelbar nærhet av badet (veggen utenfor) hvis den skal være godkjent etter standarden. Hadde det holdt å ha en bryter i sikringsskapet, ville bryteren vært unødvendig fordi en vanlig automat anses som en betjeningsbryter hvis sikringskapet står i det rommet der det må brytes.

 

Jespolini, hvis du med undertrykk får vond lukt på badet, bør du få fuktmålt vegger, tak og gulv rundt badet. Vond lukt er bare et symptom, det tyder på at det er et eller annet virkelig galt i nærheten. Jeg ville iallfall ikke tatt sjansen på at det ikke er noe.

Lenke til kommentar

 

2. I våtrom kan du ikke bruke vanlige dimmere uten videre (og du kan ikke styre dem med en dimmer!), du skal ha to-polet brudd (kort fortalt betyr det at begge lederne skal brytes, ikke bare en som er det vanlige). Dette kan løses med at du har et to-polet brudd et annet sted (bryter under eller i sikringsskapet).

 

3. Dimbare trafoer durer for det meste. Mulig du kan finne en som ikke gjør det, men jeg har min tvil. Den enkle løsningen er vel å installere 220V LED istedenfor...

 

 

Mener du at det ikke er mulig å styre viftene med den dimmeren du linket til?

 

Vi har ganske laber ventilasjon i huset, så det hadde passet perfekt om jeg kunne sette viftene på alle tre våtrom til å kjøre på full guffe noen timer før vi kommer hjem, for så å gå i lavt (støysvakt) tempo resten av dagen.

 

Har for øvrig byttet ut den ene våtromsviften med en som går døgnet rundt på lavt turtall, og girer opp ved fukt etc. Problemet er bare at den skaper undertrykk på baderommet og suger luft fra et eller annet sted som medfører dårlig lukt i rommet...Argh - tilbake til tegnebordet.

 

Jeg har landet på Hometroller Zee. Begynner med et par innfelte dimmere/veggbrytere og tre Fibaro plugin for panelovner. Er det noen som har erfaring med disse angående dette lyset de avgir? Er ikke det litt irriterende? Kan det stå to slike i samme veggutak?

 

Håper de utvider sortimentet med en tilsvarende plugin-dimmer. De jeg har fra Nexa fungerer fint, men det er litt upraktisk dimmefunksjon som de fleste sikkert kjenner til :-)

 

Man styrer ikke vifter med en dimmer. Ferdig med det. ;)

Du kan bruke apparat-moduler, mye er avhengig av viften. Men en dimmer fungerer nok dårlig uansett.

 

Mulig du kan slå av det irriterende lyset. Det burde jo være mulig.

 

Jeg har ventet på en plugin-dimmer i Fibaro-form ganske lenge. Den har ikke dukket opp. :(

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...