Gå til innhold

Test: Voddler


Anbefalte innlegg

Rent personlig har jeg kun hatt gode erfaringer med Voddler. Brukergrensesnittet er kanskje ikke helt optimalt for pc-bruk, men så er det jo tross alt laget for å kunne brukes med simple fjernkontroller. Så der skal jeg ikke trekke dem for mye. Utvalget er dårlig, men så er Voddler fortsatt i betastadiet, og man kan ikke forvente at alksens filmselskaper skal hive seg på Voddler, et prosjekt i prøvefasen.

 

Streamingen har fungert problemfritt hos meg. Nå har jeg 12 Mbit/s inn i veggen omtrentlig (skulle hatt 20, men kobberledninger og lang avstand fra sentral går ikke helt bra sammen). Så det er mulig det er linjehastigheten som har vært utslagsgivende for hvor vidt man opplever problemer med streaming. Nuvel. Jeg har hvertfall ikke hatt problemer med streaming. Aldri opplevd pauser i filmen eller plutselige fall i kvalitet som følge av problemer med streamingen.

 

Kvaliteten på filmene er helt ok. DVD-er gir nok noe bedre kvalitet. Men jeg tror hvertfall kvaliteten er en del bedre enn en typisk 700MB dvd-rip. Nå blir jo vanlig 420i/p signal noe labert på en 1920*1200-skjerm iallefall, nuvel. Kvaliteten er mer enn godkjent nok med tanke på at man får filmene gratis (de fleste av dem hvertfall).

 

Alle filmene (unntatt en) jeg har sett via Voddler har hatt norske undertekster. Savner dog engelske undertekster ettersom jeg er større fan av disse. Men alt i alt er undertekst-utvalget ganske bra. For mange av filmene finnes det undertekster for alle de skandinaviske språkene (Svensk, dansk, norsk, finsk og islandsk).

 

Alt i alt er jeg ganske fornøyd så langt. Jeg håper bare de kommer med flere filmer.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Programmet gir brukeren et grensesnitt som gir en følelse av å være separert fra det underliggende operativsystemet, men det er det egentlig ikke – man kan fortsatt gå tilbake til skrivebordet i Windows via hurtigtasten Alt+Tab.
Du er klar over at dette er som alle mediacenter eller spill som bruker OpenGL eller DirectX. Selvsagt brukes ikke operativsystemet til å tegne GUI, det har ikke sjangs til å klare det glatt og fint.

 

Spotify en et lite og lett program der Voddler er stort, tungt og krever riktige skjermdivere (WTF?!) for å kjøre. Det fungerer ikke i det heletatt på laptoppen min. At det i det heletatt er et issue viser hvor useriøst dette prosjektet er.
Du har innsett at dette er et video-program og at video er tyngre enn lyd? Og en beta kan ikke regnes som et ferdig produkt.

 

--

 

Jeg har ikke prøvd dette for min egen del, men jeg kunne godt tenke meg å prøve det.

 

Det ultimate mediasenteret må være xbmc integrert med mythtv og noe som voddler, da er all funksjonalitet på plass: TV med opptak, musikk og film i arkiv samt kjøp/titting på filmer via nett. Dette er bare en smakebit på fremtiden.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-127711

Dårlig test, dette var mer enn veilending til hvordan man skulle innstallere enn en test, noe som M_Mickey sa over meg. Skulle gjerne sett at dere hadde testet HD (husker jeg rett så finnes det på betal filmer), og ikke bare gratisfilmene som jeg fikk intrykk av.

Lenke til kommentar
Det ultimate mediasenteret må være xbmc integrert med mythtv og noe som voddler, da er all funksjonalitet på plass: TV med opptak, musikk og film i arkiv samt kjøp/titting på filmer via nett. Dette er bare en smakebit på fremtiden.

 

Fremtiden er innhold fra skyen streamet i nettleseren...

Bruker, og liker, mediacenter selv, men har ingen tro på at det er blir noe annet enn en kuriositet for folk flest.

Endret av M_Mickey
Lenke til kommentar

Det ingen her har nevnt (og som egentlig er litt pussig) er at Voddler er elendig å bruke til å vise film på tv hvis man spiller av fra en pc med egen skjerm. Hvis man har en laptop og åpner Voddler for å vise film på tven, så må man stille inn skjermoppløsningen på begge skjermer (med duplicate display) for å få bilde, og deretter stille inn bilde i selve Voddler.

 

Ærlig talt, det er for dårlig og for tungvindt. Med WMP, VLC, Media Player etc, så er det bare å starte film, dra over til tv (med extended desktop) og dobbeltklikke. Og dermed er bildet perfekt innstilt. Hvorfor skal Voddler gjøre det så utrolig tungvindt? Og hva er poenget med å ikke inkludere mulighet for å bruke mus?

 

Hvis dette er funksjoner som er vanskelige å inkludere i Voddler/xmbc, så burde det lages en egen app som er bedre for "normalt bruk" og en egen app for "mediasenter-pcer". Slik det er nå så gidder jeg ikke bruke Voddler, alt for tungvindt.

Endret av el_cash
Lenke til kommentar

Artikkelen: "Vi testet ut tjenesten med Windows 7, og det gikk helt fint."

 

Jeg reagerer på en slik unøyaktig omgang med sannheten. Fatal feil i begynnelsen av installeringen kvalifiserer ikke til "det gikk helt fint". Pirk? Nei, for her snakker vi om en test, og det stiller større krav til nøyaktighet både med fakta og språkbruk enn det vi er vant med i dagligtale.

 

Men dette er dessverre ikke noe nytt. Som gammel programutvikler husker jeg at en av de store frustrasjonene var verdiløse tilbakemeldinger fra brukerne på feil og opplevelse av programmer. Folk flest er rett og slett ikke kravstore nok til å legge merke til slikt. Når de ser det, tenker de "Åja, men det var jo ikke så alvorlig." og glemmer det fort. Da blir ofte helhetsopplevelsen upresist karakterisert som "Supert!" eller "Helt fint".

 

Det er ikke testerens oppgave i første omgang å vurdere om ting fungerer bra, men å rapportere hvordan ting virker, slik at mottakeren (vi lesere) selv kan vurdere om det virker bra eller ikke. Så: rapporter om hva som skjer i testen og overlat til oss å vurdere om det er "helt fint". Jeg sier ikke at testen ikke skal nevne testerens personlige inntrykk, men det bør ikke være viktig i testen.

 

For å illustrere hva jeg mener med det siste der, så er det nok å nevne filmanmeldelser. De inneholder stort sett en summering av anmelderens personlige inntrykk. Helt verdiløst! Hvorfor kan ikke slike anmeldere fortelle leseren hvordan filmen er, og hvilke grupper den appelerer til, uten å absolutt måtte ytre sin edder og galle? Hvis han/hun ikke liker sci-fi så er det helt uvesentlig for de som liker sci-fi å høre det.

 

Nå er filmanmeldelser ytterpunktet, men alle som forteller om noe de har opplevd bør være forsiktig med personlige KONKLUSJONER. Inntrykk er greit, inntil en viss grense, men hvis man konkluderer må man vite at man legger føringer for hvordan leseren skal oppfatte det også.

Endret av Prognatus
Lenke til kommentar
Spotify en et lite og lett program der Voddler er stort, tungt og krever riktige skjermdivere (WTF?!) for å kjøre. Det fungerer ikke i det heletatt på laptoppen min. At det i det heletatt er et issue viser hvor useriøst dette prosjektet er.
Du har innsett at dette er et video-program og at video er tyngre enn lyd? Og en beta kan ikke regnes som et ferdig produkt.

Og fordi video er tyngre enn lyd, så må programvaren være tung? Sjekk VNC, tar godt under megabyten. At video er tyngre enn lyd har ingenting med om programvaren er seig, ekkel og jævlig å gjøre.

 

Beta er ikke ferdig nei, men det gir ofte en god pekepinn på sluttresultatet og det gir en svært god indikasjon på hvilke visjoner utviklerne har. Når var sist du så at et bloatet drittprogram plutselig ble bra etter at det kom ut av beta? Utviklerne har valgt sin strategi, og min mening er at den ikke har en sjans til å lykkes.

Dette er helt fantastisk programvare, dere som ikke syns det er noe serlig har sansynligvis noe bugs i programmet (ev ekstremt tregt nett).

Nei. Du fatter ikke hva fantastisk programvare er.

Endret av Zappy
Lenke til kommentar
Beta er ikke ferdig nei, men det gir ofte en god pekepinn på sluttresultatet og det gir en svært god indikasjon på hvilke visjoner utviklerne har. Når var sist du så at et bloatet drittprogram plutselig ble bra etter at det kom ut av beta? Utviklerne har valgt sin strategi, og min mening er at den ikke har en sjans til å lykkes.

For min del syntes jeg at Spotify er et bloatet (og til tider drittprogram). Jeg får bare vist en reklamesnutt på to minutter i starten og så er det bare film. Jeg vet at dette nok kommer til å endre seg med tiden, men jeg tror (eller håper) at det ikke blir like ille som spotify.

 

Er enig om at GUIen er litt tungvindt, men er med på ideen med fjernkontroll

 

Kunne kanskje godt tenkt meg litt flere innstillinger og valg om å bytte til mus istedenfor tastatur

Lenke til kommentar
Interessant det her. Er det samme invite måten som spotify? At en kan få invites fra venner som har det? Noen som har testet det ut på linux gjennom wine?

 

En Linux-klient er vist nok på vei. Det burde ikke ta altfor lang tid siden det er basert på xbmc som allerede kjører på Linux. Tror også klienten, eller deler av den er GPL-lisensiert.

Lenke til kommentar

Har selv testet voodler og ble egentlig ganske skuffet på lik linje med de øvrige i denne tråden. kan også legge til at voodler instalerer som en service på pc'n som etter hva jeg har lest på forumet til Voodler bruker min pc til å formidle streams til andre brukere selv når jeg ikke bruker programmet selv. dette likte jeg dårlig og har landet på å fjerne programmet.

Lenke til kommentar
Noen som har gidda å se på hvordan dette er integrert med xbmc? Er det bare en vanlig python plugin er det kanskje mulig å få det til å fungere i en vanlig xbmc installasjon under Linux uten aalt for mye knot.

 

voddler er ikke xbmc i den form at de er kompatible med hverandre, voddler er basert på xbmc men har fått mer kode som kryptering og streaming fra nett. Det finnes flere branches av xbmc som går hver sin vei og ikke deler kode med hverandre.

 

Voddler er ment for å bruke mens man sitter i sofaen med fjernkontrollen. Ikke i en kontorstol foran dataskjermen.

Lenke til kommentar

For meg fungerer dette ikke på kvelden. Bare på dagtid. Om kvelden er det sikkert for stor pågang. Jeg går inn i en film, og når den buffrer, hopper den plutselig ut i film-menyen igjen. Ustabilt. Og, det er svært vanskelig å lukke programmet når det klikker. Får jo ikke opp task manageren en gang, kan ikke alt-tabbe, windows knapp gir ingen reaksjon, win+D = ingen reaksjon osv... Jeg måtte også inn og endre på en setting i en config fil for å få det til å funke med den nyeste driveren til HD 4850 kortet mitt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...