Gå til innhold

SSD-benche tråden: Info og Diskusjon, Tweaking og Benchmarks av SSD


Ourasi

Anbefalte innlegg

bmund,

 

Det enkleste er å laste ned AS SSD, der kommer det frem hvilken firmware du har.

(legg ut en screenshot hvis du trenger hjelp til å tyde det)

 

Ellers er det mulig å lese det av på selve SSD'en. (det står skrevet på den hvite lappen)

 

Firmware laster du ned fra Intel, brenner den til en CD og booter på den så går det av seg selv.

 

synes min ser litt lav ut jeg:/

 

ssd1270387951.png

 

 

Takker og bukker til Ourasi som har forbedret min score en god del :D

 

ssd1274039689.png

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hmm, hva gjorde du for å få en så merkbar økning i score?

 

For jeg ligger her nå :

ssd1.png

 

1. Singel SSD: For alle, husk AHCI i bios, Win7/Vista default settings i Device Manager fungerer utmerket og behøver ikke endres som f. eks. flushing. Har du driti på draget og lagt inn Win7/Vista på IDE mode på din nye SSD så finn denne registernøkkelen med regedit : "HKEY_LOCAL_MACHINE\System\CurrentControlSet\Services\Msahci " og modify denne til "0", etter dette kan du reboote og bytte til AHCI i bios..

 

ser din ligger i slik en IDE modus og ikke AHCI.

dette endret jeg på i går (med meget god hjelp fra Ourasi) og det er hele forskjellen

 

edit:ctrl+c ctrl+v fra post 2 med hvordan man endrer fra IDE til AHCI

Endret av thiscouldbeanyone
Lenke til kommentar

Hmm jeg gjorde noe dumt, installerte et spill jeg hadde liggende i hylla som har 135timer stående på kontoen min fra før. Vel det dumme var kanskje å starte det opp og fullføre en hel DLC jeg såvide hadde begynt på som førte til at jeg er midt inne i en annen DLC nå.

 

Så ja, det ble desverre ikke så mye PCMV-SSD testing fra min side, men heller 20timer til på den kontoen :S

Men det kommer :)

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Tenker du på tall målt i benchmarks, eller opplevd ytelse i daglig bruk?

Ytelsen som målt i benchmarks vil økes med 80-100% med 2 enheter i RAID-0 vs singel drive.

Daglig bruk vil avhenge veldig av hva du driver med, så om du lurer på om det er vits for deg må du spesifisere hardware, og hva du bruker maskinen til.

Lenke til kommentar

Hmm, veldig vanskelig å beskrive mitt daglige bruk da det variere veldig egentlig.

Men maskinen er en workstation som blir brukt til alt fra bilderedigering, koding, spilling og litt annet.

 

Grunnen til at jeg spurte i denne tråden var mest med tanke på benchmarks egentlig. De hastighetene til å flytte data er ikke noe jeg har behov for hver dag, men det er praktisk de gangene jeg trenger det.

Så i faktisk ytelse når det gjelder filflytting og feks utpakking av filer, er det noe å hente?

 

Maskinen min er en selvbygd sak med Q9300 @ 2.5ghz, 4GB Mushkin DDR2 ram, Asus Maximus Formula HK med x38 chipset og et GTS 250 gfx kort fra Asus. Av disker så har jeg litt forskjellig, 1 320GB fra Hitachi, 1 500GB og 750GB fra WD. I tillegg har jeg en X-25 80GB disk til OS+litt programmer.

 

Det jeg lurer mest på er om onboard controllern(IHC9R) er bra nok for et Raid0 oppsett eller om man burde investere i en ekstern controller.

Lenke til kommentar

Min mening er at du burde kanskje ha oppgradert litt annet, før du begynner å snuse på R0 med SSD. Hadde du hatt bare vanlige HDD i maskinen, så er jeg helt enig. Da ville overgangen til SSD vært den mest kostnadseffektive og "beste" oppgraderingen maskinen din kunne fått. Men nå som du allerede har en X25-M 80GB så tror jeg ikke forskjellen mellom 1 alene eller 2 stk i R0 føre til den helt store forskjellen. Annet enn i syntetiske benchmarks.

 

Kopiering fra noe annet og til SSD vil uansett "det andre" være flaskehalsen. Fra SSD og til "noe annet" så vil det fortsatt være "noe annet" som er flaskehalsen, med mindre også det andre står i raid. Utpakking av store komprimerte filer vil nok være mer avhengig av f.eks. cpu og til nød minne, enn diskytelse.

 

My 5 cents.

 

Men om du ønsker å gå for R0 med SSD, så er Intel ICH9R et utmerket valg. Eksterne kontrollere er bare bedre når du begynner å komme opp på 4 enheter eller meget spesielle behov.

Lenke til kommentar

Om du går for RAID, så er ICHxR beste valget opp til 4 SSDer.

3 er sweet-spot, etter det får du ikke full skalering når du legger til nr 4. Mer enn 4 vil ikke gi noen betydelig forskjell.

 

Du bør kanskje klokke opp CPU for at det skal være noe særlig vits med 2 x25-M i RAID.

Lenke til kommentar

Nå har jeg kommet til 410 i AS SSD.

ssdtweak1274296129.png

 

Er det noe jeg kan gjøre for å komme høyere (vet det er en "syntetisk" test, men synes det er artig å drive på med slike ting).

 

Har benyttet meg av 90% av triksene til den manuelle tweakinga man finner link til noen poster tilbake.

 

Er det f.eks. noen vits i å laste ned type noe SSD tweaker programmet som var nevnt i sånn ca samme post, eller er det lite vits i når jeg har gjort en god del greier manuelt?

 

Edit:skrivefeil

Endret av thiscouldbeanyone
Lenke til kommentar

For høyere benchmark scores er neste alternativet å overklokke hardt, men jeg tror ikke du får forbedret de tallene nevneverdig mer, det ser veldig bra ut til å være èn x25-M.

 

Vel, overklokking av CPU er jo uansett neste skritt på veien.

Må bare lese meg opp på temaet først så jeg ikke ødelegger ettellerannet

Lenke til kommentar

Så lenge du ikke rører spenninger og har ventilasjon i kabinettet får du ikke ødelagt CPU ved overklokking, den blir bare ustabil eller vil ikke starte opp i det hele tatt.

Det er ikke bare snakk om CPU, det er også ytelse å hente ved å klokke opp PCIe bussen, hypertransport link/QPI, northbridge, osv.

Resultater fra overklokking er ikke spesielt tydelige (men målbare) med èn SSD, du må helst opp i 3-4 raske i RAID før det blir tydelige forskjeller.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...