Gå til innhold

Hjemmeautomasjon - Hva er det og hvorfor skulle jeg bry meg? (Automasjonskaféen)


Anbefalte innlegg

Mephisto- skrev (1 time siden):

kan godt hende jeg ender ned samme gata. I utgangspunktet hadde jeg tenkt en lengre sekvens med if formler for å styre den, men det blir som regel såpass avansert at det ikke gjennomføres

 

arneolav skrev (40 minutter siden):

Jeg har forsøkt omtrent det samme og har montert temperaturføler i berederen.
Når temp går under grense (ca 50 °C) så kobles den inn uansett pris. 
Dette for å opprettholde god WAF.

Jeg hadde også litt planer om temperatur-måling og regulering, men har ikke blitt noe ennå, og funker fint til å unngå pristoppene som nesten alltid kommer på morgenen eller ettermiddag/kveld, nettopp på den tiden man bruker mest varmtvann. Har ihvertfall fått testet at 9 timer i døgnet funker for 200 literen for familien på fem.

Med ny nettleiemodell må jeg vurdere litt igjen hva jeg skal gjøre, jeg har også to elbiler som lader på nattestid, så mulig jeg kutter ut styringen på vvb igjen og lar den stå på når nettet er hardest belastet for å unngå effekt-utgifter. Tenker også på å lage til noe for å styre den avhengig av effekt fra måleren, men det blir fort ganske mye jobb. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Smartstyring av varmekabler, hvilke alternativer har man der?

Har et sett eldre varmekabler med manuel skruknapp som jeg tenkte kanskje bytte ut til mer moderne termostat.

Spørsmålet er om det er verdt å smarte den opp i samme slengen og hva jeg egentlig trenger for å gjøre det.

Har for øyeblikket kun HUE hub (vet den ikke er støttet), men har en maskin jeg har lekt meg med HA på, trenger bare en mulighet å koble noe til den, zigbee / zwave.

Lenke til kommentar

Om du først skal bytte termostat så er det likegreit å bytte til en med zigbee/zwave om du planlegger å utvide, men vil kanskje påstå at det er lite å hente på varmekabler, da det gjerne er mye treghet i systemet.

Har selv en termostat med mulighet for dag/nattsenking, hvor den skrur av kablene på dagtid i ukedager når man er på kontoret, og den skrur av kablene på natta. Med litt forskjøvet klokke så skrur den på kablene i 90(?) minutter før man står opp, men tregheten på å varme opp igjen etter å ha vært avskrudd i 8-12 timer nattestid, gjør at jeg ikke fikk den varmen jeg ønsket på morgenen. På ettermiddag står kablene på lenge nok igjen til at man får ønsket varme. 

Endte opp med å ha de på ønsket temperatur døgnet rundt, med kabler kun på badet ga det meg ikke noe synlig forskjell på strømregningen.

Lenke til kommentar
koots skrev (2 timer siden):

Om du først skal bytte termostat så er det likegreit å bytte til en med zigbee/zwave om du planlegger å utvide, men vil kanskje påstå at det er lite å hente på varmekabler, da det gjerne er mye treghet i systemet.

Har selv en termostat med mulighet for dag/nattsenking, hvor den skrur av kablene på dagtid i ukedager når man er på kontoret, og den skrur av kablene på natta. Med litt forskjøvet klokke så skrur den på kablene i 90(?) minutter før man står opp, men tregheten på å varme opp igjen etter å ha vært avskrudd i 8-12 timer nattestid, gjør at jeg ikke fikk den varmen jeg ønsket på morgenen. På ettermiddag står kablene på lenge nok igjen til at man får ønsket varme. 

Endte opp med å ha de på ønsket temperatur døgnet rundt, med kabler kun på badet ga det meg ikke noe synlig forskjell på strømregningen.

Nei, når du sier det så har du vel rett i at det kanskje ikke er der man henter mest gevinst ved å smarte opp.

Lenke til kommentar

Hei. Noen anbefalinger til termostater til varmekabler som har støtte for home assistant? Planlegger å legge til litt smarte duppeditter i en enebolig som er under konstruksjon om dagen. Eneste krav jeg har er vel at alt skal støtte home assistant. Ser den nedenfor har støtte for Zigbee, antar da at den skal fungere fint med home assistant?  Dog så finner jeg ikke elko under integrasjon heller, mulig det går under annet navn?

 

https://www.home-assistant.io/integrations/#all

 

https://www.elektroimportoren.no/elko-smart-plus-super-tr-rf-ph/4523430/Product.html

Lenke til kommentar

ZigBee og Z-Wave er ikke direkte integrert i Home Assistant, men via programvare.

ZigBee kobles mot Home Assistant via deCONZ eller ZHA

Z-Wave via Z-Wave JS

Så du må se på støtte/kompatibilitet i de programvarene, ikke i Home Assistant .

Her kan du se listen over støttede enheter i deCONZ hvor termostaten din står som støttet:

https://github.com/dresden-elektronik/deconz-rest-plugin/wiki/Supported-Devices#other-supported-devices

Endret av TMB
Lenke til kommentar

Noen som har yale doorman med verisure her? Hva skjer om noen knekker vinduet i utgangsdøra og låser opp døra fra innsiden, deaktiverer det hele alarmsystemet? Med gammeldags lås ville det jo ikke gjort det, men vi vurderer å få satt inn en yale doorman. Vet yale har en borte-modus hvor innendørs vrider ikke fungerer, men denne må vel slås på manuelt hver gang? Eller?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Mephisto- skrev (14 timer siden):

Har varmekabler under garasjeporten som i dag styres med av og på bryter. Er det noen gode tanker om hvordan jeg kan regulere denne? Helst via Z-wave, men zigbee kan fungere. Må vel borre inn en form for temp regulering i betongen?

Det enkleste er å sette inn et godt relé bak bryteren. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Buddy Dakota skrev (På 22.11.2021 den 14.28):

Noen som har yale doorman med verisure her? Hva skjer om noen knekker vinduet i utgangsdøra og låser opp døra fra innsiden, deaktiverer det hele alarmsystemet? Med gammeldags lås ville det jo ikke gjort det, men vi vurderer å få satt inn en yale doorman. Vet yale har en borte-modus hvor innendørs vrider ikke fungerer, men denne må vel slås på manuelt hver gang? Eller?

Nei, alarmen blir ikke frakoblet om du låser opp fra innsiden, kun om du taster kode fra utsiden, eller kode på panelet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Har tidligere kjørt Home Assistant på en Raspberry Pi 3, men etter at minnekortet på den døde har jeg vært litt i tvil om hva som er beste alternativ. I går satte jeg opp en gammel laptop som server med blant annet Home Assistant på. Kjører på SSD. Det kjører i containers med Docker Compose og var overraskende greit å få opp. Jeg har en Conbee II fra før av, så den har jeg tilgang til via Phoscon som igjen er integrert med HA.

Så har jeg nylig fått byttet ut en termostat til badet, en Heatit Z-TRM3. Etter å ha forsøkt å koble opp denne et par ganger demret det for meg hvorfor det ikke fungerte. Jeg har ikke Z-Wave, men Zigbee... :D

Så, er det noen gode anbefalinger på dongle for Z-wave som jeg kan sette opp?

Lenke til kommentar
XmasB skrev (På 9.2.2022 den 15.50):

Har tidligere kjørt Home Assistant på en Raspberry Pi 3, men etter at minnekortet på den døde har jeg vært litt i tvil om hva som er beste alternativ. I går satte jeg opp en gammel laptop som server med blant annet Home Assistant på. Kjører på SSD. Det kjører i containers med Docker Compose og var overraskende greit å få opp. Jeg har en Conbee II fra før av, så den har jeg tilgang til via Phoscon som igjen er integrert med HA.

Så har jeg nylig fått byttet ut en termostat til badet, en Heatit Z-TRM3. Etter å ha forsøkt å koble opp denne et par ganger demret det for meg hvorfor det ikke fungerte. Jeg har ikke Z-Wave, men Zigbee... :D

Så, er det noen gode anbefalinger på dongle for Z-wave som jeg kan sette opp?

Var det greit å få inn Conbee i dockeren? Kjører selv en rpi3 med Conbee II usb, men leste noe om at det var litt knot å få satt det opp via Docker?

Hr en Laptop med Ubuntu og Docker på.

Lenke til kommentar
sdf123 skrev (På 12.2.2022 den 20.19):

Var det greit å få inn Conbee i dockeren? Kjører selv en rpi3 med Conbee II usb, men leste noe om at det var litt knot å få satt det opp via Docker?

Hr en Laptop med Ubuntu og Docker på.

Det gikk veldig greit. Det eneste jeg trengte (om jeg husker rett) var å finne riktig usb.

Endte da opp med følgende for docker-compose for deconz:

  deconz:
    container_name: deconz
    image: deconzcommunity/deconz
    restart: unless-stopped
    devices:
      - /dev/ttyACM0
    environment:
      - DECONZ_WEB_PORT=8081
      - DECONZ_WS_PORT=8443
      - DECONZ_DEVICE=/dev/ttyACM0
      - DECONZ_VNC_MODE=1
    network_mode: host
    depends_on:
      - homeassistant
    volumes:
      - /etc/localtime:/etc/localtime:ro
      - "./deconz:/opt/deCONZ"

Home assistent fant den uten videre, og det var bare å sette opp som før når jeg kjørte rpi. Jeg kjører Organizr på port 80, og har satt opp alt av andre webgreier i den (som HA, Deconz, Plex osv).

edit: leif

Endret av XmasB
Lenke til kommentar

Er det home-assistant som er tingen fortsatt av gratis programvare? Synst den var mildt sagt trælete å holde på med 😛 Fikk integrert aggregatet mitt med modbus tcp som en første test i går, men tekst redigeringen av config filen som måtte ha eksakt indent og formatering ga ikke akkurat mersmak 😛

2022_02_21_21_30_54_Ventilasjon_Home_Assistant.jpg

Lenke til kommentar
58 minutes ago, minim said:

Er det home-assistant som er tingen fortsatt av gratis programvare? Synst den var mildt sagt trælete å holde på med 😛 Fikk integrert aggregatet mitt med modbus tcp som en første test i går, men tekst redigeringen av config filen som måtte ha eksakt indent og formatering ga ikke akkurat mersmak 😛

 

Ta et kjapt google søk på lovelace examples. Det finnes masse ting man kan gjøre, det er heller kreativiteten som hindrer 

Lenke til kommentar

Har forresten bestilt meg to nye prosjekter. ESP32 med IR avstandsmåler og batteripakke. Som skal måle snødybde som integreres mot HASS. Litt for å teste levetid på batteri, og fordi jeg er lei av å gjøre subjektive vurderinger på når jeg skal måkke snø... Jada, jeg vet hvordan det høres ut.

Det andre prosjektet er å lage en kombinert værstasjon med arbeidsmiljø sensorer (temp, hydro, trykk og VOC)

Lenke til kommentar
Mephisto- skrev (Akkurat nå):

Ta et kjapt google søk på lovelace examples. Det finnes masse ting man kan gjøre, det er heller kreativiteten som hindrer 

Det virker veldig fleksibelt, men fikk det config opplegget helt i halsen fra første stund selv om basics var enkelt å sette opp. Finst det ikke noe bedre får en vel bare finne seg i det, men tenkte å høre om det var noen alternativer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...