Gå til innhold

Hardware.No Forum før og nå!


Anbefalte innlegg

Nostalgi - hater det...

 

Hvorfor skal alle se tilbake på den svunne tid? Var det SÅ mye bedre?

 

Nei, men deres nostalgi får det til å virke sånn.

For å sette et lite perspektiv på hva nostalgi egentlig er:

Tilbakeblikk på fortiden hvor fortiden er sett i et godt lys, ofte bedre enn fortjent.

 

Dette treffer man på så ekstremt mange steder, og det er kvalmt!

"Å så mye bedre det var før når vi måtte gå 3,7 mil til skolen hver dag og nesten døde når vi skulle bade i det iskalde, men rene vannet i tjernet bak huset. Ja, da krevde vi ikke mye, vi kunne fint bade tidlig på våren..." osv.

 

Er ikke det noe av det samme dere sitter her å legger ut om nå? Bare da om et forum på internet.

Tenk på det, VAR det så mye bedre før i tiden? Var det så mye bedre når forumet bare var en liten krok som ble oppdatert et par ganger per dag?

 

Man støter på det samme om og om igjen hele tiden, altså nostalgi, og som dere sikkert har forstått er det ikke noe jeg setter så veldig stor pris på. Har flere ganger vært diskutert hvorvidt nye spill egentlig er dårligere enn de gamle fordi følelsen er borte. Konklusjonen må nok bli nei, det er vi som bare husker det gamle som så mye bedre enn det nye. Gled dere over alt det nye og ikke se tilbake på det gamle som om det var en gylden tid...

Og for all del, slutt med den fordømte klagingen på at "bygdetullinger" og "fjortisser" gjør forumet dårligere...

 

Bygdetullinger er like gode som oss andre - selv om de bor på bygden trenger de ikke være tullinger...

"Fjortissene" derimot er noe dritt. Husk nå på at det å være "fjortiss" er en sinnstilstand, og ikke en fysisk tilstand - og heldigvis finnes de som klarer seg gjennom tenårene uten å lide av "fjortissisme".

 

Jaja, steng tråden nå, den burde ikke fått leve så lenge som den har gjort.

 

PS: forslagene om et "elite" forum og et betalingsforum er helt absurde, da av flere grunner. Hvordan skal man klare å klassifisere noen som elite? Finnes mange som er hyggelige, svarer skikkelig, og ikke spammer som bare sitter med noen få posts, mens andre som spammer ligger på godt over 1000 posts.

Ideen om et betalingsforum er like idiotisk... Hvem vil gidde å betale for å være på et FORUM? Hvis det blir et betalingsforum kommer nærmest 100% til å stikke fordi det finnes nok av andre gode forums der ute som man kan bruke som er gratis.

Et forum tilbyr ikke noe annet enn det medlemmene har å gi, så hvorfor betale for det?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ok, har lest hele denne tråden nå og har tenkt på dette før. Vurderte å lage en ny tread men bruker heller denne.

 

Har lagt merke til at kvaliteten på innleggene varierer mer nå en hva de gjorde for ett år siden. Dvs. ettersom det er flere postere er det flere både gode* og dårlige* innlegg. Med andre ord på noen områder er forumet blitt bedre (større bredde og flere postere med kunnskap innen spesielle områder) og på noen områder er det blitt dårligere (mer spam, irrellevant, feilposting, flaming, kunnskapsløshet, X vs. Y diskusjoner osv).

 

Har postet mindre de siste månedene ettersom jeg ble litt lei av økende mengde dårlig posting. Tror det er flere enn meg som mener dette. Har lagt merke til at 5-6 stykker av de personen jeg bruker å følge med på hva skriver fordi de har gode innlegg, har postet mindre i det siste.

(Noe av grunne til dette kan selvfølgelig være at det er mange (inkludert undertegnede) som har eksamen i disse tider).

Uansett; slik jeg ser det har Signal to Noise ratio'en sunket det siste året, noe som selvfølgelig er en dårlig ting.

 

Ettersom en abonementsording sannsynlighvis på grunn av flere årsaker ikke er aktuell er det slik jeg ser det to hovedmetoder** man kan forbedre forumet:

 

1. Flere moderatorer.

Ikke nødhvendighvis strengere, men flere. Dette kan selvfølgelig ha dårlige effekter også men de positive vil slik jeg ser det utveie de negative.

Positive:

-Flere stengninger av poster raskere

-Mindre "arbeidsbelastning" på moderatorer

-Større selvjustis blant brukere når man ser at det blir moderert

Negative:

-Altid noen som blir veldig sinte, men det kan man leve med.

-Sannsynlighvis en eller annen som misbruker moderatoraksess, men det kommer man over.

 

Man bør selvfølgelig være nøye med å velge ut de som skal være moderatorer.

 

NB: Før flamingen starter: Jeg skriver IKKE dette fordi jeg ønsker å være moderator. Hadde takket nei dersom noen mot formodning hadde spurt meg.

 

 

2. Karaktersystem.

Man gir karakter til hver post ala slashdot. Hver bruker har en "Karma" som kan være positiv eller negativ.

Hver bruker kan justere sin treshold, dvs. den verdi man ønsker å se poster på. Dersom man ikke ønsker å se poster som har blitt vurdert av andre til å være dårlig, ja da luker man ut de postene.

 

Ettersom jeg ikke er noen PHP-guru er jeg usikker på hvilke endringer man eventuellt må gjøre for å implementere dette. Det er vel her hovedproblmet med dette forslaget ligger.

 

Bare psotere med postiv karma over en hviss verdi kan moderere(gradere) andre poster. Man kan ikke moderere i samme tråd som man poster.

Man har begrenset mengde modererings-muligheter. F. eks en bruker kan bare gradere xx antall poster.

 

Se forøvrig FAQ på slashdot.org for å lese mer om modereringsystemet.

 

 

Som sagt, dette er bare noen forslag, føl dere fri til å ignorer dersom det er ønskelig.

Sannsynlighvis kan man forumet holde seg i ganske bra stand selv om man ikke gjør noen endringer. Det er jo faktisk et ganske bra forum i dag. ;-)

Men hva gjør man den dagen da mange seriøse brukere har fått nok og finner seg et annet sted?

 

 

*Hva som menes med gode eller dårlige innlegg er relativt. Men jeg tror de fleste likevel har en viss oppfattning om hva som kjennetegner en god post.

 

**De er sannsynlighvis mange mindre ting man kan gjøre som også kan hjelpe til på å forbedre forumet.

Som f-eks:

-Fjerne Søppel fra postcount (dersom det er mulig)

-Fjerne en del av smileyene (maks antal pr post dersom det er mulig?)

-Legge til flere FAQ'er

-Opprette egne områder for X vs. Y diskusjoner

-Innføre en 2-3 dagers periode fra man registrerer seg før man får poste.

Lenke til kommentar

[PIP]Mye støy på forumet for tiden, men her er mitt signal[/PIP]

 

Minnes tidlig -90 tall da BBS'en på ingeniørhøyskolen var vanedannende.

 

For å kunne opprette en ny tråd, måtte en ha svart x antall ganger på eksisterende tråder. Dersom svarene var helt hinsides, ville moderatorene nullstille teller og en måtte begynne på ny igjen med innlegg.

 

Forslager mitt er således i samme form: En bruker på forumet må ha svart på x ant innlegg på tråder i 'fornuftige' forum for å få rettighet til å opprette nye tråder. Moderatorer har guddommelig kraft og kort lunte for å reset'e teller... Ideelt skulle svar i tråd være minimum x antall tegn for å kunne telles.

 

Offtopic tråder kan derimot være fritt vilt.

 

Uansett må reglene være enkle for å kunne fungere. Legges det for avanserte krav vil muligheten til zuksess være mindre enn enkle regler.

 

Dette fungerte fint i sin tid på en brukerbegrenset BBS, men om det vil fungere så godt på HW.no kunne være greit å finne ut.

Lenke til kommentar

Hva med å hadd et "elites -4- noob" - forum hvor noen få utvalgte "elite" brukere hadde tilgang til å poste.

Målet med dette forumet er at disse skulle lag en slags stor faq (oppbygd som et forum) hvor de posta di spørsmålene som kom gang på gang med gjevne mellomrom, med dette vil forhåpentligvis det meste av de spørsmålene som blir stillt om og om igjen fade bort. Og det allmene forumet vil kunne "bekymre" seg om spørsmål som kommer og går med tida og/eller er litt mer kompliserte enn at det kan forventes at man finner svar i en faq.

 

Når f.eks en av disse "elitene" ser et spørsmål gjentar seg f.eks.

"hvordan overklokker jeg prosessoren min?" lager han/hun en post i "elite" forumet hvor vedkommende forklarer relativt godt detaljert om fsb/mp/vcore/ - fordeler og ulemper osv.

 

Denne "nooben" kan ikke poste et svar i "elite" delen av forum, men kan selvfølgelig spørre om noe mer/annet hvis svaret ikke var bra nok/ikke skjønnte i den posten han laget i forumet for allmenheten evt. pm.

 

Derimot kan andre "elite" brukere poste svar hvis de mener det er noen feilaktige opplysninger eller sitte på flere opplysninger som kunne vært tatt med i den første posten. Disse postene vil heller ikke "noobsa" kunne læse med mindre han startet posten tillater, alså han må lese gjennom kommentarer han får fra de andre "elite"-brukerne for så å enten merke posten som "allmen" eller allerhelst redigere den orginale posten til det bedre.

 

Jeg sa tidligere at det skulle være an faq som var oppbygd som et forum, med det mener jeg at det optimale hadde vært om denne "faq-en" skulle vært inndelt akkurat slik som forumet.

Da kunne "nooben" og andre "noobs" enkelt gå inn på "Prosessor og overklokking" se kjapt over postene i søken etter et spørsmål omentrent slik som det han har. f.eks "Hvordan overklokker jeg?" og få et bra svar.

 

Hvis det ikke blir for mange poster i dette "elite" forumet burde det være lett å finne svar på alle de enkle spørsmålene som gjentar seg så ufattelig mange ganger.

For å bli "elite-bruker" må man søke til moderatorer og man er kunn bruker av en liten del av forumet, du må søke seperat om hver kategori du vil være med i. en kategor i kan være "Prosessor og overklokking" "Data/overklokking generelt" osv.

Brukeren må også ha vært på formet ei stund slik at moderatorene kan ta en vurdering om han kan nok til å kunne gjøre jobben.

E-brukeren burde ogsp være nødt til å oppgi full adresse, tlf osv. til moderator for å være sikre på seriøse hendvendelser osv.

Hvis en elite-bruker gjør en dårlig jobb kan de andre e-brukere klage til moderator som ser nærmere på saken.

E-brukere burde være pålagt å være aktive på forumet, og må melde ifra om de av en eller annen grunn ikke kan være tilstede på en viss tid, f.eks drar på en 2 ukers ferie uten internet.

Det allmene forumet og e-forumet burde være totalt adskillt, men i det allmene forumet burde det være f.eks 2 linker: "Grafikkort" - "Se etter svar på spm ditt i e-forumet / faq-forum" eller noe lignende slik at man får enkel og rask tilgang, og ikke minst finner fram det lett, selv for de som bruker forumet sjeldent.

 

Btw. Postene burde slettes etter en tid hvis de ikke er blitt oppdatert for å hindre at det ligger poster som "går ut på dato". evt. at forfattern stiller inn en tidsbegrensning.

 

Btw2. At man kunn søker på en kategori av gangen ikke skulle være nødvendig , da de som søker burde være så seriøse at de holdt seg unna det de ikke har peiling på.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...