Gå til innhold

Radeon HD 5800-serien er her


Anbefalte innlegg

PS3 på 2,18, haha!

 

PlayStation 3's Cell CPU achieves 204 GFLOPS single precision float and 15 GFLOPS double precision.

 

Tror ikke den geforce 7800 baserte gpuen yter 2 TeraFlops alene.

 

360 yter nok ikke 1 terraflop heller.

 

-RSX aka Reality Synthesizer.

-runs at 550 Mhz

-has 1.8 TFLOPS / Teraflops floating point performance.

 

SÅDESSÅ ;)

 

Uansett så er poenget at artikkelforfatter burde skrevet SUVERENE 2.72 Terraflop og ikkje "beskjedne"

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Ok. NB til skribenten. Leseren skal ikke se seg nødt til å spørre.

Adjektiver er farlige saker.

 

Jeg reagerte også sterkt på dette her. Dette bør skribenten rette opp.

 

Delvis enig.

Om ikke skifte adjektiv, så kan det i det minste være lurt å skrive det inn i tabellen sammen med tallene for de to andre kortene, slik at man ihvertfall får sammenlignet. Ironi gjør seg dårlig i skriftlig form dersom det ikke er åpenbart.

Lenke til kommentar
PS3 på 2,18, haha!

 

PlayStation 3's Cell CPU achieves 204 GFLOPS single precision float and 15 GFLOPS double precision.

 

Tror ikke den geforce 7800 baserte gpuen yter 2 TeraFlops alene.

 

360 yter nok ikke 1 terraflop heller.

 

-RSX aka Reality Synthesizer.

-runs at 550 Mhz

-has 1.8 TFLOPS / Teraflops floating point performance.

 

SÅDESSÅ ;)

 

Uansett så er poenget at artikkelforfatter burde skrevet SUVERENE 2.72 Terraflop og ikkje "beskjedne"

Programmable shader Floating Point Operations per Second: ~200 GFLOPs

http://en.wikipedia.org/wiki/RSX_'Real...ynthesizer'

 

RSX ligger midt i mellom GeForce 7800 og GeForce 7900

 

Edit:

1,8 TFLOPS på RSX må være hvis du tar med tekstureringsinterpolatorer og annen fixed function logikk etc. Altså ikke sammenlignbart med tallene oppgitt for RV870. 200 GFLOPS (0,2 TFLOPS) er sammenlignbart med RV870-tallene...

Endret av [GDI]Raptor
Lenke til kommentar
Ok. NB til skribenten. Leseren skal ikke se seg nødt til å spørre.

Adjektiver er farlige saker.

 

Jeg reagerte også sterkt på dette her. Dette bør skribenten rette opp.

 

Delvis enig.

Om ikke skifte adjektiv, så kan det i det minste være lurt å skrive det inn i tabellen sammen med tallene for de to andre kortene, slik at man ihvertfall får sammenlignet. Ironi gjør seg dårlig i skriftlig form dersom det ikke er åpenbart.

Ironi hører ikke hjemme uansett. Nyheten skal informere, ikke drive villedende ablegøyer.

Lenke til kommentar
Ironi gjør seg dårlig i skriftlig form dersom det ikke er åpenbart.

Det er jo åpenbart, For eks 2,72Tera er heftige saker og hvis man leser dette som beskjedne har man sansynlig ikke noen forståelse eller utbytte av dette skjermkortet uansett.

 

 

Om det sto beskjedne 1500HK i denne bilen så hadde alle skjønt ironien.

Det betyr bare at de som leser artiklen ikke vet nok om skjermkort

Endret av War
Lenke til kommentar

Tåpelig kommentar.

 

Man skriver selvfølgelig ikke en nyhetsartikkel for en enkelt liten gruppe mennesker. HW har faktisk et ganske stort spenn i lesere, og det er på ingen måte selvsagt at disse til en hver tid sitter inne med intimkunnskap om nøyaktig hvor landet ligger når det gjelder teoretisk prosesseringskraft i skjermkort.

 

Det er ikke noe som heter at leseren ikke vet nok om skjermkort. Nyhetsartikler er til for å informere. Om leseren misforstår, så er det artikkelforfatter sin jobb å rette seg etter det.

Lenke til kommentar
Tåpelig kommentar.

 

Man skriver selvfølgelig ikke en nyhetsartikkel for en enkelt liten gruppe mennesker. HW har faktisk et ganske stort spenn i lesere, og det er på ingen måte selvsagt at disse til en hver tid sitter inne med intimkunnskap om nøyaktig hvor landet ligger når det gjelder teoretisk prosesseringskraft i skjermkort.

 

Det er ikke noe som heter at leseren ikke vet nok om skjermkort. Nyhetsartikler er til for å informere. Om leseren misforstår, så er det artikkelforfatter sin jobb å rette seg etter det.

 

Jeg er enig, selv om jeg har god kunnskap om hvordan de forskjellige kortene ligger an, benchmarksmessig, så er det teoretiske antallet terraflops noe jeg sjeldent biter meg merke i, for alt jeg viste kunne det være overraskende lite med 2,7 terraflops, kanskje hadde dagens generasjon 2,3 og det var et overraskende lite tall.

 

AtW

Lenke til kommentar
Ironi gjør seg dårlig i skriftlig form dersom det ikke er åpenbart.

Det er jo åpenbart, For eks 2,72Tera er heftige saker og hvis man leser dette som beskjedne har man sansynlig ikke noen forståelse eller utbytte av dette skjermkortet uansett.

 

 

Om det sto beskjedne 1500HK i denne bilen så hadde alle skjønt ironien.

Det betyr bare at de som leser artiklen ikke vet nok om skjermkort

 

Er enig med deg her :)

 

lit off topic, så er det skandale! at ikkje hardware.no har fått 5870 kort til test som de andre store hardware sidene i verden. Tiligmed svenskene har fått test av kortet. Kanskje ikkje noen vil sende hardware til hw.no lengre siden nyhetene er blitt så dårlige og treige de siste året eller årene? :hmm:

 

Kvaliteten har faktisk sunket ganske mye synes jeg. Det var også oftere tester av nye produkter før.

Lenke til kommentar
Ironi gjør seg dårlig i skriftlig form dersom det ikke er åpenbart.

Det er jo åpenbart, For eks 2,72Tera er heftige saker og hvis man leser dette som beskjedne har man sansynlig ikke noen forståelse eller utbytte av dette skjermkortet uansett.

Ah. Det er bare spesielt interesserte som får spille de nyeste spillene, ja.

Lenke til kommentar
Uansett så er poenget at artikkelforfatter burde skrevet SUVERENE 2.72 Terraflop og ikkje "beskjedne"

Skriftlig ironi er ofte vanskelig å oppfatte. Særlig når det ikke er opplagt for ca alle lesere. Akkurat her tror jeg veldig få lesere tok ironien og da var forsøket rimelig mislykket. Artikkelforfatter kunne i det minste brukt anførselstegn rundt ordet beskjedent, eller en parentes der det står "Ja, det var ironisk ment, dette er råere enn noen annen GPU".

 

Her på forumet blir det ofte forvirringer om vi ikke bruker smiley for å markere ironi, selv om det ofte er rimelig åpenbart.

Lenke til kommentar
litt off topic, så er det skandale! at ikkje hardware.no har fått 5870 kort til test som de andre store hardware sidene i verden. Tiligmed svenskene har fått test av kortet. Kanskje ikkje noen vil sende hardware til hw.no lengre siden nyhetene er blitt så dårlige og treige de siste året eller årene? :hmm:

 

Kvaliteten har faktisk sunket ganske mye synes jeg. Det var også oftere tester av nye produkter før.

 

Vi kan trøste oss med at uansett ikke hadde vært spesielt interessant å vite hvordan HD 5800 serien yter med en 4år gammel CPU.

 

Det er en skandale at de ikke har en test oppe. At de ikke har fått tilsendt et kort derimot, er helt forståelig.

Det var blitt nevt sikkert tusen ganger de siste årene, dog med noe økt hyppighet i det senere; there is no such thing as free lunch.

Man får ikke testere til å bruke opp mot 20 timer på å skrive en kvalitetsartikkel uten å betale for det.

Når produsenter er i manko på samples prioriterer de naturligvis, og når kvaliteten på hjemmesiden til forume ligger nærmere k-soft.no en anandtech.com havner man ikke spesielt høyt oppe på listen.

Det hjelper ikke med ok design når selv itavisen til stadighet er flere dager tidligere ute, og samtidig drister seg til å bruke de samme feilaktige overksriftene/ingressene.

 

Jeg vet jeg er flink til å klage, men for å få litt perspektiv kan dere jo se om dere finner noen tilsvarende sider som er dårligere når det gjelder tester, nyheter og datarelaterte artikler i det store og hele.

 

Det er ikke testerne jeg legger skylden på. De gjør en sjelden feil i ny og ne som alle andre normale mennesker. Men ledelsen... Hva gjør egentlig ledelsen, og hva tenker de med?

De skriver ikke artikler, jeg kan ikke huske å ha sett dem på forumet og jeg kan for å være ærlig ikke huske å ha hverken sett eller hørt noe fra dem på evigheter.

 

 

Det er selvfølgelig fint at det har kommet på plass en bedre testbenk til kjølere, selv om det synes å vanke noe uenighet om hvorvidt resultatene er til å stole på. Insats er første skritt, men hadde det ikke vært bedre å satse på gode artikler generelt? Ja istedenfor å bruke masse tid og penger på mikrofon og lydtekniker for å kunne måle støy med to desimaler?

 

 

Radon HD5800 er et veldig interessant kort på flere måter, og for en som interesserer seg litt det vil man raskt bli ganske fasinert av å lese testene til feks Anand eller Guru3D.

 

Dere burde i det minste ha servert litt ventebrød.

 

"Radon HD 5800 er her, DX11 og verdens kraftigste. The End" Ikke helt hva man venter seg av norges største hardware site.

 

Hadde jeg vært ansvarlig for utsendelse av samples hos AMD hadde jeg lett trukket den konklusjon at dere ikke er interessert.

 

Få dere en skikkelig testbenk, få tak i Bench'em all og skriv litt om kortene dere tester istedenfor å bare ta bilder.

Eller dere kan fortsette med å linke til andre sider, noe som er helt greit for meg, men som nok er litt kjedelig for de som ikke tok Engelsk for teknologiinteresserte på ungdomskolen.

 

 

 

 

-----------------

 

 

Har glemt hva jeg egentlig skulle skrive, så isteden stiller jeg et spørsmål til de som ikke skjønner vitsen med HD 5800 når vi har GTX295. Har dere lest noen tester? Har dere fått med dere at 5800 bruker langt mindre strøm i alle situasjoner, er billigere og byr på en sprek boost ved bruk av CF/CFX?

Dere kan jo prøve å sette 2stk GTX295 i samme box for Quad-SLI, så skal dere se hva dårlig skalering og svett PSU er.

 

Noen her som har fått kloa i ett eller fler ennå?

Endret av formann
Lenke til kommentar
Vi kan trøste oss med at uansett ikke hadde vært spesielt interessant å vite hvordan HD 5800 serien yter med en 4år gammel CPU.

Jovisst. Det hadde vært interessant fra et teknisk og økonomisk perspektiv å teste det med en splitter ny prosessor (i7 975), en halvgammel (C2D E6800), en gammel (Athlon X2 3800+) og en urgammel (Pentium4 2,4 GHz). Det hadde gitt en vri som ingen andre nettsteder hadde levert og det ville gitt et interessant perspektiv på hvilke spill som begrenses mye/lite av CPU. Økonomisk hadde man fått se om det gir mening å bruke alle pengene på oppgradering av skjermkortet eller om man bør balansere pengene til et svakere skjermkort + ny CPU + nytt minne osv.

 

Ellers så synes jeg klagingen og sytingen over tester og artikler har tatt litt av i det siste. Det har blitt mer en mobbekultur enn konstruktive tilbakemeldinger. Greit nok at det er en del kritikkverdig, men da bør kritikken komme saklig og i passende mengde.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...