Gå til innhold

Dell UltraSharp U2410 (H-IPS) - tråden


iRobot

Anbefalte innlegg

Gjest medlem-82119

Jeg synes den funker fint for mitt bruk. Har 6 ms responstid som er nok for meg. For meg er det viktigere med riktige farger, et hav av tilkoblingsmuligheter, fremoverkompabilitet, gode innstillingsmuligheter osv.

 

Har spillt fps som farcry 2, call of duty osv uten problem

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...
Videoannonse
Annonse

Da har jeg endelig fått kjøpt meg denne skjermen jeg og. Jeg driver en del med fotoredigering og er derfor ute etter helt riktige farger. Kjører nå på sRGB profilen på skjermen, men har lest at man bør kalibrere maskinen også så fargene blir riktige.

 

Jeg har lest mye her Dell U2410 Test og her ICC Profiler men jeg aner ikke hvilken profil jeg bør bruke? Har testet noen av de og føler det bare blir feil. Hvordan bør jeg kalibrere pcen min, eventuelt har dere link til en ICC profil som passer perfekt til denne skjermen? Akkurat nå kjører jeg som sagt sRGB og "ujustert" kalibrering på datamaskinen.

Endret av andrej1
Lenke til kommentar

Skal du ha helt riktige farger, så må du bruke en ekstern kalibrator, det finnes ingen profil som passer alle U2410'er ettersom det er variasjoner mellom eksemplarene, og det vil også oppstå ett visst avvik etter en tids bruk, slik at det er nødvendig å kalibrere med jevne mellomrom for å holde det riktig (dette gjelder alle skjermer, ikke bare U2410).

 

sRGB holder dersom du kun redigerer bilder for bruk på nett, men dersom du redigerer bilder for print bør du bruke ett videre fargerom som AdobeRGB.

Lenke til kommentar

Skal du ha helt riktige farger, så må du bruke en ekstern kalibrator, det finnes ingen profil som passer alle U2410'er ettersom det er variasjoner mellom eksemplarene, og det vil også oppstå ett visst avvik etter en tids bruk, slik at det er nødvendig å kalibrere med jevne mellomrom for å holde det riktig (dette gjelder alle skjermer, ikke bare U2410).

 

sRGB holder dersom du kun redigerer bilder for bruk på nett, men dersom du redigerer bilder for print bør du bruke ett videre fargerom som AdobeRGB.

 

Takk for svar :) Hva er da vitsen med å levere skjermen med forhåndskalibrerte innstillinger når det uansett blir "feil"? Jeg redigerer bilder kun for bruk på nett, men plutselig en dag så kan du jo bli aktuelle for print og. Hva er egentlig forskjellen på sRGB og AdobeRGB? Har prøvd å ta noen bilder med AdobeRGB men syntes fargene ble veldig blasse.

Endret av andrej1
Lenke til kommentar

Den forhåndskalibrerte sRGB profilen er bra nok for de aller fleste brukere, som ikke har spesiellt høye krav til korrekte farver - og den er mye bedre (les: korrekt) enn forhåndsinnstillingene som de fleste skjermer kommer med. Det er "vitsen" med den. Men har man litt mer eksakte krav, f.eks. hvis man driver med halvproff eller proff bilderedigering, er eksternt kalibreringsverktøy et must. Dette er fordi skjermer er individuelle, ingen er helt like, selv ikke skjermer av samme merke og modell. En fargeprofil laget på en skjerm, kan ikke sånn uten videre bare brukes på en annen skjerm, selv ikke en helt maken en.

 

En sammenligning er TV'er. Min Panasonic har en innstilling kalt THX. Dette er en tilnærmet korrekt innstilling av farver, kontrast og lysstyrke (etter de gjeldende standarder), mer korrekt enn de fleste TV'ers normalinnstillinger er, og mer korrekt enn Panasonic's egen normalinnstilling - men den er ikke superkorrekt. Da må man selv justere manuellt, med kalibreringsutstyr.

 

Forskjellen på sRGB og såkalt Adobe RGB, er fargerommet. Enkelt sagt inneholder Adobe RGB flere farger (eller nyanser av farger). For å vise bilder tatt med AdobeRGB fargerom, er kravet til skjermen desto høyere - den må være kalibrert etter Adobe RGB standard. Hvis ikke, vil ikke farver vises korrekt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Kjøpte meg denne skjermen selv her om dagen. Bra skjerm, men sort nivået på den er elendig da. Den Dell skjermen jeg hadde fra 2007 hadde faktisk hakket BEDRE sort nivå... Så blir ny skjerm når OLED skjermene kommer for fullt og til akseptable priser. Noe som burde skje innen 3 år.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Såvidt jeg har skjønt så har hver enkelt skjerm blitt kalibrert på fabrikken, det må jo være poenget med å ha kalibreringsresultatene vedlagt. Har hatt to slike skjermer nå, og kalibreringsdataene var ihvertfall ikke like.

 

En annen sak er at ihvertfall de første skjermene slet med lyset i av/på knappen. Begynte å flimre etter en stund, før det slukket helt. Har byttet min, aner ikke om det skjer på nye skjermer også.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...