Gå til innhold

Dell UltraSharp U2410 (H-IPS) - tråden


iRobot

Anbefalte innlegg

Jeg har null lyslekkasje, og sortnivået er omtrent som forventet med IPS-panel; ikke helt i klasse med PVA-paneler fra Eizo og andre. Akkurat det med sortnivået (og skyggedetaljer), er jo akilleshælen til IPS, i forhold til slike dyre grafikerskjermer. Men også her har det skjedd forbedringer i forhold til min forrige IPS-skjerm, også det en Dell. Men U2410 har så mange andre gode kvaliteter, at det kan jeg fint leve med, for min del.

Jeg har aldri lagt mine øyne på en avansert grafikkskjerm, så det er vanskelig å sammenligne den vegen. Jeg har for øyeblikk et Samsung 226BW (TN-panel), kan jeg i det minste forvente at det er bedre enn på denne? Kan man for eksempel se filmen Alien på U2410 uten at alt er ene eneste svart suppe?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 3 uker senere...

Jeg har hatt min skjerm i en uke nå. Fargene er mye bedre enn på min gamle, jeg ser det spesielt godt på fotografier.

 

Skjermer ser derimot litt rar ut ved visning av mørke bilder, eller helst helt svarte bilder. Sortnivået ser egentlig ganske greit ut, men det er som om hvor uniformt panelet er varier med hvor jeg har hodet mitt. Sitter jeg midt foran skjermen ser midten av bildet svart ut, mens sidene har hvittoner. Beveger jeg hodet mot siden ser siden svart ut og midten mer hvitaktig. Er dette den beryktede sølvrefleksen?

 

Jeg har også et dødt/grønt piksel, og jeg lurer på hvor jeg finner informasjon om pikselgarantien. Det irriterer meg ikke mer enn at jeg klarer meg dersom alternativet er å sende inn skjermen og gå to uker uten.

Lenke til kommentar

Jeg fikset en død pixel engang med en stylus-penn. Hadde en gang en konstant rød pixel ganske høyt oppe som var litt småirriterende. Så jeg fant en metode som funket rimelig greit.

Finn en stylus-penn eller tilsvarende tynn plast-pinne (uten skarp spiss!), lokaliser død pixel, plasser penn over død pixel (ikke trykk inn ennå), slå av skjerm mens du holder pennen over punktet, press penn inn mot skjerm (ikke superhardt, men hardt nok), hold etpar sekunder og slå på skjermen mens du fortsatt holder pennen der. Fjern penn etter et sekund eller to.

 

Død pixel kom til live igjen etter to forsøk.

Kickstart av pixel :new_woot:

Lenke til kommentar

@ Hetasink

Alle Ultrasharp skjermer har Premium Panel Guarantee , ta kontakt med DELL, det finnes garantert en løsning hvor du slipper å vente så lenge som 2 uker. DELL bruker eget budselskap, som sikkert kan plukke opp den defekte skjermen samtidig som de leverer deg ny.

Selv om man har handlet skjermen gjennom annen nettbutikk skal man ta kontakt med produsent i slike tilfeller.

 

Forsøker du tipset til "newman" og lager spor av dette i panelet stiller du meget svakt i en garantisak. Har selv forsøkt dette med en annen skjerm, uten hell. Det er et lotteri........

 

 

Lykke til !

Endret av iRobot
Lenke til kommentar

Glemte helt det Premium-garantisaken til Dell. Så lenge det er mindre enn 30 dager siden man bestilte får man en helt ny og ubrukt skjerm også. Venter du mer enn 30 dager får man en swap i enkelte tilfeller.

 

Og det er også sånn at hvis man spør pent så bytter de på dagen, altså du får ny skjerm når de henter den gamle etter hva jeg husker. Noen fordeler må man få når man har en Ultrasharp-skjerm.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Frister veldig å kjøpe denne skjermen. Jeg har en 20" Dell 4:3 skjerm i dag med 1600x1200 oppløsning og jeg liker at U2410 skjermen også har 1200 linjer og vil da fungere flott som primær skjerm ved siden av denne.

 

Har egentlig ikke skjønt poenget med 1080 linje skjermer til kontorbruk. Hvem er det som sitter foran PCen og ser BluRay filmer? Det er nok noen men jeg vil tro skjermene brukes mye mer til annet og hva gjør vel litt ekstra svarte streker over og under i disse tilfellene.

 

Ser den er nede i 4300 kr nå...

Lenke til kommentar

Enig der.

Vil heller ha 1920x1200 enn 1920x1080.

De få gangene jeg ser film på denne skjermen så klarer jeg fint å leve med litt sorte felt over og under bildet.

Man får litt ekstra plass å rutte med ellers, og det er fint.

 

Dessuten er det veldig mange filmer som er 21:9 og ikke 16:9.

Da får man sorte felt over og under bildet uansett. :)

Lenke til kommentar

Det er kun markedsføring som har presset frem 16:9 på pc-skjermer. Folk flest ser bare på pris og diagonalmål når de skal kjøpe skjerm (eller bærbar pc for den del), og ettersom en 16:9-skjerm er billigere å produsere pga mindre areal enn en 16:10 eller 4:3-skjerm gir de tilsynelatende mer for pengene. Vi som er i stand til å lese spesifikasjonene utover diagonalmålet utgjør dessverre en forsvinnende liten andel av kundegruppen for skjermer i prisklasse under 5000.

 

Vil du ha en stor, god skjerm vil du garantert ikke bli skuffet over U2410. Har hatt min i drøye tre måneder nå, og det er virkelig blitt en fryd å redigere bilder nå (men samtidig blir det en solid nedtur når jeg er ute i felt og må bruke den innebygde skjermen på laptopen til å bla gjennom, vurdere og velge ut bilder). Kjøpte min brukt for 3000, verdt hver eneste krone ;)

Lenke til kommentar
  • 5 måneder senere...

Nå har jeg ingen høytalere, mem har koblet HDMI fra dekoder til skjermen. Kan jeg da koble lyd fra skjermen til bærbar? Eller kan jeg kun koble til eksterne høytalere?

 

Hva med feks USB høytalere, vil dette fungere?

 

Tenker da på å få lyden på tv (skjermen) til høytalerne.

Det skal gå an å koble høytalere til skjermen. Den har Audio Out (jack), så tipper den skal klare å sende lyd fra HDMI-kilde til jack.

Har et vagt minne om at jeg hadde lyd fra skjermen til et lite Creative-anlegg da jeg brukte den som TV en ukes tid da jeg flyttet sist.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Denne skjermen har problemer emd av/på lyset. Mange, også meg, opplever at av/på lyset begynner og flimre og etterhvert så dør det helt. Vil ikke ha en swap skjerm når det "kun" er lampa, samtidig så er det jo kjekt å få det fikset. Kontaktet Dell om saken, ikke svar ennå. Får klage igjen og se hva som skjer.

Lenke til kommentar

Glemte helt det Premium-garantisaken til Dell. Så lenge det er mindre enn 30 dager siden man bestilte får man en helt ny og ubrukt skjerm også. Venter du mer enn 30 dager får man en swap i enkelte tilfeller.

 

Og det er også sånn at hvis man spør pent så bytter de på dagen, altså du får ny skjerm når de henter den gamle etter hva jeg husker. Noen fordeler må man få når man har en Ultrasharp-skjerm.

 

Kjøpte en U2410 fra Dustin for å bruke til fotoredigering, og nå etter 2 dagers bruk ser jeg en rød pixel litt oppe midt på skjermen. :(

 

Ringer jeg direkte til Dell eller må jeg via Dustin? Kjøpte skjermen 31. august (fikk den 4-5 sept), men har ikke hatt mulighet til å bruke den før nå.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Alle reklamasjoner og garantisaker tas direkte med Dell. Man skal fylle ut en reklamasjonssak som krever et nummer på en lapp som skal stå på skjermen, men finner ikke noen slik sak på min skjerm. Har derfor kontaktet Dell to ganger via en epostadresse uten å få svar. Får ringe dem til uka....

Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Fortsatt ikke svar på mail, så jeg ringte Dell. De sender ny skjerm (kun skjerm uten kabler) så returnerer jeg den defekte i esken jeg mottar den nye i. Flott service. Skjermen bar kjøpt i oktober 2009, dvs. ca. 2 år gammel.

 

Jeg vet som sagt at U2410 skjermer har problemer med disse lampene i av/på knappen. Ingen voldsom stor sak, men om man vil ha det fikset så bytter Dell tydeligvis ut skjermene.

 

For min del er det greit å se om skjermen er av eller på når pc er stengt ned.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Jøss, fikk tlf om at de kom med skjermen nå. Under ett døgn på å komme med ny skjerm er sensasjonelt bra service, må si jeg ble mektig imponert av Dell nå. Av/På lyset funker som det skal på den nye.

 

Alle kabler fulgte med, unntatt strømkabel, og manual, cd, og kalibreringsskjema fulgte også med.

Transportfirmaet tok den gamle skjermen med så jeg slapp å sende den også.

 

Glimrende.

 

Blir nok fast kunde hos Dell fremover, ihvertfall på skjermer.

 

Skjermen er forøvrig feilfri, pixelmessig. VGA kabel var satt på som den pleier. Merkelig at de setter på VGA kabelen isteden for DVI kabelen som ville vært mer naturlig på en slik skjerm.

Men men, lett å ta den av og sette på DVI i den haugen med tilkoblingsmuligheter man har.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...