Gå til innhold

Radeon HD 5800-serien er her


Anbefalte innlegg

Vi kan trøste oss med at uansett ikke hadde vært spesielt interessant å vite hvordan HD 5800 serien yter med en 4år gammel CPU.

Jovisst. Det hadde vært interessant fra et teknisk og økonomisk perspektiv å teste det med en splitter ny prosessor (i7 975), en halvgammel (C2D E6800), en gammel (Athlon X2 3800+) og en urgammel (Pentium4 2,4 GHz). Det hadde gitt en vri som ingen andre nettsteder hadde levert og det ville gitt et interessant perspektiv på hvilke spill som begrenses mye/lite av CPU. Økonomisk hadde man fått se om det gir mening å bruke alle pengene på oppgradering av skjermkortet eller om man bør balansere pengene til et svakere skjermkort + ny CPU + nytt minne osv.

...

 

 

Det finnes faktisk slike tester. Viss du søker på: "spillet ditt" cpu performance får du ofte tester med samme skjermkort med forskellige cpuer.

 

Far Cry 2

COD: World at War

 

Minne skaleringsartikler:

http://www.tomshardware.com/reviews/core-m...aling,2342.html

http://www.tomshardware.com/picturestory/5...aling-ddr3.html

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse
  • 3 år senere...

Har visst installert med norsk språk, men finner ikke noe som ligner heller... Rart....Er nyinnstallert nå med gammel cd. Noen som har en link som jeg kan laste ned nyeste programvare(så kan jeg avinnstalere versjonen jeg har) det er et XFX 5870 det er snakk om.

 

kan en "skru" av skjermkortet og bruke feks Hdmi utgang på hovedkortet når jeg streamer og viser på tv?(bråker fælt i skjermkortet og dette er vel neppe nødvendig til streaming?)

Endret av mactiss
Lenke til kommentar

http://www.guru3d.com/files_details/amd_catalyst_13_4_whql_download.html

 

 

Hvis du ikke har lyst at skjermkortet skal behandle video så er det flere ting du kan gjøre. Du kan under installasjonen av driverpakken, hvis du huker av for å velge hvilke komponenter som skal legges inn selv istedet for automatisk, der kan du velge bare "Catalyst kontroll senter" og "driver", sistnevnte er påkrevd uansett.

 

Valg #2 hvis det er youtube eller tv2 sumo, nrk nett tv osv som bruker silverlight og flash, så kan du velge vekk haken i programmet for "aktiver maskinvareakselerert video"

Lenke til kommentar

http://www.guru3d.com/files_details/amd_catalyst_13_4_whql_download.html

 

 

Hvis du ikke har lyst at skjermkortet skal behandle video så er det flere ting du kan gjøre. Du kan under installasjonen av driverpakken, hvis du huker av for å velge hvilke komponenter som skal legges inn selv istedet for automatisk, der kan du velge bare "Catalyst kontroll senter" og "driver", sistnevnte er påkrevd uansett.

 

Valg #2 hvis det er youtube eller tv2 sumo, nrk nett tv osv som bruker silverlight og flash, så kan du velge vekk haken i programmet for "aktiver maskinvareakselerert video"

Takk for hjelpen, da skal jeg prøve dette. Mener du det er unødvendig at skjermkortet må brukes til feks TV2.no sumo? Eller bruker du det eksterne skjermkortet til alt?

 

Og, jeg hadde gjort innstillinger på viftehastighet for en stund siden, så formaterte jeg maskinen og installerte skjermkortet på nytt.

Er da de innstillingene jeg satte fortsatt der, eller har de forsvunnet etter at jeg installerte på nytt?

Lenke til kommentar

Da har jeg installert fra linken din, og da fikk catalyst et helt annet utsende.

 

Som jeg nevnte i sted, når jeg har installert på nytt, har da gamle innstillinger blitt borte?

 

Og gitt at gamle innstillinger er borte, så går nå skjermkortet på auto?

Det vil sikkert gjøre en god jobb på auto til all slags bruk inklusiv spilling ?

Endret av mactiss
Lenke til kommentar

Det er ikke nødvendig att skjermkortet behandler video, men fordelene er at det avlaster CPU og gjør bildekvaliteten bedre med forskjellige teknikker som støyredusering og kantutgjevning mm. Absolutt ikke nødvendig med mindre du har en skikkelig middelmådig CPU, men jeg liker å ha det aktivert siden bildet blir merkbart klarere og jeg er litt i overkant opptatt av slikt kanskje.

 

Hvis du reduserer viftehastigheten så kan det være lurt å følge med på temperaturene også. Hvis du synes det bråker mye kan det hjelpe å ta ut skjermkortet og rense det litt for støv siden viftehastigheten øker dynamisk ettersom temperaturen på GPU-kjernen øker, og alt støvet som kan samle seg der, stenger etterhvert igjen kraftig for ny luft som kan blåses gjennom. Temperatur kan du finne oversikt over inn der ett sted i catalyst kontroll senteret. Du kan også leke deg litt rundt med de forskjellige innstillingene til videoforbedring slik at det passer din smak.

 

Innstillingene forsvinner nok under hver re-installering, men standard innstillingene gjør en veldig god jobb, og lar i hovedsak spill bestemme hvilke innstillinger som skal taes i bruk. Hvis ikke spill titler støtter ordentlig tradisjonell kantutgjevning slik som i feks dead space og GTA IV, så kan du tvinge gjennom en antialiasing-modus som heter MLAA, det finner du i kontroll senteret. Kan være verdt å teste ut selv hva som passer når det kommer til video forbedring siden man er litt generøs med tanke på effekter fra standard der etter min mening. Aktiver demo-mode så du får en rød delestrek på skjermen mens du tester ut, der den ene delen er med forbedring og den andre siden uten.

Endret av flowerpot
Lenke til kommentar

Hei igjen og takk for at du er så hjelpsom.

 

Tror rett og slett at jeg lar de stå på standard innstilling jeg, ettersom at jeg ikke har så god greie på det. Og om jeg forstår deg rett vil da alt gå på auto slik at viftehastigheten øker med belastning å styrer dette selv?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...