Gå til innhold

72 prosent bruker XP


Anbefalte innlegg

Må bare nevne at mange hw-produsenter har svært late med oppdaterte drivere til xp64. Så dårlig tilgang til drivere er hovedgrunnen min til å ikke ta i bruk xp64.

Med normal hardware er det ikke noe problem. Jeg er ganske pc-entusiast, og har hatt 3 pcer gående med xp64 helt siden det kom uten å ha hatt driverproblemer. Først i det siste har jeg begynt med W7 RC.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-Pqy3rC
Må bare nevne at mange hw-produsenter har svært late med oppdaterte drivere til xp64.

Syns det er rimelig greit x64 med drivere jeg. Det som virkelig irriterer meg er mangelen på 64 bits applikasjoner. Greit nok med WoW64, men det blir jo litt som å aldri benytte 5 giret...

Lenke til kommentar
Oppløftende at så få bruker 98. Trodde det fremdeles satt en haug med pensjonister rundt med det os'et.

 

Ingen pansjonister besøker en av disse 40,000 sidene. Slik statestikk synes jeg ikke dekker faktisk bruk. En side om Windows vil ha flere windows brukere, en side om Linux flere windows brukere og en side om Mac flere Mac brukere bla.

 

Med 40k nettsteder får man et veldig bra statistisk og gjennomsnittlig grunnlag.

 

Det er veldig rart at ingen linux-nerder har kommet med sine vante sleiv-bemerkninger her enda (som er vanlig i slike undersøkelser). Windows 2000 har lik andel ... lol. Windows 7, et OS som enda ikke er gitt ut er ALLEREDE større ... rofl.

Lenke til kommentar

Vel muligens jeg som har vært uheldig med valg av hovedkort. Var iallefall ikke annet enn betadrivere å få tak i til nForce3, hverken da hovedkortet ble kjøpt eller siden. Har forresten to maskiner med nForce3, også den jeg nå sitter på.

 

Hadde også et par nettverkskort der jeg ikke fikk brukt xp64, men disse er pakket ned på et mørkt sted langt borte vekk, og får dermed ikke lest hva de heter.

 

Jeg har egentlig litt problemer med å innrømme "Jeg var uheldig med valg av hardware". Det er lettere å innrømme at et OS virker å ha dårlig driverstøtte (selv om det ikke er OS'et sin feil da) :green:

Endret av geir__hk
Lenke til kommentar
Oppløftende at så få bruker 98. Trodde det fremdeles satt en haug med pensjonister rundt med det os'et.

Ingen pansjonister besøker en av disse 40,000 sidene. Slik statestikk synes jeg ikke dekker faktisk bruk. En side om Windows vil ha flere windows brukere, en side om Linux flere windows brukere og en side om Mac flere Mac brukere bla.

Med 40k nettsteder får man et veldig bra statistisk og gjennomsnittlig grunnlag.

Antall nettsider er ingen garanti for et representativt utvalg.

 

Hadde vært morsomt å se hvordan statistikken hadde sett ut dersom XP hadde blitt tilbudt på alle nye pc på samme måte som Vista i denne perioden. Enda mer interessant om alternative OS også hadde hatt samme ordning. Først da ville vi smått begynne å nærme oss "forbrukerenes dom".

Endret av jonnor
Lenke til kommentar
Vista var VELDIG sugent. Prøvde et vanilla vista system tidligere i dag, herregud sier jeg. UAC poppr opp om jeg vil åpne filbehandern til Windows! Den spør hver gang et program skal startes, og den spør EN GANG TIL når admin krefter trengs. OMG :(

 

 

litt som linux mao :p

men seriøst, UAC er det første en person som ikke trenger det slår av. De som trenger

det, vet ikke hvordan å slå det av, se it all works out :)

 

Men kan godt skjønne at folk synes et OS suger når de ikke skjønner hvordan de forskjellige

featursne fungerer ;)

 

Vista er et flott OS, sålenge du har hardware til å kjøre det, men lite vits i det nå

som Win7 er rett rundt hjørne.

 

Ser ikke noen grunn til å sitte med XP tho, om man ikke sitter på utdatert hardware.

 

edit:

når det kommer til alternative OS (Linux) så får folk rett og slett

ikke til å bruke de + hvor er alle de kule programmene de brukte på

sin forrige windows maskin?

 

They came, they saw, they failed. Linux PC’s just didn’t sell enough units in stores to warrant restocking them in stores. = wallmart.

Endret av anotherzen
Lenke til kommentar

For egen del så har jeg skippet Vista. Men må bruke den innimellom på jobb.

XP gir meg stabilitet og lowfootprint. Ser ingen grunn til å oppgradere til Win7 før tidligst SP2 el SP3.

 

Kjører idag mest linux og har XP kjørende som virtuell maskin pga jobb. Dette er på de stasjonære maskinene.

På brukslaptop'n kjører jeg dualboot DSL og XP og på netpc'n kjører jeg Kuki.

 

I pre-XP dager så var det stor gevinst når en byttet OS. Win 3.1 til Win 95. For ikke å snakke om win 98 som med SP 2 ble veldig bra. Win 2000 var også super bra. eneste MS klønte med var den forhatte Win ME, det var en katastrofe.

Desverre ser jeg mye av det som feilet med Win ME i dagens Vista. Skulle tro at MS hadde lært men tydligvis ikke.

 

Blir uansett spennende å se hva som skjer med nye Win 7. Håper de har mer å fare med å enn sist :-)

Lenke til kommentar
Ser ingen grunn til å oppgradere til Win7 før tidligst SP2 el SP3.

Da går du glipp av noen fine år med Win7 som er allerede bra uten service pack.

 

 

Tja går glipp av sier du? Går glipp av hva?

 

Går glipp av å betale ny lisens til MS?

Går glipp av mulige driver/applikasjonsproblemer?

Går glipp av et OS som er mer HW intensivt enn XP og el Linux?

 

For egen del ser jeg ingen grunn til oppdatering sålenge mine behov dekkes gjennom eksisterende OS.

Er blitt for gammel til å synes at nytt OS er helgemoro, og tar heller en bytur enn å formatere disker i maskiner som for min del fungerer absolutt strålende og uten problemer.

Lenke til kommentar

Kraftige påstander mr.robinson , men selvsagt du tenker sikkert ikke på :

 

*Det er enklere å bryte seg inn på et Windows Xp system enn et windows 7 system (langt flere muligheter for exploits og vulnerabilities).

*At moderne SSD disker vil kun yte maksimalt på Windows 7 med Trim mens man vil se en gradvis og ganske så kjapp degradering på xp.

*Hvor lettvint w7 gjør det for oss når det gjelder oppdateringer av operativsystemet og viktige enhetsdrivere, så og si gjøres så og si sømløst i forhold til xp der kun innstalasjons prossesen er en evighet i forhold.

Lenke til kommentar
Kraftige påstander mr.robinson , men selvsagt du tenker sikkert ikke på :

 

*Det er enklere å bryte seg inn på et Windows Xp system enn et windows 7 system (langt flere muligheter for exploits og vulnerabilities).

*At moderne SSD disker vil kun yte maksimalt på Windows 7 med Trim mens man vil se en gradvis og ganske så kjapp degradering på xp.

*Hvor lettvint w7 gjør det for oss når det gjelder oppdateringer av operativsystemet og viktige enhetsdrivere, så og si gjøres så og si sømløst i forhold til xp der kun innstalasjons prossesen er en evighet i forhold.

 

Slettes ikke noen kraftige påstander Malvado. Dette er hva jeg skrev:

Går glipp av å betale ny lisens til MS?

Går glipp av mulige driver/applikasjonsproblemer?

Går glipp av et OS som er mer HW intensivt enn XP og el Linux?

 

Som erfaren pc bruker vet jeg at ved "enhver" OS oppdatering så vil det være enkelte situasjoner der drivere eller applikasjoner ikke virker eller må oppgraderes. Dette vil helt sikkert gjelde også for Win 7. Merk at jeg uansett skrev mulige problemer.

 

Når det gjelder footprint så kan jeg garantere deg at Win 7 har større footprint enn den strippa XP versjonen jeg kjører i virtuelle maskiner og som dual-boot på laptop.

 

Jeg opplever allerede idag og har gjort i halvannet år fordelene med SSD. Har raidet SSD med ekstra controller på hovedmaskinen. Ingen problemer med å utnytte hastigheten siden Linux er oprtimalisert for SSD. Når det gjelder opdatering av systemet så "skjøtter det seg selv" i Linux verden så enklere enn jeg har det idag kan man ikke få det oppdateringsmessig.

 

Mtp på punktet du nevner om sikkerhet er jeg rimelig trygg på at mine Linux bokser er adskillig tryggere enn windows maskiner. Blir ikke overrasket om det skulle vise seg og holde stikk også for win 7.

 

Uansett så er mine windows installasjoner virtuelle maskiner som ikke går 24/7. De går når jeg har en jobb å gjøre og da er jeg stort sett på sikker forbindelse med jobben. Eneste unntaket er en bærbar som jeg kjører dualboot på "just in case", men der blir jo stort sett ikke XP brukt slik at sikkerhetsmessig så ser jeg på risikoen som minimal.

 

Vel jeg har ikke orket å teste win 7, og kommer som sagt ikke til å teste før tidligst SP 2.

Likevel er jeg spent på å se hvordan mottakelse win 7 får blant forbrukerne.

 

Og dette er slett ikke noen fan-boy post for å starte flamewar. Jeg sier kun hvordan jeg ser på win 7 og hvorfor jeg ikke orker oppgradere.

Endret av mrs.robinson
Lenke til kommentar
litt som linux mao :p

 

Pen fornermelse, jeg ER en Linux bruker. Du må bruker sudo BARE når det trengs og det klages, selv da så kjører noen programmer fint(forestill deg at UAC popper opp fordi den ikke for lov til å skrive til en fil? idiotisk! Dette skjer ALDRI på Linux).

 

men seriøst, UAC er det første en person som ikke trenger det slår av. De som trenger

det, vet ikke hvordan å slå det av, se it all works out :)

Men kan godt skjønne at folk synes et OS suger når de ikke skjønner hvordan de forskjellige

featursne fungerer ;)

 

UAC er det minst brukervennlige og idiotiske sikkerhetslaget jeg har sett. Det poppet op hver gang jeg skulle gjøre noe.

Et godt og brukervennelig system er kravet til popups at de skal bare kommer når de er 100% nødt til det(starte regedit, installere, etc), ellers skal de være død og begravd.

Og jeg ble ikke spurt om admin når jeg dro i gang regedit, men en vanelig popup? Fail much?

 

Vista er et flott OS, sålenge du har hardware til å kjøre det, men lite vits i det nå

som Win7 er rett rundt hjørne.

 

Vista er alt for tregt, hadde det lasta på 20 sekunder blank i stede for å bruk over et minutt hadde det vært akseptabelt.

 

Ser ikke noen grunn til å sitte med XP tho, om man ikke sitter på utdatert hardware.

 

Diskuterbart.

 

edit:

når det kommer til alternative OS (Linux) så får folk rett og slett

ikke til å bruke de + hvor er alle de kule programmene de brukte på

sin forrige windows maskin?

 

http://www.winehq.org/

+Det finnes JÆVELIG mange virkelig gode programmer til GNU/Linux

+Pakkebrønnen, hele systemet opdatert med et klikk. Ikke noe manuel install lengere

 

They came, they saw, they failed. Linux PC’s just didn’t sell enough units in stores to warrant restocking them in stores. = wallmart.

 

Tja, når de ikke selges kommer de ikke inn på markedet? Vis de ikke selger Windows, kan ingen i det vanlige markede bruke det.

Og et godt oppsatt Linux distro er aldre overlegen Windows sitt makverk, ikke si at jeg er fanboy for jeg har prøvd. XP er en sveitserost av hull og små irritasjoner, Vista er for stor og treig med alt for mange feil.

Lenke til kommentar

Som sagt Mr.robinson, du begynte med påstander om ting man gikk glipp av (tok det som gitt at du mente xp mot windows 7) og jeg fant det naturlig å fylle på med ting som du ikke nevnte som man går glipp av om man ikke oppgraderer.

 

Selvsagt er linux sikrere enn et os som er langt mer brukt, men det finnes mange exploits og vulnerabilities på linux også, man trenger kun å se på oppdateringene som gjøres fortløpende av kernel eller andre områder for en bekreftelse. En annen ting er om det er noe spesielt stor risiko, og der tror jeg nok xp er den mest utsatte om man ikke har stor peiling på hardware.

 

Det er jo heller ikke noen tvil om at er enklere å lage et footprint når oset kom på en cd plate kontra et os som kommer på en dvd, men man kommer heller ikke unna at Windows 7 ofte virker langt mer "snappy" og responsivt på mange maskiner enn faktisk Windows xp er , spesielt nå som superfetch faktisk fungerer som det skal. Personlig ser jeg litt på windows 7 som Vista på steroider og SP4 hvor Microsoft faktisk holder det man lovte.

 

windows 7 er definitivt et steg videre i steden for to steg til siden som vista var og i mange tilfeller snakker vi om funksjonalitet og ytelse som man lurer litt på hvorfor denne ikke var tilgjengelig for pc brukere før.

 

Ser nå at jeg burde egentlig ha formulert meg litt annerledes når jeg postet til deg, men var vel litt oppgitt over visse påstander om "magiske xp" som henger litt igjen og som ikke gjør pc verden akkurat trygg. Bare for å ha det på det rene så mener jeg ikke dette innlegget som et angrep på dine synspunkt (som jeg kan være delvis enig med) men mer en avklaring av hva jeg mener om xp :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...