Gå til innhold

Hvor lite minne takler Windows 7?


Anbefalte innlegg

hvis jeg bruker Open ofice er det da både en 32 og en 64 bits versjon?

Jepp, her er en oversikt over versjonene:

http://download.openoffice.org/other.html#en-US

:)

 

hva med Partion Magic (partisjonering av harddiskene ) som vist er overtat av symantec ?

Partition Magic har ikke vært videreutviklet av Symantec de siste 5 årene og er i dag falt helt ut av konkurransen i dette markedet. Microsoft har en basisvariant som følger med blant annet XP, Vista og W7. Ellers så anbefales ofte Paragon Partition Manager 10 og Acronis til Windows og Gparted til Linux og Live CD.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå begynner jeg å bli lei av alt pisset om hvor bra Win7 er, før det er lansert! MS har skyld i mye av denne hypen selv, og de sitter sikkert å gnir seg i hendene nå for tida.

Ren statistikk jeg har sett så langt viser at Win7 gir LITT bedre ytelse enn Vista på pcer med lite minne og prosessorkraft, og det skulle bare mangle, for Vista var forferdelig. I tunge applikasjoner og spill ser man dette helt tydelig!

Jeg kan ikke fatte hva som er så fantastisk.

 

Win7 er blitt en halleluja-bølge, og jeg personlig gidder ihvertfall ikke å være en del av saueflokken ...

Lenke til kommentar

Det er mange misforståelser i forhold til hvorfor Vista er tregere enn andre OS. Jeg vil tro at mesteparten av problemene som oppleves som "treghet" skyldes at UAC ikke er slått av. UAC i Vista var en stor tabbe, og fungerte VIRKELIG ikke bra. En installasjon kunne stå og henge i flere minutter før den endelig fikk ræssen i gir. I Win7 er dette forbedret stort. Vista hadde også flere uforklarlige heng enn XP og Win7, sannsynligvis pga. noe av det samme (feilslått sikkerhet).

 

Selve Vista-kjernen og executeren er ikke dårlig, programmer fungerer faktisk ofte bedre enn i XP (forutsatt at man har god nok maskinvare) - men mange dårlig implementerte sikkerhetsløsninger og dårlige drivere, har tilsammen skapt en dårlig platform. Når det er sagt så har jeg vært storfornøyd med Vista det siste året (etter SP1), da jeg vet hva jeg må gjøre for å fjerne irriterende momenter (UAC, etc.) Stabiliteten på mine Vista-systemer har vært bedre enn i både Win2000 *grøss* og XP. Dessuten har jeg aldri kjørt på ferdiginstallert OEM-vista fra PC-leverandører med masse bloatware, det burde vært forbudt.

 

Har gått over til Windows 7 over hele fjøla nå. Ultimate hjemme og Professional på jobb.

Endret av novastrum
Lenke til kommentar
Nå begynner jeg å bli lei av alt pisset om hvor bra Win7 er, før det er lansert! MS har skyld i mye av denne hypen selv, og de sitter sikkert å gnir seg i hendene nå for tida.

Ren statistikk jeg har sett så langt viser at Win7 gir LITT bedre ytelse enn Vista på pcer med lite minne og prosessorkraft, og det skulle bare mangle, for Vista var forferdelig. I tunge applikasjoner og spill ser man dette helt tydelig!

Jeg kan ikke fatte hva som er så fantastisk.

 

Win7 er blitt en halleluja-bølge, og jeg personlig gidder ihvertfall ikke å være en del av saueflokken ...

 

Enig det med halleluja bølgen, men vista var ikke ille(hvertfall ikke når det gjelder applikasjonsytelse).

 

"I tunge applikasjoner og spill ser man dette helt tydelig!"

 

http://common.ziffdavisinternet.com/util_g...i=209758,00.jpg

http://common.ziffdavisinternet.com/util_g...i=209759,00.jpg

http://common.ziffdavisinternet.com/util_g...i=209756,00.jpg

 

http://www.techradar.com/news/software/ope...04178?artc_pg=2

Lenke til kommentar
hvis jeg bruker Open ofice er det da både en 32 og en 64 bits versjon?

Jepp, her er en oversikt over versjonene:

http://download.openoffice.org/other.html#en-US

:)

 

hva med Partion Magic (partisjonering av harddiskene ) som vist er overtat av symantec ?

Partition Magic har ikke vært videreutviklet av Symantec de siste 5 årene og er i dag falt helt ut av konkurransen i dette markedet. Microsoft har en basisvariant som følger med blant annet XP, Vista og W7. Ellers så anbefales ofte Paragon Partition Manager 10 og Acronis til Windows og Gparted til Linux og Live CD.

 

basis varianten til xp har jeg ikke merket noe til.

når det gjelder Windows og partisjoner på en harddisk så er jeg vant med at man da først fjerne ( gjøre bakup av alt innholdet ) og så fjern den gamle partisjoen før man kan lage en nye en .

dette slipper man med de andre verktøyene

 

 

jeg ser i den lista over open office at det går ikke klar frem om det er 32 eller 64 bits versjon.

siden det virker hos meg som har xp 32 bit så er det nok i bare 32 bits versjon .

 

er det ikke slik at 64 bits programvare utnytter minnet bedre hvis man har 4GB elle mer minne ?

da ville jeg tro at 32 bits likevel gir en noen begrensninger selv om OSet er 64 bit

Lenke til kommentar
basis varianten til xp har jeg ikke merket noe til.

 

Start->Run evt. windowstast+R, skriv diskmgmt.msc og trykk enter, så kan du partisjonere alle harddisker, både interne og eksterne, som er koblet til maskinen :)

 

 

jeg ser i den lista over open office at det går ikke klar frem om det er 32 eller 64 bits versjon.

siden det virker hos meg som har xp 32 bit så er det nok i bare 32 bits versjon .

 

Windows-varianten er bare i 32-bits variant (hvis du trykker 'download' ser du at filnavnet inneholder ordet Win32). Til Linux får du både 32 og 64-bits versjon.

 

er det ikke slik at 64 bits programvare utnytter minnet bedre hvis man har 4GB elle mer minne ?

da ville jeg tro at 32 bits likevel gir en noen begrensninger selv om OSet er 64 bit

 

Hvis programmet faktisk trenger mer enn 4GB minne kan det være en begrensning at det er kompilert for 32-bits prosessor. Men den virkelige forskjellen ligger i hvor godt programmet utnytter prosessoren - en 64-bits prosessor kan behandle 64-bits ord og instruksjoner, og kan dermed utføre en rekke instruksjoner på færre klokkesykluser, men dette får man bare utnyttet hvis både operativsystemet og programmet er kompilert for 64-bits prosessor.

 

PS! det er viktig å merke seg at når man snakker om ett 64-bits system, så mener man ett system med 64-bits prosessor. Maskiner uten 64-bits prosessor kan ikke kjøre 64-bits operativsystem what so ever, en reell begrensning for oss som sitter med eldre maskiner, dvs prosessorer eldre enn Athlon 64/Turion 64 for AMD og Core 2 Duo for Intel...

Lenke til kommentar

Bruker WindowsXP Micro (rundt 90mb iso). Den bruker bare 40 mb minne. Alt knot og rot som gjør XP tregere er fjernet bort. Kan bruke alle programmer og spill. Alt funker bortsett fra et par spesefike Microsoft applikasjoner. F.eks. er internet explorer tatt bort pga mye ustabilitet og treghet.. bruker heller firefox da. Hva trenger man Win 7 til da?

Lenke til kommentar
Bruker WindowsXP Micro (rundt 90mb iso). Den bruker bare 40 mb minne. Alt knot og rot som gjør XP tregere er fjernet bort. Kan bruke alle programmer og spill. Alt funker bortsett fra et par spesefike Microsoft applikasjoner. F.eks. er internet explorer tatt bort pga mye ustabilitet og treghet.. bruker heller firefox da. Hva trenger man Win 7 til da?

Ikke lett med de tvangstankene :!:

Lenke til kommentar
Nå begynner jeg å bli lei av alt pisset om hvor bra Win7 er, før det er lansert! MS har skyld i mye av denne hypen selv, og de sitter sikkert å gnir seg i hendene nå for tida.
Interessant tanke. MS har nok lagt ned store ressurser på å hype win7, blant annet ved å gi bort attraktive laptoper med tidlige utgaver av win7 til journalister. De ønsker åpenbart ikke noen gjentagelse av Vista fiaskoen. Det får de vel heller ikke. Ikke fordi win7 er så himla god, det er såvidt jeg kan se bare en Vista med noen røffe kanter patchet bort. Hvis noen kan fortelle meg et vesentlig teknisk fremskritt win7 har fremfor Vista er jeg lutter øre (vennligst ikke noe fanboy klipp'og'lim fra MS reklame, det har vi sett nok av her inne). De har tross alt hatt et par år på seg, så noe utover debugging og optimalisering bør det vel være? Hvor mange milliarder har de fått disse par årene til å gi oss mer?

 

Når det gjelder dette maset om minnebruk er jeg rimelig oppgitt over at ikke en person ser ut til å ha en break-down over hva forskjellene mellom win7 og Vista er. "Det funker bra på min maskin" er greit nok, men det bør ikke være så vanskelig å finne ut om noen av de sentrale prosessene i Vista har blitt mindre minnehungrig. Dette er ikke akkurat rakettvitenskap. Er det noen som har tittet på dette? For alt jeg vet er bare noen greier disablet i tidlig versjonene av win7.

Endret av Del
Lenke til kommentar

Ingen klipp og lim fra microsoft, men noe jeg har skrevet tidligere angående det jeg anser som de viktigste forbedringene i Windows 7 (for meg):

 

 

* Svært forbedret Magnifier (windowstast og + eller -) Bruker linser, men har de ikke alltid på :)

* MEGET god driverstøtte, inkludert eldre maskinvare

* Innebygget codek-støtte i OS-et og mediaplayer for de mest brukte med unntak av *.ogg og - *.mkv, ellers er det overraskende mye som er støttet.

* Forhåndsvisning av vinduer i startmenyen, ekstremt nyttig - særlig ved flere RDP-sesjoner oppe.

* Applikasjoner husker hvilke dokumenter/elementer man har åpnet sist - og man kan pinne de man bruker ofte til start-menyen og få oversikt.

* Aero snap (eller hva det heter), gjør at GUI-en virker mer dynamisk, og gjør det lettere å gjøre informasjonen i vinduene oversiktlig, raskere.

* Enklere oppsett av mediadeling, med bla. homenetwork.

* Virker svært stabilt. Har kjørt Windows 7 siden i mai på tre maskiner daglig, og har ikke opplevd at maskinene henger en eneste gang. Den ene har jeg ikke slått av på en måned, kun brukt sleep. :)

* Aero over RDP og streaming av HD-video over RDP uten lagg. Stort sett bare fancy funksjon, men kult å kunne logge på hovedmaskinen fra mediasenteret og netbooken og få fullverdig opplevelse.

 

Jobbrelatert:

* PSR (problem steps resolver - hjelper mye i supportsituasjoner)

* Integrert PowerShell (og 2.0 versjon med mange fler cmdlets + mange "nye" remote-funksjoner i PS)

* DISM, gjør at man kan oppdatere WIM (image) fra kommandoshell (uten å åpne i VM)(!)

* Som tidligere nevnt, RDP-favoritter, realtime thumbnailvisning av nettleservinduer, progress/RDP-sesjoner osv.

 

Edit: Når det gjelder minnebruk så var det omtrent 1/3 mindre enn vista på to identiske maskiner og ca. samme oppsett når jeg testet på jobben. Når det er sagt, så er det viktig å vite at windows-prosessene i Windows 7 bruker mer minne jo mer maskinen har tilgjengelig, og derfor går det ikke ann å se "reelt" minnebruk i task-manageren for windows-prosesser så vidt jeg kan se - det er flere faktorer som spiller inn. Minnehåndteringen har blitt bedre, rett og slett.

 

Prøv det selv og døm, det koster ingenting (bortsett fra tid)

Endret av novastrum
Lenke til kommentar
<snip>

 

Det er nok ingen vesentlige tekniske forbedringer, ihvertfall ikke sammenlignet med nyere service packs til Vista, det er vel mer evolusjon enn revolusjon. Men det er en hel masse småting, som får produktet til å virke ganske så polert. Førsteinntrykk er viktig, og førsteinntrykket Windows7 gir er milevis bedre enn førsteinntrykket jeg hadde av Vista (som var så dårlig at jeg ikke vil gi Vista en sjanse til).

Det er selvsagt store rom for forbedringer enkelte steder, men for meg personlig fremstår Windows7 som et bedre alternativ enn XP, ihvertfall.

 

Alt i alt har jeg et godt inntrykk av W7. Har ikke hatt en så god følelse av å bruke et MS-OS siden jeg testet release candidate av Windows 2000 for 10 år siden.

Lenke til kommentar
Ingen klipp og lim fra microsoft, men noe jeg har skrevet tidligere angående det jeg anser som de viktigste forbedringene i Windows 7 (for meg):
Listen din liknet fryktelig på en klipp'og'lim. Powershell er vel forsåvidt fra Vista, og likevel etter tolv år er ikke MS i stand til å levere noe som er POSIX compliant. Vet ikke om jeg skal le eller gråte over at du tok med den på listen din.

 

Nå når endelig åpne formater (les ogg og theora) virkelig begynner å bli en trussel, så inkluderes alle dritt-codecs som helst skulle forsvunnet så fort som mulig for alles beste. Woooow for en fantastisk nyvinning.

 

Video og Aero gjennom RDP høres forsåvidt bra ut, skulle gjerne sett litt nærmere på den løsningen. Nå er det vel fortsatt slik at kun en bruker (+ eventuelt admin) kan være pålogget samtidig. Så hvordan blir det når du kjører RDP mot hovedmaskinen din, kan noen andre bruke den da? Har de nå endelig fått kryptert RDP, eller går den fortsatt helt ubeskyttet på nettet? Slike detaljer vil jeg påstå er nyttigere enn kjøre Aero gjennom RDP. Det er også basis funksjonalitet som har vært tilgjengelig svært lenge hos relevante alternativer. Meeen, litt blingbling dekker jo fort over slike fundamentale begrensinger.

* DISM, gjør at man kan oppdatere WIM (image) fra kommandoshell (uten å åpne i VM)(!)

 

Prøv det selv og døm, det koster ingenting (bortsett fra tid)

Åpenbart koster det ganske mye tid, når man må lære seg et helt nytt språk for allerede etablerte teknologier. DISM og WIM? Hvis du har lyst til å se nærmere på virtualisering, så er du på helt feil plattform. Jeg tør påstå at investert tid vil gi mye større gevinst på alternativ plattform, og begrepene varer litt lenger, så du slipper å lære deg en ny liste buzzwords annethvert år. Endret av Del
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...