Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Adresse hvis jeg ikke har fast bosted


V-by

Anbefalte innlegg

Hoy.

 

Hvis jeg finner ut at jeg vil kjøpe meg en bobil, og kjøre rundt i norge er vel det greit nok.

Men jeg kan vel ikke ha en egen adresse på bobilen, da den aldri vil stå på samme plass.

Må man ha en folkeregistrert adresse i Norge?

Hvordan fungerer det hvis du er hjemløs?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Man mister ikke stemmeretten sin, men man kan ikke bruke den. Et vilkår for å stemme er at du er innført i en kommunes manntall per 30. juni i valgåret, se valgloven §§ 2-1/2-2 pkt 3 og 2-4 pkt 1.

 

Innføring i manntall i en gitt kommune er forbeholdt den som:

- Er folkeregistrert som bosatt i kommunen (§ 2-4 pkt 1)

- Er folkeregistrert som sist bosatt i kommunen, men flyttet til Svalbard/Jan Mayen (§ 2-4 pkt 2)

- Er folkeregistrert som sist bosatt i kommunen, men flyttet til utlandet (§ 2-4 pkt 3)

- Er folkeregistrert som sist bosatt i kommunen, men ansatt i diplomat- eller konsulatvesenet eller del av ansatts husstand. Hvis slik person aldri har vært bosatt i Norge regnes han/hun for å være bosatt i Oslo (§ 2-4 pkt 4)

 

Personer som ikke går inn under disse fire vilkårene kan ikke manntallsføres, og kan derfor ikke stemme.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

- Man 'velger' ikke statusen. Man får den fordi man ikke har en bopel, ved melding til folkeregisteret.

- Man er fortsatt pliktig til å betale TV-lisens.

- Sykehus er pliktig til å gi deg nødhjelp (selvfølgelig), og kommunal helsehjelp er gitt de som er bosatt i eller midlertidig oppholder seg i kommunen (kommunehelsetjenesteloven § 2-1). Du har derimot ingen rett til å stå på en fastlegeliste -- disse plassene er forbeholdt de som er bosatt i en kommune.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Hoy.

 

Hvis jeg finner ut at jeg vil kjøpe meg en bobil, og kjøre rundt i norge er vel det greit nok.

Men jeg kan vel ikke ha en egen adresse på bobilen, da den aldri vil stå på samme plass.

Må man ha en folkeregistrert adresse i Norge?

Hvordan fungerer det hvis du er hjemløs?

Mye er allerede besvart, men problematikken ved levering av post er ikke tatt opp.

 

Posten har en løsning for postmottakere som ikke har mulighet til å motta post direkte. Dette heter Poste Restante, og går i praksis ut på at posten som skal sendes til deg, sendes til et spesifisert postkontor som oppbevarer posten til du henter den. Den adresseres med ditt navn, og deretter adressen til det postkontoret som du skal hente det ved.

 

Eksempel på adressering:

Ola Dunk

Poste Restante

Tullingen postkontor

1234 Jallaby

 

Da kan Ola Dunk henvende seg ved Tullingen postkontor i 1234 Jallaby og hente ut posten sin der.

 

Jeg er usikker på hvorvidt dette kan brukes over lengre perioder, men jeg har vanskelig for å tro at Posten har noen vesentlige rutiner for oppfølging av vedvarende bruk. Dette kan sikkert noen som har bedre kjennskap til Postens regler og rutiner utdype.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...