Gå til innhold

Test av K-7: Flaggskip blant crop-kameraer


Anbefalte innlegg

Men jeg valgte altså å gå fra K10 til K20 , de testene jeg leste ( og noen av de forsto jeg :D), så var ikke K7 verdt forskjellen i pris. Da tar jeg med i betraktning at jeg syns at video har ingenting med foto å gjøre. Huset var i tillegg mindre , noe jeg med mine hender ikke var fornøyd med.

Åsså litt magefølelse i tillegg da..

 

Jeg har også kraftigt overvejet K20 i stedet: Hvis jeg kunne få K20 med den 17-50mm f2.8, som du foreslog Mundus, til samme pris som K7, så havde jeg nok valgt det.

 

Men her i USA skifter de vist hurtigt produkterne ud på hylderne: K20 står bare som "discontinued" hos bhphotovideo.com og hos amazon er den steget i pris til $720.

 

K7 koster $1050 og har hurtigere autofokus, hvilket er godt for fuglefotos. Og skulle have forbedret billedstabilisering, godt for fuglefotos.

 

Og et lidt mindre hus er fint til mine hænder. Men hvis low light performance virkelig er RINGERE hos K7 end hos K20, så bliver jeg nok lidt trist!! Det er min eneste bekymring. Kan en senere firmware update evt. hjælpe på støjegenskaberne? Eller vil det kun kunne hjælpe på hvordan JPG processeres? (Nu har jeg endeligt vænnet mig til at bruge RAW).

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Men jeg valgte altså å gå fra K10 til K20 , de testene jeg leste ( og noen av de forsto jeg :D), så var ikke K7 verdt forskjellen i pris. Da tar jeg med i betraktning at jeg syns at video har ingenting med foto å gjøre. Huset var i tillegg mindre , noe jeg med mine hender ikke var fornøyd med.

Åsså litt magefølelse i tillegg da..

 

Jeg har også kraftigt overvejet K20 i stedet: Hvis jeg kunne få K20 med den 17-50mm f2.8, som du foreslog Mundus, til samme pris som K7, så havde jeg nok valgt det.

 

Men her i USA skifter de vist hurtigt produkterne ud på hylderne: K20 står bare som "discontinued" hos bhphotovideo.com og hos amazon er den steget i pris til $720.

 

K7 koster $1050 og har hurtigere autofokus, hvilket er godt for fuglefotos. Og skulle have forbedret billedstabilisering, godt for fuglefotos.

 

Og et lidt mindre hus er fint til mine hænder. Men hvis low light performance virkelig er RINGERE hos K7 end hos K20, så bliver jeg nok lidt trist!! Det er min eneste bekymring. Kan en senere firmware update evt. hjælpe på støjegenskaberne? Eller vil det kun kunne hjælpe på hvordan JPG processeres? (Nu har jeg endeligt vænnet mig til at bruge RAW).

 

Jeg kjøpte mitt K20 på Ebay fra Japan, uten at det var så innmari rimelig av den grunn. Når det gjelder autofokus; K7 har visst bedre AF og vesentlig flere AF punkter, men for at det skal være hurtigst mulig , så må du jo ha SDM objektiver , som er det samme som DA* . Og teleobjektiver i den klassen koster litt.. Vet ikke om du får sa veldig hurtigere AF på 18 -55 II ..?

Og da koster f eks en DA*300 f.4 rundt 6.000 NOK i Usa mot ca 11.000 NOK her hjemme på bjerget.

Og hvis du legger mye vekt på fuglefoto, så kan du nok ikke være kresen på pris :)

K20 finnes forøvrig i Norge enda, på noen butikker.. som demo.

 

Når det gjelder mitt valg , så kosta K7 ca 4000 NOk mere enn K20 , og det er jo mere enn halvveis til f eks en DA* 300 hvis jeg kjøper den i Usa.. Uten at jeg dermed kjøper den .. ( jeg fikk mitt DA 15 mm f.4 Ltd i dag :D)

Men jeg skal til Egypt i neste uke, skal sjekke ut arabiske fotobutikker :)

Lenke til kommentar
For seint for mine valg Aietius. K20 Ltd er i tollen på Fornebu :)

Litt arti egentlig å sjå hvor hårsåre vi Pentaxfolk er da..når noen sier at Pentax ikke er helt på høyde *:)

Tja På høyde med hva da? Sammenlignet med andre merker til ca samme pris er vel Pentax på høyde og vel så det. PS: har gått i fra K10D til K7, så det blir spennende å se om jeg blir fornøyd. Førsteinntrykket mitt var at K7 virket litt "pinglete" i forhold til K 10 og K20 Mvh Tom

 

Var som en kommentar på reaksjonene han fikk da han la ut en liten teaser om testen av K7, der kom (kommer?) ikke K7 ikke helt godt ut , på noen grafer( som forøvrig er LANGT over min forstand).

Men jeg sitter i glasshus sjøl.. ser jeg en fyr med Canon/Nikon og får er sjanse , så går jeg i strupa på `n :) , er vel altfor mye fanboy sjøl, men jeg håper da jeg ikke jeg oppfattes som tåpelig av den grunn.

 

Men jeg valgte altså å gå fra K10 til K20 , de testene jeg leste ( og noen av de forsto jeg :D), så var ikke K7 verdt forskjellen i pris. Da tar jeg med i betraktning at jeg syns at video har ingenting med foto å gjøre. Huset var i tillegg mindre , noe jeg med mine hender ikke var fornøyd med.

Åsså litt magefølelse i tillegg da..

Har lenge ventet på 100% søkerbilde, så det var en viktig grunn til byttet.Men, men man får ikke både i pose og sekk. Jeg synes noen av knappene ligger litt utsatt til. Tenker da spesielt når man skal bytte fokuspunkt ( i fra multi til senter feks). I 75% av gangene jeg har prøvd dette, kommer tommelfingeren bort i LV knappen, og denne slår seg på. Veldig irriterende. Har ennå ikke funnet noe plass i menyen hvor man kan slå av denne knappen. Selv om kameraet er lite, ligger det bedre i hånden enn K10. Mvh Tom
Lenke til kommentar
...

 

Og hvis du legger mye vekt på fuglefoto, så kan du nok ikke være kresen på pris :)

K20 finnes forøvrig i Norge enda, på noen butikker.. som demo.

 

Når det gjelder mitt valg , så kosta K7 ca 4000 NOk mere enn K20 , og det er jo mere enn halvveis til f eks en DA* 300 hvis jeg kjøper den i Usa.. Uten at jeg dermed kjøper den .. ( jeg fikk mitt DA 15 mm f.4 Ltd i dag :D)

Men jeg skal til Egypt i neste uke, skal sjekke ut arabiske fotobutikker :)

 

Ja, men fattigfolk tager også fuglefotos! :p

 

Jeg købte DA 55-300mm i sommer, også i overkanten af budgettet, men den er vejrtæt i al fald, og skarpere på 300mm end den billig-telezoom den afløste. Det må komme i små skridt.

 

Arabiske fotobutikker - spændende! Du skal helt sikkert handle om prisen, så. Slå ud med armene, og fortæl at din familie kommer til at sulte, hvis du ikke får afslag!

 

Jeg har ingen pejling på priser i Egypten. Måske er du heldig. Men man kan også forestille sig at markedet for fotoudstyr er mere snævert fordi middelklassen ikke er så stor, og at priserne derfor er høje.

 

Motiver kommer du i al fald ikke til at mangle dernede!!

Lenke til kommentar
For seint for mine valg Aietius. K20 Ltd er i tollen på Fornebu :)

Litt arti egentlig å sjå hvor hårsåre vi Pentaxfolk er da..når noen sier at Pentax ikke er helt på høyde *:)

Tja På høyde med hva da? Sammenlignet med andre merker til ca samme pris er vel Pentax på høyde og vel så det. PS: har gått i fra K10D til K7, så det blir spennende å se om jeg blir fornøyd. Førsteinntrykket mitt var at K7 virket litt "pinglete" i forhold til K 10 og K20 Mvh Tom

 

Var som en kommentar på reaksjonene han fikk da han la ut en liten teaser om testen av K7, der kom (kommer?) ikke K7 ikke helt godt ut , på noen grafer( som forøvrig er LANGT over min forstand).

Men jeg sitter i glasshus sjøl.. ser jeg en fyr med Canon/Nikon og får er sjanse , så går jeg i strupa på `n :) , er vel altfor mye fanboy sjøl, men jeg håper da jeg ikke jeg oppfattes som tåpelig av den grunn.

 

Men jeg valgte altså å gå fra K10 til K20 , de testene jeg leste ( og noen av de forsto jeg :D), så var ikke K7 verdt forskjellen i pris. Da tar jeg med i betraktning at jeg syns at video har ingenting med foto å gjøre. Huset var i tillegg mindre , noe jeg med mine hender ikke var fornøyd med.

Åsså litt magefølelse i tillegg da..

Har lenge ventet på 100% søkerbilde, så det var en viktig grunn til byttet.Men, men man får ikke både i pose og sekk. Jeg synes noen av knappene ligger litt utsatt til. Tenker da spesielt når man skal bytte fokuspunkt ( i fra multi til senter feks). I 75% av gangene jeg har prøvd dette, kommer tommelfingeren bort i LV knappen, og denne slår seg på. Veldig irriterende. Har ennå ikke funnet noe plass i menyen hvor man kan slå av denne knappen. Selv om kameraet er lite, ligger det bedre i hånden enn K10. Mvh Tom

Jeg *måtte* kjøpe batteripakka til K10 for å få ett bedre grep, så en K7 UTEN , virka som ett .. eh.. ja mindre jaffal..

Jeg bruker å finne det jeg skal fokusere på , låse det , så komponere bildet i søkeren.. og har takka Pentax mange ganger for 95% søkeren .. Men det er min måte å ta bilder på , og jeg forstår og ser dine argumenter..

Mvh

Amund

Lenke til kommentar
For seint for mine valg Aietius. K20 Ltd er i tollen på Fornebu :)

Litt arti egentlig å sjå hvor hårsåre vi Pentaxfolk er da..når noen sier at Pentax ikke er helt på høyde *:)

Tja På høyde med hva da? Sammenlignet med andre merker til ca samme pris er vel Pentax på høyde og vel så det. PS: har gått i fra K10D til K7, så det blir spennende å se om jeg blir fornøyd. Førsteinntrykket mitt var at K7 virket litt "pinglete" i forhold til K 10 og K20 Mvh Tom

 

Var som en kommentar på reaksjonene han fikk da han la ut en liten teaser om testen av K7, der kom (kommer?) ikke K7 ikke helt godt ut , på noen grafer( som forøvrig er LANGT over min forstand).

Men jeg sitter i glasshus sjøl.. ser jeg en fyr med Canon/Nikon og får er sjanse , så går jeg i strupa på `n :) , er vel altfor mye fanboy sjøl, men jeg håper da jeg ikke jeg oppfattes som tåpelig av den grunn.

 

Men jeg valgte altså å gå fra K10 til K20 , de testene jeg leste ( og noen av de forsto jeg :D), så var ikke K7 verdt forskjellen i pris. Da tar jeg med i betraktning at jeg syns at video har ingenting med foto å gjøre. Huset var i tillegg mindre , noe jeg med mine hender ikke var fornøyd med.

Åsså litt magefølelse i tillegg da..

Har lenge ventet på 100% søkerbilde, så det var en viktig grunn til byttet.Men, men man får ikke både i pose og sekk. Jeg synes noen av knappene ligger litt utsatt til. Tenker da spesielt når man skal bytte fokuspunkt ( i fra multi til senter feks). I 75% av gangene jeg har prøvd dette, kommer tommelfingeren bort i LV knappen, og denne slår seg på. Veldig irriterende. Har ennå ikke funnet noe plass i menyen hvor man kan slå av denne knappen. Selv om kameraet er lite, ligger det bedre i hånden enn K10. Mvh Tom

Jeg *måtte* kjøpe batteripakka til K10 for å få ett bedre grep, så en K7 UTEN , virka som ett .. eh.. ja mindre jaffal..

Jeg bruker å finne det jeg skal fokusere på , låse det , så komponere bildet i søkeren.. og har takka Pentax mange ganger for 95% søkeren .. Men det er min måte å ta bilder på , og jeg forstår og ser dine argumenter..

Mvh

Amund

Joda det med batteripakken er jeg enig i. Har batteripakken både på K10 Og K7. For meg er batteripakken nesten et "must". Ps: Har ikke spesielt store hender, men grepet blir bare så mye bedre med den pakken på. MVh Tom
Lenke til kommentar
...

 

Og hvis du legger mye vekt på fuglefoto, så kan du nok ikke være kresen på pris :)

K20 finnes forøvrig i Norge enda, på noen butikker.. som demo.

 

Når det gjelder mitt valg , så kosta K7 ca 4000 NOk mere enn K20 , og det er jo mere enn halvveis til f eks en DA* 300 hvis jeg kjøper den i Usa.. Uten at jeg dermed kjøper den .. ( jeg fikk mitt DA 15 mm f.4 Ltd i dag :D)

Men jeg skal til Egypt i neste uke, skal sjekke ut arabiske fotobutikker :)

 

Ja, men fattigfolk tager også fuglefotos! :p

 

Jeg købte DA 55-300mm i sommer, også i overkanten af budgettet, men den er vejrtæt i al fald, og skarpere på 300mm end den billig-telezoom den afløste. Det må komme i små skridt.

 

Arabiske fotobutikker - spændende! Du skal helt sikkert handle om prisen, så. Slå ud med armene, og fortæl at din familie kommer til at sulte, hvis du ikke får afslag!

 

Jeg har ingen pejling på priser i Egypten. Måske er du heldig. Men man kan også forestille sig at markedet for fotoudstyr er mere snævert fordi middelklassen ikke er så stor, og at priserne derfor er høje.

 

Motiver kommer du i al fald ikke til at mangle dernede!!

 

Jeg bor bare ett lite stykke unna Norges mest kjente fugl ( men nå utflyttet) :)

55 - 300 er da ikke værtettet? Jeg er lite flink til å prute, men har en kone som er verre enn araberne sjøl.. og elsker det..:)

Så jeg regner med at finner jeg noe, så setter jeg kona på saken ( og da blir hun jo medskyldig i ett ev kjøp :D) Sist hun forhandla så ble hun kalt Berberwoman , ettersom jeg forsår så betyr det at hun er god til å forhandle :)

Gleder meg til å stå opp gryyytidlig..K20 og 15mm ...og bare småfuglene og meg , og en gryende sol .. Motiver ja... :)

 

 

For seint for mine valg Aietius. K20 Ltd er i tollen på Fornebu :)

Litt arti egentlig å sjå hvor hårsåre vi Pentaxfolk er da..når noen sier at Pentax ikke er helt på høyde *:)

Tja På høyde med hva da? Sammenlignet med andre merker til ca samme pris er vel Pentax på høyde og vel så det. PS: har gått i fra K10D til K7, så det blir spennende å se om jeg blir fornøyd. Førsteinntrykket mitt var at K7 virket litt "pinglete" i forhold til K 10 og K20 Mvh Tom

 

Var som en kommentar på reaksjonene han fikk da han la ut en liten teaser om testen av K7, der kom (kommer?) ikke K7 ikke helt godt ut , på noen grafer( som forøvrig er LANGT over min forstand).

Men jeg sitter i glasshus sjøl.. ser jeg en fyr med Canon/Nikon og får er sjanse , så går jeg i strupa på `n :) , er vel altfor mye fanboy sjøl, men jeg håper da jeg ikke jeg oppfattes som tåpelig av den grunn.

 

Men jeg valgte altså å gå fra K10 til K20 , de testene jeg leste ( og noen av de forsto jeg :D), så var ikke K7 verdt forskjellen i pris. Da tar jeg med i betraktning at jeg syns at video har ingenting med foto å gjøre. Huset var i tillegg mindre , noe jeg med mine hender ikke var fornøyd med.

Åsså litt magefølelse i tillegg da..

Har lenge ventet på 100% søkerbilde, så det var en viktig grunn til byttet.Men, men man får ikke både i pose og sekk. Jeg synes noen av knappene ligger litt utsatt til. Tenker da spesielt når man skal bytte fokuspunkt ( i fra multi til senter feks). I 75% av gangene jeg har prøvd dette, kommer tommelfingeren bort i LV knappen, og denne slår seg på. Veldig irriterende. Har ennå ikke funnet noe plass i menyen hvor man kan slå av denne knappen. Selv om kameraet er lite, ligger det bedre i hånden enn K10. Mvh Tom

Jeg *måtte* kjøpe batteripakka til K10 for å få ett bedre grep, så en K7 UTEN , virka som ett .. eh.. ja mindre jaffal..

Jeg bruker å finne det jeg skal fokusere på , låse det , så komponere bildet i søkeren.. og har takka Pentax mange ganger for 95% søkeren .. Men det er min måte å ta bilder på , og jeg forstår og ser dine argumenter..

Mvh

Amund

Joda det med batteripakken er jeg enig i. Har batteripakken både på K10 Og K7. For meg er batteripakken nesten et "must". Ps: Har ikke spesielt store hender, men grepet blir bare så mye bedre med den pakken på. MVh Tom

Får ett tilpassa batterigrep på K20 Limited.. så dattera mi får seg en K10 MED batterigrep om noen dager.. :)

Lenke til kommentar
55 - 300 er da ikke værtettet?

 

...*think* :ermm: ...

 

Altså... næh, måske... det troede jeg!!

 

Det er jo denne:

http://www.akam.no/artikler/nytt_glass_fra_pentax/47658

 

...og der STÅR ikke vejrtæt nogen steder!!

 

Men jeg har glemt den to gange udendørs i kraftige regnbyger, fordi jeg er en kegle. Og den har ikke taget mærkbar skade!! :blush: Men det skal jeg nok ikke satse på at blive ved med, så!

Lenke til kommentar
55 - 300 er da ikke værtettet?

 

...*think* :ermm: ...

 

Altså... næh, måske... det troede jeg!!

 

Det er jo denne:

http://www.akam.no/artikler/nytt_glass_fra_pentax/47658

 

...og der STÅR ikke vejrtæt nogen steder!!

 

Men jeg har glemt den to gange udendørs i kraftige regnbyger, fordi jeg er en kegle. Og den har ikke taget mærkbar skade!! :blush: Men det skal jeg nok ikke satse på at blive ved med, så!

Det viser vel kvaliteten på Pentax :)))

Alle Limited objektivene er ifølge informerte kilder også værtetta.. dvs at de ikke har hatt vannskader på disse ..

Skal den være værtetta , så skal det være en stjerne etter DA .. altså DA* og ikke DA ..

Du har vært heldig...*ler

Endret av Mundus
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
55 - 300 er da ikke værtettet?

 

...*think* :ermm: ...

 

Altså... næh, måske... det troede jeg!!

 

Det er jo denne:

http://www.akam.no/artikler/nytt_glass_fra_pentax/47658

 

...og der STÅR ikke vejrtæt nogen steder!!

 

Men jeg har glemt den to gange udendørs i kraftige regnbyger, fordi jeg er en kegle. Og den har ikke taget mærkbar skade!! :blush: Men det skal jeg nok ikke satse på at blive ved med, så!

Det viser vel kvaliteten på Pentax :)))

Alle Limited objektivene er ifølge informerte kilder også værtetta.. dvs at de ikke har hatt vannskader på disse ..

Skal den være værtetta , så skal det være en stjerne etter DA .. altså DA* og ikke DA ..

Du har vært heldig...*ler

Siden tråden heter Test av K 7, tenkte jeg å komme med en liten brukererfaring. Har et batterigrep på min K 7. Siden jeg synes at grepet blir bedre, sitter batterigrepet på hele tiden. Men når jeg holder kameraet horisontalt, kommer lillefingeren ofte bort i utløserknappen på batterigrepet. Og jeg har ikke store hender. Kameraet er rett og slett for lite i høyden. Dette vil si at jeg bør ha avslått batterigrepet når jeg fotograferer horisontalt med kameraet. Meget irriterende. Mvh Tom
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Vurderer å bytte ut min Pentax K10, min datter ønsker seg dette kameraet, og ser derfor etter ett nytt. K7/k20

(finnes det forresten k20 igjen på markedet?)

Hvis ikke er det jo bare ett å velge i, nemlig k7. Da system bytte ikke er aktuelt, da jeg har endel objektiver, og er kjempefornøyd med Pentax.

 

Har lest tester, både posestive

http://www.lydogbilde.no/rimelig-proffkame...ml#artid4636545

og negative

http://www.akam.no/artikler/pentax_k-7/71531

 

Så forundringen er stor, derfor: Hva mener brukarene av K7?

 

Hva vil jeg få i forhold til min k10, +/- størrelse, AF, hastighet, støy etc. Er litt redd k7 er for liten å holde i????

 

Hører gjerne fra dere pentaxfolk......

 

Sikkert noen som har byttet før meg, og hva var bra, evt. dårlig...

Lenke til kommentar
Vurderer å bytte ut min Pentax K10, min datter ønsker seg dette kameraet, og ser derfor etter ett nytt. K7/k20

(finnes det forresten k20 igjen på markedet?)

Hvis ikke er det jo bare ett å velge i, nemlig k7. Da system bytte ikke er aktuelt, da jeg har endel objektiver, og er kjempefornøyd med Pentax.

 

Har lest tester, både posestive

http://www.lydogbilde.no/rimelig-proffkame...ml#artid4636545

og negative

http://www.akam.no/artikler/pentax_k-7/71531

 

Så forundringen er stor, derfor: Hva mener brukarene av K7?

 

Hva vil jeg få i forhold til min k10, +/- størrelse, AF, hastighet, støy etc. Er litt redd k7 er for liten å holde i????

 

Hører gjerne fra dere pentaxfolk......

 

Sikkert noen som har byttet før meg, og hva var bra, evt. dårlig...

Har nylig bytta til K20 D Ltd , importerte den fra Japan , er happy med den :)

Vet at Japan Photo sentralt hadde noen ** K20 demo på lager..

Dattera mi fikk også en K10 m grep :)

Lenke til kommentar

@Fotoralf

Ser det finnes flere k20, ja...takk for link.

 

Er det noen som kan svare meg på følgende: K10 med DA*300mm treffer tålig bra på AF, men hvis den bommer zoomer den helt inn igjen, før den går ut på ny. Hvordan er dette med K7?

 

Det er ganske irriterende når man prøver å få fugler i flukt i fokus.

Lenke til kommentar
@Fotoralf

Ser det finnes flere k20, ja...takk for link.

 

Er det noen som kan svare meg på følgende: K10 med DA*300mm treffer tålig bra på AF, men hvis den bommer zoomer den helt inn igjen, før den går ut på ny. Hvordan er dette med K7?

 

Det er ganske irriterende når man prøver å få fugler i flukt i fokus.

 

Skjønner problemstillingen og nei, K-7 er ikke bedre. Er det noen speilrefleks som klarer å håndtere at en retter mot åpen himmel rent autofokusmessigt? Løsningen for deg er nok å endre litt på teknikken. Jeg synes AF knappen bak er fin til å fokusere med og fjerne autofokus på utløserknappen. Skjer det du beskriver så slipper en kort og godt knappen til en har fuglen sentralt i søkerbildet igjen.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC
Jeg synes AF knappen bak er fin til å fokusere med og fjerne autofokus på utløserknappen.

... den som fant opp autofokus på uløser skulle vært skutt, det er antagelig den største enkeltårsak til at folk mister øyeblikks motiver.

Lenke til kommentar

Nu har jeg haft mit K7 i en uge, og har haft vældigt meget sjov allerede.

 

Jeg har dog opdaget et lille, ehr, designproblem (ikke helt klar over, om problemet er _kameraets_ design eller _mit_ design!) Altså: LCD skærmen er jo vældigt meget større end på K10d, og går helt ud til venstre kant af kameraets bagside. Men... som konsekvens af dét, kommer jeg altså til at sætte "næsemærker" på venstre side af skærmen, hver gang jeg tager billeder!

 

:blush:

 

Jeg TROR altså ikke at min næse er hverken specielt stor eller specielt fedtet - er der andre, der har opdaget samme problem? Det er ikke noget major issue, men jeg bruger da MANGE renseservietter på den måde... :roll:

Endret av MetteHHH
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC
Men... som konsekvens af dét, kommer jeg altså til at sætte "næsemærker" på venstre side af skærmen, hver gang jeg tager billeder!

Prøv med en ME-53, ansiktet kommer litt lenger unna og du vil dessuten se bedre.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...