Gå til innhold

Hjemmeautomasjon - Hva er det og hvorfor skulle jeg bry meg? (Automasjonskaféen)


Anbefalte innlegg

Jespolini, hvis du med undertrykk får vond lukt på badet, bør du få fuktmålt vegger, tak og gulv rundt badet. Vond lukt er bare et symptom, det tyder på at det er et eller annet virkelig galt i nærheten. Jeg ville iallfall ikke tatt sjansen på at det ikke er noe.

 

Ja, jeg lurer på om det kan være defekte vannlåser - eventuelt at vannlås i dusjen er "tom" (fordampet). Skal teste det ut i dag. Lukten forsvinner fort når døren står åpen. En løsning er jo å lage større glipe under baderomsdøren, men jeg må finne ut av kilden - det er jeg helt enig i.

 

Baderommet er totalrenovert i 2012 og fuktproblemer tror jeg derfor utgår i dette tilfellet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Forresten, nå går jeg og irriterer meg over noe som mangler igjen... Er det noe som kjenner til et slags rimelig panel som man kan sette opp på veggen, og med taster for av/på, 0-9, transport (play, pause, stopp, forrige og neste, og gjerne også spoling)? Enten IR eller noe 433mHz-greier som RFXtrx-en kan lese. De må nødvendigvis være programmerbare eller ha egne koder, for det må jo være en sånn i hvert rom!

 

Xantech har jo IR-paneler i de fleste varianter (se under controls), men om det havner under kategorien rimelig er vel hller tvilsomt :wee:

 

Link 1

Link 2

 

Jeg har forøvrig ikke noen erfaring med disse panelene, men veldig fornøyd med Xantech distribution block mot Global Caché

Lenke til kommentar

 

 

2. I våtrom kan du ikke bruke vanlige dimmere uten videre (og du kan ikke styre dem med en dimmer!), du skal ha to-polet brudd (kort fortalt betyr det at begge lederne skal brytes, ikke bare en som er det vanlige). Dette kan løses med at du har et to-polet brudd et annet sted (bryter under eller i sikringsskapet).

 

3. Dimbare trafoer durer for det meste. Mulig du kan finne en som ikke gjør det, men jeg har min tvil. Den enkle løsningen er vel å installere 220V LED istedenfor...

 

 

Mener du at det ikke er mulig å styre viftene med den dimmeren du linket til?

 

Vi har ganske laber ventilasjon i huset, så det hadde passet perfekt om jeg kunne sette viftene på alle tre våtrom til å kjøre på full guffe noen timer før vi kommer hjem, for så å gå i lavt (støysvakt) tempo resten av dagen.

 

Har for øvrig byttet ut den ene våtromsviften med en som går døgnet rundt på lavt turtall, og girer opp ved fukt etc. Problemet er bare at den skaper undertrykk på baderommet og suger luft fra et eller annet sted som medfører dårlig lukt i rommet...Argh - tilbake til tegnebordet.

 

Jeg har landet på Hometroller Zee. Begynner med et par innfelte dimmere/veggbrytere og tre Fibaro plugin for panelovner. Er det noen som har erfaring med disse angående dette lyset de avgir? Er ikke det litt irriterende? Kan det stå to slike i samme veggutak?

 

Håper de utvider sortimentet med en tilsvarende plugin-dimmer. De jeg har fra Nexa fungerer fint, men det er litt upraktisk dimmefunksjon som de fleste sikkert kjenner til :-)

 

Man styrer ikke vifter med en dimmer. Ferdig med det. ;)

Du kan bruke apparat-moduler, mye er avhengig av viften. Men en dimmer fungerer nok dårlig uansett.

 

Mulig du kan slå av det irriterende lyset. Det burde jo være mulig.

 

Jeg har ventet på en plugin-dimmer i Fibaro-form ganske lenge. Den har ikke dukket opp. :(

 

 

Det er vel jeg som ikke har terminologien inne her, men kan jeg ikke bruke en slik :http://www.smarthus.info/product_info.php?cPath=1_46_129&products_id=3082 ?

 

Det står jo i beskrivelsen at den kan brukes til å "manage the speed of a fan"... ?

Lenke til kommentar

Jespolini, he-he, det siste kommer jo an på hvem som totalrenoverte det... Selv registrerte firmaer kan gjøre elendig arbeid, jeg har hørt om en del morsomme. Som et "seriøst", erfarent murerfirma som klarer å få sluket som det høyeste punktet i rommet! To år er mer enn nok til at en feil i gulvet kan få noe til å råtne og stinke. En vannlås bør iallfall holde en måned før den går tørr, kanskje to måneder.

 

Krissh, jeg har selv to Xantech-blokker (en hjemme og en på hytta) som jeg bruker både mot Next Generation IR Remote Extender og RFXTrx433. Ypperlige saker! Og prisen kan jeg leve med på de to der, det kjipe er at de ikke har nok knapper.

 

Edit: Og at iallfall den beste (med flest knapper) må koble til blokka med CAT5-kabel. Jeg vil ha noe som har innebygd sender og vanlige batterier.

Endret av Pallantir
Lenke til kommentar

Jespolini, he-he, det siste kommer jo an på hvem som totalrenoverte det... Selv registrerte firmaer kan gjøre elendig arbeid, jeg har hørt om en del morsomme. Som et "seriøst", erfarent murerfirma som klarer å få sluket som det høyeste punktet i rommet! To år er mer enn nok til at en feil i gulvet kan få noe til å råtne og stinke. En vannlås bør iallfall holde en måned før den går tørr, kanskje to måneder.

 

Krissh, jeg har selv to Xantech-blokker (en hjemme og en på hytta) som jeg bruker både mot Next Generation IR Remote Extender og RFXTrx433. Ypperlige saker! Og prisen kan jeg leve med på de to der, det kjipe er at de ikke har nok knapper.

 

For all del, det er jeg klar over. Det er et veldig påkostet bad fra innerst til ytterst for å si det slik. Det er ingen tegn til fukt noe sted.

 

Hvis fukt var problemet, ville jeg tro at lukt skulle oppstå når badet ikke er ventilert (vifte av og vindu/ventil lukket). Det skjer ikke selv om luften står dønn stille i flere dager.

Lenke til kommentar

Link 1

Link 2

 

Jeg har forøvrig ikke noen erfaring med disse panelene, men veldig fornøyd med Xantech distribution block mot Global Caché

Ooooh! More info, please! :)

 

Det er vel jeg som ikke har terminologien inne her, men kan jeg ikke bruke en slik :http://www.smarthus.info/product_info.php?cPath=1_46_129&products_id=3082 ?

 

Det står jo i beskrivelsen at den kan brukes til å "manage the speed of a fan"... ?

Aha! Den er ny, og jeg har ingen av dem selv, så det er mulig. Men jeg ville undersøkt nøye før jeg gikk til innkjøp, da det antakelig er avhengig av hvordan viften er ment å styres. I tillegg kan du ikke trekke mer enn 200W fra dimmeren. Så undersøk uansett nøye først.

 

 

Og som nevnt av flere: "Vond lukt" i kombinasjon med våtrom er sjeldent en god nyhet. Men det behøver ikke være noe mer enn f.eks. fuger som må byttes. Verre er det om membran, etc er punktert/manglende på en måte. Da har du et større problem, og det kan i verste fall være helseskadelig, så det haster litt med å finne det ut...

Lenke til kommentar

 

Link 1

Link 2

 

Jeg har forøvrig ikke noen erfaring med disse panelene, men veldig fornøyd med Xantech distribution block mot Global Caché

Ooooh! More info, please! :)

 

Nå blir vel neste steg å utvide litt mere mtp AV-utstyr i oppsettet mitt, men foreløpig har jeg denne boret inn i veggen i stua. Receiver og dekoder etc. etc. står i et IKEA-skap i et annet rom bak stua, på stua er det kun TVen og høyttalere som henger på veggen. I skapet har jeg denne som sender ut IR-signal til alle enheter, inkl. Mac mini (med innebygd IR-receiver) som kjører Indigo med plugin for Global Caché (og Onkyo receiver). Global Caché er koblet til IR input på Xantech-blokka (med en jackplugg t-kobling). Så foreløpig begrenser det seg til at jeg med Logitech Harmony kan styre alle enheter på bakrommet og jeg kan bruke Harmony til å sende kommandoer til Indigo (f.eks. dimme opp lys ved pause av filmen, sette filmscene på lyset når jeg starter en film etc etc). I tillegg kan jeg selvfølgelig bruke Indigo til å sende IR-kommandoer til dekoder, tv, bluray-spiller etc. via Global Cache->Xantech. Kjører Remote Buddy for å få IR-signaler fra Harmony inn i Indigo.

Har også såvidt eksperimentert med Roomie Remote som nettopp har fått støtte for Indigo, virker lovende.

Mediaskapet på bakrommet ble jeg forøvrig veldig fornøyd med for de som måtte ha ønske om noe slikt :) Kjøpte et slikt, sagde store hull i skapdørene og trakk høyttalerstoff over for lufting. I bakkant er det stillegående PC-vifter som trekker ut. Mac minien er så godt som lydløs og bruker omkring 10 watt på idle så den er ganske idéell til bruken (bruker den som kombinert Indigo/HTPC). IR-signaler går også gjennom høyttalerstoffet der det er nødvendig.

Lenke til kommentar

Ja, skal sjekke nøye opp mot spesifikasjoner på viften.

 

Alt på bad (og alle andre rom) er gjort av fagfolk og jeg har derfor garanti. Kjøpte huset for noen mnd. siden. Tror jeg skal kontakte rørleggerne som var ansvarlig og få dem til å komme og "sniffe" litt.

 

Murer/flislegger har jeg alt hatt på besøk grunnet et lite og ubetydelig avvik i overflate og etter hans gjennomgang av hvordan badet er konstruert, føler jeg meg forsåvidt trygg på at det er bra.

 

Vi har også reagert på at vannet ikke blir _ordenlig_ kaldt, og tenker derfor uansett å få rørlegger til å sjekke om det kan være et tilbakeslag av varmtvann fra ett av batteriene.

 

Den varmeflytteren din Pallantir, hvor har du skaffet den? Lager den ikke støy i det hele tatt?

Lenke til kommentar

Det er nedre halvdel av skapet på hytta (før en omrokkering, jeg har nå flyttet hovedforsterkeren helt øverst for å få kortere HDMI-kabler). Du ser så vidt UPS-en øverst i bildet. Over den er det vel fire forsterkere til. Nederste pc er serveren (Xenon, som kjører fire virtuelle maskiner hvorav to for automatisering) , den over er medie-pc som er koblet til Yamahaen. Venter på at Yamaha skal komme med Dolby Atmos 11.2.4 (den nye toppmodellen er bare 9.2.4), så bytter jeg forsterker. Foreløpig går det på 11.2 (egentlig 4, jeg har 2 15" subber og 2 12" subber) på hytta.

Endret av Pallantir
Lenke til kommentar

Moskus, 200 watt er neppe noe problem. En baderomsvifte drar vanligvis 15-20. Selv kjempevifta jeg bruker til varmeflytting (industristørrelse, for store rør betyr mer luft og mindre støy) trekker ikke mer enn rundt 30 watt i drift, 50 ved oppstart.

Skal takle peak også... ;)

Men som du sier er det antakeligvis ikke et problem.

 

 

 

Nå blir vel neste steg å utvide litt mere mtp AV-utstyr i oppsettet mitt, men foreløpig har jeg denne boret inn i veggen i stua. Receiver og dekoder etc. etc. står i et IKEA-skap i et annet rom bak stua, på stua er det kun TVen og høyttalere som henger på veggen. I skapet har jeg denne som sender ut IR-signal til alle enheter, inkl. Mac mini (med innebygd IR-receiver) som kjører Indigo med plugin for Global Caché (og Onkyo receiver). Global Caché er koblet til IR input på Xantech-blokka (med en jackplugg t-kobling). Så foreløpig begrenser det seg til at jeg med Logitech Harmony kan styre alle enheter på bakrommet og jeg kan bruke Harmony til å sende kommandoer til Indigo (f.eks. dimme opp lys ved pause av filmen, sette filmscene på lyset når jeg starter en film etc etc). I tillegg kan jeg selvfølgelig bruke Indigo til å sende IR-kommandoer til dekoder, tv, bluray-spiller etc. via Global Cache->Xantech. Kjører Remote Buddy for å få IR-signaler fra Harmony inn i Indigo.

Har også såvidt eksperimentert med Roomie Remote som nettopp har fått støtte for Indigo, virker lovende.

Mediaskapet på bakrommet ble jeg forøvrig veldig fornøyd med for de som måtte ha ønske om noe slikt :) Kjøpte et slikt, sagde store hull i skapdørene og trakk høyttalerstoff over for lufting. I bakkant er det stillegående PC-vifter som trekker ut. Mac minien er så godt som lydløs og bruker omkring 10 watt på idle så den er ganske idéell til bruken (bruker den som kombinert Indigo/HTPC). IR-signaler går også gjennom høyttalerstoffet der det er nødvendig.

 

Kjempespennende! Hvilke(n) Global Caché boks(er) har du til oppsettet?

 

Jeg holder selv på å oppdatere opplegget mitt. Jeg har oppgraderte i sommer HDMI-matrisen til denne (fikk den med 40% avslag). Dyrere enn den jeg hadde før, men bedre da den kun krever én CATx-kabel, er bedre bygget og bedre kvalitet.. Den kan sende IR-signaler hvor jeg måtte ønske det.

 

Akkurat nå er alt utstyret i stua, men vurderer å flytte alt ned. En Logitech Harmony Ultimate burde gjøre styringsjobben enklere i stua (og Harmony Hub har en plugin til HomeSeer).

 

 

 

Krissh, IKEA-skap? Det er for smågutter... :tease:

Give it time. I'm getting there! :D

Lenke til kommentar

Moskus, den HDMI-matrisen var pen. Hadde det vært meningen at jeg skulle bli boende i huset, ville jeg kjøpt en sånn istedenfor den 4x4 som jeg har nå (for å dekke kjelleren uten å måtte ha paraboltunere der). Men siden jeg ikke skal det, holder jeg meg til en vanlig 4x4 med HDMI-kabler. På hytta er det nok med to splittere (1x4), for jeg kan trekke HDMI-kabel til alle punktene unntatt ett. Der har jeg HDMI over dobbel CAT5 til noen få hundrelapper fra eBay. Men når jeg bygger sovehytte etter å ha solgt huset, må jeg nok revurdere den...

 

Edit: Glemte å si at jeg selvsagt har serverskap hjemme også, men bare i kjelleren. På loftet, som dekker alle rommene ovenpå (har hus med 170 kvadratmeter grunnflate og innredet kjeller, hovedetasje og kaldloft) står forsterkerne i en egenkonstruert hyllesystem av tre. Det er for lavt under taket for serverskap!

Endret av Pallantir
Lenke til kommentar

Å, herregud... Virkelig smågutt, altså? Ekte mannfolk har da et eget rom til sånt, der kona og ungene har inngangsforbud! :tease:

 

Edit: WAF-en kommer av at i rommene der hun får lov til å oppholde seg, er det ikke noe annet synlig enn høyttalerne og skjermen! Alt annet er skjult, med skjulte kabler for alt.

 

Edit 2: Og i bad, kjøkken og lignende rom er det selvsagt integrerte tak- og vegghøyttalere. På badet på hytta brukte jeg tre dager på å bygge inne høyttalerne i taket i egne kasser som hindrer så å si alt av lyd i å spre seg.

Endret av Pallantir
Lenke til kommentar

 

 

Nå blir vel neste steg å utvide litt mere mtp AV-utstyr i oppsettet mitt, men foreløpig har jeg denne boret inn i veggen i stua. Receiver og dekoder etc. etc. står i et IKEA-skap i et annet rom bak stua, på stua er det kun TVen og høyttalere som henger på veggen. I skapet har jeg denne som sender ut IR-signal til alle enheter, inkl. Mac mini (med innebygd IR-receiver) som kjører Indigo med plugin for Global Caché (og Onkyo receiver). Global Caché er koblet til IR input på Xantech-blokka (med en jackplugg t-kobling). Så foreløpig begrenser det seg til at jeg med Logitech Harmony kan styre alle enheter på bakrommet og jeg kan bruke Harmony til å sende kommandoer til Indigo (f.eks. dimme opp lys ved pause av filmen, sette filmscene på lyset når jeg starter en film etc etc). I tillegg kan jeg selvfølgelig bruke Indigo til å sende IR-kommandoer til dekoder, tv, bluray-spiller etc. via Global Cache->Xantech. Kjører Remote Buddy for å få IR-signaler fra Harmony inn i Indigo.

Har også såvidt eksperimentert med Roomie Remote som nettopp har fått støtte for Indigo, virker lovende.

Mediaskapet på bakrommet ble jeg forøvrig veldig fornøyd med for de som måtte ha ønske om noe slikt :) Kjøpte et slikt, sagde store hull i skapdørene og trakk høyttalerstoff over for lufting. I bakkant er det stillegående PC-vifter som trekker ut. Mac minien er så godt som lydløs og bruker omkring 10 watt på idle så den er ganske idéell til bruken (bruker den som kombinert Indigo/HTPC). IR-signaler går også gjennom høyttalerstoffet der det er nødvendig.

 

Kjempespennende! Hvilke(n) Global Caché boks(er) har du til oppsettet?

 

iTach IP2IR

 

 

Å, herregud... Virkelig smågutt, altså? Ekte mannfolk har da et eget rom til sånt, der kona og ungene har inngangsforbud! :tease:

 

Edit: WAF-en kommer av at i rommene der hun får lov til å oppholde seg, er det ikke noe annet synlig enn høyttalerne og skjermen! Alt annet er skjult, med skjulte kabler for alt.

 

Edit 2: Og i bad, kjøkken og lignende rom er det selvsagt integrerte tak- og vegghøyttalere. På badet på hytta brukte jeg tre dager på å bygge inne høyttalerne i taket i egne kasser som hindrer så å si alt av lyd i å spre seg.

 

Velvel, får bli neste hus :) I denne omgang er dette mitt kombinerte kontor, bibliotek og server-rom (og dermed ingen konetilgang). Et 2 meter høyt IKEA-skap får plass til alt jeg trenger og vel så det, samtidig som det er nok ventilasjon og plass til kabeltrekk mellom hylleplate og bakvegg. Et tips til andre som vil ha et billig og pent skap til sin bruk :) Det inneholder nå UPS, 2 servere, NAS, Xantech IR, Global Cache, 16 ports switch, dekoder, bluray-spiller, kabelmodem og trådløs ruter, samt antenne til RFXtrx433 på toppen, og vertikal montering av Z-stick II oppå skapet for bedre rekkevidde på Z-wave :)

Lenke til kommentar

Moskus, jeg rakk ikke å få foretatt målinger etter at jeg satte opp de siste listene, men før det var målingen på rundt 20 dB ned på musikk fra inne på badet til ca. 20 cm fra badedøra på utsiden, og 35 dB ned på pink noise. Musikken jeg tester med, er ganske basstung, så det er nok derfor det er så pass med forskjell. Det er iallfall mer enn nok til at jeg er godt fornøyd!

 

Krissh, du er nok i motsatt ende av meg nå. "Neste hus" var dette huset. Jeg skal ALDRI, ALDRI, ALDRI mer i hele mitt liv eie et hus! Hytta er grei, den har jeg snart bygd opp igjen ferdig, 99 % vedlikeholdsfri (et strøk med royalolje hvert tredje til fjerde år), men det er bare for mye som stadig skjer i et hus. Når man er ferdig med å pusse opp det siste rommet, må man begynne på nytt. Siste ungen flytter ut våren 2016, og da er det over til å ha hytta og ellers leie det jeg trenger. ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...