Gå til innhold

Test: Intel Core i5 661


Anbefalte innlegg

For å ikke snakke om hvor mye juling "Fusion" kommer til å gi denne løsningen når de planene blir til virkelighet, som har vært kjent lenge. Virker heller som et desperat forsøk på å etablere seg et ekkelt "vi gjorde det først" rykte. :nei:

Saken er at når Fusion omsider kommer så vil de høyst sannsynlig konkurere mot Intel sine "Sandy Bridge" prosessorer, ikke disse. På Sandy Bridge er GPU og IGP på samme brikke...

 

Dessuten er denne GPU'en mer enn god nok for vanlig kontorbruk og hjemmebruk. Skal man spille spill med litt oppløsning og effekter trenger man uansett en dedikert GPU.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette er ligner en hybrid som ikke er helt ferdig. Prisen for IGPen må være høy siden den havner på 1600,-. En mer riktig pris ville vært 1200,- men dette var jo den nest sterkeste av de 6 DCene som vil lanseres med IGP. Dvs. at de andre også vil være forholdsvis dyre.

 

Kan man klokke GMAen? Det hadde jo vært interessant å vite om 660 kan klokkes til 661 hastigheter osv, så har man et likt produkt til en lavere pris.

 

Hvilke lydformater støttes via GMA og HDMI her? Ukomprimert 8-kanalers HDlyd eks?

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Absolutt spennende den her. Lave temperaturer, god overclock og grei ytelsesøkning over core2. Den er dyr, men ikke krise dyr spør du meg. Gunstig som htpc.

Hehe, jeg likte denne CPU'en litt. Kald, bruker lite strøm, god ytelse osv...

 

Om du installerer et skjermkort, vil GPU delen i prosessoren deaktiveres da? Jeg synes det virket mest sannsynlig ut, men vet ikke. Hadde jo kunnet fått en fin ytelsesøkning da vil jeg tro.

Hva ytelsesøkning sikter du til her?

Lenke til kommentar
Overasket over effektnivået på 32nm, AMD's e-serie ligger langt under. Håper HW.no tester en e-CPU for å se hvor de havner på varme vs ytelse. 20-30W mindre med en AMD-CPU utgjør ganske mye varme i en liten HTPC eller filserver som skal gjemmes bort i et skap.

 

Effektforbruket er jo ganske lavt til å ha både dualcore cpu OG gpu :)

Lenke til kommentar

Syns denne cpu løsninga havner mellom to stoler. Den yter alt for dårlig i forhold til reine cpuer i samme prisklasse, og igp yter i andre tester jeg har lest jevnt over dårlig i kjent Intel stil, tviler på andre enn oem til kontormarkedet vil kjøpe seg slike cpuer når de får bedre løsninger med flere kjerner fra samme leverandør til samme pris. Effektforbruket er heller ikke optimalt siden det er en umoden 32nm prosess. Hadde dette derimot vært en 4 kjernes versjon og igp kom som en mer eller mindre bonus så hadde det vært noe helt annet. At folk sier dette er noe god htpc løsning har jeg vanskelig for å se om man ikke har mini atx type greier. Man får jo et helt ion system som klarer 1080p for samme prisen som omtrent bare denne cpuen koster som gjør det vel så bra/bedre.

Lenke til kommentar
Intel imponerer med integrert grafikk og 32 nm-teknologi.

 

 

 

Les mer

 

Du skriver at I5 ble lansert 8. November...? :p

 

Jeg kjøpte min den 8. September hvertfall så det ville vært litt rart, eller hva? xD

 

På siden skriver du i produktinfoen at det er firekjerner, mens du sier i teksten at det er 2 kjerner.

 

Er det bare jule teen jeg akuratt drakk eller er det litt forvirringer her ? :)

Endret av Captn Jack Yarr'ow !
Lenke til kommentar
Hvilke lydformater støttes via GMA og HDMI her? Ukomprimert 8-kanalers HDlyd eks?

Alle, til og med Dolby TrueHD og DTS-HD Master Audio. Noe som gjør løsningene veldig egnet for HTPC-bruk.

Jepp, man kan kritisere produktet for det ene og andre men ikke til stikke under en stol at et miniITX kort med H55 og en av de billigere utgavene av denne hadde vært meget fristende!

 

Jeg håper vi får se alle formfaktorer på HK siden. Denne klarer sikkert å drive noen kosekvelder med "Civ IV - Beoynd The Sword" fra sofaen også.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Sikkert vært foreslått før. Men i så tilfellet tar jeg det igjen.

 

Kan dere legge til litt andre encoding tester. Feks så bruker mange av de store HW-testing sidene x264 benchmark HD. Dette programmet er lett og veldig kjapt å få inn på test maskinen. Og det er lett for andre å sammenligne sine resultater med de resulatater som er i testene dere gjør.

 

Trenger bare å installere Avisynth som er dødskjapt, et lite program på 4MB:

http://sourceforge.net/projects/avisynth2/

 

Så kan dere bare kopiere over X264 benchmark HD fra der dere har programvare lagret på nettverket. Programmet skal ikke installeres, bare kopieres over.

http://www.techarp.com/showarticle.aspx?artno=520

 

Det er også veldig kjapt å kjøre testen, på min q6600 tok det 5min.

Endret av Killer_DT
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...