Gå til innhold

Shakespears skjulte koder - Program NRK


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Brukte akkurat 4 timer på å se på dette og jeg må si at jeg er overbevist om at dette ikke er tilfeldigheter. Bare synd at en sta eier står i veien for å undersøke punktet hvor Bacon er begravet og manuskriptene kanskje ligger. Før eller siden får forhåpentligvis stedet nye eiere som er litt mer åpne.

Lenke til kommentar

Så alle eppisodene i går.

Og jeg må si jeg tror på en god del av det, men noen av kodeknekkingen er så absurd at man kan få ting til å bli hva man vil.

Men totalt sett så ser det ganske troverdig ut, serlig når han fant de steinene til slutt.

Det som overasker meg er at noen faktisk har giddet bruke til på å lage disse kodene, legge ut stenene og alt det der.

Lenke til kommentar

Den mystiske kjempedype sjakten ytterst på Oak Island har jeg hørt om før, i en helt annen sammenheng. Slike gåter som dette er coole, men samtidig synes jeg mange kodene som ble funnet var vel oppkonstruerte.

 

Den minst sannsynlige og mest oppkonstruerte var åpningskoden:

B

A

Con

Hvem går på den slags bokstavleker?

Lenke til kommentar
Den mystiske kjempedype sjakten ytterst på Oak Island har jeg hørt om før, i en helt annen sammenheng. Slike gåter som dette er coole, men samtidig synes jeg mange kodene som ble funnet var vel oppkonstruerte.

 

Den minst sannsynlige og mest oppkonstruerte var åpningskoden:

B

A

Con

Hvem går på den slags bokstavleker?

Stod det ikke F <mellomrom> også først (Francis)?

 

F

 

B

A

Con

Endret av Martin_PS3
Lenke til kommentar
Stod det ikke F <mellomrom> også først?
Jo.

Jeg synes også at noen av kodene han fant virket ganske oppkonstruert, men det helhetlige bildet virker for meg ganske troverdig. Bortsett fra at det tok litt vel mye av når han skulle bevise at det fantes et stort tempel og skatter begravet på øyen. Jeg tviler ikke på at det ligger ett eller annet begravet der (de to steinene var ganske kult), men det er ikke nødvendig å dra strikken så langt som han gjorde (tydelig influert av hans tro).

Lenke til kommentar
Stod det ikke F <mellomrom> også først?
Jo.

Jeg synes også at noen av kodene han fant virket ganske oppkonstruert, men det helhetlige bildet virker for meg ganske troverdig. Bortsett fra at det tok litt vel mye av når han skulle bevise at det fantes et stort tempel og skatter begravet på øyen. Jeg tviler ikke på at det ligger ett eller annet begravet der (de to steinene var ganske kult), men det er ikke nødvendig å dra strikken så langt som han gjorde (tydelig influert av hans tro).

 

Husk at Petter alltid sjekket opp alt han fant med sannsynlighetsberegning, og i dette tilfellet var det 1 til 2 milliarder. Nå kan man ta litt pluss og minus i forhold til utregning, men fortsatt...

 

Men ja; irriterende at en gammel idiot ødelegger for videre utforsking i tjernet der.

Lenke til kommentar
Stod det ikke F <mellomrom> også først?
Jo.

Jeg synes også at noen av kodene han fant virket ganske oppkonstruert, men det helhetlige bildet virker for meg ganske troverdig. Bortsett fra at det tok litt vel mye av når han skulle bevise at det fantes et stort tempel og skatter begravet på øyen. Jeg tviler ikke på at det ligger ett eller annet begravet der (de to steinene var ganske kult), men det er ikke nødvendig å dra strikken så langt som han gjorde (tydelig influert av hans tro).

 

Husk at Petter alltid sjekket opp alt han fant med sannsynlighetsberegning, og i dette tilfellet var det 1 til 2 milliarder. Nå kan man ta litt pluss og minus i forhold til utregning, men fortsatt...

 

Men ja; irriterende at en gammel idiot ødelegger for videre utforsking i tjernet der.

Hvordan regner man sannsynlighet paa slikt? Jeg blir alltid overrasket naar folk gir sannsynligheter til ting som bare kan skje 1 gang osv..

Lenke til kommentar

Hmm la oss se:

 

For å få koden:

 

F

 

B

A

Con

 

Må vi starte en setning med et ord som starter på F la oss si 5% av alle setninger starter på F (random tall bare for å vise).

 

Så for å få oppholdet må vi starte et nytt avsnitt la oss si 1 av 20 linjer marker et nytt avsnitt. Altså 1/20 = 0.05 = 0.5% (fortsatt bare tatt fra fantasien)

 

For å få A her blir samme sak som med F

 

Con blir samme sak som med A og F bare med ord som starter med "con".

 

så er det bare å legge sammen og få en "sannsynlighet".

 

Dette er jo da veldig forenklet, man kan ta i bruk mere intligente modeller som passer avsnittet inn i mønstret i teksten, hvor ofte bruker forfatteren disse ordene ellers i verket, blablabla UENDELIG mange tall kan gå inn i regningen for å gjøre den mer korrekt.

 

Nå skal det sies at selv om det er veldig tilfeldig at disse bokstavene står sånn de gjør så kan det oppstå slike ting tilfeldig og når man i tilleg leter aktivt etter koder så kan man lett finne koder som egentlig er tilfeldige bokstav ansamlinger. F. eks. hvorfor skal man ta med de 3 første bokstavene i Con men bare forbokstaven på de andre linjene? Dette er jo en ting som er valgt ut av petter her.

 

Uansett jeg prøver ikke å si at alt dette bare er oppspinn og gal manns arbeid som nevnt tidligere så synes jeg det var intresant og ville vært gøy om man fant noe i innsjøen, steinene de fant var der jeg ble solgt. Alt det andre kan være tilfeldigheter men å finne 2 delere av samme steinen i 2 eksakt utregnete punkt skjer bare ikke tilfeldig. Eller selfølgelig kan det skje, men regner med at sannsynligeheten er langt langt langt under 1 til 2 milliarder. Selvfølgelig kan petter å planta steinene der for å selge storyen og tjene noen raske penger, før gammern med tomta får fingern ut av ehh... "øye", får vi aldri bekreftelse på noen ting, alt blir bare spekulasjoner.

 

Tenker det svir for Petter at han ikke får lete der :p

 

Just my 2 cents.

Lenke til kommentar

Alt det andre kan være tilfeldigheter men å finne 2 delere av samme steinen i 2 eksakt utregnete punkt skjer bare ikke tilfeldig.

Av det jeg fikk med meg sa de kun at steinen var helt "like ens". Hørte ikke det ble påstått at det var to halvdeler av samme stein. Det hadde i så fall vært litt spessielt.

Steinene var nå etter det jeg kunne se langt fra lik hverandre, så det der var en liten overdrivelse av kommentatoren.

Endret av The Metal God
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...