Gå til innhold

Diskusjons.no STORE kokebok


Anbefalte innlegg

Min erfaring er at vannmengden kan variere med melet så jeg pleier alltid og lage den litt fuktig og heller tilsette mel da det er bedre enn å ta for lite vann og måtte tilsette vann i ettertid.

 

Et lite tips til deg om du sliter med å finne ballansen mellom veske og mel når du setter deigen. mål opp melet med vekt, med en faktor på 1,6 altså på 1 liter vann skal du bruke 1,6 kilo mel.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Min erfaring er at vannmengden kan variere med melet så jeg pleier alltid og lage den litt fuktig og heller tilsette mel da det er bedre enn å ta for lite vann og måtte tilsette vann i ettertid.

 

Et lite tips til deg om du sliter med å finne ballansen mellom veske og mel når du setter deigen. mål opp melet med vekt, med en faktor på 1,6 altså på 1 liter vann skal du bruke 1,6 kilo mel.

 

Det skal jeg prøve i helgen! Takk for tipset

Lenke til kommentar

Min erfaring er at vannmengden kan variere med melet så jeg pleier alltid og lage den litt fuktig og heller tilsette mel da det er bedre enn å ta for lite vann og måtte tilsette vann i ettertid.

 

Et lite tips til deg om du sliter med å finne ballansen mellom veske og mel når du setter deigen. mål opp melet med vekt, med en faktor på 1,6 altså på 1 liter vann skal du bruke 1,6 kilo mel.

 

Det skal jeg prøve i helgen! Takk for tipset

 

bare hyggelig ja :)

Om du har en liten bakeberd i deg så kan jeg anbefale deg å lese denne å :)

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1074143

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

En nesten ukentlig middagsrett hos meg.

 

Innbakt pannekake

 

Ingredienser pr. pannekake:

-1/4 hakket løk

-2-3 skiver hakket skinkepålegg (Eller tilsvarende mengde ferdig hakket)

-2 ss. mais (Jeg går på øyemål, men vil tro det er en grei mengde)

-Ketsjup (Heinz er jo uten tvil den beste)

-Raspet ost

-Piffi

-Pannekakerøre

 

Jeg bruker 4 egg. Tilsetter mel mens jeg visper helt til den begynner å bli temmelig tykk. Tilsetter så litt melk for å løsne opp. Har i enda litt mel og tilslutt enda mer melk. Den rekkefølgen fungerer temmelig godt for å unngå klumper.

Det finnes flere forskjellige oppskrifter å finne på nettet for mer nøyaktighet, f.eks denne: http://www.oppskrift.com/grunnoppskrift-pannekaker.html

 

1. Varm opp en stekepanne på middels varme med litt smør.

2. Hakk opp løk og skinke.

3. Hel nok pannekakerøre til ei pannekake oppi stekepannen.

4. Umiddelbart begynn å slenge oppi ingredisensene. Fordel dem på den ene halvdelen. Løk, skinke, mais, ketsjup, raspet ost og til slutt piffi. Mengden av de tre siste kan sammenlignes med mengden på en pizza.

5. Når pannekaken er stiv nok til å overleve bitte litt flytting tar du en stekespade under den tomme halvdelen og bretter over halvdelen med fyllet.

6. Når bunnen begynner å bli ferdig, snus hele greia over for å steke toppsiden også. Pleier ikke ta mange minuttene.

 

2 slike pannekaker er en grei middag for min del.

 

(Moren min som lærte meg denne ville alltid ha lokk over panna mens det stekte, men jeg har aldri funnet det nødvendig).

Endret av Venerable
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Nudler som metter

 

Du trenger:

1 pakke nudler

Vann

Olje

Krydder (hva enn du liker)

Mel

Egg

(Ost)

(Bacon)

 

Fremgangsmåte:

Kok nudlene til du har kokt bort alt vannet, ikke tilsett noe krydder e.l.

 

 

IMG_2281.jpg

 

 

 

Ta så ett fat, en suppeterrin e.l. og ha i et par spiseskjeer mel, noen dæsjer av forskjellig krydder og et egg. Bland det sammen.

 

 

IMG_2280.jpg

 

 

 

Når nudlene er ferdigkokt, legger du dem oppå blandingen og blander det hele godt sammen slik at nudlene dekkes av mel, krydder og egg.

 

 

IMG_2285.jpg

 

 

 

Så steker du nudlene i olje i en halvvarm panne.

Når de er ca sammenhengende, snur du de og steker den andre siden.

 

 

IMG_2286.jpg

 

 

 

Du kan også tilsette ost og bacon, for en enda bedre smaksopplevelse, skjønt det blir dyrere og lønner seg ikke alltid for en fattig student.

Presto! Det ser ikke delikat ut, men det smaker godt og det metter.

 

 

IMG_2287.jpg

 

 

(Jeg hadde i tillegg på Thousand Island, det smakte egentlig ikke noe særlig, så det er i mine øyne bedre uten.)

Lenke til kommentar

Glad, billig studentmat.

Hjemmelaget tomatsuppe med krutonger

matlo-004-300x199.jpg

Har endelig laget tomatsuppe fra bunnen. Jeg har tenkt å prøve meg på det i evigheter, men det har alltid liksom... kokt bort.

 

 

 

Jeg har vært litt redd for at den skulle bli blass fordi det er praktisk talt umulig å oppdrive ordentlige modne tomater i dagligvarebutikker, men da jeg oppdaga et brett mørkerøde cherrytomater i brødboksen tenkte jeg at "dette er Skjebnen, Oda. Du må lage tomatsuppe i dag for å opprettholde Balansen i Kosmos" (hva tomatene gjorde i brødboksen aner jeg virkelig ikke, men jeg antar jeg har prøvd å gjemme dem unna til et eller annet… jeg går liksom ut fra at siden jeg aldri bruker brødboksen selv, gjør ingen andre det heller – noe som naturligvis ikke stemmer i og med at jeg bor sammen med to sultne herremenn som uten problem spiser opp et helt brød i løpet av en dag).

 

 

matlo-013.jpg?w=300

 

Over til oppskrift! Jeg leita litt på nett først, men endte som vanlig opp med å bare ta det på sparket. Jeg har det jo med å bare raide kjøle- og kjøkkenskap etter ingredienser å dytte oppi maten fordi jeg er redd for at det skal bli kjedelig. Spesielt når det gjelder supper liker jeg å ha mye "mat" oppi sånn at man må tygge litt og holder seg mett ei stund. Dette er hva jeg endte opp med:

 

En bolle forskjellige tomater – jeg veide det ikke, men har sett oppskrifter med alt fra et kilo til 4 plommetomater. Velg de aller modneste du finner på butikken, helst økologiske. Mindre tomater har mer smak enn f.eks. bifftomater.

Urter (jeg valgte basilikum og rosmarin) – helst friske (hakk dem da og ha i rett før servering), men tørkede fungerer også bra. Da er det greit å ha i halvparten først og resten på slutten av koketida, så man får mest smak ut av dem uten at de rekker å bli bitre. Selv prøver jeg stadig vekk å holde liv i urtepottene fra butikkene, men noensynes visst det er fåfengt, for de forsvinner på mystisk vis når jeg ikke er hjemme.

En selleristilk

To fedd hvitløk

Chili – den vanlige røde chilien gjør mindre ut av seg enn man tror, og jeg hadde minst fire oppi – med frø og hele pakka.

Salt og pepper – hvis du har hele pepperkorn gir det mye smak om du rister dem litt i ei tørr panne før de knuses og has oppi.

En terning hønse- eller grønnsaksbuljong

Rundt en halv liter vann

Ei klype sukker

En boks hermetiske kikerter – bruk gjerne laken til å erstatte litt av vannet i suppa.

Litt kremfløte/melk/rømme/crème fraîche

Jeg hadde glemt å kjøpe løk, men hvis du har noe liggende hører det selvsagt med her. Alt funker, kepa, rødløk, sjalottlauk, you name it.

 

Jeg begynte med å skjære kryss i de store tomatene og steke dem under lokk i olivenolje sammen med knust hvitløk, salt og pepper, urter, hakket chili og selleri til alt var mer eller mindre mørt. Man kan selvsagt flå tomatene først ved å skjære snitt i dem, legge dem i fosskokende vann og så legge dem over i kaldt vann, men det gadd ikke jeg i og med at jeg gikk for en litt "rustikk" (eller lat, om du vil) greie. Det er greit å fjerne skallet hvis man har planer om å lage ei jevn suppe. Det gjøres enten i en varmebestandig food processor, med stavmikser eller ved å presse massen gjennom ei sil.

 

matlo-007.jpg?w=300

 

matlo-009.jpg?w=300

Det er lurt å bruke lav varme sånn at tomatene rekker å bli møre før skallet blir svart. Jeg snakker av erfaring.

 

Etter det slang jeg alt i ei gryte sammen med litt vann, en buljongterning, flere hakkede tomater (jeg var veldig redd for at suppa ikke skulle få nok tomatsmak) og sukker og lot det småkoke og småkoke og småkoke.

 

 

matlo-018.jpg?w=300

 

 

På slutten moste jeg suppa med en grov potetmoser før jeg hadde i cherrytomatene som jeg lot være hele, en fløteskvett, litt mer urter og kikertene (hvis man er flinkere enn meg og har bløtlagt sine egne kikerter over natta has de i på begynnelsen av koketida).

 

Krutonger er overraskende kjapt og enkelt å få til og lages av daggammelt brød eller loff, olivenolje, hvitløk, salt og urter (for min del blei det nok en gang basilikum og rosmarin fordi basilikum er obligatorisk til tomater mens rosmarin gjør at alt i hele verden smaker godt). Bland salt, presset hvitløk, olje og urter, skjær brød i terninger, vend dem i blandinga, ha dem i langpanne eller ildfast form og stek i ovnen på rundt 200 grader med varmluftfunksjon til de er sprø. Vend litt på dem underveis så de blir jevnt stekt, det tar rundt ti minutter.

 

 

matlo-010.jpg?w=300

 

matlo-011.jpg?w=300

 

matlo-012.jpg?w=300

 

Og voilà: En supersunn middag laget helt fra bunnen på rundt en halvtime. Spis med god samvittighet og skryt til alle på Facebook.

Endret av Lemon
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Dagens matblemme. Vet ikke helt om dette er stedet å spørre om dette men, la gå..

 

Jeg slo opp Omelett i kokeboken og fant en aldri så grei oppskrift. I boken stod det 4 egg og 4 ss vann. Jeg kom ut for å helle oppi 6 dl. vann. Hva skal jeg gjøre? Er jeg nødt til å kaste alt og lage ny røre, eller har jeg bedre alternativer?

 

Edit: Ser ikke for meg at jeg kan helle oppi hele 12-pakningen med egg eller lage pannekaker ut av det, da vannmengden er så stor.

 

 

 

Endret av HalogenpæreUtenLys
Lenke til kommentar

Er bare å steke det ekstra lenge, så blir det noe omellett-aktig etter hvert.

 

Det burde jeg tenkt på. Med tanke på at vannet etterhvert vil fordampe (vil jeg tro?)..

 

 

Grunnen til at man pisker en omelett så voldsomt mye er vel at egg og vann blander dårlig, så om du ikke har pisket så klarer du vel bli kvitt det meste av vannet?

Jeg pisket eggene sammen, som blandet seg med vannet. Prøvde et annet råd jeg fikk; å "sile ut" vannet (fungerte selvfølgelig ikke).

 

 

 

Endte med at jeg kastet røren og vispet sammen 4 nye egg, og helte oppi 4 ss vann. Stekte den med biter av oppskjært ost og skinke. Smakte faktisk ganske ok, og veldig fort å lage. :)

 

PS. Fikk nettopp et nytt tips, om det er andre som skulle være så uheldig: Hell oppi ferdig pannekakemix fra Toro (pulverform).

 

 

 

Lenke til kommentar

Bruker man ferske egg som ikke kommer fra burhøns (de smaker ingenting uansett) så blir omeletten luftig fordi det er høy kvalitet på eggene. Melk, vann eller mel (har hørt om det også) har jeg ingen tro på gjør noe med luftigheten. Om ikke noe annet, så tror jeg at de tar vekk noe av smaken.

Endret av ahpadt
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...