Gå til innhold

Dell UltraSharp U2410 (H-IPS) - tråden


iRobot

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Har denne skjermen noen direkte konkurrenter mtp. bildekvalitet kontra pris, eller er denne det beste i IPS-klassen under 10.000 som fremdeles er på markedet?

Mest direkte konkurrent blir vel 23" NEC skjermen. Den er litt rimeligere, men dog. bare 1080p oppløsning. Til gjengjeld er den ekte, nativ sRGB og har mulighet til å kjøre ikke-60Hz moduser over DP med litt manuell tweaking (1080P opp til ca 82Hz).

 

HP har interesante ting på trappene også, men den er vel ikke å få kjøpt før utpå våre, men på papiret ser det ut som den blir "the one to buy" når den kommer.

ZR24w: 24", 1920x1200, Nativ sRGB

http://www.hp.com/hpinfo/newsroom/press/2010/100106xa.html

 

Med den vil det vel ikke være unaturlig at det kommer en tilsvarende DELL, dem plaier å matche katalogene sine ganske god.

 

Nye "PA" serien til NEC vil også ha fungerende sRGB emulering. 24" der vil nok komme under 10 000 (men sikkert ikke med mye)

Endret av MailMan13
Lenke til kommentar

For å være helt ærlig er det litt vanskelig å vurdere feilprosenten v.h.a internett. Er tross alt langt flere som poster på forum for å klage / be om hjelp dersom det er noe galt, i forhold til folk som har fått en flott skjerm og lager en tråd bare for å fortelle verden hvor fornøyde de er.

 

Når du får skjermen din kan du si ifra hvilken revisjon du fikk? A01 skal være tilgjengelig enkelte steder, med ny firmware som fikser dithering problemene. Bestilte du fra Dustin?

Lenke til kommentar
Hva er det som er i veien med skjermen din da?

 

Vurderer innkjøp, pris for retur er dessverre en faktor i vurderingen. Virker som mange får skjermer de ikke er fornøyd med.

 

Er en egen tråd om Dustin på forumet, og folk flest er veldig godt fornøyd med supporten de får.

Angående retur, så hadde jeg retur på 42" skjerm 2 ganger pga feil, måten de ordner retur på, er å sende deg en pakkelapp, også leverer du ting nedpakket på posten.

Kort og greit, det er raskt, gratis, og veldig enkelt.

Lenke til kommentar
For å være helt ærlig er det litt vanskelig å vurdere feilprosenten v.h.a internett. Er tross alt langt flere som poster på forum for å klage / be om hjelp dersom det er noe galt, i forhold til folk som har fått en flott skjerm og lager en tråd bare for å fortelle verden hvor fornøyde de er.

 

Når du får skjermen din kan du si ifra hvilken revisjon du fikk? A01 skal være tilgjengelig enkelte steder, med ny firmware som fikser dithering problemene. Bestilte du fra Dustin?

Ja, man hører som regel lite fra de som er fornøyd med kjøpet.

Men når flere av de som rapporterer om grønn/rosa tint gjerne har fått 2-3 skjermer de ikke er fornøyd med da må noe være riv ruskende galt.

Det er og rapportert om tilsvarende problemer med andre skjermer som bruker samme panel.

 

Selv fikk jeg byttet min hos Dell (kjøpt hos Dustin). Den første hadde alvorlig grønn ting og den jeg har nå har antydning til brunlig tint nede på skjermen. Vurderte en stund å få byttet denne og men fant ut at det egentlig ikke er så ille. Og om jeg bytter den kan det hende jeg får en som er enda verre. Skjermen er tross alt ypperlig ellers :)

 

Min er rev A00, men firmware oppgraderingen til A01 er lekket så kommer til å legge den inn selv. sRGB mode jeg hovedsaklig bruker.

Lenke til kommentar
For å være helt ærlig er det litt vanskelig å vurdere feilprosenten v.h.a internett. Er tross alt langt flere som poster på forum for å klage / be om hjelp dersom det er noe galt, i forhold til folk som har fått en flott skjerm og lager en tråd bare for å fortelle verden hvor fornøyde de er.

 

Når du får skjermen din kan du si ifra hvilken revisjon du fikk? A01 skal være tilgjengelig enkelte steder, med ny firmware som fikser dithering problemene. Bestilte du fra Dustin?

Ja, man hører som regel lite fra de som er fornøyd med kjøpet.

Men når flere av de som rapporterer om grønn/rosa tint gjerne har fått 2-3 skjermer de ikke er fornøyd med da må noe være riv ruskende galt.

Det er og rapportert om tilsvarende problemer med andre skjermer som bruker samme panel.

 

Selv fikk jeg byttet min hos Dell (kjøpt hos Dustin). Den første hadde alvorlig grønn ting og den jeg har nå har antydning til brunlig tint nede på skjermen. Vurderte en stund å få byttet denne og men fant ut at det egentlig ikke er så ille. Og om jeg bytter den kan det hende jeg får en som er enda verre. Skjermen er tross alt ypperlig ellers :)

 

Min er rev A00, men firmware oppgraderingen til A01 er lekket så kommer til å legge den inn selv. sRGB mode jeg hovedsaklig bruker.

 

 

Som nevnt tidligere i tråden ryker garantien dersom du gjør dette selv. Det du derimot kanskje ikke har lest er at det ikke er noen safeguards i skjermen som sikrer at firmware blir installert skikkelig, noe som øker sjansen for at noe går galt betydelig. A01 var av denne grunn aldri ment å gjøres tilgjengelig så folk kunne oppgradere selv. Det er heller ikke mulig å gjøre en firmware rollback, så om du bricker skjermen er det ingenting å gjøre med det.

Lenke til kommentar

Nei, det er jo sjansen man tar. Har dog ikke fått med meg noen tilfeller der det har feilet.

Dell har og levert en del enheter som er merket A00 men som har A01 firmware så ifølge Dell har de ingen mulighet til å vite at du har gjort det selv om flashingen er vellykket.

 

Jeg stiller meg og litt tvilende til hvilke muligheter de har til å finne ut at det er en bad flash som er problemet om du ikke forteller det selv.

 

 

Edit: Og mangel på safeguards har jo aldri vært noen grunn til å ikke tillate kundene å flashe selv på en lang rekke andre produkter (også fra Dell)

Endret av Deimos_Anomaly
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg har brukt den et par dager, og er hjertens fornøyd. Jeg har ikke hatt for meg noen spesiell kalibrering, men slik den kom ut av esken er den såvidt jeg kan se meget bra. Fantastisk innsynsvinkel, gode farger, ikke noe etterslep som plager meg (litt blir det alltid, selv på CRT kunne jeg få "musehale" om jeg prøvde). Var litt urimelig på HDMI, men på DVI gikk det greit. Pixel pitch var en del mindre enn jeg er vant til, så jeg måtte skru opp størrelsen på ikoner og desslike en del.

Det så ut som om det var en A00 jeg fikk, altså ikke siste variant. Jeg sjekker for snusk på den nederlandske lcd-test-siden jeg ikke husker navnet på, og på dithering-siden fant jeg ikke noe snusk. Alt i alt meget fornøyd. Jeg har tre pikselfeil, en som er lys og to som er mørke (eller omvendt). Jeg vet ikke hvor strikt garantien til Dell er på dette, men jeg vet ikke om jeg gidder å styre med å sende frem og tilbake.

 

Alt i alt er jeg fornøyd. Jeg hadde egentlig planer om å gå for en 26" IPS, men de forsvant jo fullstendig fra markedet. Tror ikke jeg kommer til å savne det, egentlig.

Lenke til kommentar

Fikk min U2410 idag og er kjempe fornøyd, testet den med http://www.lagom.nl/lcd-test/ og det gikk utmerket. På skjermen sitt info kort står det at det er firmware A00, men jeg brukte dell toolen som er leaket http://www.widescreengamingforum.com/forum/viewtopic.php?f=9&t=18129&start=0 og sjekket hvilken utgave jeg hadde. Har A01 (hvis toolen ender på 90 har du A00), en del av de nyere skjermene ble shippet med oppdatert firmware uten at de oppdaterte info kortet.

 

Kjøpte min hos Dustin, det gikk rimelig hurtig. Gratis frakt som student er en artig bonus, pakken var i Trondheim 3 dager etter jeg bestilte, men hentet den 6 dager etter siden posten sente ikke hente lapp, men når jeg ringte pnl sin kundeservice sa hun at hvis pakken var listet i Trondheim så var den mest sansynelig på nærmeste post kontor (hun mente posten var slappe hvis det var en del utenlandske strekkoder på pakken) så jeg trasket bort og den var der gitt. :)

Endret av *M*
Lenke til kommentar

Gratis frakt for studenter? Pokker, det skulle jeg visst før =P

 

http://www.dustinhome.no/dp_2174.aspx

 

Ikke for å gå helt off-topic, men er første nettbutikk jeg har sett med et slikt tilbud :)

Bestilte en 10/100/1000 switch og 4x CAT-6 kabler idag, fikk ~10% rabatt på switchen og nesten halv pris på kablene! Andre web butikker burde implementere tilsvarende system for studenter mhm.

 

 

Testet skjermen idag med spilling. HoN, SC, DotA, WC3 og WoW alt gikk strålende i sRGB modus. Testet Portal og BF:BC2 betan i gaming modus merket ikke noe problem av noe slag. :thumbup:

 

Lest at noen har opplevt problemer med power-on knappen, vill bare si at den fungerer utmerket her. Er det mulig at power-on knapp problemet er A00 relatert?

Endret av *M*
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...