Gå til innhold

Diskusjons.no STORE kokebok


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Fiskesuppe med hakkede tomater

 

Ingredienser:

200-300 g hvit fisk

1 løk

1 purre

1 brokkoli

1 aubergine

2 bokser hakkede tomater

Salt og pepper

Litt olje til steking

 

Framgangsmåte:

Hakk løk og purre og surr i gryta med litt olje. Kutt opp brokkoli og aubergine i terninger og putt i gryta. La det surre i et par minutter før du tar i tomatene. Dette skal koka i ca 10 minutter. Deretter skal fisken trekke i nye 10 minutter. Putt til slutt i salt og pepper etter smak. Det kan også være godt med basilikum og hvitløk.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Rømmedip som passer til alt:

 

En liten boks rømme

Ett fedd hvitløk

Salt

Pepper

Sitron

Hemmelig ingrediens: 5-6 dråper Worchestershire-sauce

 

Fremgangsmåte: Bland alle ingrediensene i rømmeboksen.

 

Har ennå ikke funnet noe denne ikke passer til. Kylling, biff, lam, fisk, pizza, potetgull, pasta, you name it.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Jeg vet ikke hva det heter men vet det er kjempegodt og har laget og spist selv ! :)

Du trenger:

*Pureløk

*Fløte

'Koteletter

*Kantarell

*Poteter

 

Hva du skal gjøre:

1: Sett på platen og ha oppi matolje, skjær pureløken, kotelettene i strimler, deretter skjerer du kantarellen i biter.. Sett på potetene

2: Hiv løken, kotelettene (som er i strimler som ikke er alt for store, og ikke alt for lange) og kantarellene i pannen!

3: Etter 5 minutter med godstekt tar du fløten oppi pannen og setter på 2 på platen, rør om og la stå 6 minutter mens du dekker på elns, tar av potetene elns

4: Ta potetene på tallerknen, hell den "gryta" over, salt og velbekomme! ;D

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Jeg må si denne tråden har lite aktivitet, spesielt sett i forhold til hvor bra tanken bak er!

 

SALMA I TORTILLA (4pers - 30min)

 

Oppskriften er hentet fra salma.no sine hjemmesider. Den er er riktignok noe modifisert. Det vil si: Den opprinnelige oppskriften inneholdt curry, og laksen var stekt - jeg velger å bruke rå laks.

 

INGREDIENSER

240 g laks (som kan spises rå)

1 ts ingefær

½ ts hvitløk

1 rødkløk

½ sitron

4 ss rømme

4 ss agurk i strimler

3 vårløk (eller 1 purre)

1 avokado i strimler

4 tortilla, store

4 håndfuller med ruccola

 

FREMGANGSMÅTE

Kutt laksen i terninger av ca 2x2 cm. Kutt ingefær og hvitløk fint, og rødløk i strimler. Varm litt olje, og tilsett ingefær, hvitløk og løken i pannen.

 

Varm lefsene i aluminiumsfolie i ovnen på 200 °C i ca 5 min. Fordel blanding og de friske grønnsakene i de 4 lefsene. Kryst sitronjuice, og kvern salt og pepper over. Klart til servering.

 

Om du ønsker å gjøre det enda mer avansert, kan du også lage tacolefsene selv. Det går svært fort når man først har lært det - og de er virkelig overlegene de pakkene man kjøper i butikken, (noen kroner sparer man vel også).

 

TORTILLA

3,75 dl hvetemel, siktet

2,5 dl maismel, siktet

2,5 dl varmt vann

 

Bland hvetemel og maismel i en stor bakebolle. Lag en fordypning i melet. Tilsett varmt vann, litt om gangen. Bruk en kniv til å blande en fast deig. Ha deigen ut på lett melet bord, og kna den i 3 min. eller til den er smidig.

 

Del deigen i det antall ferdige tortillaer du ønsker. Kjevle ut et emne om gangen på lett melet bord til de er svært tynne (omtrent papirtykkelse). Legg dem til side etter hvert, og dekk dem med plast.

 

Varm opp en tørr, tykkbunnet stekepanne eller en stekeplate. Legg tortillaene, en om gangen i tørr panne. Snu tortillaen når kantene begynner å krølle seg lett. Et par sekunder på hver side pleier å være riktig steketid. Hvis melrestene begynner å bli brent i pannen, tørk dem bort med kjøkkenpapir.

 

Ferske tortillaer blir bløte av å ligge. Riv tortillaene i biter og server dem til tipper, eller rull dem sammen med burritofyll. Tortillaer kan holde seg ferske i inntil en uke hvis de oppbevares i en lufttett boks. Varm dem raskt opp i ovn eller mikrobølgeovn. Tørre tortillaer kan rives eller skjæres i mindre biter og stekes sprø i fett eller olje.

Endret av blured
  • Liker 3
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hentet fra: Plenty: Vibrant Recipes from London's Ottolenghi

 

Sterk marokkansk gulrotsalat (4 pers - 30-40min)

 

INGREDIENSER

1 kg gulrot

1/3 kopp olivenolje

1 mellomstor løk, finhakket

1 ts sukker

3 hvitløksfedd, knust

2 mellomstore grønne chlli, finhakket

1 vårløk, finhakket

1/8 ts malt nellik

1/4 ts malt ingefær

1/2 ts malt koriander

3/4 ts kanel

1 ss paprika pulver

1 ss malt spisskummen

1 ss hvitvinseddik

1 ss opphakket konservert sitron

salt

2 1/2 kopp koriander blader, hakket (plus hele som pynt på toppen)

1/2 kopp gresk yogurt, kald

 

FREMGANGSMÅTE

Skrell gulrøttene og kutt dem, avhengig av størrelsen, til sylindere eller halvsirkler på rundt 1cm(+). Forsøk å få de i omtrent samme størrelsen. Plasser i en stor kjele, og dekk med saltet vann. Kok det hele opp, så sku av varmen - og la det stå i en 10 min (eller ikke lenger enn til gulrøttene fortsatt er krispy). Sil vekk vannet, og tørk av.

 

Varm opp oljen i en sauteringspanne (dyp stekepanne - en kaserolle kan også fungere), og stek løken til den er brun og forholdsvis myk (ca 10-12min). Ha oppi de kokte gulrøttene, fult av resten av ingrediensene (med unntak av den ferske korianderen og yogurten). Fjern fra varmen. Salt det, og blant om.

 

Denne retten kan serveres både kald og varm (fungerer derfor ypperlig som rester - så bare å kjøre på endel - jeg lager for fire personer til meg selv, så slipper jeg å lage mat før om to dager - evnt så har jeg digg lunsj i noen dager).

 

Oppskriften er hentet fra en kokebok med kun vegetarretter, men står anbefalt sammen med fisk. Kan se for meg at laks er godt, fortrinnsvis stekt i ovnen (med olivenolje + salt og pepper + endel sitron over).

 

Før du serverer blander du inn ferske ingefærblander på toppen, endel gresk yogurt og litt olivenolje.

 

Merk: Mengden chili vil gjøre denne retten svært sterk! Og for de aller fleste (inkludert meg selv) vil en halv eller hel chili være mer enn nok. Tok omtrent 40min å lage, ikke den raskeste retten, men som nevnt: Fungerer ypperlig som rester. Og vil nok ta endel kortere tid andre gangen. Gulrøttene kan også kuttes litt mindre enn det stod og står i oppskriften, vil antakelig gjøre det litt mer elegant, og ikke minst lettere å spise.

Endret av blured
Lenke til kommentar

Fin tråd.

 

Her kommer en selvkomponert oppskrift.

Bakgrunn for oppskriften: er ivrig friluftsmenneske og kjøpte med meg noen tørre,dyre og kjipe turbarer fra bixit engang,alt de funket til var å gjøre meg tørst,så jeg komponerte noen egne.

 

Havregryn og nøtter moses i en bolle(jeg bruker stavmixer,se opp for nøtter som hopper avgårde)

 

Deretter tilsetter jeg litt salt,noen rosiner(alt etter smak).

Noen solide spiseskjeer med honning,og litt vann(blandingen skal være ganske seig).

 

Stekes på 150 grader i ca 20 minutter,eller helt til de er blitt litt brune i kantene.

Så dypper jeg de i sjokolade,er godt med litt knust cornflakes i sammen med sjokoladen.

 

De passer ypperlig til å fryses ned,men kan bli litt klissete så lurt å pakke de inn i matpapir.

 

Som den observante leser sikkert har observert så har jeg ikke noe mål på ingrediensene,eller porsjonstr.,så her må man blande seg fram til hva man selv liker av smak..

Men batchen på bildet var vel ca blandingsforhold slik: 1.5 dl

havregryn

100gr. nøtter i blandingen.

 

Pluss 2 spiseskjeer lynghonning,ett par never rosiner,og 100 gram sjokolade

(andre nøtter enn peanøtter kan kan brukes).

 

PS:Hvis du vil ha de i snacksversjon så blander du inn fudge inn i deigen,det er en smaksbombe deluxe!

 

 

turbar2.jpg

 

turbar.jpg

 

*Alltid populært når jeg tar fram disse i fudge versjon på tur...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Kokt torsk med poteter og bacon

 

Ingredienser: Salt, Poteter, Torsk og Bacon. Går ann å ha gullrøtter til eller andre grønnsaker etter smak og behov.

 

Torsken skal være skjært i biter med skinnet på, dette er fordi det er veldig lett å ta løs skinnet om fisken er ferdig kokt.

 

Fremgangsmåte:

 

Skyll potetene og hiv de i en kasserolle. Når det er begynt og koke tar du tiden. Jeg koker i ca 20min med lokk. Du starter også og koke fiskevannet(ha i en spiseskje salt) mens du varmer panna til baconsteking. Når potetene har kokt i ca 10min og fiskevannet er kokt opp, kan du legge i torskebitene. Disse skal stå på laveste varme og ulme i 7-10min. Baconet stekes imellomtiden.

 

Fisken ser du er ferdig når den er hvit pg er lett å ta løs fra skinnet.

 

Bilder vil ikke komme fordi jeg har spist dette til middag allerede :)

 

Neste gang får dere kanskje en oppskrift på saltfisk med hvitsaus og poteter :)

Endret av morgan_kane
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Min favoritt-sandwich fra bunn til topp:

 

- Ei skive grovt brød

- Sennep (type Idun søt/sterk nr 3 fra toppen her)

- Ett blad salat, selv foretrekker jeg isbergssalat

- Noen biter paprika, selv foretrekker jeg orange

- Bacon (bruker vanligvis 1 "stripe" av typer ferdig oppdelt i pakker, men to om jeg vil ha litt ekstra)

- Ett par biter med ost ala Brie Reverend

- Noen skiver sylteagurk

- Ei skive grovt brød.

 

Bacon stekes i panne til den er lett crisp, sandwichen komponeres så sammen før den får ett minutt i en sandwichsteker.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Kreolsk kyllinggryte

Fra tante Liv

Ca. 4 porsoner:

ca. 700 g kyllingfilet

(+ litt smør og olje til steking)

2 fedd hvitløk

2 ts karripulver

1 ½ boks hermetiserte tomater

1 terning hønsebuljong

4 ss frisk hakket estragon eller 4 ts tørket estragon

1-2 ts paprikapulver

½ ts pepper

1 beger crème Fraìshe

Ca. 4 ss søt chilisaus

Ca. 1 ss mango chutney

Skyll kyllingfiletene i kaldt vann og tørk godt. Skjær kyllingfiletene i tynne strimler. Varm olje og smør i en gryte. Ha i kyllingen og dryss over hvitløk og karri. Stekes på god varme i 4-5 minutter. Tilsett de hermetiserte tomatene, smuldre buljongterning, estragon, paprikapulver og pepper. Rør inn creme fresh, chilisaus og shutney. Gi gryten et oppkok og senk varmen. La småkoke i minst 30 minutter på svak varme.

Serveres med ris og salat.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg er svært glad i indisk mat og denne er den hittil beste hjemmelagde indiske middagen jeg har smakt. En god del arbeid med den, men det er det vel verdt.

Indisk kylling tandoori

8 stk kyllinglår eller 1 stor kylling delt i porsjonsstykker

 

Tandoorimarinade:

10 stk nellik, hele

2 ts korianderfrø

2 ts spisskummenfrø

frø fra 10 kardemommekapsler

2 stk løk

4 fedd hvitløk

5 cm ingefær, fersk

2 ts chilipulver, mildt evt. 2 ts paprikapulver

0,25 ts sterkt chilipulver

2 ts pepper, kvernet

1 ts gurkemeie

3,5 dl yoghurt naturell

1 dl sitronsaft

Tomat- og agurksalat:

Ca 4,5 stk tomater i små terninger

0,5 stk agurk, finhakket

1 stk chili finhakket

0,5 stk løk, finhakket

finhakket, frisk koriander

1 stk lime, saften

0,5 ts sukker

litt salt

 

Raita:

1 beger yoghurt naturell

1 stk agurk

1 ss mynte, hakket

0,5 ts salt

0,5 ts pepper

1 ts sukker

 

FREMGANGSMÅTE:

Rist de hele krydderne noen minutter i en tørr stekepanne til de begynner å dufte godt. Avkjøl og støt dem i en morter. Ha grovdelt løk, hvitløk og finhakket ingefær i en hurtigmikser sammen med chili, pepper og gurkemeie. Kjør alt til en jevn mos. Tilsett yoghurt og sitronsaft. Flå av skinnet på kyllinglårene og del dem i to ved leddet. Skjær snitt i kjøttet for at marinaden kan trenge inn. Legg kyllingstykkene i marinaden. Mariner et døgn eller over natten i kjøleskap.

Legg kyllingstykkene i en ildfast form og hell over marinaden. Sett formen inn i ovnen ved 200 °C og stek i ca. 30 minutter eller til kjøttet er gjennomstekt. Server med tomat- og agurksalat, basmatiris, raita eller tzatsiki og chutney.

Tomat- og agurksalat:

Bland alle ingrediensene og sett salaten kaldt frem til servering.

Raita:

Skrell en agurk og gni den lett med salt. Riv den på et rivjern og sil fra overflødig væske. Vend agurken inn i yoghurten sammen med litt finhakket mynte. Smak til med salt, pepper og sukker. Raita skal serveres kjølig.

Lenke til kommentar

Siden vi først er i det indiske hjørnet...

 

Ekte kyllingcurry

4 porsoner:

1 stor kylling

1 stor løk

300 g tomater

5 hele kryddernellikk

6 hele pepperkorn

1/2 kanelstang

1 laurbærblad

Frø fra 3 hele kardemommekapsler (knust)

1 ts spisskummen

2 fedd hvitløk, fint revet

2 ss revet ingefær

2 ts gurkemeie

1 1/2 ts salt

1 1/2 ts chilipulver

3 dl melonyoghurt

2-3 dl vann

2 ts garam masala

3 ss hakket frisk korriander

Vask kyllingen. Tørk den med kjøkkenpapir og del den i 8 serveringsstykker. Skjær løken i biter og hakk den smått, gjerne i en foodprosessor. Skjær tomatene i små biter. Varm oljen i en kjele, fres nellik, pepper, kanel, laurbærblad og kardemomme i ett minutt. Tilsett spisskummen og løk. Stek til løken har fått litt farge. Ha i hvitløk og ingefær. Bland i tomater og yoghurt. Tilsett gurkemeie, salt og chilipulver. La koke i et par minutter. bland godt og la koke i noen minutter til. Legg i kyllingstykkene og kok de i 5 minutter. Tilsett vann og kok videre i ca. 45 minutter til kyllingen er mør. Dryss over garam masala og hakket korriander. Server med basmatiris og gjerne nanbrød.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...
  • 1 måned senere...
  • 1 måned senere...

Karrisuppe med kylling for to personer

 

Ingredienser:

 

2 kyllingfilet

1-2 løk

2 fedd hvitløk

2 ts currypaste (evt.2ss karrikrydder)

1 boks grovhakkede tomater (hermetisk)

1 boks halve fersken (hermetisk)

1 terning hønsebuljong

50gr. smør

5dl vann

3dl kremfløte

200gr reker

 

Fremgangsmåte:

 

Kutt opp kyllingen i biter og stek til de er halveis ferdig stekt. Legg så til side og vask stekepanna.

Kutt opp løken og hvitløken, smelt smøret i pannen og legg løken og hvitløken oppi sammen med 2 ts currypaste. Når dette har fått en fin/gyllen farge legger du dette og kyllingen over i en gryte. Tilsett 5 dl vann, 1 boks grovhakkede tomater og 1 terning hønsebuljong. Kok opp og la dette småkoke i 15 min.

 

I mellomtiden kutter du opp 4-5 halve fersken (hermetiske) i tynne strimler. Vask opp stekepanna, kniv og resten som er brukt. Når koketiden på 15 min har gått legger du i ferskenen og 3dl kremfløte. Kok opp og la det koke et par minutter. Rett før du serverer legger du i rekene. VELBEKOMME!

 

Veldig godt med hvitløksbrød til :w00t:

Endret av JHS90
Lenke til kommentar

Hei folkens!

 

I dag har jeg laget en god pizza, faktisk er det andre dag på rad jeg har denne. Laget den flere ganger før, men de to siste dagene har jeg virkelig overgått meg selv. I går og i dag ble den så god at jeg burde fått en pris. Tenkte jeg skulle skrive hvordan det gikk for seg, blir jo så kreativ etter noen glass med vin.

 

Deig:

 

215gram hvetemel, type "00" mel, som er spesielt egnet for pizza. Kjøpes på Ultra/meny i 1kg poser til ca 30kr.

1ss Olivenolje, gjør bunnen litt ekstra crispy og god, men ikke nødvendig for et godt resultat.

0,5ts salt

ca 0,3pk tørrgjær(hadde ikke færsk i dag)

1,5dl vann

 

Fremgangsmåte:

 

Jeg bruker kjøkkenmaskinen, da det gir et mye bedre resultat enn du noen gang vil få til med dine egne hender. Ingenting slår en kjøkkenmaskin! Deigen burde eltes en god stund for å frigjøre gluten for en ekstra god heving slik at resultatet blir prima. Jeg kjører deigen i 20 minutter minumum i maskinen, 30 om det passer inn med det andre jeg gjør på kjøkkenet.

Bland tørrgjæren i vann som holder ca kroppstemperatur, altså 37 grader. Hell over i bollen sammen med 1ss olje og bland saltet inn i melet. Sett på kjøkkenmaskinen og bland inn melet i væsken. Kjør til deigen slipper bollen, slipper den ikke helt så tilsett litt mer mel, gjerne en spiseskje av gangen til den slipper. Jeg merker det er en fordel om deigen er mer fuktig enn for tørr.

 

Hev deigen til dobbel størrelse, 30-60 minutt.

 

Pizzasaus:

 

Mens deigen hever kan man lage pizzasaus.

 

Ingredienser:

 

0,5dl olivenolje

1 løk

4 fedd hvitløk

2 bokser hermetiske tomater(italienske, Mutti fra Ultra/meny er gode)

0.5 potte basilikum

Litt salt og pepper

 

Fremgangsmåte:

 

Ta olivenoljen i en kjele og stek løken gyllen/gul. Tilsett hvitløken som er knust med kniven og deretter hakket fint, surr i noen minutter til. Hell over de 2 boksene med tomater og kok i ca 30 min. Tilsett salt, pepper og basilikum og skru av varmen. Avkjøl og kjør pizzasausen med stavmikser til en gjevn masse.

 

Nå er deigen ferdig hevet og det er på tide og kna den ut. Det beste er om du har en pizzastein i ovnen hvor du nå setter ovnen på maks styrke, mens deigen formes og hever i 30 minutter til. Jeg har en pizzaspade som tillater at deigen blir ca like stor som en typisk stor pizzabakern pizza. Deigen er litt fuktig så bruker litt mel når den knas ut.

 

Når deigen er ferdig formet etter ca 30 min. med etterheving er det på tide og legge på tilbehør, min pizzadeig ligger nå på spaden jeg bruker for. Legger på ønsket mengde saus, resten fryses til senere bruk i porsjonstørrelser.

 

Mitt favorittfyll:

 

ca 100g serranoskine

3 stk champignon

10stk svarte olive

25g parmasan

 

Legg på fyllet og vent med å strø over parmasanen til pizzaen er ferdig stekt.

 

Pizzaen stekes i 6minutter her på 275 grader når stenen er forvarmet i ca 15 minutter i ovnen etter at ovnen ble varm. Jeg bruker grillelementet med vifte pga jeg føler det gir best stekeresultat. Føler ikke toppen på pizzaen blir tilfredsstillende stekt på toppen i forhold til undersiden med bare over og undervarme.

 

Når den er ferdig etter ca 6 min. Ta ut og strø straks over parmasan. Vent noen minutter og kutt opp. Ha et hyggelig måltid med en sprø og deilig pizzabunn med herlig smak! Nytes best med en flaske vin! :)

Endret av Hyd
Lenke til kommentar

Lenge siden jeg har postet her, så her kommer en chiligryte som passer ypperlig til nedfrysning og blakke studenter:

 

Ingredienser

 

1 kg kjøttdeig

2 store løk

4 fedd hvitløk

1 stor grønn paprika

2 bokser med hakkede tomater

3 ss med jalapeños

1/2 flaske med Heinz chilisaus

1/2 ss spisskummin

1 ss cayennepepper

1 ss chilipulver

1 ss tørket koriander

3 ss paprikapulver

Cola/øl/whiskey/vann

 

Fremgang

 

1. Brun kjøttdeigen i en stekepanne.

2. Grovhakk løkene, knus hvitløksfeddene og kutt paprika i terninger.

3. Ha kjøttdeigen i en kjele med smør i.

4. Tilsett løk og hvitløk i kjelen med kjøttdeigen, og la det frese i et par minutter.

5. Tilsett tomatene, paprikaen, chilisausen, all krydder og jalapeñosen

6. La alt koke i 2-3 timer og rør hvert 10 minutt, tilsett væske cirka hver halv time.

7. Server med revet ost på toppen og godt brød som tilbehør

 

PS:

Funker å bruke i nachos, chilifries, chilidogs, tacos etc.

Endret av Liberale Samebror
Lenke til kommentar

Her kommer en rett som er lettvint, veldig enkel å lage og ganske billig. Jeg liker å spise den til kvelds, da den fyller godt og er lav på karbohydrater. Retten heter «Huevos Pericos» og stammer opprinnelig fra frokostbordet i Colombia, men på norsk kan vi like gjerne kalle den Egg stekt med tomater og løk, da det er det den består av.

 

Ingredienser (en person):

 

En stor løk (evt. vårløk)

En boks moste tomater

3 egg

Smør (evt. din favorittolje)

Pepper + krydder etter eget valg (salt, chili, etc)

 

Fremgangsmåte:

  • Kapp en løk i småbiter og stek i smør i stekepanna til den er blitt søt og mør.
  • Så skrur du plata ned på 50%, heller tomatboksen oppå løken og blander løk og tomat.
  • Til slutt har du i eggene. Jeg lager 3 groper i grønnsaksmassen og heller eggene oppå der. Dermed får jeg 3 posjerte egg, men mange vil heller blande eggene inn i grønnsaksmassen. Gjør hva du synes er mest delikat.
  • Når nesten all/all vesken er tørket inn/eggene ferdig posjert, er retten ferdig. Velbekomme!

Endret av Aiven
Lenke til kommentar

Her var det mange gode oppskrifter som jeg definitivt skal teste ut, men jeg poster her egentlig fordi jeg søker spesifikk hjelp. Håper ikke jeg tukler med trådens regler.

 

Jeg har oppskrift til en ganske digg pastarett. Jeg vet ikke hvor original den er, men, here goes.

 

Pasta med laks og marinert scampi:

- Skrell scampi og marinèr dem i sweet chili-saus

- Kok båndspaghetti

- Stek laksefilet, og legg den litt tilside.

- Stek scampiene, og legg dem tilside.

- Ta resten av marinaden og hell den oppi panna sammen med fløte, og la det tykne.

- Tilsett alt i panna og "grafs" det sammen. Hehe.

 

Dette er digg, men problemet er følgende: Finnes det noen gode forslag til grønnsaker som kan passe i en slik rett? Det er kanskje ikke verdens letteste ting å finne ut, og jeg antar retten er dugelig sunn siden den har laks i seg, men det hadde vært strålende med noe grønt inni der.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...