Gå til innhold

Roskilde Festival 2010: Informasjon og Diskusjon


Joakim Skurk

Anbefalte innlegg

Ok, jeg er musikk- og festivalmenneske deluxe, men har aldri vært på Roskilde. Min store mørke hemmelig kan man si, men i år vurderer jeg sterkt å dra. Jeg har fri, men problemet er at jeg er fattigere enn jeg har vært på lenge, så om jeg drar eller ikke blir et spørsmål om penger.

 

Derfor lurer jeg på, hvor mye penger er det vanlig å bruke på festivalen? Tenker ikke på selve billetten, men alt utenom. Jeg kjører lavbudsjett og kommer bare til å bruke penger på reise frem og tilbake, billig drittmat og øl.

 

Hva er den billigste/beste måten å reise frem og tilbake?

 

Dere som har vært der før, hvor mye pleier man å ha svidd av når man sjekker kontoen etter å ha kommet hjem?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg og følget har prata litt om å sykle ned til Roskilde. Ettersom flere slakta ideen, må vi gjennomføre. Vi tenker båten til Hirtshals, og sykle/båt/tog videre. Noen som har prøvd før, hvordan gikk dette? Og hvor lang tid tok det gjennom danmark?

 

Nei, ingen av oss er spesielt trente eller driver aktivt med sykling.. Men det kan jo ikke være umulig. :p

Her kan jeg kanskje bidra litt, vet du!

 

Jeg syklet nemlig igjennom Danmark og deler av Sverige i fjor sommer. Da startet vi turen i Hirtshals, og syklet blant annet forbi Roskilde.

Jeg trener derimot veldig mye sykling, og syklet på landeveissykkel. Det samme gjelder kameraten jeg syklet med. Vi hadde bare en liten bag med, med undertøy og litt vanlig klær, ca. 8 kg hver. Vi sjanset også på en snittfart på 30 km/t, noe som kan være veldig optimistisk om man ikke er godt trent.

Vi syklet første dagen til Hobro, så Vejle, Odense og så forbi Roskilde fjerde dagen.

Jeg ville kanskje lagt inn 1-2 dager til, for å korte ned antall km per dag. Når man skal fra Fyn til Sjælland, så tror jeg ikke man kan sykle over (motorvei og togbane bare). Vi tok i hvert fall tog. Da kan man jo ta tog fra Odense etter å ha sovet der en natt, og så ta toget helt til Roskilde, eller så langt man vil langs veien for å få syklet kortere den dagen.

Jeg anbefaler å bo på vandrerhjem. http://www.danhostel.dk/

De har over hele landet, bare ringe å si ifra samme dagen, så kan de legge ut nøkkel om man beregner å komme etter stengetid.

 

Danmark er ikke så flatt og lett å sykle som man skulle tro. Rundt Vejle er det faktisk en del bakker. De blir så klart sjelden veldig bratte, men jeg hadde gjerne tatt en bratt bakke noen hundre meter enn noen kilometer med slak stigning. :p

 

Som sagt har jeg syklet den turen, så bare å spørre.

Lenke til kommentar

Det blir i år ikke lov til å ta med medbrakt inn på festivalområdet(Festivalområdet - ikke campområdet). Alt av drikkevarer må derfor kjøpes i Roskilde Festivals egne utsalgsboder. Forbudet mot lukkede plastflasker er derimot opphevet, men disse må være tomme, for så å kunne fylles med vann inne på festivalområdet.

 

Mer info og hauger og lass med kritikk her:

http://www.roskilde-festival.dk/nyheder/singlenews/nul-medbragte-drikkevarer-paa-festivalpladsen/

 

Edit:

Haha! Tatt fra RF-forumet:

So in relation to current world events, we have this situtation here.

 

Roskilde = Israel /Makes up their own rules and don't care about what the world thinks. Basically get's away with murder.

 

Tuborg = USA /The villain who is really the one secretly pulling the strings.

 

Roskilde visitors = Gaza Strip inhabitants /C'mon we're living in a refugee camp, not allowed to build and limited access to food and water.

 

Roskilde forum/Facebook hardcores = Hamas /Oh well, cyber terrorists then? Ready for some civil disobedience.

Endret av Joakim Skurk
Lenke til kommentar

Heheh, bare jeg som la merke til en kamp som gikk rundt med palestina-skjerf i fjor?

 

Fikk kjøpt meg telt i dag, siden det jeg hadde i fjor hadde jeg lyst til å bare "glemme". Var et gammelt 200kroners telt fra 2001. Beste var at noen hadde tent på teltet når jeg stakk derfra. Det er noe jeg elsker med siste kvelden på roskilde å se de haugen telta som brenner.

 

Roskilde er det nærmeste vi kommer til Woodstock/en "fri" festival i norden. Hove er jo den hippster og konstrasjonsleiern i forhold. :p

Endret av Empire of Maury
Lenke til kommentar

 

Her kan jeg kanskje bidra litt, vet du!

 

Ah, takk for svar! Vi reiser vel med relativt store sekker, så tor turen må kortes noe ned. Ser at det går båt fra Århus til Sjæland Odde, og derifra er vel ikke så grusomt langt til Roskilde. Hvordan er veiene, sykler man langs bilvei? Har du ei god rute ned til Hobro? Mye bakker? Hehe. Herlig med fleksibilitet på vandrehjem, da!

Lenke til kommentar

På Hove kommer også politiet med politihund for å ta alle som har ett snev og ulovlige tobakk.

Gjorde hvert fall det ett år.

Kun for å forbedre statistikkene sine :(

 

Er ikke helt det jeg tenker på, men norske politiet er så sære. De er der bare nærmest for å vise seg fram. Man ser de så vidt til vanlig, så jeg synes Hove rett og slett er et slags show-off når politiet er der bare for å være synelig. Noe de aldri er til vanlig, som regel.

 

Hadde også den situasjonen på første året til Hove at en politimann ikke ville la oss være i fred. Å nektet for at jeg og en kamerat bare lekeslos, at vi sloss på ekte liksom. Det var liksom en 20 minutter etterpå fyren ga seg når en annen politimann snakka til han. Jævelig irriterende å få festival-stemninga dempa på grunn av jævela politi-folk.

Lenke til kommentar
Haha! Tatt fra RF-forumet:

Mer midtøsten-relatert fra Roskildeforumet; Camp Gaza-Striben

Camp Gaza-Striben icon_smile.gif (if you can't guess it Camp Gaza-Strip)

 

Not for any political reason or because we're dressed up like palestinians or because we have any afiliation with the Gaza Strip.

 

Last year was our first year and we didn't really have a name. We were only a handful of people but we got an entire camping spot for ourselves over in H in the rush after the fence fell. Then one guy came and asked if it was okay they set up camp next to us, we said yeah sure, and the next thing we knew we were surrounded on 3 sides by their camp icon_razz.gif

 

So it was clear that we were the Gaza Strip and they were Israel. But thankfully we got on much better than those two, and shared beers and pavilions instead of rockets and bombs

 

Rykte: Skream + Benga confirmed for Roskilde on Rinse.fm

.

Endret av Überadri
Lenke til kommentar

På Hove kommer også politiet med politihund for å ta alle som har ett snev og ulovlige tobakk.

Gjorde hvert fall det ett år.

Kun for å forbedre statistikkene sine :(

 

Å ha med seg pot er vel null stress på Roskilde? Jeg tenker jeg skal ta turen innom Christiania før festivalen og handle litt der.

Lenke til kommentar

 

Her kan jeg kanskje bidra litt, vet du!

 

Ah, takk for svar! Vi reiser vel med relativt store sekker, så tor turen må kortes noe ned. Ser at det går båt fra Århus til Sjæland Odde, og derifra er vel ikke så grusomt langt til Roskilde. Hvordan er veiene, sykler man langs bilvei? Har du ei god rute ned til Hobro? Mye bakker? Hehe. Herlig med fleksibilitet på vandrehjem, da!

Det er rundt Vejle de fleste bakkene er, ellers var det greit.

Hirtshals - Hobro, tror det var ca. slik vi syklet.

Det er omtrent sykkelsti hele veien til København fra Hirtshals langs bilveien (noen meter til siden). Der det ikke er, er det som regel over 1 m bred vegskulder. Veiene var utrolig gode. I god stand, ingen grus osv.

Lenke til kommentar

På Hove kommer også politiet med politihund for å ta alle som har ett snev og ulovlige tobakk.

Gjorde hvert fall det ett år.

Kun for å forbedre statistikkene sine :(

 

Å ha med seg pot er vel null stress på Roskilde? Jeg tenker jeg skal ta turen innom Christiania før festivalen og handle litt der.

Nope, ingen sjekker hva du har med deg inn. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...