Gå til innhold

Er politibilene i Norge gode nok?


Anbefalte innlegg

Hei

 

Litt usikker på om denne bør postes her eller i økonomi-delen, men jeg prøver her først. Jeg kom til å tenke på noe. Hvorfor kjører mesteparten av landets politi rundt i biler som Volvo V70 og Volkswagen Passat (ihvertfall av det jeg har sett her i Oslo-området)? Burde ikke politiet, som beskyttere av borgerne i ett av verdens rikeste land, ha biler som virkelig står til landets HDI?

 

Jeg ser for meg at politiet burde hatt biler som Audi RS6 Avant, BMW M5 Touring, Saab 9-3 Aero og Saab 9-5. Noen som har tanker/meninger om dette?

Endret av a-z
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg ser for meg at politiet burde hatt biler som Audi RS6 Avant, BMW M5 Touring, Saab 9-3 Aero og Saab 9-5. Noen som har tanker/meninger om dette?

 

Javel. Så lenge bilene er funksjonelle og tilfredsstiller de krav politietaten har så er det vel kurrant å gå for den beste handelen + den obligatoriske korrupsjonen selvsagt.

Lenke til kommentar

Det går vel på penger. Dessuten så blir bilene politiet får trimmet fra fabrikk. _Tror_ det er 220hk i v70 til politiet. Samt at her i Trondheim går det en passat som skal ha godt over 300hk, ut i fra rykter selvsagt ;)

 

Tror ikke Politiet har behov for vassere kjøremaskiner en det de har i dag. Dessuten så går det fire fem politiårslønner på en BMW M5 :)

 

EDIT: Korrupsjon er smøring som får hjulene i samfunnet til å gå rundt :p

Endret av Michael Knight
Lenke til kommentar

Dei jo ein del Mercedes Viano og eg er einig med dei her oppe i tråden, v70 tilfredsstiller heilt sikkert dei aller fleste krava så kvifor bruke meir en nødvendig.

 

Husker ikkje kor eg las det men det var noko om at politiet på ein stasjon hadde ulovleg chippa nokon av bilane :no:

Endret av Sigurdl
Lenke til kommentar
Det går vel på penger. Dessuten så blir bilene politiet får trimmet fra fabrikk. _Tror_ det er 220hk i v70 til politiet. Samt at her i Trondheim går det en passat som skal ha godt over 300hk, ut i fra rykter selvsagt ;)

 

Tror ikke Politiet har behov for vassere kjøremaskiner en det de har i dag. Dessuten så går det fire fem politiårslønner på en BMW M5 :)

 

EDIT: Korrupsjon er smøring som får hjulene i samfunnet til å gå rundt :p

I følge en politikompis av meg er det der stort sett tull, og en myte han hører svært ofte. Politiet har overveiende standardkonfigurerte biler med et av medium-motoralternativene, for det meste av økonomiske hensyn. Det er om å gjøre å strekke budsjettene så langt som mulig og sørge for å få flest mulig biler for pengene, derfor er ikke politibiler flest særlig motorsterke. Når en tenker på det er det heller ingen grunn til at de skulle være det, det er lenge mellom hver gang norske politifolk er på utrykning og har behov for mer power enn du får i en standard Volvo eller Passat.

 

Og politiet i en RS6? Tull og tøys - hvorfor i alle dager skulle de råne rundt i en jævla racerbil?

Lenke til kommentar
ferrari_cop_car_italy.jpg

:cool:

Nedover i Europa har de jo en del bedre veier hvor folk med dyrere biler som M5 etc. bare hadde ledd om de fikk se en passat-politibil i speilet. :p Ser de derimot den der i speilet tror jeg ikke de bør føle seg så veldig sikre.

 

Her i norge er veiene så elendige at råkjørerne faktisk må ha ferdigheter og null trafikk for å klare å komme seg unna. Da holder det med en noe trimmet V70.

Lenke til kommentar

Det eneste politiet skulle trenge de bilene du hinter til er å ta fartsbøller ?

 

Politiets oppgave er heldigvis mye større enn som så. I Norge er det også (heldigvis) en kultur at man normalt ikke provoserer biljakter opp i uforsvarlige hastigheter, slik ender ofte bare med forferdelse.

 

De absolutt mest kostnadseffektive måtene å ta fartsbøller på er fotobokser, de fire boksene i rennfasttunnelene drar f.eks inn ca 11 millioner i året. Lurer på hvor mye italienerens bil som det er bilde av ovenfor drar inn ? I forhold til kostnad ?

Lenke til kommentar

Jeg aner norsk smålighet her, en skal spinke og spare seg til fant. Jeg ser jo så klart motargumentene til å ikke ha slike politibiler, det er dyrt, og det er skattebetalerne som betaler for det, men hvorfor kan ikke Norge ha raske politibiler når både politiet i England og Italia har Lamborghini, mens tysk politi har (en) Porsche? De gangene politiet skulle hatt bruk for disse bilene ville jo selvfølgelig vært for å huke inn fartsbøller, men også fluktbiler fra evt. ran.

 

Grunnen til at jeg kom på denne tanken var fordi jeg satt og hørte på politiradioen i natt, hvor de dro på jakt etter en fyr som kjørte fort. De satte inn både helikopter og "samtlige enheter". Virket nesten som om de hadde problemer med å ta fyren. Da tenkte jeg "hadde de hatt skikkelige biler, hadde de jo tatt fyren uten problemer. Norge som er et såpass rikt land må jo ha råd til det. Andre land fører jo en slik praksis". Så sjekket jeg Wikipedia, og kom over et moldovsk politikjøretøy: http://no.wikipedia.org/wiki/Fil:Uaz_politia_02.jpg

 

Som jeg sa i mitt første innlegg, så har jo land politibiler som som regel står til landets økonomi. Norge burde jo ha hissige biler! Hadde jo vært litt kult da, eller hva? :p

Lenke til kommentar

En ting til, som sedsberg påpeker, er at en rask politibil har en viss "skremmefaktor". Hadde du sett en Audi RS6 eller BMW M5 politibil, vil jeg tippe at du føler deg mindre "trygg" enn om du ser en Ford Mondeo, og hadde kanskje latt være å prøve deg på noe? I tillegg til at jeg tror faktisk det ville vært billigere å ha noen racerbiler som politibiler, som hadde kunnet avlaste politihelikopteret (etter hva jeg har hørt finnes det kun ett politihelikopter i Norge). Det er ihvertfall ikke billig å drifte!

Lenke til kommentar

Sivilpolitiet har ihvertfall et par SAABer. Går en visstnok en 9-5 i Oslo (DL 43184) og en 9-3 i Hamar (JD 40921). Begge disse har over 200HK og ryktene skal ha det til at de er trimma :p

 

Har ikke politiet de V70-ene med 2.3L og 2.4L med ca 250HK?

 

Uansett så er det sjeldent de er i "high speed chase", og enda sjeldnere de ligger bak en Audi RS6 som gjør 300 km/t. Og jeg tror neppe onkel politi har så mye trening i hastigheter over 200, så de unngår sikkert sånne situasjoner og kontakter heller "Heli tre-null".

 

I sør-europa har de lamboer og blodtrimma M5-er fordi de har 6-felts og autobahner. Italienske politiet bruker nok ikke Lamborghinien i boligstrøk og inne i byområdene, der går det mer i Fiat Punto og Fiat Stilo ;)

 

Kanskje Bård Eker kan donere en Koenigsegg til det norske politiet slik at de kan holde følge hvis jakten går ut på E6? :p

Lenke til kommentar

Vi har stort sett ikke bruk for monsterbiler i det norske politiet. Spesielt siden man er så restriktive i politikken når det gjelder biljakter som man er her i Norge. Synes det er bra slik det er jeg. Heller 10 råkjørere som slipper unna en uskyldig unge som blir kjørt ned.

Lenke til kommentar
Jeg aner norsk smålighet her, en skal spinke og spare seg til fant. Jeg ser jo så klart motargumentene til å ikke ha slike politibiler, det er dyrt, og det er skattebetalerne som betaler for det, men hvorfor kan ikke Norge ha raske politibiler når både politiet i England og Italia har Lamborghini, mens tysk politi har (en) Porsche? De gangene politiet skulle hatt bruk for disse bilene ville jo selvfølgelig vært for å huke inn fartsbøller, men også fluktbiler fra evt. ran.

 

Grunnen til at jeg kom på denne tanken var fordi jeg satt og hørte på politiradioen i natt, hvor de dro på jakt etter en fyr som kjørte fort. De satte inn både helikopter og "samtlige enheter". Virket nesten som om de hadde problemer med å ta fyren. Da tenkte jeg "hadde de hatt skikkelige biler, hadde de jo tatt fyren uten problemer. Norge som er et såpass rikt land må jo ha råd til det. Andre land fører jo en slik praksis". Så sjekket jeg Wikipedia, og kom over et moldovsk politikjøretøy: http://no.wikipedia.org/wiki/Fil:Uaz_politia_02.jpg

 

Som jeg sa i mitt første innlegg, så har jo land politibiler som som regel står til landets økonomi. Norge burde jo ha hissige biler! Hadde jo vært litt kult da, eller hva? :p

Ja visst. Bare de tar igjen skurken så er han stoppet og tatt? Hadde det enda vært så vel. For det første så har politiet (heldigvis) en rekke lover og regler å forholde seg til i forbindelse med biljakter. For det andre så er det ikke bare å ta igjen en rømling så er han tatt. Man må jo få han til å stoppe også. Skal politiet presse han i grøfta i 150 km/t og risikere at han dauer eller blir skadet for livet? Skal de kjøre opp foran ham og sperre veien og risikere å ta livet av både rømlingen og seg selv?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...