Gå til innhold

Diskusjons.no STORE kokebok


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dessertpannekaker

 

4 egg

5 dl melk

Mel

Sukker

Revet appelsinskall (kan sløyfes og erstattes med en liten skvett appelsinjuice)

 

Appelsinjuice (helst nypresset, men fra kartong fungerer óg)

Melis

Kakao

 

Pisk egg og melk og ha i mel til du har en tynn, jevn blanding. Smak til med litt sukker, pass på at det ikke blir for søtt. Tilsett litt revet appelsinskall eller appelsinjuice, og stek tynne pannekaker med litt smør (gir en bedre smak enn olje).

 

Legg et par pannekaker på hver tallerken, hell et par spiseskjeer appelsinjuice over hver pannekake og sikt først litt melis, så litt kakao over. Server gjerne med pisket krem eller is, og pynt med sitronmelisse eller mynte.

Lenke til kommentar

Gryterett:

 

1boks hakkede tomater

3-4 tomater

1 boks tomatpure

1 boks mais

1/2 løk

2 pakker kjøttdeig

1-2 paprika

2 poser tacokrydder

10-15 mellomstore sopp i skiver

2 poser boil in bag ris

tabasco

salt

evt en skvett vin

 

stek kjøttdeig i stekepanne og stek løken i ei stor gryte (skal brukes til gryteretten)

ha over soppen på løken la dette surre ei stund, ha i tomater, bokstomat paprika, kjøtt, paprika. blandt godt ha i tacokrydder minst en pose smak til med resten av krydderet + vin

ha i kokt ris la kose seg i gryta ei stund og server

 

denne porsjonen metta 4 skrubsultne studenter + at jeg hadde restemiddag i 3 dager

 

og den smakte herlig

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Panna Cotta med Jordbær-ratatouille

• 3 plater gelatin

• 5 dl kremfløte

• 1 dl sukker

• 1 vaniljestang

• 1 ts revet sitronskall

• 2 dl pistasjnøtter

• 250 g jordbær

• ½ dl melis

• ½ dl frisk basilikumblader

• ½ dl frisk sitronmelisser

Slik gjør du:

1. Kok forsiktig opp fløten, sukker og vaniljefrø

2. Bløtlegg gelatinplatene i kaldt vann i ca 5 minutter. Klem så ut all vann av gelatinplatene

3. La gelatinplatene smelte i den oppkokte fløteblandingen. Fløten må ikke koke etter gelatinen er tilsatt. Rør godt sånn at gelatinen får blandet seg jevnt i blandinga. Ha i revet sitronskall.

4. Avkjøl blandingen litt før du heller den i porsjonsformer. Sett desserten kaldt til den er stivnet.

5. Rens bærene og del dem i biter. Bland bær, urter og melis. La det stå å trekke en time før det serveres.

6. Rist nøttene i en tørr panne til de har fått litt farge. Avkjøl de

7. Server panna cotta hvelvet på en tallerken med jordbærene rundt. Dryss over nøttekjernene.

Endret av Chef Samebror
Lenke til kommentar

Om Kraftkoking

 

Kraft er jo som kjent basis for det aller meste av supper og sauser, og det er veldig enkelt å lage. Kraft kan deles opp i to kategorier: Lys og mørk. Disse kategoriene deles så inn i grupper etter hvilken råvare som brukes.

 

Her skal jeg bare forklare den generelle fremgangsmåten for de aller fleste typer kraft, og koketiden på de mest vanlige.

 

Kraft inneholder vanligvis 7 ting. Bein, løk, gulerot, sellerirot, purreløk, krydder(Boquet garni) og salt.

Lys kraft:

Lys kraft lages ved at du har beina i en kjele, dekker det med vann og koker opp. Så tilsetter du grønnsakene, krydderet og saltet. Så skal det stå å trekke mens du skummer av (tar av skummet med en øse).

Mørk kraft:

Her er det ikke stor forskjell fra lys kraft, men du må brune beina først. Ved små mengder bruner du det bare i kaserollen, mens i større mengder kan du gjøre det i ovnen på 200-225 grader. (Hvis du bruner det i ovnen må du huske å koke ut brettet.) Så har du beina i en kaserolle, dekker med vann og koker opp. Og til slutt tilsetter du grønnsakene før du lar det stå å småkoke en stund.

Koketider for kraft:

For å få bra resultat må du koke kraften i lenge nok. De fleste krafttypene tåler at den står og koker lengre enn anbefalt, men hvis du gjør dette med fiskekraft vil du få et dårlig resultat. De vanlige koketidene er som følger:

 

Fiskekraft : 40 minutter

Fårekraft : 3 timer

Grønnsakkraft : 1-1,5 time

Hønsekraft : 2 timer

Kalvekraft : 3-4 timer

Storfekraft : 5-6 timer

Lagring av kraft:

Etter å ha kokt, og silt kraften kan du enten bruke den med en gang eller fryse ned i mindre porsjoner og ta opp ved behov. Kraft står seg bra i fryseren i noen måneder, så det er ikke noe problem å alltid ha litt kraft liggende i fryseren. Husk å merk type og dato!

 

Skalldyrkraft

Tenkte jeg kunne ta med en oppskrift på en type kraft som skiller seg litt ut fra de andre.

 

Svi av et par spiseskjeer tomatpure i en kjele og tilsett knuste skalldyrben (Rester fra reker, skall fra sjøkreps ol.) Tøm i litt konjakk og tenn på, la det brenne opp. Dekk det med vann og tilsett de fire store og salt. La det småkoke i ca. 40 minutter.

 

Dette er en utrolig god kraft som kan brukes som base eller smakstilsetning i supper eller sauser til fisk eller skalldyr.

Endret av Sodd Ball
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Skalldyrkraft

 

Uu, det hørtes godt ut. Må definitivt prøves.

 

"Jordbær-ratatouille"

 

Leste den oppskrifta på TINE. Artig at man tydeligvis kan kalle hva som helst for ratatouille for at det skal høres fancy ut. Tulle-TINE. rolleyes.gif

 

 

 

Jeg legger ut oppskrift på ordentlig ratatouille, jeg. Namnam.

 

RATATOUILLE

 

2 løk, evt. et lite nett sjalottløk (ca. 5-6 stykker)

2 fedd hvitløk

2 paprika

1 aubergine

1 squash

1 eske små tomater (helst dulcita, de gir mest smak)

Olivenolje

Salt og pepper

2-4 ts urter etter ønske (rosmarin, timian, oregano, laurbærblad og persille er gode alternativer)

 

180°c i ca. 1 1/2 time ELLER

Stek på middels temperatur til alt er mykt

 

Vask grønnsakene og skrell løk og hvitløk. Rens og skjær alt unntatt tomaten i tynne skiver. Nå kan du velge mellom å ha det i stekepanne/gryte eller i ildfast form i ovnen. Det første går raskest, men både smak og konsistens blir bedre hvis du har tid til å bake det i ovnen.

 

Stekepanne: Fres løk, hvitløk, paprika, aubergine og squash i en stekepanne eller gryte med litt olje. Forvell tomatene i saltet vann (kok raskt), ta av skinnet og skjær dem i skiver. Ha tomater, urter og litt vann (ca. én desiliter) sammen med grønnsakene og la det putre under lokk i ca. en halvtime til alt er mørt. Hvis du har brukt laurbærblad eller urtekvaster, fjern dem før servering. Salt og pepre etter smak.

 

Ovn: Sett ovnen på 180°c. Smør en ildfast form med litt olivenolje. La tomatene være hele, men skjær små kryss i dem så de ikke eksploderer i ovnen og sørger for at du får en kjip vaskejobb etterpå. Vend grønnsakene i olje og urter og ha på litt salt og pepper (heller for lite enn for mye, det kan krydres etterpå hvis det blir for tamt). Dekk formen med aluminiumsfolie og la den stå i ovnen i 45 minutter. Ta den ut og vend litt på grønnsakene. Fjern folien og sett formen inn igjen. La den stå i 30-45 minutter til det meste av væsken er absorbert og grønnsakene har fått en pen mørk farge.

 

Ratatouille kan serveres varm, lunken eller kald og smaker godt som tilbehør til det meste av kjøtt, fugl og hvit fisk, eller bare som en rett i seg selv.

 

post-169819-1270670482,2229_thumb.jpg

I dag spiste jeg for eksempel ratatouille med hjemmebakt focaccia og stekt pepperoni.

Endret av Lemon
Lenke til kommentar
  • 6 måneder senere...

Katalanske panellets - småkaker av mandelmasse

 

post-169819-1287633812,1359_thumb.jpg

 

250 gram mandler - kjørt i foodprocessor eller kjempesuperultrafinhakket

250 gram sukker

Et par poteter - kokt, skrellet, most og avkjølt

1 egg til pensling (eggehviten kan piskes og has i massen hvis den blir for løs - da brukes i såfall bare eggeplommen til pensling)

 

Evt. smakstilsetninger - her setter bare fantasien grenser. Jeg liker å lage halvparten med lime (ca. 1 ts revet skall og 2 ss juice) og halvparten med kakao. Ellers er bær, frukt og krydder gode forslag.

Evt. pynt/strø - f.eks. hakkede nøtter, pinjekjerner eller perlesukker

 

Bland ingrediensene godt sammen i kjøkkenmaskin eller for hånd. Klem massen sammen med hendene, den skal være litt løs. Form småkaker, pensle dem og ha evt. på strø. Stekes midt i ovnen på 225 grader i 10-12 minutter. Jeg ga mine et lite dryss melis da de var avkjølte.

Endret av Lemon
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Tacovårruller

 

1 pakke vårrull"pastry"(kommer ikke på no godt norsk ord) kjøpes på innvandrerbutikk

1 liten hodekål

1 boks mais

400 g kjøttdeig eller kjøtt(kan bruke både svin, storfe og kylling)

1 pose tacokryddermix(evt. fler etter smak)

Olje til steking

 

Skjær kål i tynne strimler og putt i en stor bolle sammen med mais.

Stek kjøttdeigen og tilsett tacokrydderet. (Ikke ha i alt vannet som står på krydderpakken, bare akkurat nok til å få blandet ut krydderet! Vårrullene faller lett i stykker om fyllet blir for vått!)

Avkjøl kjøttdeigen litt, og tøm den i bollen sammen med kålen og maisen. Bland alt godt.

 

Tin og åpne pakken med vårrullpastry og plukk fra hverandre alle arkene før du begynner. Enklere enn å ta ett og ett ark.

 

Lag vårrullene slik som forklart i oppskriften nederst.

 

Ha i olje i en sto stekepanne slik at hele bunnen er godt dekt. Sett på høy varme. Oljen skal være så varm at den freser når du stikker noe nedi. Stek vårullene til de er gyldne og sprø. Husk å snu dem ofte! Dette går fort om pannen er ordentlig varm. Fyll etter med olje om det trengs slik at hele stekepannen er dekket hele tiden.

 

Disse vårrullene kan fryses ned. Ustekte! Da er det bare å ta opp, tine og steke dem for et kjapt måltid.

 

Hvilket fyll man vil ha i kan man variere helt etter eget ønske. Men forskjellige woksauser man finner på diverse dagligvare er veldig fine å bruke for smakssetting.

 

post-147155-0-78465100-1291392451_thumb.jpg

Endret av KristineS
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Har funnet disse på nett eller andre plasser, og modifisert litt etter å ha testet de.

Er både bedre og billigere enn butikk-kjøpt.

 

Salsa:

1 boks hakkede tomater

1/4-1/2 ts spisskummen (ta heller for lite i først)

1 ts oregano

1 ts sukker

1/2 ts salt

2 ts sitron- eller limesaft

1 ts chilipasta (eller et par små tørkede chili)

1/4 ts hvitløkspulver (eller 1 knust fedd)

1/2 liten løk

 

Finhakk løken, og bland i resten.

Brukes med tortillachips eller potetgull.

Holder fint 2-3 dager i kjøleskapet.

 

 

Guacamole:

1 rød chili

1 stor tomat

2 modne avocadoer

1 liten løk

1-2 fedd hvitløk

1 ts korianderpulver, eller korianderblader

2 ts sitron- eller limesaft

1/2 ts salt

Evt 1-2 ss rømme

 

Mos avocadoene. Fjern frøene og det bløte inni tomaten, finhakk tomaten.

Finhakk resten og bland sammen. Bruk evt. blender, jeg liker med litt biter i.

Tortillachips er en sikker vinner til dette, kan også brukes som tilbehør til taco eller annen middag.

Lag rett før du skal bruke den, holder ikke så lenge, kanskje 1 dag i kjøleskapet før fargen blir litt uappetittelig.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Biffgryte:

600-1000 g biffkjøtt (first price mørbrad funker fint)

200 g bacon i terninger

3-4 gulrøtter

1 hvitløk

10-15 små sjampinjonger

10-15 små sjalottløk

1 liten boks tomatpure

1-2 boks hermetisk tomat

1 flaske rødvin (gjerne bourgogne, men bruk en du liker)

Urter, f.eks timian, oregano. Gjerne fersk!

2-3 laurbærblad

Salt og pepper

 

Brun biff og bacon i små porsjoner og ha det over i en gryte. Skrell løken og ha dem i hele. Skjær gulrøtter i passe skiver. Tilsett finhakket hvitløk, rødvin, tomat og tomatpure. Laurbærblad. Bruker du tørkede urter har du dem i nå, er de ferske venter du. Kok opp og la putre i min. 2 timer, gjerne lenger, kanskje fire-fem. Tilsett sjampinjong og evt. ferske urter de siste 20-25 minuttene.

 

Serveres med poteter, jeg foretrekker små amandine med skall. Enjoy!

Lenke til kommentar

Portugisisk fiskerett

 

1 løk

1 Papikra

3 fileter fisk (Sei, Torsk osv) Kommer an på hvor mye fisk du vil ha i gryten.

1 Pakke matfløte

1 Terning fiskebuljong

 

Ha opphakket løk i en panne med olje eller smør og la det småsurre i noen minutter, etter det tilsetter du opphakket papikra. Hell så matfløten i pannen ( Jeg bruker hele pakken), la dette småkoke i noen minutter tilsett så fiskebuljongen og rør om. Når du skal tilsette fisken er det lurt å salte den litt på hver side før du kutter den opp til middels store biter og har dem i pannen.

 

La dette småkoke til fisken er hvit i kjøttet.

Endret av evenandreas
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Kjæresten og jeg lagde en ganske så god is her om dagen. :)

 

Kokos- og sjokoladeis.

 

En boks kokosmelk (400 ml)

En boks vikingmelk (425 ml)

En kartong kremfløte (333 ml)

 

100 - 200 g knust sjokolade

ca. 100 g kokosmasse

sukker, vaniljesukker osv etter smak.

 

Bruk håndmikser til å blande sammen kokosmelk, vikingmelk, fløte, sukker/vaniljesukker til en luftig konsistens. Tilsett sjokolade og kokosmasse og bland dette inn.

Sett i fryseren to timer, kjør deretter en runde til med mikseren, før du gjentar prosedyren helt til isen er helt fryst. :)

 

Synes selv isen ble veldig god og har tenkt til å prøve på nye varianter der jeg erstatter kokosen med f. eks knuste jordbær, bananer osv.

Lenke til kommentar

Blåbærmuffins uten egg!

 

Lite forsøk jeg prøvde meg på når jeg hadde besøk av min egge alergiske bror.

Denne oppskriften kan også brukes på vanlige muffins eller muffins med andre slags bær i. Jeg har enda ikke prøvd å lage sjokolade muffins med denne oppskriften men det går sikkert også an.

 

 

Ca. 12 muffinsformer.

 

- 2 dl sukker

 

- 125 G smør

 

- 1 dl melk

 

- 4 dl hvetemel

 

- 1 1/2 ts bakepulver

 

- 1 ts malt kardemumme

 

- 200 g blåbær

 

Start med å blande alt det tørre i en bolle, så smelter du smør og blander det inn med melken.

Bland de tørre ingrediensene med det ''våte'' og rør til du får en fast røre, litt deig aktig. Derreter tilsetter du blåbæra i røra ( Jeg bruker frosne bær for jeg synes safta fra bærene sprer seg mere og gir en bedre smak)

 

Fyll muffinsformene 3/4 pga bakepulver og stek på 190 grader i 20 - 25 min.

Endret av evenandreas
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Italiensk pizza med serranoskinke:

 

Pizzasaus:

 

1 boks cherrytomater

1 glass tomatpure

5-6 sjalottløk

5 fedd hvitløk

5 ts basilikum

5 ts oregano

noe salt og pepper :p

3 ts sukker

0,5-1dl olivenolje

vann?

 

Framgangsmåten er enkel, blend tomater og løk sammen, hiv det i en kjele og kok det i en halvtime mens du putter i krydderet. Jeg vanner mitt ut med en drøy dl vann, du kan droppe det om du tar ca halve glasset med tomatpure som gjør sausen for sterk om du tar i hele.

 

Pizzadeig for 2:

 

2,5 dl tipo mel type "0" eller "00". Begge er fint.

4 spiseskjeer olivenolje

0,5 ts salt

1,2 dl vann ca.

gjær

 

Min erfaring er at vannmengden kan variere med melet så jeg pleier alltid og lage den litt fuktig og heller tilsette mel da det er bedre enn å ta for lite vann og måtte tilsette vann i ettertid.

 

Kna pizzadeigen etter heving. Jeg bruker forvarmet ovn på 300 grader med stenplate.

 

Tilbreder pizzabunnen på pizzaspade med pizzasaus, mozarella, tynne tomatskiver, sorte oliven og serranoskine. Så tar jeg stenplaten ut av ovnen, skyver pizzaen over på den og inn i ovnen. Steketid ca 5 min, toppes med ruccola når den er ferdig!

 

Nam nam! :D

Endret av Hyd
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...