PosteMonopolet Skrevet 10 timer siden Skrevet 10 timer siden Salvesen. skrev (24 minutter siden): Fått på plass litt flere sensorer i dag: Lager disse enkelt til under hundrelappen med lys, temp, fuktighet og bevegelse. Tenker det er en ganske så god pris Har du noe innkapsling til dette slik at det ser pent ut på veggen?
Salvesen. Skrevet 10 timer siden Skrevet 10 timer siden PosteMonopolet skrev (6 minutter siden): Har du noe innkapsling til dette slik at det ser pent ut på veggen? Det skal 3d printes etterhvert(Er tanken iallefall), men akkurat nå er jeg bare i utviklingsfasen og sensoren kommer nok til å endre seg underveis. I tillegg planlegger jeg å få laget noen printkort får å få koblet deler skikkelig etc og så feste på noe 3d printet som kan se pent ut i rommet Men jeg er nok ett godt stykke unda det enda 1
PosteMonopolet Skrevet 9 timer siden Skrevet 9 timer siden Salvesen. skrev (38 minutter siden): Det skal 3d printes etterhvert(Er tanken iallefall), men akkurat nå er jeg bare i utviklingsfasen og sensoren kommer nok til å endre seg underveis. I tillegg planlegger jeg å få laget noen printkort får å få koblet deler skikkelig etc og så feste på noe 3d printet som kan se pent ut i rommet Men jeg er nok ett godt stykke unda det enda Skal du ha releutganger til lysstyring?
Salvesen. Skrevet 9 timer siden Skrevet 9 timer siden PosteMonopolet skrev (13 minutter siden): Skal du ha releutganger til lysstyring? Nei jeg kødder ikke med noe over 50V, så det blir shelly produkter for lysstyring ser det ut til
ilpostino Skrevet 6 timer siden Skrevet 6 timer siden Da jeg tok kurs på LinkedIn Learn om docker lastet jeg ned en Docker-variant av HA- men skjønte ikke en gang hvordan jeg skulle starte HA 🤣
Salvesen. Skrevet 6 timer siden Skrevet 6 timer siden Alle tre sensorene skle lett inn i appen etter en del knoting i går for å gjøre det mer "generelt" for å bygge nye sider/rom. Nærmer seg skalerbart til ett helt hus
1Dr.E Skrevet 6 timer siden Skrevet 6 timer siden (endret) Jeg holder på med å skulle steinlegge en grusbakke opp til garasjen, og kommer til å legge ned 2 x 1890W med varmekabler. Tenker å styre dette med Namron 30A-brytere. (Elektriker skal få ohme kabler, koble disse til bryterne og få dem på en eller to nye kurser fra skapet i garasjen). I utgangspunktet tenker jeg å bare følge med og skru disse på manuelt (via Zigbee2MQTT og Home Assistant), men leker med tanken på å automatisere det også. I utgangspunktet sensorfritt, men med integrasjon med værmelding fra met.no og Tibber for strømpris bør det jo kunne gå av seg selv (med manuell override om ønskelig). Endret 5 timer siden av 1Dr.E 1
toreae Skrevet 5 timer siden Skrevet 5 timer siden 1Dr.E skrev (37 minutter siden): Jeg holder på med å skulle steinlegge en grusbakke opp til garasjen, og kommer til å legge ned 2 x 1890W med varmekabler. Tenker å styre dette med Namron 30A-brytere. (Elektriker skal få ohme kabler, koble disse til bryterne og få dem på en eller to nye kurser fra skapet i garasjen). I utgangspunktet tenker jeg å bare følge med og skru disse på manuelt (via Zigbee2MQTT og Home Assistant), men leker med tanken på å automatisere det også. I utgangspunktet sensorfritt, men med integrasjon med værmelding fra met.no og Tibber for strømpris bør det jo kunne gå av seg selv (med manuell override om ønskelig). Hvor mange kvadratmeter er dette til? Hvilken temperatur og ellers vær regner du med dette skal klare?
1Dr.E Skrevet 5 timer siden Skrevet 5 timer siden (endret) Kablene kommer på ferdige "matter" på 0,5 x 12,2m. Så de skal smelte 2 kjørespor på ca 6m² hver. 300W/m². Tenker å skru på disse i forkant av varslet snøfall (litt avhengig av strømpris), og periodevis ved behov ved snø og is som skaper kjipe kjøreforhold opp bakken. Under -10°C klarer de visst ikke varme opp til smeltetemperatur gjennom bakkelaget, så da er det ikke vits i å ha dem på. Kuldegrader og tørt vær betyr ikke at kablene skal stå på. Kun etter mildvær der snø/is har smelta, rent ut i hjulsporene og fryst på igjen. Jeg bor ved kysten i Vestfold, og slikt vekslende vær mellom -5°C og +5°C er slett ikke uvanlig. Vi har hatt et par skikkelig kjipe år med den oppkjørselen, og det blir ikke mindre glatt av å bytte ut grus med belegningsstein... Tror det er vanskelig å automatisere noe som dekker alle forhold. Derfor tanken om manuell styring primært. Og jeg splitter dem på to brytere for å kunne ha på bare én av gangen. Enten fordi det bare ligger is i ett spor, eller fordi jeg må bruke strøm til lading av bil samtidig og ikke ønsker å gå over kapasitetstrinn med tanke på strømregninga. Endret 5 timer siden av 1Dr.E
toreae Skrevet 4 timer siden Skrevet 4 timer siden 1Dr.E skrev (11 minutter siden): Kablene kommer på ferdige "matter" på 0,5 x 12,2m. Så de skal smelte 2 kjørespor på ca 6m² hver. 300W/m². Tenker å skru på disse i forkant av varslet snøfall (litt avhengig av strømpris), og periodevis ved behov ved snø og is som skaper kjipe kjøreforhold opp bakken. Under -10°C klarer de visst ikke varme opp til smeltetemperatur gjennom bakkelaget, så da er det ikke vits i å ha dem på. Kuldegrader og tørt vær betyr ikke at kablene skal stå på. Kun etter mildvær der snø/is har smelta, rent ut i hjulsporene og fryst på igjen. Jeg bor ved kysten i Vestfold, og slikt vekslende vær mellom -5°C og +5°C er slett ikke uvanlig. Vi har hatt et par skikkelig kjipe år med den oppkjørselen, og det blir ikke mindre glatt av å bytte ut grus med belegningsstein... Tror det er vanskelig å automatisere noe som dekker alle forhold. Derfor tanken om manuell styring primært. Og jeg splitter dem på to brytere for å kunne ha på bare én av gangen. Enten fordi det bare ligger is i ett spor, eller fordi jeg må bruke strøm til lading av bil samtidig og ikke ønsker å gå over kapasitetstrinn med tanke på strømregninga. Spennende. Du må gjerne komme tilbake med hvordan det gikk. En kjenning ville prøve det samme, bare med vann fra varmtvannsbereder. Sikkert 30 meter bratt bakke. Jeg vet ikke om det ble noe av. Men jeg ser for meg isvann i dusjen etter noe tid. Du har vel dobbel effekt på under halve arealet.
1Dr.E Skrevet 4 timer siden Skrevet 4 timer siden (endret) Spent selv! Gleder meg til vinteren, det skal bli artig å gjøre seg erfaringer med dette. Det må være ganske stor treghet i respons når kablene skal varme opp 6cm med stein... Jeg har støpt ei renne på tvers av oppkjørselen for å fange opp regnvann der steinen går over i grus i bunnen av bakken. Jeg regner med at jeg bør legge en varmekabel i denne og et stykke ned i drensrøret på utløpet, slik at det som smeltes kan forsvinne vekk før det fryser på bakken på nytt. Ellers vil jeg ende opp med en skikkelig is-svull. Her har jeg rett og slett tenkt til å gå for en varmekabel med støpsel og en skjøteledning, og lære meg hva som trengs. Heller legge opp noe permanent om jeg ser at det er et absolutt behov. Endret 4 timer siden av 1Dr.E
1Dr.E Skrevet 4 timer siden Skrevet 4 timer siden toreae skrev (28 minutter siden): Spennende. Du må gjerne komme tilbake med hvordan det gikk. En kjenning ville prøve det samme, bare med vann fra varmtvannsbereder. Sikkert 30 meter bratt bakke. Jeg vet ikke om det ble noe av. Men jeg ser for meg isvann i dusjen etter noe tid. Du har vel dobbel effekt på under halve arealet. Hørtes jo ikke dumt ut med vannbårent da! Men jeg ville spandert en egen bereder til formålet, og ikke brukt den som skal gi varmtvann i krana.
toreae Skrevet 2 timer siden Skrevet 2 timer siden 1Dr.E skrev (2 timer siden): Hørtes jo ikke dumt ut med vannbårent da! Men jeg ville spandert en egen bereder til formålet, og ikke brukt den som skal gi varmtvann i krana. Men uten nok kW hjelper det lite. Men fint å kunne pøse ut masse varme ut på kort tid.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå