Gå til innhold

72 prosent bruker XP


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Tar med en statistikk fra W3Counter i samme slengen. Gjelder for august 2009:

 

Operating Systems

1 Windows XP_____60.55%

2 Windows Vista___22.64%

3 Mac OS X________7.11%

4 Linux___________1.97%

5 Windows 7_______1.69%

6 Windows 2000____0.78%

7 Windows 2003____0.65%

8 iPhone OSX______0.40%

9 Windows 98______0.13%

10 WAP___________0.07%

 

Her er tallene mer "utjevnet" mellom XP og Vista.

Lenke til kommentar

Det at Windows har størst markedsandel kan ikke bare være fordi Microsoft har monopol og end of story liksom. Det er da en grunn for at folk flest velger Windows. Linux har blitt mye mer brukervennlig enn det en gang var, men slikt som filbehandling er enklere i Windows enn Linux. Klart at en Linux fantast vil påstå noe annet. Stabilitet, sikkerhet og low footprint betyr ikke så mye for nybegynnere som skal lære seg data eller for vanlige kontor brukere. Windows XP kommer nok til å dominere frem til Windows 8 kommer vil jeg tro.

Endret av Betroz
Lenke til kommentar
Det at Windows har størst markedsandel kan ikke bare være fordi Microsoft har monopol og end of story liksom. Det er da en grunn for at folk flest velger Windows.

En grunn? Hva er den ene grunnen om jeg tør spørre?

Jeg kan komme på et par medvirkende årsaker:

 

Lite kravstor kundemasse:

- Folk flest kjøper ikke OS, de kjøper PC (som tilfeldigvis kommer med et OS ferdig innstalert). Det er få, om noen, som faktisk setter seg inn i og gjør en velutdannet undersøkelse og valg av OS.

 

Dårlig markedsføring:

- Folk flest har ikke hørt om Linux, og de aller færreste vet hva det faktisk er. Du kjøper ikke noe du ikke vet eksisterer, eller fordelene ved.

 

Dårlig tilgjengelighet:

- Mens enhver pc i butikken leveres med Windows, kan det være direkte vanskelig å kjøpe pc med ferdiginnstalert Linux.

 

Det er anderledes (og ikke på en kul måte slik OSX "er"):

- De fleste er så lite interessert i datamaskiner og operativsystemer at en hver ting som er anderledes er negativt, de er ikke interessert i å lære seg noe nytt.

 

Det er mange grunner til at folk velger Windows, langt flere enn jeg har tatt opp her. Å tro at de grunnene er ene og alene teknisk skohet og "brukervennlighet" (hva enn det måtte være) er i beste fall sneversynt.

Jeg sier ikke at slike ting ikke eksisterer, for det er det helt klart at det gjør. Men det er langt ifra hele bildet.

 

EDIT: fjernet oppfordring til offtopic

Endret av jonnor
Lenke til kommentar
Men hva er allt dette snakket om windows 7? der er jo etter min rekning nr 8 i rekken: 3.1, 3.11, win95, win98, me, Xp, vista (er nr 7) og Windows 7 (nr8). Her er da ikke alle Nt versjonene tatt med

 

Du glemte en hel haug. Hva med Windows 1 og 2? De kalte ikke sin første utgivelse 3.1, vet du. 98SE? 95b? 2000, for svingende? 2003 server?

De har bare hoppet over en del ting og teller de de regner som milepælene, i håp om at win7 blir den neste på listen.

 

Da sitter du igjen med 3.11, 95, 98, nt4, 2000, xp, vista(ikke helt, men man må jo telle den fordi win7 er bygget på den).

Lenke til kommentar
En grunn? Hva er den ene grunnen om jeg tør spørre?

 

"En grunn" - kanskje fler

"Én grunn" - bare den ene

 

http://no.wikipedia.org/wiki/Akutt_aksent

 

Det er akkurat det samme som forskjellen på "et hus" og "ett hus". Ikke vanskelig.

Skal du først krangle på hva folk sier, sørg for at du forstår det først.

 

</galle>

 

 

EDIT: On topic

Tror forøvrig grunnen til at Windows er så uendelig mye mer populært er at det er det folk er vant til. Det man sikter til når man sier at Linux ikke er brukervennlig er at Linux ikke fungerer på alle måter slik Windows gjør. Et system som fungerer slik brukeren forventer kan defineres som brukervennlig.

Endret av bolt
Lenke til kommentar
---klipp---Linux har blitt mye mer brukervennlig enn det en gang var, men slikt som filbehandling er enklere i Windows enn Linux.

 

Filbehandling? Hva mener du her? Arbeider du i desktop-miljøet er vel dette tilnærmet HELT likt?

Hvis du mente filbehandlingen fra et terminalvindu, tror jeg nok at Linux grunnsystemet er mye bedre utviklet enn kommandopromptet i Windows.

Lenke til kommentar
Ser ingen grunn til å oppgradere til Win7 før tidligst SP2 el SP3.

Da går du glipp av noen fine år med Win7 som er allerede bra uten service pack.

 

 

Tja går glipp av sier du? Går glipp av hva?

 

Går glipp av å betale ny lisens til MS?

Går glipp av mulige driver/applikasjonsproblemer?

Går glipp av et OS som er mer HW intensivt enn XP og el Linux?

 

For egen del ser jeg ingen grunn til oppdatering sålenge mine behov dekkes gjennom eksisterende OS.

Er blitt for gammel til å synes at nytt OS er helgemoro, og tar heller en bytur enn å formatere disker i maskiner som for min del fungerer absolutt strålende og uten problemer.

 

 

 

Du går glipp av ein fantasisk brukeropplevelse.

Mykje einklere i det daglige livet.

Mange fine nye løysinger.

Vista var også meget bra oprativsystem, men det krevde litt meir maksinvare.

Er enig at XP er best på steinalder pc'er, men i dag er vi i 2009, og ingen brude ha steinalder pc'er lengre.

 

XP -> Vista -> Win7 og i denn rekkefølgen der Win 7 er best.

 

Å bruke XP er grufult etter å ha brukt Vista / Win 7 lenge.

 

Vis du ikkje ser noken grunn til å oppgradere synes eg litt synd i deg stakkars. Trur ikkje det er så mange som kan hjelpe deg egentlig.

Lenke til kommentar
Men hva er allt dette snakket om windows 7? der er jo etter min rekning nr 8 i rekken: 3.1, 3.11, win95, win98, me, Xp, vista (er nr 7) og Windows 7 (nr8). Her er da ikke alle Nt versjonene tatt med
Windows er ikke lenger bygget på DOS, og derfor telles bare NT-versjoner.

NT 3.1

NT 3.5

NT 4.0

NT 5.0 (Windows 2000)

NT 5.1 (Windows XP)

NT 5.2 (Windows Server 2003)

NT 6.0 (Windows Vista, Server 2008)

Windows 7 bygger på Vista-kjernen (6.0), og blir dermed 6.1. Jeg tenker at det er hadde vært litt rart å kalle det Windows 6.1, og derfor antar jeg at de runder det opp til 7.

 

Ifølge Microsoft så er:

"Simply put, this is the seventh release of Windows, so therefore "Windows 7" just makes sense," Nash wrote.
Lenke til kommentar
---klipp---Linux har blitt mye mer brukervennlig enn det en gang var, men slikt som filbehandling er enklere i Windows enn Linux.

 

Filbehandling? Hva mener du her? Arbeider du i desktop-miljøet er vel dette tilnærmet HELT likt?

Hvis du mente filbehandlingen fra et terminalvindu, tror jeg nok at Linux grunnsystemet er mye bedre utviklet enn kommandopromptet i Windows.

Filbehandling er vel et ord som ble mer brukt på 90-tallet. Men da drev vel ikke du med data? :p

 

Med filbehandling så mener jeg når man åpner, kopierer, flytter, sletter og renamer filer i enten Windows Explorer eller Nautilus i Ubuntu. Kommando linja hører fortiden til mener jeg på akkurat dette feltet... Windows er overlegen Linux når man bruker høyre musetast og "drag & drop" der man bare drar filene til andre steder. Jeg føler meg sterkt begrenset med Nautilus her, og er ên av grunnene til at jeg kasta ut Ubuntu til fordel for Windows7. Mulig jeg prøver Linux igjen i fremtiden, men til mitt bruk så funker Win7 rett og slett bedre.

Endret av Betroz
Lenke til kommentar
---klipp---Linux har blitt mye mer brukervennlig enn det en gang var, men slikt som filbehandling er enklere i Windows enn Linux.

 

Filbehandling? Hva mener du her? Arbeider du i desktop-miljøet er vel dette tilnærmet HELT likt?

Hvis du mente filbehandlingen fra et terminalvindu, tror jeg nok at Linux grunnsystemet er mye bedre utviklet enn kommandopromptet i Windows.

Filbehandling er vel et ord som ble mer brukt på 90-tallet. Men da drev vel ikke du med data? :p

 

Med filbehandling så mener jeg når man åpner, kopierer, flytter, sletter og renamer filer i enten Windows Explorer eller Nautilus i Ubuntu. Kommando linja hører fortiden til mener jeg på akkurat dette feltet... Windows er overlegen Linux når man bruker høyre musetast og "drag & drop" der man bare drar filene til andre steder. Jeg føler meg sterkt begrenset med Nautilus her, og er ên av grunnene til at jeg kasta ut Ubuntu til fordel for Windows7. Mulig jeg prøver Linux igjen i fremtiden, men til mitt bruk så funker Win7 rett og slett bedre.

 

Hmmm...

 

1) Drag & drop har jeg hatt lenge i Ubuntu/Xubuntu/Kubuntu. Gjerne i kombinasjon med Shift/CTRL-tasten gir dette andre drag-funksjoner slik som i Windows. Høyreklikk -> alternative menyer har vært LENGE.

2) Rename = høyreklikk-> Gi nytt navn eller F2 som i Windows. Eller trykk to "trege" ganger på filnavnet.

3) Accessere filer er enten enkel eller dobbel-klikk slik du vil ha det. Som i Windows. Men jeg mistenker deg for å blande filbehandlig med installasjonsprosesser av diverse program?

4) 90-tallet husker jeg godt. Kjøpte min første datamaskin i 1983 :-)

Lenke til kommentar
er det rart? vista er tregt og brukeruvenlig. og windows 7 har ikke kommet ut officel.

tror du burde nevnt dette for microsoft at det ikke har kommet ut enda, forvirret som de er har de jo drevet og solgt det lenge nå :tease:

 

Det virker som det er litt uklart hva Windows 7 kommer til å koste også.

En familiepakke på fem brukere skal vurderes hvis prisen blir riktig. Og jeg tror ikke vi trenger stort mer en den enkleste utgaven. Noen som har sett prisantydinger de siste 14 dager?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...