Gå til innhold

SSD-benche tråden: Info og Diskusjon, Tweaking og Benchmarks av SSD


Ourasi

Anbefalte innlegg

Areca kontrolleren til nizzen med disse 5 vertexene ser ut til å yte på nivå med ioDrive, og nesten dobbel båndbredde. Men det er nokk noe forskjell i responstid da.

 

Jeg fant ut at jeg nylig fikk 12k i etterslep fra sommerjobb, så får se om det blir noe godsaker på meg i høst :D

Endret av GullLars
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Areca kontrolleren til nizzen med disse 5 vertexene ser ut til å yte på nivå med ioDrive, og nesten dobbel båndbredde. Men det er nokk noe forskjell i responstid da.

 

Jeg fant ut at jeg nylig fikk 12k i etterslep fra sommerjobb, så får se om det blir noe godsaker på meg i høst :D

 

Da har du akkurat råd til den nye Areca 18xx serien da tenker jeg :D

 

Nå må Anvil komme å teste med lsi kontrolleren slik at jeg kan få litt konkurranse på Xtreme :)

Lenke til kommentar

Bra Ourasi,

 

Kanskje jeg prøver en eller 2 av disse tweaksene.

 

Fant en AS SSD av X25-E'n, slenger den ut, den er godt brukt på dette tidspunktet.

 

post-137664-1253017802_thumb.png

 

Hva har du tenkt på med CDM, hvilken størrelse skal det kjøres på?

100MB eller full rulle?

 

edit:

Sliter med å få samme skriveytelse på Gen2 (2 i raid-0), men slår tidligere resultater på read og workstation.

 

edit2:

Glem den første på X25-E, kjørte en ny og bedre ;-)

post-137664-1253018176_thumb.png

Endret av Anvil
Lenke til kommentar

Har en god score utregning på CDM, så bare å poste ivei, og vi satser på 100mb, extreme lista blir preget av cachen uansett.....

 

Utregningen av scoren basert på denne dumpen av en av mine som singel:

488303.jpeg

 

(274.9 + 80.28) + (213.7 + 80.38) x (28.69 + 62.70) ~ 100 = 593.36 poeng

 

Både Score og individuelle resultater kommer med på lista... Enig eller uenig?

Endret av Ourasi
Lenke til kommentar

4x Intel X25-M Gen1, LSI 9260-8i (stripe size 1MB)

 

post-137664-1253022708_thumb.png

 

Har forresten eksperimentert litt med de filene du la ut for Nizzen og Random Read/Workstation ble like bra som 10sek testen på 1GB, men Random Write endres betydelig.

 

Jeg skal ikke si at man bør endre dagens iometer test men 10sek er kanskje litt kort.

Dvs hvis man skulle gjøre noe så må det vel skje nå, du kunne jo prøvd og eksperimentere litt med 10sek vs 30sek og sett om du får utslag av betydning.

Lenke til kommentar
4x Intel X25-M Gen1, LSI 9260-8i (stripe size 1MB)

Har forresten eksperimentert litt med de filene du la ut for Nizzen og Random Read/Workstation ble like bra som 10sek testen på 1GB, men Random Write endres betydelig.

 

Jeg skal ikke si at man bør endre dagens iometer test men 10sek er kanskje litt kort.

Dvs hvis man skulle gjøre noe så må det vel skje nå, du kunne jo prøvd og eksperimentere litt med 10sek vs 30sek og sett om du får utslag av betydning.

 

Min IOPS på 30 sekunder test på Random Write: 488331.jpeg

 

Ikke rare forskjellen hos meg, bare vanlig variasjon vil jeg si, men har du på WBC vil du lide seriøst på lengre tester...

Endret av Ourasi
Lenke til kommentar

Jeg kjører selvsagt uten wbc.

Da må det være kombinasjonen av tid og størrelse som gir avviket.

Jeg tror ikke det er så mange som ønsker å teste med 5-10GB fillengde så da er det vel bare å la det være slik det er, hvis ikke andre har noen innsigelser.

 

Det må være noe med ICH9 vs ICH10 som gir deg så jevne resultater på write, mine varierer endel og ser ikke ut til å påvirkes i særlig grad av om "diskene" er brukt eller nylig rengjort.

Lenke til kommentar
Da begynner Tweak Guiden i post#2 å ta form, blir færre tweaks på Win7 enn på Server 2008 kan man si, men det er jo egentlig bra da. Innspill mottas om jeg har glemt noe jeg har postet før.....
Helt supert.

 

Siden post 2 blir en meget god og verdifull "MS OS tweak" post så kunne post 4 kanskje bli en "hvordan gjøre ting". Du har jo tross alt lagt igjen tonnevis av flotte innlegg med alt fra HDDErase beskrivelser til XP Partition alignment. De andre gutta som Anvil, Gullars, OCArtic osv som også har bidratt her kan jo sende sine bidrag til deg el.

 

EDIT:

Leste den oppdaterte Post2 nå og dette begynner virkelig å bli bra *klappe*. Ta gjerne med litt info om hvor man finner de siste Intel driverne og den slags også siden Intel jo er kjent for å drøye dette i opptil 6 mnd for 3. part produsenter.

 

Orker man kan man også ta med nytting informasjon for de spesifike produsentene av SSDer. Eks. mye brukt forum for, Firmware nedlastingssider, spesifike tips for enkelte modeller mm.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Jeg kjører selvsagt uten wbc.

Da må det være kombinasjonen av tid og størrelse som gir avviket.

Jeg tror ikke det er så mange som ønsker å teste med 5-10GB fillengde så da er det vel bare å la det være slik det er, hvis ikke andre har noen innsigelser.

 

Det må være noe med ICH9 vs ICH10 som gir deg så jevne resultater på write, mine varierer endel og ser ikke ut til å påvirkes i særlig grad av om "diskene" er brukt eller nylig rengjort.

 

Det kommer en matnyttig loggetweak på post#2, der logge aktiviteten reduseres seriøst, med inntil flere gb pr. dag, til ekstremt lite loggaktivitet. Der er mulig det er denne tweaken som hjelper på, for som du ser er write dønn stabil. Min egen idé som kom som følge av Server 2008's loggehelvete.... Jeg har delt med invidde på MSN og de som har fulgt litt ekstra nøye med på mine poster i ymse tråder, og synes de får veldig gjevne og fine resultater.... Men, den kommer i natt engang, ikke noe mere på dette skiftet :thumbup:

Lenke til kommentar
Da begynner Tweak Guiden i post#2 å ta form, blir færre tweaks på Win7 enn på Server 2008 kan man si, men det er jo egentlig bra da. Innspill mottas om jeg har glemt noe jeg har postet før.....
Helt supert.

 

Siden post 2 blir en meget god "OS tweak" post så kunne post 4 kanskje bli en "hvordan gjøre ting". Du har jo tross alt lagt igjen tonnevis av flotte innlegg med alt fra HDDErase beskrivelser til XP Partition alignment. De andre gutta som Anvil, Gullars, OCArtic osv som også har bidratt her kan jo sende sine bidrag til deg el.

 

EDIT:

Leste den oppdaterte Post2 nå og dette begynner virkelig å bli bra *klappe*. Ta gjerne med litt info om hvor man finner de siste Intel driverne og den slags også siden Intel jo er kjent for å drøye dette i opptil 6 mnd for 3. part produsenter.

 

Orker man kan man også ta med nytting informasjon for de spesifike produsentene av SSDer. Eks. mye brukt forum for, Firmware nedlastingssider, spesifike tips for enkelte modeller mm.

 

Jau, begge postene blir nok en god del lengre etter hvert, og man trenger ikke lete hos intel lengre, for jeg legger ut linker eller direkte nedlasting hver gang det dukker opp en ny IATA eller Chipset driver... Men tar det i museskritt, så blir det litt kvalitet over det hele, og jeg blir ikke lei :innocent:

Lenke til kommentar

v 9.1.1.1020 WHQL Chipset drivere, som ikke lar seg installere på mitt hovedkort, uansett metode på Win7, men dere med X58 kan jo prøve..

http://www.station-drivers.com/telechargem...rivers.com).exe

v8.9.2.1002 Intel Matrix Storage Manager WHQL driver, funker helt fint, og er bare å legge inn å kjøre på...

http://station-drivers.com/telechargement/...rivers.com).exe

Endret av Ourasi
Lenke til kommentar
Jeg har ikke jobbet så mye med 2k8 ennå, er det stor forskjell i loggingen på denne vs 2003?

 

Server 2008 logger 1gb før du får snudd deg, så den er IKKE SSD friendly akkurat. Win7 er veldig mye bedre på dette punktet, men som vanlig, kan dette også forbedres ganske kraftig :wallbash:

 

Kanskje du må teste 2008 r2? Jeg synes det funker flott :)

Lenke til kommentar
Skal prøves så raskt jeg er hjemme. :thumbup:

 

Siden det er en WHQL. Du har ikke en link til Intel sin nedlasting bare sånn for oss litt smått paranoide? :p Men finner den selv så lenge jeg vet den er ute :)

 

Nope, ikke noe hos intel ennå, så disse har nok lekket ut. Begge er testet, så lite å uroe seg for, de er nok ikke langt unna å dukke opp under Intels egne hovedkort...

Lenke til kommentar
Jeg har ikke jobbet så mye med 2k8 ennå, er det stor forskjell i loggingen på denne vs 2003?

 

Server 2008 logger 1gb før du får snudd deg, så den er IKKE SSD friendly akkurat. Win7 er veldig mye bedre på dette punktet, men som vanlig, kan dette også forbedres ganske kraftig :wallbash:

 

Kanskje du må teste 2008 r2? Jeg synes det funker flott :)

 

Jau, de har nok begrenset loggingen der også, for det har jo vært ett av hovedmålene mtp deres SSD friendly linje på alle de nye OS'ene.

M$ har selv uttalt at den overdrevne loggingen er noe de har fokusert mye på, dog langt fra bra nok ennå imho...

Endret av Ourasi
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...