Gå til innhold

Acer Aspire One


Anbefalte innlegg

hvorfor gjøre det så vanskelig??

Om du kjøper a150, så er det en standard 2.5" sata disk i den.. denne kan du alltids bytte med det største du finner innen 2.5" sata disk.. du bryter garantien, men det virker det ikke som om du bryr deg så mye om.

Og det er nok umulig å få inn en 3.5" disk der, og den krever i tilegg 12v, mens 2.5" ikke trenger mer enn 5v.

Når det gjelder strøm så kan det jo instilles, jeg har jo mange kjekke programmer som kan det.

Gleder meg til et program som du får 12v ut av 5v ;) Da brenner du jo opp alt det som skal ha 5v ;) Bruk et utvendig kabinett du ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
hvorfor gjøre det så vanskelig??

Om du kjøper a150, så er det en standard 2.5" sata disk i den.. denne kan du alltids bytte med det største du finner innen 2.5" sata disk.. du bryter garantien, men det virker det ikke som om du bryr deg så mye om.

Og det er nok umulig å få inn en 3.5" disk der, og den krever i tilegg 12v, mens 2.5" ikke trenger mer enn 5v.

 

Om du har en 3.5" disk liggende, så kjøp deg heller bare et drevkabinett, disse får du nestet kastet etter deg om du sjekker dem rette stedene..

Sjekk f.eks dealextreme.com, dem sender gratis til norge.

Jeg har kjøpt 2 der selv.. et for 2.5" ide, og et for 2.5" sata.

Men har også sett at dem selger 3.5" kabinetter, noen av disse har innebygget media spiller, og kan kobles rett på f.eks tv!

 

Eendelig en persjon som kommer med et skikkelig svar!

jeg leste i et pcblad om hardisk kabinett (3,5 tommer), som man kan koble til pc,en med en USB2 port.

Er det dette du mener?

Og når det gjelder hull i kabinettet så finns det alltid en måte å unngå det.

Jeg har nå studert den fra utsiden, og venter bare på å få studert den fra innsiden, og det ser låvende ut for meg.

 

Når det gjelder strøm så kan det jo instilles, jeg har jo mange kjekke programmer som kan det.

 

Men noe annet jeg lurer på er hva slags sokkel prosessoren har...

 

Ja, det er noe sånt jeg mener :)

Og det er veldig greit å bruke, det går på egen strømkabel. og kobles til via USB som du selv mener.

 

Om du går for et 2.5" diskkabinett, så bruker dette kun 5v, derfor kan det kjøres rett på en usb port, evt 2 for ekstra strøm. og trenger derfor ikke noe sperat strømforsyning :)

 

Og nei, tror nok ikke du klarer å få noe 12V ut av Acer'n :p mulig du kan klare det ved å koble deg inn på batteriet på en eller annen måte, men tviler sterkt.

 

Om du trenger mye diskplass så bør du nok kjøpe en større pc, som evt har plass til 2 disker ;)

 

Og CPU sokkelen vet jeg ingenting om, men om du googler atom 260, eller hva denne cpu'en heter så burde du finne noe om det.

 

*Edit*

Etter litt kjapp googling, så heter CPU'en Intel Atom N270, og socket info jeg fant er: "Micro-FCBGA8 437 pins"

Endret av J@9
Lenke til kommentar

Den jeg snakker om har ikke egen strømkabel, det sto det ikke noe om, men hvor mye koster en sånn, kansje jeg kjøper en.

Den jeg leste om kunne man putte hardisken inn i, så da kan jeg jo ta med hardisken på ferie :!:

Og vist tinga bruker mere strøm en de skal så blir jo bare battreiet vare kortere før det må opplades.

de programmene jeg har viser vold per tilkobling til hovedkortet, og de kan stilles på (som prosessoren)

Lenke til kommentar

Du fant vel det på wikipedia eller?

 

Det er så synd at den yter så lite, men det hadde vert bedre å ha Atom N280, og satt multiplien litt høyere (men det kommer an på varmen)

ellers så syns jeg at disse pc,ene er 6x bedre en EEE pc,ene.

 

 

Kan noen av dere som har disse pc,ene si meg vor varm prosessoren er på full load eller?

Lenke til kommentar

Er det vifte på CPU,en?, isåfall så fleder jeg meg til å se den...

Jeg lurer på hva som er skadelig for disse, for produsentene setter dem alltid litt langt ned i forhold til det de egentlig kunne vært på, og det eneste som gjør at de gjør det er at en av 200 eller noe sånt stryker med...

 

Eksempel: den gamle prosessoren som sitter i pc,en min skal egentlig være på 1,8GHz men jeg trenger mere så nå har den gått i et halvt år på 2,33GHz, og for en uke siden så satte jeg den på 2,43GHz og den funker som bare det, men på 2GHz så er den ustabil.

 

Det er iriterende å ha en gammel pc..., men det som suger nå er egentlig grafikkkortet, for det er så jævlig at den ikke lar seg klokke noe spesielt, og gjør man det så blir den ustabil etter 2 timer.

 

Jeg ser fram til Acer Aspire One, for den yter noe sånt som den gamle stasjonære jeg har, men det skal selvfølgelig ikke være hovedpc,en min.

Endret av MatseMats
Lenke til kommentar
Den jeg snakker om har ikke egen strømkabel, det sto det ikke noe om, men hvor mye koster en sånn, kansje jeg kjøper en.

Den jeg leste om kunne man putte hardisken inn i, så da kan jeg jo ta med hardisken på ferie :!:

Og vist tinga bruker mere strøm en de skal så blir jo bare battreiet vare kortere før det må opplades.

de programmene jeg har viser vold per tilkobling til hovedkortet, og de kan stilles på (som prosessoren)

Prisene husker jeg ikke, men mener å huske at det ikke var så dyrt.

Så vidt jeg vet så trenger alle 3.5" kabinetter ekstern strøm. pga at dem også bruker 12V.

Mens 2.5" bare bruker 5V, som regel rundt 1Amp, og en USB port leverer 5V ca 0.5Amp, men dem har som regel 2 USB kontakter i ene enden, så dem kan dra strøm fra 2 porter på en gang, og da blir det ca 1Amp.

 

Hatt problemer med å koble mitt kabinett på tv, dvd-spiller og en dvd-opptaker.. da dem kun hadde en usb port, og den leverte alt for lite strøm.

Som regel så holder det med 1 usb kontakt for min disk :)

Jeg har en 80GB sata disk i kabinett.. denne kommer fra en bærbar jeg fant på el-retur, så den har ikke kosta meg stort :p hehe

 

Og ja, om du bruker en 2.5" disk, så må du nok lade oftere.. men om du veit du har tilgang til strøm hele tida, så bør du heller skaffe en 3.5" ekstern disk.. da får du for det første høyerer overføringshastighet, mulighet for større disker (opptil 1.5TB), dem er som regel mer stabile med tanke på strøm, minusene er som regel at dem blir varmere, tar mer plass, veier mer.. osv..

 

Men som sagt, om du har en disk liggende, så holder det med å kjøpe et passende kabinett ;) evt kan du ta billig utgaven.. bare kjøpe ei pakke med usb adapter (som støtter 3.5" IDE, 2.5" IDE og Sata) og strøm adapter.

Med denne løsningen er det større sjangs for at noe løsner, så du mister kontakt osv.. da delene ikke er fysisk skrudd sammen.. som dem ville ha blitt i et eget kabinett.

Lenke til kommentar

Takk for hjelpen.

Nå fant jeg den jeg leste om det i, og det står ikke noe om at den får strøm rett fra veggen.

 

Men de hadde en dyrere versjon til 400kr som har egen strømforsyning, og den var for 3,5.

 

Er 400kr dyrt for en sånn en?

 

Det hadde vært digg å ta med seg sin egen pc på ferie men det er så mye å drasse på, så det hadde vært gøy å få vidreutvikla ideen min, men jeg er ikke helt sikker på om det hadde funka da...

 

Eneste problemet er hovedkortet i forhold til ideen min :hrm:

Lenke til kommentar
Takk for hjelpen.

Nå fant jeg den jeg leste om det i, og det står ikke noe om at den får strøm rett fra veggen.

 

Men de hadde en dyrere versjon til 400kr som har egen strømforsyning, og den var for 3,5.

 

Er 400kr dyrt for en sånn en?

 

Det hadde vært digg å ta med seg sin egen pc på ferie men det er så mye å drasse på, så det hadde vært gøy å få vidreutvikla ideen min, men jeg er ikke helt sikker på om det hadde funka da...

 

Eneste problemet er hovedkortet i forhold til ideen min :hrm:

Jeg ville nok ikke betalt 400kr kun for et diskkabinett.

Det syns jeg var dyrt.. tror jeg ga under 100kr for hvert av mine.

Men det er som sagt 2.5"..

Men om du har tilgang til Visa eller paypal konto.. og ikke har det travelt så kjøp fra dealextreme.com dem har veldig mye billig :) Bare pass på at du får med rett tilkobling, og at det strømforskyningen bruker en strømkabel som lett kan byttes :)

For det følger som regel ikke med kabel som har EU plug, og da passer den ikke i norske stikk kontakter.

Regner med at dem fleste har med vanlig pc strømkabel, og da kan du enkelte sette på en norsk kabel ;)

 

Om du har litt dårlig tid så se på qxl, eller evt prisguiden..

Legger ved noen linker..

DealExtreme ganske billig og gratis frakt.

Qxl mulig det finnes flere enn dem jeg fant her..

HW's prisguide

Så, da får du bare finne ut hva slags disk du har liggende, om det er 2.5 eller 3.5" og om det er IDE eller Sata, og bestille det som passer ut ifra den :)

Håper dette er til litt mer hjelp.

Trenger du valuta kalkulator, så finner du det her!, husk å velge USD ;)

Lenke til kommentar

Fikk min usb til sata/ide i posten her om dagen og installerte windows xp, en strippet versjon jeg fant på internett. Det fungerer ypperlig synes jeg, og pcen ble mye enklere å bruke enn med linpus. Jeg har den billigste acer versjonen med 8gb plass. Boottimen er helt akseptabel.

Lenke til kommentar

Den hardisken jeg har er IDE, og den jeg skal kjøpe er på 1T

 

Den jeg har er på 186 (skal være 200GB) og er litt gammel, men når jeg så på en av sidene du refererte meg til så så jeg har de hadde en grense på hvor stor disk du kunne ha i.

 

Blir det ikke dyrt for en som da skal ha 1T? (jeg fant faktisk ingen med det første)

 

Den på 1T som jeg skal kjøpe har S-ata, men kan man koble dem inn i usb 2 når de er i hardisk-kabinettet, og når de er ute av det kobles til en stasjonær pc (inni kabinettet)?

 

Eller kjøper man en hardisk som ikke kan bli tatt ut?

Lenke til kommentar

Tror det kommer til å skje mye spennende på distro-fronten fremover, iallefall for de som liker Linux. Kan nesten ikke vente.

 

Disse distroene er spesielt interressante, iallefall for meg som er opptatt av rask oppstart :)

 

Gos Cloud: http://www.thinkgos.com/cloud/beta.html

JoliCloud: http://www.jolicloud.com/

Kuki Linux: http://www.kuki.me/#freenode/kukilinux

Mandriva Mini: http://www.mandriva.com/

Moblin: http://moblin.org/documentation/getting-st...blin-live-image

 

Noen andre som har kommet over andre interresante distroer utenom de åpenbare?

Lenke til kommentar
Fikk min usb til sata/ide i posten her om dagen og installerte windows xp, en strippet versjon jeg fant på internett. Det fungerer ypperlig synes jeg, og pcen ble mye enklere å bruke enn med linpus. Jeg har den billigste acer versjonen med 8gb plass. Boottimen er helt akseptabel.

 

Ulempen med windows er de tunge brannmurene og antivirusprogrammene som stjeler det som er av ressurser på nettbøker.

Jeg prøvde også denne XP-versjonen helt til jeg fant ut at jeg måtte ha antivirus...

Lenke til kommentar

Jeg lurer litt også, for jeg skal jo dra på ferie, og jeg kan jo ikke drasse på en stor forsterker så då må jeg jo finne en erstatning, og "helt tilfeldig" så kjenner jeg en som har et gitarforsterker program nedlasta på pc,en sin, så: hvordan funker dette, for det kan jo ikke bare være plugg and play!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...