Gå til innhold

Blålige vinterbilder - hva bør gjøres?


Anbefalte innlegg

Vi er så heldige at vi har fått deilig vintervær i mer enn en dag av gangen. Fantastisk flott solskinn om dagen og jeg vil gjerne ta bra bilder ute. Men bildene mine får blåstikk. Jeg har PS CS3 så jeg legger på ett fotofilter, men vil gjerne ha tips til hvordan ta bedre vinterbilder.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Ta bildene i .CR2 og juster hvitbalansen. Simple as that...

Forsåvidt, men man skal også huske på at lysmålerens tendens til å eksponere for mørkt når det er mye sne, kan forverre blåstikket. Avhengig av lysforhold og lysmåler, kan det være behov for en del eksponeringskompensasjon.

Lenke til kommentar
Ta bildene i .CR2 og juster hvitbalansen. Simple as that...

Forsåvidt, men man skal også huske på at lysmålerens tendens til å eksponere for mørkt når det er mye sne, kan forverre blåstikket. Avhengig av lysforhold og lysmåler, kan det være behov for en del eksponeringskompensasjon.

 

Jeg sa CR2, ikke random manuell-innstilling ;)

 

Juster kelvin (?) skalaen på kamera for å få det best mulig.

Lenke til kommentar
Jeg sa CR2, ikke random manuell-innstilling ;)

 

Juster kelvin (?) skalaen på kamera for å få det best mulig.

Du får ikke lengre lukkertid av å endre filformat :roll:

 

 

Problemet er:

Vi er så heldige at vi har fått deilig vintervær i mer enn en dag av gangen. Fantastisk flott solskinn om dagen og jeg vil gjerne ta bra bilder ute. Men bildene mine får blåstikk. Jeg har PS CS3 så jeg legger på ett fotofilter, men vil gjerne ha tips til hvordan ta bedre vinterbilder.

 

Hvorfor i h*lvette blande inn lukkertid, blender og ISO?

 

At bildet er så godt eksponert som over hode mulig er en selvfølge jeg går ut ifra, for å endre blåstikket hjelper det ikke å skru på lukkertid. Enten tar man bildet i CR2 (Canon råfilformat) eller så justerer man kalvin/kelvin (?) når man tar bildet slik at JPG bildet har de fargene man vil det skal ha.

 

:roll:

Lenke til kommentar
Hvorfor i h*lvette blande inn lukkertid, blender og ISO?
Leste du faktisk Anew sin kommentar før du svarte på den?

 

Forsåvidt, men man skal også huske på at lysmålerens tendens til å eksponere for mørkt når det er mye sne, kan forverre blåstikket. Avhengig av lysforhold og lysmåler, kan det være behov for en del eksponeringskompensasjon.
Lenke til kommentar
Hvorfor i h*lvette blande inn lukkertid, blender og ISO?
Leste du faktisk Anew sin kommentar før du svarte på den?

 

Forsåvidt, men man skal også huske på at lysmålerens tendens til å eksponere for mørkt når det er mye sne, kan forverre blåstikket. Avhengig av lysforhold og lysmåler, kan det være behov for en del eksponeringskompensasjon.

 

Leste den, men det endrer ikke noe på bruken av råformatet. Gi meg et bilde som er svart som natta og jeg skal likevell fjerne all blåstikk.

 

At bildet er for mørkt og gir ekstra mye blåstikk er en ting, men blåstikket forsvinner ikke om man setter lukkertiden til å bli lengre.

 

Å hva gjør man når man ikke vil ha mer lys i bildet men fjerne blåstikket? Jo, man endrer hvitbalansen.

 

Det første man må gjøre er å endre hvitbalansen, SÅ se om innstillingene burde endres, ofte vil man endre fargene uten å endre lysmengden.

 

Ingen vits å i anntyde at jeg ikke har peiling på filformat vs innstillinger. At du heller vil ha et overeksponert bilde istedenfor et blått bilde fordi du ikke kan å bruke Photoshop får være ditt problem, ikke dSRL sitt.

Lenke til kommentar

Sikkert ikke noe særlig poeng å forsøke, siden Olsen sikkert kverulerer videre, men okey, her er et forsøk...

 

Det kan være enten EN av de eller BEGGE deler, både en feil på hvitbalansen OG/ELLER at man må kompensere et eller to hakk opp på eksponeringen.

 

Har du en lav fargetemperatur innstil på kamera (ca. 4-5000 Kelvin eller lavere) får du nok et blåstikk. Er du ute i det været vi har nå (Østlandet), med masse sol, bør du ha "Dagslys" som hvitbalanse (rundt 6000 Kelvin) eller du kan ta en manuell måling i snøen.

 

Hvis lysmåleren i kamera lar seg lure av den hvite snøen og trekker eksponeringen litt ned, og tro meg, lysmålere har ALLTID latt seg lure av kritthvit snø, ja da legger du på +1 eller kanskje +2, på eksponeringskompensasjonen. Dette kan altså noen ganger se ut som et blåstikk, men er nødvendigvis ikke det...

 

Dette står det sikkert mer om i manualen som fulgte med kamera ditt. Les den, det er smartinger som har skrevet den...

 

 

Lykke til

Endret av rogkas
Lenke til kommentar

Er greit om enkelte brukere legger sine personlige kjeklinger, med tilhørende uhøflige tone og himlende øyne, tilside og fokuserer på å hjelpe trådstarter. Om noen er uenig så er ikke det verdens undergang. Litt mer fokus på trådstarters emne og ikke på hverandre og hverandres diskusjonsform, samt huske tommelfingerregelen om at man kommer så mye lenger med en litt mer respektabel tone overfor hverandre (jada, jeg vet dette holder på å dø ut på Internet) så vil man oppleve å nå mye bedre frem med budskapet sitt. Og før noen gjør som Bart Simpson og sier It Wasn't me, så må det også her to til for å danse tango :)

 

Best av alt, man slipper slike teite og kjedelige notiser fra admin hvis man holder seg mer til sak. Beklager avbrytelsen.

Lenke til kommentar
Å hva gjør man når man ikke vil ha mer lys i bildet men fjerne blåstikket? Jo, man endrer hvitbalansen.

Du tar faktisk litt feil der.

Bildet blir faktisk lysere når man endrer fra kjølig til varm fargetemperatur. Sjekk histogrammet ;)

 

Det stemmer, men det endrer ikke like mye mye som ved overeksponering og man har mye større muligheter for å redde seg inn uten å miste detaljer i høylys. Det beste er å gjøre alt i felten, og derfor er jeg glad D300's auto hvitbalanse funker i 99% av tilfellene, men går det galt er det lett å justere selv.

Lenke til kommentar

Jeg forsto Anew slik at for kort lukekrtid var grunnen til blåstikk, og at annen hvitbalanse på kameraet endret eksponeringen. At hans innlegg egentlig ikke har så veldig mye med det jeg skrev, forsto jeg etterpå.

 

Det første man må gjøre når man har blåstikk er å endre hvitbalansen så godt man kan, og funker det ikke etter det så kan man endre lukkerinnstillinger. Men å ta bilder i råformat er uansett, etter min mening, det beste man kan gjøre om man sliter med å sette riktig hvitbalanse.

 

Det eneste Anew påpeker er at det er flere bidragende årsaker til at snøbilder ofte får et blåstikk, og man må være klar over og være forberedt på å ta hensyn til begge deler.

 

Du og rogkas liker begge å slenge dritt om meg først i innleggene deres. I tillegg til å tydeligvis mene (etter hva jeg har forstått) at lukkertid er en viktigere faktor en hvitbalansen for å fjerne blåstikk. Dette tviler jeg og håper jeg ikke stemmer, men det er det jeg har fått inntrykk av.

 

Om du har pisset eller ikke før en fototur har innvirkning på resultatet, men om du har ladet batteriene på kameraet er viktigere.

 

Du kan ikke ta bilder uten batteri, og du kan heller ikke ta bilder på totalt random hvitbalanse. Få hvitbalansen til å stemme først, SÅ juster lukkertiden for å få eksponeringen rett. Om justering av lukkertiden for å endre blåstikk går utover bildets kvalitet finnes det måter å fjerne blåstikk uten å endre lysmengden, man må bare lære det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...