Gå til innhold

Svakt elektrisk støt av elektroniske artikler i kjelleren


Anbefalte innlegg

Ofte når jeg tar i metalldeler, kontakter eller lignende strømledende gjenstander på de elektroniske artiklene i kjelleren min (f.eks PS3 og elgitar) kjenner jeg et vedvarende elektrisk støt av omtrent samme styrke som et svakt kinetisk støt. Jeg har lenge lurt på årsaken til dette, og tenkte at kanskje noen av dere kunne hjelpe meg å nøste opp løsningen på gåten. Jeg får ikke støt hver gang jeg tar på den samme tingen, men jeg merker det stadig forskjellige steder i kjelleren.

 

Alle artiklene er koblet til jordede støpsler og krypstrøm er nok ikke årsaken. Problemet er unikt for strømanlegget i kjelleren.

Noen ideer eller spørsmål?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det første jeg kommer på er om jordlederen til kjellerkursen er koblet fra.

Er den det vil jordpotensialet flyte fritt og variere avhenge av humøret på utstyret som er tilkoblet.

Dette kan være små induserte eller capasitive spenninger som ligger i anlegget.

I og med at dette er vedvarende støt som ikke går over ved å holde i gjenstanden kan vi utelukke statiske ladninger eller missforsto jeg noe?

Lenke til kommentar
Det første jeg kommer på er om jordlederen til kjellerkursen er koblet fra.

Er den det vil jordpotensialet flyte fritt og variere avhenge av humøret på utstyret som er tilkoblet.

Dette kan være små induserte eller capasitive spenninger som ligger i anlegget.

I og med at dette er vedvarende støt som ikke går over ved å holde i gjenstanden kan vi utelukke statiske ladninger eller missforsto jeg noe?

 

Tusen takk! Du tolket helt riktig - støtet fortsetter helt til jeg slipper strømlederen.

Et lite problem er at jeg ikke vet hva en jordleder er. Jeg har dessverre ikke så mye greie på elektronikk som jeg skulle ønske jeg hadde.

 

Er det fare for kraftige støt i dette scenarioet forresten?

Endret av Xbox-PS2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...