Gå til innhold

Skattlette av aksjegevinst på BSU konto?


unwill

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
20% skattefradrag på BSU. Altså 4000kr hvis du setter inn maksbeløpet som er 20000kr.

 

Sjekk skatteetatens kalkulator om du er usikker.

 

Forresten, ingen grunn til å sette inn disse pengene på BSU nå. Bare husk på å sett dem inn før 31.12 ;)

 

Du får kun skattefratrekk på "arbeidende" inntekter fra BSU`en. Det vil si ikke aksje inntekter. Vannligvis ligger BSU renten omkring 1% høyere enn vanlig høyrente konto så er kanskje ikke så dum plassering alikevel.

 

EDIT: skrivefeil :p

Endret av Castman
Lenke til kommentar

Det vil vel vanlegvis svare seg å vente med å setje inn til ein får inntekt større enn minstefrådraget, og dermed "spare" skattefrådraget til då, i staden for å "øydeleggje" det no. Unntaket er om du byrjar å nærme deg 33. Når det gjeld renta, så er eit bra rentefond eit godt alternativ til sparekonto.

Edit: Retta "arbeidsinntekt" til "inntekt" etter å ha lese innlegget til KS nedanfor.

Endret av torbjornen
Lenke til kommentar

Hei,

 

tittelen på innlegget ditt passer ikke helt med resten av innlegget så jeg er usikker på hva du egentlig mener.

 

"Skatt på akjseutbytte?":

Ja, det er det for den delen av utbyttet som går utover skjermingsfradraget. For mer om dette se punkt 6.12 for eksempler.

 

"det jeg lurer på er om det er noe skattelette om jeg putter penger inn på BSU konto?"

Ja, 20% direkte skattefradrag. Maks innskudd kr 20.000 pr år som gir 4.000 kr i skattefradrag.

 

"Du får kun skattefratrekk på "arbeidende" inntekter fra BSU`en. Det vil si ikke aksje inntekter."

Denne kommentaren skjønte jeg ikke. Det spiller ingen rolle hvordan det han plasser på BSU er opptjent. Det eneste avgjørende er hvor mye han faktisk setter inn på BSU. Eventuelle renter som han får på BSU-kontoen er skattepliktig på linje med renter fra vanlige sparekontoer.

 

"Jeg er en student som har tjent litt penger på aksje i år"

Det som gevinsten din, vil være skattepliktig. Den gevinsten er skattepliktig selv du plasserer gevinsten i BSU, men du reduserer skatten totalt sett.

Eks: kjøpte aksjer for 100.000 kr. Solgt for 120.000 kr. Gevinst: 20.000. Plassere hele gevinsten i BSU.

- Gevinsten på 20' vil utløse kapitalskatt på 28%, kr 5.600

- BSU-plasseringen på 20' vil gi et skattefradrag på kr 4.000

Netto skatt blir da 1.600 kr.

 

Som torbjornen er innepå, ikke betalt inn mer på BSU-ordningen enn det du trenger for å få skattelette. Hvis du som student ikke har noe særlig inntekt, så ville jeg ført ha brukt div. skattekalkulatorer til å beregne forventet skatt i 2009, og hvis kommer ut av med at du skal betale kanskje 3.000 kr i skatt, så ville jeg ikke ha plassert mer enn (3.000/0,2=) 15.000 kr på BSU.

Endret av KS
Lenke til kommentar

Takk for svarene, og beklager at jeg tittelen var litt dårlig, og jeg ikke ga nok informasjon.

 

Jeg er student og kommer til å få inntekt på ca 10 000 kr, og det går på frikort.

 

Har kjøpt aksjer for 100 000 kr, og solgt for 130 000 kr, så da er egentlig spørsmålet mitt om jeg kommer til å få 4000 kr i skattelette om jeg putter 20 000 kr i BSU kontoen min eller ikke?

 

Aksjene kjøpte jeg litt før sommerferien og solgt nylig.

Lenke til kommentar
Takk for svarene, og beklager at jeg tittelen var litt dårlig, og jeg ikke ga nok informasjon.

 

Jeg er student og kommer til å få inntekt på ca 10 000 kr, og det går på frikort.

 

Har kjøpt aksjer for 100 000 kr, og solgt for 130 000 kr, så da er egentlig spørsmålet mitt om jeg kommer til å få 4000 kr i skattelette om jeg putter 20 000 kr i BSU kontoen min eller ikke?

 

Aksjene kjøpte jeg litt før sommerferien og solgt nylig.

 

Da får du altså totalt sett en lønnsinntekt på 10.000, og en kapitalinntekt på 30.000 (aksjene)? I så fall holder du deg vel akkurat under frikortgrensa, slik at du ikke skal betale noe skatt, og da heller ikke kan få de 4.000 i skattelette...

Lenke til kommentar

hvor pengene til BSU-konton har vel fint lite med skattelettet du får av kontoen.

hva du gjør med fortjenesten fra aksjene har også veldig lite med skatten du må betale på fortjenesten, klart, du kan bruke de på noe som gir skattelette, men ingenting direkte.

 

enkelt og greit, ja, du får skattelette på 4000 om du putter 20 000 inn på BSU.

som nevnt over, så må du jo faktisk betale mer enn 4000 i skatt for å få igjen 4000.

det er skattelette, ikke en gave fra staten.

Endret av aklla
Lenke til kommentar

Det magiske tallet for skattelette er 56 000 med full BSU-innskudd. Det vil si at du må tjene over 56 000 brutto for å få fordel av 20 000 sparing i BSU. Eneste momentet er at du ikke har noen andre fradrag som hever beløpet for skattepliktig inntekt. Helt enkelt kan man si at med 20 000 innskudd i BSU heves frikortgrensen til 56 000kr.

 

Konklusjon. Du hadde om lag 40 000 i inntekt på aksjer og arbeid. Det vil si at du ikke vil få utnytte pengene skattefradraget i år. Sett overskuddet fra aksjer på sparekonto (evt. reinvister i nye aksjer/fond) og bruk disse pengene på innskudd i BSU når du har inntekt over 56 000.

Lenke til kommentar

Takk ogrunde, registrerte du deg for å svare på spørsmålet mitt? Setter jeg pris på :)

 

Nå ble jeg litt klokere, og ett nytt spørsmål dukket opp i hodet mitt, så frikortet går også på inntekt på aksjer? Det har jeg ikke tenkt over før.

 

Det er ennå 2 måneder til slutten av året, og det kan fort henne at jeg faktisk tjener mer penger på aksjene dersom jeg selger noe jeg har.

 

Hare bare gått så sykt bra med aksjene i år, og er "redd" for at det blir skattesmell og lurte på om det blir skattesmell.

 

Så konklusjonen er , bruk gevinsten å kjøpe andre aksjer ;) Og dersom jeg nærmer meg 56000 i inntekt i år, så putt penger over på BSU konto?

Lenke til kommentar

Registrerte meg for å svare deg ja. Nedenfor begynner jeg å bevege meg ut på dypt vann, så ta hovedmomentene til etterretning, da det kan forekomme feil i utredningen. Skattesystemet er ikke lett for oss studenter, da det er meget komplekst etter min oppfatning. Likevel:

 

Det som er poenget med aksjeutbytte i denne sammenhengen er at det ikke blir skattet på like prosent-intervaller som vanlig lønn og honorarer. Aksjeutbytte blir skattet med 28% og av den grunn blir din "reelle frikortgrense" forhøynet ytterligere over 56 000kr (det absolutte tallet kommer an på andelen av aksjeutbytte sett i sammenheng av dine totale inntektskilder (aksjeutbytte+lønn/honorar)).

 

Konklusjon: Det er ikke nødvendig for deg og spare i BSU i inneværende år. Med bare 10 000 i lønn må aksjene dine gå veldig godt for at du får muligheten til å benytte deg av skattefradraget som innskudd på BSU-konto vi gi. Etter mine beregninger vil du måtte ta ut i overkant av 53 000 i aksjeutbytte i tillegg til dine 10 000 du har i lønn for å få full utnyttelse av skattefordelen med BSU. Dette er svært usansynlig at kommer til å skje i løpet av 2009.

 

Hva du ønsker å gjøre med overskuddet er opp til deg, men man bør inneha en del kunnskap for å spekulere i aksjer. Tenker da særlig på oversikt over de viktigste faktorene som påvirker prisene, samtidig som du kan klare å lese dem. I tillegg er det en stor med "insiders" som kan fore deg med informasjon.

 

Du trenger ikke frykte noen skattesmell, men du burde følge med på aksjene, særlig siste del av desember og da vurdere om du vil ta ut utbytte. Du kan bruke skatteberegning for 2008 på skatteetaten.no for å finne ut hvordan du ligger an.

 

Gikk litt fort dette her. Får kikke over det igjen når jeg har tid, så får jeg evt. editere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...