Gå til innhold

Hardware.No Forum før og nå!


Anbefalte innlegg

BETALING er løsningen, da slipper man tulle poster, man skriver under en avtale på hvis man slenger med leppa aller useriøse poster så mister man sine kroner og blir banna

Nei. Rikepappagutter kan bare betale, mens lutefattige leets gidder ikke, da drar de heller til et annet forum. Forumet bør være gratis, som alt det gode her i livet.

Da får de som ikke har råd pante sine cola flasker, skulle tru en gjennomsnittslig "nerd" skulle klart det på noen uker/dager

Jeg tror ikke du skjønner poenget, alt som går over fra å være gratis til payservice mister 99% av alle brukerene. Og hvem vil være i et forum der det nesten ikke er noen?

Tviler på de ville miste så mange, de som faktisk betaler vi få gleden av et seriøst forum der hvor man kan diskutere diverse ting. overklokking.no`s forum var slikt før, men nå har desverre 14issene kommet dit og med sine standar kasse med neon lys. "se min casemod" uff, grøsser når jeg ser slikt. Betaling tror jeg ville fungert bra. eller at moderatene begynte bli strenge/diktator aktige. men det har en tendens til og ikke funke her hvertfall.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har et blandede erfaringer med news, men kort oppsummert er det:

 

- høy ekspertise

- høy aktivitet

- fjortis faktor = 0

- litt gammeldags

- litt knotete

- 95% skriver med fullt navn

- flaming faktor = 5%

 

Prøv det dere som kan..

Troxx

Lenke til kommentar
BETALING er løsningen, da slipper man tulle poster, man skriver under en avtale på hvis man slenger med leppa aller useriøse poster så mister man sine kroner og blir banna

Nei. Rikepappagutter kan bare betale, mens lutefattige leets gidder ikke, da drar de heller til et annet forum. Forumet bør være gratis, som alt det gode her i livet.

Da får de som ikke har råd pante sine cola flasker, skulle tru en gjennomsnittslig "nerd" skulle klart det på noen uker/dager

Jeg tror ikke du skjønner poenget, alt som går over fra å være gratis til payservice mister 99% av alle brukerene. Og hvem vil være i et forum der det nesten ikke er noen?

Tviler på de ville miste så mange, de som faktisk betaler vi få gleden av et seriøst forum der hvor man kan diskutere diverse ting. overklokking.no`s forum var slikt før, men nå har desverre 14issene kommet dit og med sine standar kasse med neon lys. "se min casemod" uff, grøsser når jeg ser slikt. Betaling tror jeg ville fungert bra. eller at moderatene begynte bli strenge/diktator aktige. men det har en tendens til og ikke funke her hvertfall.

Når det allerede finnes bedre forumer som er kanskje litt mindre vil ingen gidde å være her. Det bra med forumet er mangfoldet, på godt og vondt. Ingen normale forumer funker med betaling, det kan jeg love deg.

Lenke til kommentar

Da får de som ikke har råd pante sine cola flasker, skulle tru en gjennomsnittslig "nerd" skulle klart det på noen uker/dager

Jeg tror ikke du skjønner poenget, alt som går over fra å være gratis til payservice mister 99% av alle brukerene. Og hvem vil være i et forum der det nesten ikke er noen?

Tviler på de ville miste så mange, de som faktisk betaler vi få gleden av et seriøst forum der hvor man kan diskutere diverse ting. overklokking.no`s forum var slikt før, men nå har desverre 14issene kommet dit og med sine standar kasse med neon lys. "se min casemod" uff, grøsser når jeg ser slikt. Betaling tror jeg ville fungert bra. eller at moderatene begynte bli strenge/diktator aktige. men det har en tendens til og ikke funke her hvertfall.

 

Da er du naiv, folk gidder ikke å betale, slik er det, ikke nødvendigvis fordi summen er stor, men fordi det er stress, og mot prinsipper, tilveksten vil også gå ned mot 0, jeg kommer ikke til å betale, og jeg ser på meg selv som en seriøs bruker, med mange posts, mulig jeg tar feil angående min egen seriøsitet, men å tro at betaling vil hjelpe forumet synes jeg er i overkant optimistisk.

 

AtW

Lenke til kommentar

Er så innmari masse BS som blir postet her om dagen, ser ut som alle barneskoler har fått tilgang til forumet siden i fjor. Noe av det verste jeg har sett i det siste var han karen som startet den tråden om Matrix kunne være virkelighet.

 

Er ikke ofte inne her lengre selv siden det sjeldent blir noe interessant lengre og resten er bare vås fra drittunger.

Lenke til kommentar

Når det allerede finnes bedre forumer som er kanskje litt mindre vil ingen gidde å være her. Det bra med forumet er mangfoldet, på godt og vondt. Ingen normale forumer funker med betaling, det kan jeg love deg.

 

ingen som fungere med betaling? :grumpy:

 

ta deg en tur på www.experts-exchange.com, så skal du få se hvor godt det fungere. registrer deg der, og bruk de poengene du har til å teste det, så skal du se at du innen ett par minutter vil ha mange kvalitetssvar, avhengig av hvordan du formulerte deg. for så å få mer poeng må du kjøpe de, evnt svare andre. :woot:

 

og fungerer ikke det?

test først =)

Lenke til kommentar
Jeg kan trøste alle med at vi jobber nå med å få på plass FAQ systemet igjen med ny og forbedret versjon, den er ikke ute noen plasser enda, men vi jobber med å bug fikse den samt og legge inn kategorier. Da vil vi nok klare å få vekk en del av "amatør spørsmålene" :-)

 

FAQ systemet er sikkert veldig fint det, men jeg har en følelse av at de som kommer her for første gang heller registrerer seg på forumet, i stedet for å lete fram/gå inn på faq'en.

 

Tror neppe vi får luket vekk

"radeon 9500 eller 9600", "amd eller intel?", "ati eller nv?" osv. trådene så lett. Kanskje det letteste ville vært å lage en enkel sticky i f.eks. hovedkort, prossessor og minne forumet som het: amd eller intel... Det ville i hvert fall holdt diskusjonene til en tråd (forhåpentligvis).

 

:shrug:

Lenke til kommentar

Jeg synes denne diskusjonen begynner litt "i feil ende". Skal man gjennomføre noe av dette så må det først stakes ut en kurs om hva HW egentlig skal være. Når man (aministrasjonen) er blitt enige om målsettningene, så kan man jobbe for å nå disse.

 

Men hva er målsettningen(e):

 

Størst mulig?

Høyest mulig kvalitet?

Mest mulig inntekt/omsettning?

Hvor ser adm. seg selv om 5 år; utbrent og lei, fortsatt en hobby, et levebrød... etc. etc. etc.

Lenke til kommentar

Er nokk enig i at kvaliteten har fallt. Det tror jeg, som nevnt før, har med at flere undersider er åpnet og at Hw.no nettvekret dermed går mot en bredere brukergruppe.

Å sortere på antall poster tror jeg blir fåfengt. For det første vet jeg om mange med få poster som er seriøse, og også omvendt. Folk med over 1500 poster som jeg ikke villle innkalt om jeg fikk problemer med pc en min, for å si det slik. En annen ting er at ved en slik løsning risikerer man at "under v-antall poster" forumet blir vedlig useriøst. Og så skulle de brukerene pluteselig få innpass i et annet forum, hvor tonen så kansje er helt anderledes. Om det "under x-antall poster" forumet blir useriøst, så er det også mulig at de seriøse posterne sikke gidder å poste 500 poster der, da det er i et forum de ikke føler seg hjemme i.

Et betalings forum er jeg sikker på at ikke fungerer. Det vil ødelegge forumet, da det vil miste så mange brukere. Jeg vil av prnsipp ikke betale for å være med i et forum.

Jeg betaler ikke for å hjelpe andre mennesker. Et forum er en dugnad, og man betaler ikke for å være med på en dugnag. Tror mange av de mest kunskapsrike da ville funnet seg andre kanaler og andre forum. Mens de mindre "l33t" ble sittende igjenn.

Det er noen løsninger jeg tror på.

-Igjenn minske bruker appellen. Altså færre søstersider. Dette er lite sansynlig at vil bi gjennomført, men hadde nokk gitt oss et "smalere" forum med færre nybegynnere.

-Flere moderatorer og strengere på denne typen innleg. Foreslår at man legger inn en paragraf om dette i retningslinjene. Der nevner man de mest stilte spørsmålene, og gjerne gir link til en tråd det er grundig gjennomgått. Et problem er at det nokk er mange som ikke leser retninglinjene før de blir med. Husker selv at jeg ikke gjorde det.

Foreslår da en liten "test". Ikke store sakene, mest for å "skremme" nye brukere til å lese reningslinjene. De må først svare på f.eks 5 enkle spørsmål, så aktiveres brukerkontoen.

Når en moderator stenger et slikt innleg linker han til reningslinjene, gjerne en annen lik tråd og til søkefunksjonen.

- At folk ikke svarer på slike tråder. Og da svarer man med å linke til andre like tråder, og forklarer situasjonen. Det siste der er egenlig ganske viktig, et svar som "ARG enså en slik tråd?!?!?!" gjør mer skade en selve tråden. Men link til en annen lik tråd, si at man kan søke og at slike tråder er uøsnket så send en PM til en moderator.

-Ellers har jeg funnet ut at det er få fjortiser på 02.00 :wink:

Lenke til kommentar

Hva med et "karaktersystem" da?

Sånn at hvis en er fornøyd med det svaret en får av en person,kan man gi den person en + eller noe lignende.En - kan oppnåes ved at en bruker klager på en annen til en moderator (for å forhindre misbruk)Så kan man ha en lukket del av forumet der man f.eks ikke kan ha minuser,eller et visst antall % plusser,f.eks 95% av alle karakterer må være pluss.

Vet at dette er vanskelig/umulig å gjennomføre,ikke sikkert det ville ha funket engang :shrug:

Lenke til kommentar

Er temmelig lei av å lese hjelpeløse spørsmål som "hvorfor skal du det" o.l. på seriøse spørsmål, og wanabe moderatorer som skal fortelle noe istedet for å svare. Så lenge moderator ikke har stengt en post bør det være lov å svare. Vel poenget mitt er egentlig at moderator bør hvere mer aktiv å gi advarsler til folk som ikke er seriøs i spørsmålene og svarene sine, så vi kan få vekk alle med fritidsproblemer.

Lenke til kommentar
Hva med et "karaktersystem" da?

Sånn at hvis en er fornøyd med det svaret en får av en person,kan man gi den person en + eller noe lignende.En - kan oppnåes ved at en bruker klager på en annen til en moderator (for å forhindre misbruk)Så kan man ha en lukket del av forumet der man f.eks ikke kan ha minuser,eller et visst antall % plusser,f.eks 95% av alle karakterer må være pluss.

Vet at dette er vanskelig/umulig å gjennomføre,ikke sikkert det ville ha funket engang :shrug:

 

Hmm, jeg er ikke helt sikker på om jeg liker dette systemet, veldig vanskelig å holde 95% om du har mellommange poster, lettere å få 4 plusser på fire poster enn 95 på 100, jeg har også vært med på relativt opphetede diskusjoner her, og jeg er redd noen ikke vil kunne motstå fristelsen å gi negative karakter i en slik situasjon, kun på grunnlag av uenighet om ett tema.

 

AtW

Lenke til kommentar

Jeg liker norsk som språk, men jeg må utenlands for å få svar på spørsmålene mine nå. Kan forum moderatorene lage noe sånt som elite forum eller noe, da hadde jeg giddet å hjelpe noen likesinnede.

 

Dette svaret er egentlig ikke bare til deg Troxx, men til mange eller "alle" om du vil. Dog, det er forma til deg :)

 

Du må altså til andre forums for å få hjelp nå og du gidder ikke hjelpe andre her før det er et "elite forum". Ser du at dersom du (og andre) hadde vært villig til å svare så ville du faktisk fått svar på spørsmålet ditt her? Når de med kompetanse ikke gidder å svare så vil det jo heller ikke være mulig å få svar fra de med kompetanse

 

Ønsket om et "elite forum" og alle andre kreative idéer som betalforum, kun for de med X antall melding osv er et ønske (fra late sjeler som vil skylde på andre) om at Hardware Norge *først* skal få istand et forum så skal folk gidde og starte de store og fantastiske diskusjonene.

 

Dette er jo som å be Hardware Norge om å få et hardkokt egg til frokost, så skal du gi dem høna etterpå. Det går ikke. Hardware Norge kan *ikke* lage forumet for oss, men de kan gi oss muligheten til å lage det selv! Og det har de imho gjort.

 

Så istede for å syte og klage så bør du selv sørge for at de fantastiske diskusjonene om funksjonalitet og hardwaresammenlikninger faktisk kommer! Vi har en knapp her som heter "nytt emne" og den er faktisk fri for alle, også for de som ønsker de tekniske og intellektuelle diskusjonene. Prøv og start en, så skal du se at du at du faktisk får reflekterte og gode svar tilbake!

 

Og når vi nevner svar, vel om dere savner kvalitetssvar så hvorfor ikke lage et? Som et godt eksempel. Er det spørsmål om hva en switch er så skriver du et såkalt "referanseinnlegg" dvs et relativt langt svar med linker til mer informasjon og begrunnelse for dine utsagn.

 

Klarer du å skrive ETT referanseinnlegg (tøft ord, eh? ;) hver uke så sørger du for en betydelig kvalitetshevning av forumet. Da vil andre kunne linke til dette innlegget og vi slipper de samme diskusjonene om og om igjen.

 

Da vil du også sørge for at andre ser at her er det kunnskap og dermed tiltrekkes andre med kunnskap om emnet. Slik får vi inn mer kompetanse.

 

Så folkens: Slutt med den sytinga og gjør noe selv!

 

edit: noen av skrivefeila

Lenke til kommentar

Er redd for at etterhvert som hw og dens søstersider blir flere og større, jo værre vil problematikken her bli. Mitt inntrykk er at det gjelder alle store forum. Så lenge det er relativt lite går det helt greit å holde seriøsiteten og kvaliteten oppe, men når det blir så stort som det er nå (og større blir det), så er det ikke til å unngå en slik utvanning.

 

Vil ikke gå 100% god for følgende uttalelse, men prøver allikevel: Ta en titt rundt på nettet, og se på de forskjellige forum der ute. Se på noen av de mest seriøse (mange gode svar, mange kompetente brukere), og de mer useriøse (mange dårlige svar, mange ukompetente brukere). Hvordan er det med størrelsen på disse? Vil tro det er hos de minste forumene at seriøsiteten ligger høyest.

 

Jeg tror at det vil bli vanskelig å holde det nivået som lenge har vært her på hw. De er jo ambisiøse og vil vokse. Dette medbringer også en del ulemper. Selvfølgelig trenger det ikke bli katastrofe her på forumet, men jeg tror det til en viss grad er uungåelig dersom ikke noe drastisk gjøres.

 

Kanskje en innføring av et prikkesystem hadde vært tingen. Man får prikker for ikke å følge rettningslinjene. Prikkene vil bli sakte borte over tid dersom man ikke bryter regelmentet.

 

Videre er det egentlig bare til ikke å svare i det hele tatt på innlegg av typen: "Intel vs AMD". Bare la tråden dø ut. På den andre siden finnes det dessverre nok fjortiser her til å holde selv de trådene gående. Da burde moderatorene være raskere ute og stenge tråden.

 

For å si det slik: Jeg er glad jeg slipper ansvaret med å finne en løsning på dette. Lykke til videre dere som har =)

Lenke til kommentar

Jeg har hengt på forumet temmelig lenge nå, men jeg svarer ikke med mindre jeg føler jeg har noe å bidra med, og har derfor fortsatt under 150 poster. Jeg tør påstå at det generelle kunnskapsnivået mitt innenfor data/teknologi og andre aktuelle områder er relativt høyt, og antall poster alene er absolutt ikke noe mål for kunnskapsnivået til en bruker. Det sier seg selv at når en bruker har postet 6000 poster på 14 måneder, 15-20 poster pr. dag kan umulig alle postene være like seriøse. Det beste forslaget hittil er et slags karaktersystem, men det ville vel også gitt en ujevn fordeling da de veldig aktive brukerne (>= 10 poster daglig) fort ville dratt inn noen hundre plusser, mens vi som leser mye og poster lite, men allikevel holder et visst seriøstitetsnivå blir sittende igjen på "lamerforumet" :) Det kan bli vanskelig å få et mer seriøst forum, men det skader ikke å få flere og strengere moderatorer.

 

(JEEEEEEEELP!?!?!??!?!?!?! PCN MIN STArTER IKE!!!!!!!!!!)

 

:roll:

Lenke til kommentar

Litt usikker på hvordan dette er å gjennomføre men hadde det vært mulig å ett slags filter som luker ut poster som har feks "råd til ny pc" osv som tema. Evt alt som stod i søppel og religion også. hadde det vært litt mer avslappende å surfe igjennom siste meldinger.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...