Gå til innhold

Acer Aspire One


Anbefalte innlegg

Jo, blir vel å trykke på litt mer enn "lag image og innstallér nytt OS"-knappen :p

 

Jeg har 8 GB SSD-versjonen selv med Ubuntu. Skjønner problemstillingen, for jeg kvier meg litt selv for å prøve nye OS nå. Men det er bare latskap:p PING er ganske grei å bruke, egentlig.

 

Jeg har forresten ikke skilt data og OS på den selv, selv om jeg vet at det er lurt :!:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jo, blir vel å trykke på litt mer enn "lag image og innstallér nytt OS"-knappen :p

 

Jeg har 8 GB SSD-versjonen selv med Ubuntu. Skjønner problemstillingen, for jeg kvier meg litt selv for å prøve nye OS nå. Men det er bare latskap:p PING er ganske grei å bruke, egentlig.

 

Jeg har forresten ikke skilt data og OS på den selv, selv om jeg vet at det er lurt :!:

 

Sjekk ut denne linken Enkel backup på minnepinne Det er bare å plugge i og velge backup eller restore. Jeg bruker denne på min 8 gig og oppdaterer den jevnlig. Prøver masse forskjellige distroer, og det tar 10 min å legge inn alt akkurat som det var igjen. Men den tar bare backup av SSD, ikke evt. minnekort som er plugget i. Men du bør ha 8 gig pinne for å være sikker på å få med alt inkl. swap-partisjonen da programmet lager en nøyaktig kopi av SSD og overfører det til pinnen.

 

Litt mer krøllete hvis du har HDD-versjonen.

Endret av Robin1234
Lenke til kommentar

Nå har jeg testet ut Crunchbag. Lastet ned Lite-versjonen og bootet som liveCD, og alt som jeg kom over fungerte ut av boksen. Men, jeg tror nok jeg holder meg til Gnome en stund til. Jeg har blitt glad i Gnome, og jeg kan liksom ikke se hva Crunchbag kan gi meg som Gnome ikke kan. :)

Lenke til kommentar
Tror det kommer til å skje mye spennende på distro-fronten fremover, iallefall for de som liker Linux. Kan nesten ikke vente.

 

Disse distroene er spesielt interressante, iallefall for meg som er opptatt av rask oppstart :)

 

Gos Cloud: http://www.thinkgos.com/cloud/beta.html

JoliCloud: http://www.jolicloud.com/

Kuki Linux: http://www.kuki.me/#freenode/kukilinux

Mandriva Mini: http://www.mandriva.com/

Moblin: http://moblin.org/documentation/getting-st...blin-live-image

 

Noen andre som har kommet over andre interresante distroer utenom de åpenbare?

 

Ikke glem Easy Peas: Ubuntu for netbooks. Det er norskutviklet: http://itavisen.no/sak/803908/Dette_OSet_er_norskutviklet/

Lenke til kommentar
FM funker ikke på AA1 A150, har selv prøvd det, men det går ikke pga skjermoppløsningen.

 

Sjekk ut denne linken. Har surfet litt rundt og ser ut som flere hadde samme problem som deg. I linken har du løsningen. ;)

Det funket, men skjermen er helt fucked i vinduet : /

Endret av Raste
Lenke til kommentar

Heisann! Har en kompis som har en Aspire One A110L.

 

Han har lastet ned Windows 7 beta, og lagt den over på en minnepenn med FAT32. Men han har problemer med å få bootet fra minnepennen. Vi har sett i BIOS, men vi fikk ikke til å boote fra minnepennen.

 

Hvordan gjør man det? Har noen en oppskrift/fremgangsmåte på dette?

 

Takker på forhånd :)

Lenke til kommentar

Spm til alle som eier Acer One her.

 

Vurderer sterkt å kjøpe meg enn sånn en, jeg testet nylig ut denne med xp installert på seg, den var ikke noe imponerende rask, noe jeg er klar over, men den fungerte etter min mening veldig dårlig med XP.

 

Har noen installert Windows 7 Beta på den? Åssen fungerer den der, raskere?

Noen somvil dele erfaringer....?

Lenke til kommentar

Prøvde HP Mie distroen en stund. Dette er distroen som HP leverer med sine netbooks.

 

Ufattelig stilig layout og mange kule funksjoner. Men ikke noe for meg allikevel. Det gikk altfor tregt, og hele systemet ble lite responsivt.

 

I tillegg er distroen låst i alle bauger og kanter sånn som Linpus. Umulig å få laget egne snarveier ol.

Lenke til kommentar
Heisann! Har en kompis som har en Aspire One A110L.

 

Han har lastet ned Windows 7 beta, og lagt den over på en minnepenn med FAT32. Men han har problemer med å få bootet fra minnepennen. Vi har sett i BIOS, men vi fikk ikke til å boote fra minnepennen.

 

Hvordan gjør man det? Har noen en oppskrift/fremgangsmåte på dette?

 

Takker på forhånd :)

 

Trykk F2 i bios-skjermen ved oppstart. Gå til fanen som heter noe sånt som "Boot".

Sett USB HDD øverst i boot-rekkefølgen. Hvis du har en som heter FDD HDD eller noe sånt kan du sette den som nummer 2. Den vanlige harddisken kan du sette som nr. 3.

Lenke til kommentar

Kjapt trygt og veldig veldig kjedelig ;) ville jeg ha hatt et ferdigoppsatt OS så hadde jeg lagt inn OSX. Men jeg liker å endre og modifisere ting, så da er skikkelig linux tingen for meg. Linpus er sikkert greit for dem som ikke gidder eller vil gjøre så mye mer enn det den er laget for, men for min del, thanks, but no thanks.

Lenke til kommentar

Nå er det like før min acer1 havner rett i søppla. Den har ikke gitt meg noe annet enn prakk og utgifter fra dag en jeg fikk den. Først klikka linpus etter en liten oppdatering som førte til at jeg ikke hadde noe nettverk noe lengre. Derreter skulle jeg lage bootable usb med recovery disken, som igjen korrupterte min windows og enedte opp meg at jeg måtte formatere denne pc'n. Så da lastet jeg ned easy peasy, som også var fult a bugs og en firefox som kjørte dritt tregt. Derretter linux4one som virka helt greit i noen dager før også firefoxen der begynte å hoste. Da sa jeg til meg selv at nok var nok. Kjøpte meg 1gb ram til, gleda meg noe veldig til at dette skulle løse problemet mitt! Så jeg plugga alt sammen, var veldig forsiktig og leste mye før jeg begynte. Det som skjedde vart at etterpå fikk jeg inegn start i pcn. Den bare blinka og slo seg av. Så åpna den igjen, fant ingen feil og lukket den. DA starte den som bare det. Men hva skjer? Jo trådløse nettverket fungerer ikke. Åpna den igjen og så etter noen feil på det trådløse. Niks, ingen synlige ting. Så når jeg skulle sette på tastaturen igjen til slutt sa det knips, og der var det en knapp mindre på tastaturen. Knappen er ikke ødelagt, men helt umulig, HELT umulig å få på plass igjen. Har prøvd i over 1 time men det er fysisk umulig for min del og få den på plass uten en form for "manual" hvordan det gjøres. Men fortsatt, inget trådløs nettverk. Trådløse lyset blinker i ny og ne, men ingen trådløs aktivitet. Så jeg vet ikke om jeg skal bare putte alt ned i boksen igjen, og glemme hele pc'n, eller om jeg skal fyre på noen ekstra kostnader gjennom en reperasjon eller noe annet tips dere her skulle komme med. Men en ting er sikkert og at det er siste gang jeg kjøper en billig pc fra acer da de har ræva support utifra min egen mening.

Lenke til kommentar

Supporten i dag er helt jævlig må jeg også si.

Jeg sendte pcen inn til ps.no for reprasjon av hovedkort.

De sa hver gang at hovedkortet kommer i morgen.

Så en gang sa de at det var komt til enden av Oslofjorden.

Den dagen jeg fikk pcen, hadde jeg ringt litt før den kom og da kom hovedkortet i morgen.

 

 

Men linpus linux er det som er best for aa1.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...