Gå til innhold

Kongo-saken | Tjostolv Moland


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Siden det våpnet Moland sksl ha brukt til drapet befinner seg i Norge, og også er en softgun, så kan han umulig ha drept noen med dette våpenet i kongo.

Pistolen Moland skulle hatt ifølge retten i kono, befinner seg også i Norge.

 

Det våpenet vi da står igjen med,er haglen. Men alle er enige om at den ikke er drapsvåpenet.

 

Så etter det vi vet nå så er det ganske enkelt umulig at Moland kan ha skutt og drept noen i kongo.

 

Jeg syns det er mistnksomt hvor ivrig militæret i kongo er til å få Moland og French dømt. Så personlig så tror jeg at vitneutsagnet om at tre soldater drepte sjåføren antakelig er riktig.

Lenke til kommentar
Det våpenet vi da står igjen med,er haglen. Men alle er enige om at den ikke er drapsvåpenet.

 

Så etter det vi vet nå så er det ganske enkelt umulig at Moland kan ha skutt og drept noen i kongo.

Du må huske på at Moland loket rundt i jungelen i, var det ikke ca. en uke?

 

Om han hadde hatt drapsvåpenet, hadde han hatt nok av tid til å kvitte seg med det. Når han forlot jungelen gjorde han også dette for å overgi seg til politiet i Kongo. Da hadde det vært lite taktisk ha med seg drapsvåpenet i ryggsekken.

 

Jeg sier ikke at han er skyldig - bare at det er like mulig som at han ikke er skyldig. Vi kan umulig være sikre på verken det ene eller andre.

Lenke til kommentar
Du må huske på at Moland loket rundt i jungelen i, var det ikke ca. en uke?

 

Om han hadde hatt drapsvåpenet, hadde han hatt nok av tid til å kvitte seg med det. Når han forlot jungelen gjorde han også dette for å overgi seg til politiet i Kongo. Da hadde det vært lite taktisk ha med seg drapsvåpenet i ryggsekken.

 

Jeg sier ikke at han er skyldig - bare at det er like mulig som at han ikke er skyldig. Vi kan umulig være sikre på verken det ene eller andre.

 

Joda, moland var på flukt fra myndighetene da de av erfaring ikke stolte på at de ville få en rettferdig behandling og det er jo mye som tyder på at guttene fikk rett på dette punktet.

 

Man må jo også huske på at de hele tiden var forfulgt av væpnede soldater / grensevoktere og at man umulig kunne vite om de kunne komme unna det med livet i behold, så det er mest trolig at om man hadde noen våpen så har de oppbevart dem på seg eller kastet dem fra seg i siste liten.

 

Et søk etter våpnene i nærområdet med moderne metaldetektorer burde jo kanskje hjelpe men det er tvilsomt om kongo har tilgang på slik teknologi så man bør kanskje få gjort noen grundigere manuelle søk.

Lenke til kommentar
Joda, moland var på flukt fra myndighetene da de av erfaring ikke stolte på at de ville få en rettferdig behandling og det er jo mye som tyder på at guttene fikk rett på dette punktet.

 

Hvilken erfaring? Det er ikke mye som tyder på at de i det hele tatt visste hva de ga seg ut på (dette er noe folk med kjennskap til regionen og bransjen har sagt ofte).

 

 

Ellers det med tortur tar jeg med en klype salt - gutta har løyet før så det er ikke usannsynlig at de gjør det igjen.

 

Jeg ser ingen tegn på tortur på dette bildet som er tatt i går:

 

post-175153-1257938991_thumb.jpg

Endret av PzMan
Lenke til kommentar

Denne saken tar jo helt av nå :p Morsomt å lese. Høres nesten ut som Moland har gitt opp og vil ha det overstått.

 

Jarle Brenna (i Oslo):

- Vet du hvem er Eric le Rouge er, spør en av bistandsadvokatene.

 

Jarle Brenna (i Oslo):

- Ja, svarer Moland.

 

Jarle Brenna (i Oslo):

Spørsmålet dreier seg altså om den norske vikingen Erik den røde. Født på Jæren i ca. 1007.

Endret av MartinF
Lenke til kommentar

kutte bistanden til kongo? hahah

 

så man skal la uskyldige mennesker lide pga to idiotiske nordmenn som driter seg ut, vise kongo mangel på samarbeidsevne og bare gjør vondt verre?! tror ikke det er rette tidspunktet nå. er sånn det blir krig i verden.

jeg sier ikke at jeg er for dødsdom, men vi må ha i hodet at ikke alle land tilbyr utdanning,kost+losji så fort man gjør noe kriminelt(norge derimot) jeg leste at ca.50% av kongos befolkning tror på åndelr o.l., og dersom noen dreper noen, så er det normalt at straffen kan bli en dødsdom. an eye for an eye. men så fort det er to nordmenn. "

 

HALLO! unna vei alle kongolesere.. rike smarte norge synes ikke rettsystemet er riktig, korrupsjon! vi kan ikke la to av våre egne sitte i fengsel i kongo, de kan jo få malaria og stakkars må sitte i campingstoler i rettsaken"

 

 

for min del så slutta moland og french å være en av "våre" den dagen de bestemte seg for reise til kongo og leke rambo.

 

 

at ikke flere er flaue skjønner jeg ikke. sett dere i et par kongolesiske sandaler og se bildet hvor han tørker blod. vil du virkelig at norge/nordmenn skal representeres via french og moland!

 

og er du uskyldig gjør det vel alt for å si sannheten dersom du virkelig ikke har gjort noe, istedet sitte som en arrogant bedreviter og si: naj vi visste systemet var korrupt så vi gidder ikke uttale oss.

 

hvis dem virkelig visste hvordan land kongo var(noe de burde før de starter sikkerhetsselskap) så tar du ikke et bilde, _et_BILDE__av kompisen din mens han tørker blod og smiler, og du liksom er på rømmen fra militæret.

 

hvis det plutselig erklæres hellig krig og selvmordsbomber plutselig styrter inn i operan, så vil jeg ikke ha i bakhodet at grunnen er fordi vi norske gjerrigknarker ikke ville dele skattepengene våre med kongo, fordi det er et mindre utviklet land enn norge, og rettssystemet var "korrupt" fordi de ønsket og se tarzan og jane døde.

 

nå må faen meg norge og kongo kommunisere skikkelig. og hvis det ender med at de må sone i kongo, ja kjempe trist, selvfølgelig, kanskje de kan komme til norge på perm. de er jo vant med militære forhold så detta klarer de;)

Lenke til kommentar
Saken stinker.

 

Om noen andre drepte sjåføren så burde de vel tatt kontakt med skogvokterne og politiet?

 

I steden stakk de av ......................

Mye som stinker her i verden. At de stakk av kan jo være fordi de ble redde for at de ville få skylda uansett, eller noe lignende. Ikke sant? Du er oppegående nok til å forstå såpass?

Lenke til kommentar
Nå er det jo kommet frem i et brev at sjåføren egentlig ble drept av konglolesiske militære som deretter la skylden på nordmennene:http://www.vg.no/nyheter/utenriks/artikkel.php?artid=584549

Og det bør jo være verdt å få med seg når man tar alle de andre tvilsomheter ved denne saken i betraktning. Men det er veldig mange som har gjort seg opp den mening at nordmennene er skyldige fordi Moland tørket blod mens han smilte til kamera... Helt latterlig å dømme folk på et så tynt grunnlag

Så der ser vi tydelig hvor "rettferdige" og "troverdige" og "undersøkende" medie-Norge er..

 

Det virker som du tar det for gitt at den anonyme personen som sendte brevet snakker sant. Samtidig kritiserer du andre for å dømme på for tynt grunnlag?

 

 

Nei, hvorfor tror du det da? Jeg bare refererer til et brev. Har ikke sagt at det er sannheten, men hvorfor skulle noen i den kongolesiske hæren være interessert i å lage et sånt falskt brev? Det er mye i den saken som stinker, og det er årsaken til at jeg ikke har trodd på at de er skyldige. Men skyldspørsmålet er ikke hovedsaken til at jeg har kastet meg inn i debatten.

 

For øvrig er det bare å beklage at jeg ikke har hatt tid til å svare her før nå..

Lenke til kommentar
så man skal la uskyldige mennesker lide pga to idiotiske nordmenn som driter seg ut, vise kongo mangel på samarbeidsevne og bare gjør vondt verre?!

Såvidt meg bekjent er også de to nordmennene uskyldige. Det finnes ingen troverdige beviser i saken. Skal man la to nordmenn sitte i fengsel med dødsdommer hengdende over seg, i "samarbeidsviljens" navn?

 

men vi må ha i hodet at ikke alle land tilbyr utdanning,kost+losji så fort man gjør noe kriminelt(norge derimot)

Vi må ha i hodet at et land ikke bør fengsle noen uten at det foreligger troverdige bevis for at personen har begått kriminalitet.

 

HALLO! unna vei alle kongolesere.. rike smarte norge synes ikke rettsystemet er riktig, korrupsjon! vi kan ikke la to av våre egne sitte i fengsel i kongo, de kan jo få malaria og stakkars må sitte i campingstoler i rettsaken"

HALLO, unne veg alle dumrianer som synes et rettssystem basert på null rettferdighet og null troverdig bevisføring bør heves over enhver kritikk. De kan jo bli sittende 20 år i fengsel, dø av sykdommer eller bli drept av gale medfanger, så hvorfor bry seg? De hadde jo med seg GPS, kart og kompass til Kongo, så de fortjener 20 år i fengsel.

 

for min del så slutta moland og french å være en av "våre" den dagen de bestemte seg for reise til kongo og leke rambo.

Så lenge de har norsk statsborgerskap er de en av våre. Av nysgjerrighet, hadde det vært bedre om de lekte Indiana Jones?

 

 

at ikke flere er flaue skjønner jeg ikke. sett dere i et par kongolesiske sandaler og se bildet hvor han tørker blod. vil du virkelig at norge/nordmenn skal representeres via french og moland!

Det er mange som tørker blod. F.eks. for å hindre søl og potensiell sykdomssmitte hvis de skal sette seg inn i et bilsete som er tilsølt av blod. Man blir ingen morder av den grunn. Moland og French har såvidt meg bekjent ingen offisiell rolle som Norgesambassadører. De er to personer med norsk statsborgerskap og i denne saken representerer de ingen andre enn seg selv, til tross for at kongolesisk rettsvesen hardnakket påstår at de representerer spionnasjonen Norge.

 

og er du uskyldig gjør det vel alt for å si sannheten dersom du virkelig ikke har gjort noe, istedet sitte som en arrogant bedreviter og si: naj vi visste systemet var korrupt så vi gidder ikke uttale oss.

Har du en link til der du har det fra at Moland og French har sagt at de ikke gidder uttale seg? Sannheten har ingen betydning når man er forhåndsdømt som løgner av de som har myndighet til å ta livet av deg.

 

hvis dem virkelig visste hvordan land kongo var(noe de burde før de starter sikkerhetsselskap) så tar du ikke et bilde, _et_BILDE__av kompisen din mens han tørker blod og smiler, og du liksom er på rømmen fra militæret.

Hvorfor ikke? Passer det ikke inn i Rambo-fantasien din om hva man skal og ikke skal gjøre når man er på rømmen? Da skal man plante bukseræva si i et sete fullt av blod? Ha et forpint ansiktsuttrykk? Gassen i bånn i panisk flukt så kvist og kvast gyver etter? Virkeligheten er mer sammensatt enn som så.

 

 

hvis det plutselig erklæres hellig krig og selvmordsbomber plutselig styrter inn i operan, så vil jeg ikke ha i bakhodet at grunnen er fordi vi norske gjerrigknarker ikke ville dele skattepengene våre med kongo, fordi det er et mindre utviklet land enn norge, og rettssystemet var "korrupt" fordi de ønsket og se tarzan og jane døde.

Krydre galskapen med litt paranoia og urealistiske scenarioer også ja. Er dette også hentet fra Rambo-filmene, eller? Eller nei, ser du nevner Tarzan. På tide å forholde seg til virkeligheten, kanskje.

 

nå må faen meg norge og kongo kommunisere skikkelig. og hvis det ender med at de må sone i kongo, ja kjempe trist, selvfølgelig, kanskje de kan komme til norge på perm. de er jo vant med militære forhold så detta klarer de;)

Hvorfor skal Norge kommunisere skikkelig med Kongo i denne saken? Du har jo allerede erklært Moland og French som uverdige medlemmer av kongerike Norge, burde ikke Norge da drite i de to?

Eller har du ulik argumentasjon på lager for hhv hva du selv synes og hva du synes Norge som nasjon burde synes?

Lenke til kommentar

Skal ikke legge meg i noe debatt om skyld eller ei, men skal man anklages og stilles fremfor en rett så mener jeg at det skal gjøres ordentlig og gjennomført, ikke denne fadesen man kaller en rettsak.

 

Med fadese mener jeg:

 

1) Moland skrev 2 brev med 2 forskjellig forklaringer. Ene tilsto han på, andre fornekter han å ha gjort det. Når dette kommer frem sier de bare "Vi har fått det vi trenger". Så de velger 1 av de 2 brevene, det som passer best med deres sak. Det er så tull som det lar seg gjøre, man velger ikke når det står mellom 2 beviser, man forsøker å finne ut hvilken som stemmer.

 

2) Ville anklaginger. Ja tenker på den norkse advokatens stunt her. Ser for meg en norsk hvitsnipp på gammel kongolesisk motorsykkel i afrikas mulm og mørke i rene James Bond stil for deretter å forgifte Moland. Noen har sett litt for mange filmer spør du meg.

 

3) De som går mot dommertribunalet ender opp i vill flukt. F.eks legen som undersøkte Moland måtte flykte i frykt for arrestasjoner. De som går mot den dommen som dommerne har lagt for seg er den rette skal arresteres. De er ikke ute etter noe rettferdig domfellelse, de er bare ute etter domfellelse, uavhengig om den stemmer eller ikke.

 

Synes det er rart at kongolesiske myndigheter ikke har satt foten ned for dette sirkuset. Det er en pinelig fadese for hele Kongo. Om Moland og French er skyldig skal jeg ikke si noe om, men jeg mener man er uskyldig til det motsatte er bevist. I denne saken er bevisene så latterlig at de holder like mye vann som en te sil.

Lenke til kommentar
Så lenge de har norsk statsborgerskap er de en av våre.

 

Billig retorisk poeng. Når slutter man å være "en av oss"? Når begynner voksne individer å bli ansvarlige for sine handlinger?

 

Er det ingen som synes at det er ironisk at disse to som drømmer å være leiesoldater (et yrke hvor man får betalt relativt høye summer pga risken yrket innebærer) ønsker at staten skal redde dem når leken blir dødelig?

 

Tror neppe de ville skattet til Norge av de potensielle inntektene de ville fått inn i Afrika.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...