Gå til innhold

Oktoberfest 2009 - Johnny™ - 50mm f/2.0


Anbefalte innlegg

takker for kommentarer :)

 

k.n.b - portrett uten hund, genial tittel.

 

Minner meg om noe min far sa om et gammelt voigtländer kamera jeg fikk i sommer. Har en plan om å komme tilbake til dette også i løpet av oktober.

 

Kom plutselig på at jeg ikke har lagt inn dato og exif for bildene, men de er alle lagt opp på den aktuelle dagen + exif ligger i bildene.

 

Vurderer å oppgradere fra pingle til kandidat, er det lov tro?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

takker Laze, ble inspirert av det du har levert så langt og tok en tur gjennom Oslo S på vei fra jobb i dag. Ble møtt av 6 uniformerte politifolk + 1 narkohund som gikk rundt og snuste på folk (hunden altså).

 

Litt synd at de ikke fant noen å arrestere mens jeg fulgte etter som en pressefotograf-wannabe, så dagens motiv ble noe helt annet.

 

post-59142-1254753587_thumb.jpg

 

Mulig jeg slenger opp noen av de som ikke nådde helt opp i bildetråden for oktober, men det får bli senere.

Lenke til kommentar

Dagens motiv er et gammelt kamera jeg fikk av min far. Han hadde fått det av sin svigerfar for mange år siden. Det ser ut til å fungere fint, men det mangler 2 skruer, og var fikset med litt gjennomsiktig tape (!) når jeg fikk det.

 

Min mor kalte det "sånn eng uten hest kamera". Når jeg spurte hva hun mente med det så sa hun at min morfar en gang tok frem kameraet for å ta bilde av noen hester på en eng. Men før han hadde fått satt opp og stilt inn kameraet hadde hestene forlatt åstedet for leenge siden. Bildet av enga tror jeg de har ennå.

post-59142-1254859005_thumb.jpg

 

 

 

Ble sittende lenge og vurdere to forskjellige utsnitt av dagens motiv, og holdt på å gi opp og velge dette

post-59142-1254858517_thumb.jpg

Blomsten er plukket for 10 dager siden, like før høsten traff for alvor.

Har dratt litt (for?) hardt i spakene i lysrommet.

 

Lenke til kommentar

Fint lys på trappebildet, kombinert med den eldre(?) personen går tankene mot en slags "stairway to heaven".

 

Mor di er vis :). Har tatt mang ett eng-uten-hest bilde de siste årene der jeg sikkert bare burde svelget stoltheten, satt på Full Auto, og skutt fra hofta, istedenfor å knote med innstillinger og fomle med fokuspunkter til øyeblikket forsvant... I forbindelse med gatefotograferinga jeg prøver meg på nå om dagen, der eng-uten-hest nærmest blir normen hvis du nøler, har jeg kommet fram til at det som foreløpig funker best for meg er å sette en lukkertid som fryser bevegelser greit og blende ned såpass at ting "stort sett" kommer i fokus, og deretter la Auto-ISO ta seg av manglende lys. D40 er jo ikke noen verdensmester på høy-iso-ytelse, men i svart-hvitt gatefoto er det vel høyere aksept for litt iso-støy enn i mange andre sjangre om dagen...

Lenke til kommentar
Er det en rammesøker?

 

Det er jo laget noen ganske snacksy objekfiver under Voightlãnder branding også. En nostalgisk snert her.

 

Det er en Vito C så affeksjonsverdien er nok en god del høyere enn reell verdi. Må bare finne ut hvor jeg kan få tak i de to skruene som er borte, så skal jeg teste det litt.

 

*snip*

D40 er jo ikke noen verdensmester på høy-iso-ytelse, men i svart-hvitt gatefoto er det vel høyere aksept for litt iso-støy enn i mange andre sjangre om dagen...

 

Olympus er vel heller ikke mest kjent for ytelsen på høy iso, men det hjalp for min del at bildet den 1 oktober ble uskarpt. Når jeg nå går inn i dårlig belyste områder så setter jeg iso til 800 eller 1600. E-420 har 1600 som maks - og det med god grunn...

 

Skal ikke se bort ifra at jeg prøver meg litt mer på gatefoto fremover, må bare bli frisk. Forkjølelse suger lut.

Lenke til kommentar
Det kan du alltids, men det er ikke nødvendig. Det er bare å fortsette i samme tempo som nå, og bli ekstra fornøyd på slutten av måneden.

 

Emo Pippi er foreløpig favoritt.

 

Tom

Da dropper jeg det like greit. Tempoet går på bekostning av kvaliteten... Dagens er noe så spennende som... wait for it.... en katt!

 

07. oktober - Saga

post-59142-1254937470_thumb.jpg

 

Ikke fulltreff på fokus, og litt utbrent, men det bryr jeg meg lite om. Formen er på vei tilbake, så nå kan det bare gå oppover.

Lenke til kommentar
Mulig det er ting som kan gjøres bedre rent teknisk her. Men ingenting kan skjule at den katten bare ser helt groteskt mean ut. Jeg tør nesten ikke sitte så nær skjermen at jeg rekker bort til tastaturet.

 

jepp, dette kunne definitivt vært bedre, men jeg tok 30-40 bilder i går, og dette var det som fanget uttrykket best selv om det ikke var det beste bildet. Kunne jo droppet å legge ut bilde, men skal gjøre mitt beste for å få ut noe hver dag.

 

Når det er sagt så er det en katt som gjemmer seg under sengen når det kommer gjester, den eneste hun er slem mot er hunden. 3 kilo katt mot 42 kilo rottweiler. Skulle nesten tro at katten skulle få juling, men det er ikke tilfelle, Tvert i mot.

Lenke til kommentar

Skumlepus heter Saga. Som sagt ikke så veldig skummel...

 

I dag gikk jeg en runde i kvadraturen i oslo og fant ut at det finnes ganske heftige høstfarger der også.

 

Har faktisk ikke redigert så kraftig som det ser ut, fargene var sterke.

08. oktober - rød

post-59142-1255031004_thumb.jpg

 

 

slenger med et snapshot fra veien hjem.

post-59142-1255031011_thumb.jpg

 

Lenke til kommentar
Fint og skarpt - og flotte farger! Ser bittelitt skjev ut, men muren var kanskje skjev?

 

Hele kvartalet er skjevt. Ikke mange rette vinkler (eller linjer) i det bygget ihvertfall. Skal ta noen flere bilder der en dag når jeg har noe annet enn 50mm med meg. Begynner å bli en smule lei av det objektivet nå. Hvordan skal dette gå?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...