Gå til innhold

Kongo-saken | Tjostolv Moland


Anbefalte innlegg

Ingen av oss har snakket med de to, så det er bare avisene man kan forholde seg til når det gjelder hva de sa. Og jeg tviler sterkt på at avisene er fiendtlig innstilt mot de to. (Tviler man på det avisene skriver bør man ha en kilde for sin versjon – ellers så reduseres hele diskusjonen til meningsløs synsing.) De har for eksempel gått bort fra å ha ingen formening om hvem som skjøt Abedi (kilde på 1.33 - hvor man selv hører hva de sier) til å plutselig få hukommelsen tilbake...

 

Ja, det er klart at vi som ikke har snakket med dem, må kun forholde seg til hva avisene sier. Men det betyr alikevel ikke at alt det avisene skriver er riktig og stemmer med det virkeligheten tilsier. Det er noe vi alle vet. Avisene ønsker å tjene penger, og dermed gjør dem stoffet mer spennende for å få solgt mer. Dette handler ikke om at avisene er fiendtlig innstilte på disse to. Sjekk her!

 

Som jeg nevnte i posten som ble slettet så så jeg bildet av abedi som viste liket etter at det ble fraktet til Kisangani. Dessverre er originalen borte og det jeg klarte å finne frem er halvparten av original bildet som har dårlig kvalitet og er i tillegg sensurert av mediene her i landet...

 

 

post-175153-1256888974_thumb.jpg

 

 

Dette kan være et bilde av en hvilke som helst annen mann som er plottet inn i denne settingen.

 

Hvis de løp rett ut i jungelen ville de ikke hatt behov for å rense blod fra settet med mindre de kom tilbake til bilen og kjørte vekk, ikke sant? Liket dumpet de vel med en gang antar jeg. Etter en stund stoppet de bilen og tok det kjente bildet.

 

Kjenner ikke detaljene godt nok til å kommentere dette, men dette er kun noe du muligens tror, ikke vet. Noe helt annet kan ha skjedd uten at vi vet det helt klart.

 

 

 

 

Uansett om vi får dem eller ikke synes jeg vi burde slutte å gi så mye støtte til Kongo når de "oppfører" seg på denne måten.. La oss heller gi det til et land som "vil" bli bedre, ikke et som anklager oss og krever penger av oss når vi ikke har vist dem noe annet enn "kjærlighet".

 

Er ganske enig i det du sier her :-)

 

Aner ikke om de har gjort noe ulovlig der eller ikke, men å si at Norge kun har vist dem kjærlighet er BS. Norge har investert mye penger i gruvedrift der, hvor arbeiderne jobber under umennesklige forhold og ikke tjener en dritt og landet tappes for natur-ressurser. Ja vi gir uhjelp, men vi går ut i pluss totalt sett. Norge og mange andre land utnytter Kongo grovt. Det gjør det ikke greit at de ikke får en rettferdig rettsak, men det er det ikke mange andre som får der nede heller.

 

Vi kan uansettt ikke akseptere at to nordmenn blir utsatt for dette.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg sitter med en sterk følelse av at de aller fleste av dem som argumenterer for å fjerne støtte til Kongo, allerede er mot at Norge bruker penger på utlendinger i det hele tatt.

 

Sier du det.. denne saken er en helt annen en om Norge sender penger til å hjelpe fattige folk som lider av sult. De er takknemlige for hjelpen, mens jeg syens at Kongo, i og med at dette har skjedd, så syens jeg de har vært litt brå. Jeg sier ikke 100% at jeg vil fjene støtten til Kongo, men jeg synes at det kanskje kunne ha vært et virkemiddel for å kunne få "fangene" hjem.

 

Argumentene med at dette skulle ha noe med Moland & French-saken å gjøre er bare for å få foten lenger inn i dørsprekken. Slik argumentering er like lite logisk som det aktoren klarer å lire av seg.

 

Det kunne vært et virkemiddel, for å kunne fått dem hjem å kutte støtten.

 

 

Det virker som du tror Kongo er en person... Kongo er et land med over 10 mill innbyggere.

 

Én av disse inbyggerne har rettet et latterlig krav mot Norge, pga. hans tydelige utakt med virkeligheten. Denne karen er sannsynligvis en av de færreste i Kongo som tjener nok til å ikke ha behov for nødhjelp. Du vil altså at Norge, som nasjon, skal senke seg ned på denne karens nivå, og forsøke å økonomisk presse ham ved å holde tilbake penger som han aldri ser noe til, eller har noe behov for.

 

Vi skal altså sette i sving grove diplomatiske overtramp, for å tvinge til oss to tullinger av noen landsmenn, som i aller høyeste grad ikke nødvendigvis har sitt på det tørre.

 

Det virker for meg, også rimelig i utakt med virkeligheten.

Endret av Rata101
Lenke til kommentar
(...)

Ja, det er klart at vi som ikke har snakket med dem, må kun forholde seg til hva avisene sier. Men det betyr alikevel ikke at alt det avisene skriver er riktig og stemmer med det virkeligheten tilsier. Det er noe vi alle vet. Avisene ønsker å tjene penger, og dermed gjør dem stoffet mer spennende for å få solgt mer. Dette handler ikke om at avisene er fiendtlig innstilte på disse to. Sjekk her!

 

Du hoppet glatt over det eksemplet (på at Moland og French skifter historien sin) jeg tok opp og dreide dette over til diskusjon om hvorvidt mediene fremstiller virkeligheten slik den er eller pynter på den, en problemstilling som egentlig ikke er problemstilling siden det finnes bred enighet om at mediene faktisk gjør det.

Da må jeg be deg være konkret og spesifisere hvordan dette er relevant i forhold til det eksemplet på hvordan Moland og French skifter historien på hva som har skjedd den dagen.

Siden du linker til sier "Mye av det som står i media er løgn" men kommer med ingen konkrete eksempler. Videre ser det ut at siden er linket til familiene til de tiltalte. Ikke akkurat de mest objektive personene i denne debatten.

 

Hvis du skal dra frem medienes sensasjon-jag som argument i denne diskusjonen så får du jammen vise frem til konkrete eksempler i de eksemplarene jeg har brukt.

 

Dette kan være et bilde av en hvilke som helst annen mann som er plottet inn i denne settingen.

 

Isåfall må jeg spørre deg hvorfor briten Thomas Hubert skulle lyve om identiteten til liket?

 

Kjenner ikke detaljene godt nok til å kommentere dette, men dette er kun noe du muligens tror, ikke vet.

 

Jeg bare baserer meg på hva de selv har sagt til avisene. Mulig at de ikke har kjørt bilen flere timer (faktisk tror jeg ikke at de har gjort det hvis du absolutt skal vite min mening) før de stoppet og renset settet men i så fall er det merkelig at de tar seg tid til å rense settet (og ta et bilde) før de kjører vekk fra åstedet - tross alt det er jo drapsmenn rundt stedet. Selvsagt - hvis man selv er drapsmann så vet man at man er trygg...

Det eneste jeg vet 100% er at de ikke løp rett ut i bushen etter drapet fordi da kunne ikke bildet bli tatt.

Lenke til kommentar

Moren til Joshua French offentliggjorde i dag et brev fra et vitne som har nye opplysninger i drapssaken med de to nordmennene i Kongo.

 

I utgangspunktet så går den ut på at i et fengsel overhørte et vitne en diskusjon mellom tre andre militære som var arrestert. Diskusjonen var ekstremt detaljert og dreier seg om at de militære planla ranet og at under overfallet et vådeskudd traff sjåføren som var med i planen. Etter det flyktet de militære fra åstedet. :hmm:

 

Direkte link til brevet.

Endret av PzMan
Lenke til kommentar

PzMan, Hvorfor historiene har forandret seg så "dramatisk" for hver gang er kanskje fordi at French og Moland har sagt noe og Media har vridd det inn i sine egne "spennende" konklusjoner og versjoner.

 

altså French og Moland har aldri virkelig fortalt hva som har skjedd, men siden avisene og media vil selge har de trukket frem konklusjoner og teorier av de minste ting.

 

Derfor kan man ikke stole helt på hva media sier.

Endret av thebull
Lenke til kommentar
PzMan, Hvorfor historiene har forandret seg så "dramatisk" for hver gang er kanskje fordi at French og Moland har sagt noe og Media har vridd det inn i sine egne "spennende" konklusjoner og versjoner.

 

altså French og Moland har aldri virkelig fortalt hva som har skjedd, men siden avisene og media vil selge har de trukket frem konklusjoner og teorier av de minste ting.

 

Derfor kan man ikke stole helt på hva media sier.

 

Så basically, NRK monterte det videoklippet hvor Moland sier en ting og forfalsket uttalelsen fra advokaten hans hvor de nå husker at Kepo drepte sjåføren? Jeg brukte med vilje NRK som kilde fordi dette er definitivt et medium som ikke finansieres via reklame :)

 

BTW, du kan fint gjennomgå alle mine innlegg i denne tråden og du vil se at jeg aldri anvendte meg av kilder hvor det er åpenbare spekulasjoner (linkene til Heritage o.l)

Endret av PzMan
Lenke til kommentar

Må si at det er litt merkelig at du forandrer på det gamle utsagnet ditt etter jeg har kommet med mitt nye.

 

Og de fleste "historiene" om hva som skjedde dagen sjåføren ble drept er rene teorier og spekulasjoner som media har kommet med av den minste ting. French og Moland har nå kommet med sin virkelige forklaring om hva som skjedde.

Endret av thebull
Lenke til kommentar
Det virker som du tror Kongo er en person... Kongo er et land med over 10 mill innbyggere.

 

Jeg tror på ingen som helst måter at landet Kongo er en person. Kongo er et land, akkurat som Norge. Bare så det ikke skal være noe tvil rundt det.

 

Én av disse inbyggerne har rettet et latterlig krav mot Norge, pga. hans tydelige utakt med virkeligheten.

 

Han representerer Kongos lover og regler, og dermed så kan man si at han reprsesenterer Kongos interesser og dermed landet Kongo.

 

Denne karen er sannsynligvis en av de færreste i Kongo som tjener nok til å ikke ha behov for nødhjelp. Du vil altså at Norge, som nasjon, skal senke seg ned på denne karens nivå, og forsøke å økonomisk presse ham ved å holde tilbake penger som han aldri ser noe til, eller har noe behov for.

 

Du skriver litt rotete, så det er litt vanskelig å fullstendig forstå hva det er du prøver å si. Men om du mener at jeg har sagt at "Norge skal senke seg ned på denne personens nivå for å presse han for penger han ikke ser noe til", så mener jeg at det er myndighetene i landet som er ansvarlige i hva Kongo sier å gjør i forskjellige saker. Denne saken synes jeg de har håndtert mildt sagt meget dårlig, dermed så synes jeg at det kan være et virkemiddel å muligens stoppe de økonomiske støttene til Kongo i en viss periode. Dette for muligens å få utlevet "fangene" til Norge. Dette er ikke å presse en person for penger, men å ikke gjennomføre pengeoverføringer til et land som utsetter nordmenn for urettferdigheter og drapsforsøk.

 

Vi skal altså sette i sving grove diplomatiske overtramp, for å tvinge til oss to tullinger av noen landsmenn, som i aller høyeste grad ikke nødvendigvis har sitt på det tørre.

Det virker for meg, også rimelig i utakt med virkeligheten.

 

For det første så er det ingen selvfølgelighet at Norge skal overføre millioner av norske skattebataleres penger til Kongo, slik som det ser ut til at du mener at det er.

 

For det andre så er det ikke "grove diplomatiske overtramp" å stoppe overføringer av norske skattebetaleres penger til Kongo, om ikke norske myndigheter ønsker det lenger.

 

For det tredje så er det forhåndsdømming og lite usaklig å kalle de to fengslede nordmennene for "tullinger", når deres rettigheter blir krenket og når de ikke har noe de skulle ha sagt overfor myndighetene i Kongo.

Lenke til kommentar

Meg bekjent gir ikke norge penger direkte til Kongo i støtte, men sammen med Eu og andre land i en fastsatt pott.

Slutter norge å gi, må de andre landene gi mer for å oppfylle sine løfter, og det eneste norge oppnår ved å kutte de pengene er å bli upopulær hos våre samarbeidspartnere mens Kongo fortsatt får like mye i bistand.

Jeg ser heller ikke så veldig mange stemmer fra flyktningene i Kongo som pengene først og fremst går til som annklager norge for noe som helst.

 

Du mener tydeligvis at statsadvokaten i norge sine uttalelser også er det samme som landets mening, ettersom det er slik i Kongo?

Endret av archongamer
Lenke til kommentar
Hvis du skal dra frem medienes sensasjon-jag som argument i denne diskusjonen så får du jammen vise frem til konkrete eksempler i de eksemplarene jeg har brukt.

 

Hvor mye skal jeg bevise for deg? Sjekk her!

 

Isåfall må jeg spørre deg hvorfor briten Thomas Hubert skulle lyve om identiteten til liket?

 

Er det slik at briten var med på denne reisen til Kongo hvor sjåføren ble drept? Slik som jeg har hørt det så var det Moland og French som skulle ut på en 10 dagers lang reise alene til Kongo. Dermed så var ikke briten der.

Lenke til kommentar
Meg bekjent gir ikke norge penger direkte til Kongo i støtte, men sammen med Eu og andre land i en fastsatt pott.

Slutter norge å gi, må de andre landene gi mer for å oppfylle sine løfter, og det eneste norge oppnår ved å kutte de pengene er å bli upopulær hos våre samarbeidspartnere mens Kongo fortsatt får like mye i bistand.

Jeg ser heller ikke så veldig mange stemmer fra flyktningene i Kongo som pengene først og fremst går til som annklager norge for noe som helst.

 

Du mener tydeligvis at statsadvokaten i norge sine uttalelser også er det samme som landets mening, ettersom det er slik i Kongo?

 

Om Norge hadde gitt direkte, så hadde det vært et virkemiddel, men om de ikke gjør det, så funker det ikke som et ordentlig virkemiddel.

 

Når det gjelder at noen har anklaget Norge for noe, så kan man vel si det at retten i Kongo ankalger Norge, og det ligger nok litt rasisme bak dette her også. Da Moland og French ble ført inn i retten, så var det samlet masse mennesker rundt inngangen til domstolen, og de skrek "drep hvitingene! Drep hvitingene!"

 

Her er noe som også støtter oppunder rasisme.

Lenke til kommentar
Du mener tydeligvis at statsadvokaten i norge sine uttalelser også er det samme som landets mening, ettersom det er slik i Kongo?

 

Statsadvokaten/aktor representerer myndighetene i landet, og de fremmer krav om for eks. erstattning osv.., og om han/hun fremmer krav om erstattning, grunnet "norges spionasje i Kongo", så blir jo det at Kongo krever milliarder av Norge. Det er jo ikke aktor, statsadvokaten osv.. som ene og alene får pengen, om Norge skulle ha betalt. Det er jo landet Kongo som får pengene. De fremmer Kongos sak.

Lenke til kommentar

Selvsagt er det rasisme her, de føler vel fortsatt de har endel å hevne på den hvite mann osv.

Men det er en militær domstol, og jeg venter til høyesterett i hovedstaden sier sin dom før jeg går så langt som å si at Kongo som stat anklager norge for spionasje og krever oss noen statsbudsjett.

De gutta som leker domstol i miltæruniformer er mest av alt komiske og har ingen reell makt om de ikke velger å skyte gutta, noe jeg ikke tror de vil eller tør.

De ender opp med å flyttes til hovedstaden og så får man satse på at UD og norske politikere har gjort jobben sin med å legge press på de som har noe å si der nede.

 

Da tror jeg vi får litt mer nyktre og gjennomtenkte uttalelser og nyheter om de to gutta enn hva vi får servert så lenge de sitter der de gjør nå.

Lenke til kommentar
Hvor mye skal jeg bevise for deg? Sjekk her!

En intervju av en misjonær som egentlig ikke er relatert til eksemplene jeg oppga og bare prater om hans syn på media dekningen i generelle lag. Jeg kan godt dra en eksempel på det motsatte. En annen tilfeldig kar som riktignok har mer peil på media enn en misjonær.

 

Er det slik at briten var med på denne reisen til Kongo hvor sjåføren ble drept? Slik som jeg har hørt det så var det Moland og French som skulle ut på en 10 dagers lang reise alene til Kongo. Dermed så var ikke briten der.

Du stilte tvil om hvorvidt liket tilhørte Abedi. La meg sitere:

 

Dette kan være et bilde av en hvilke som helst annen mann som er plottet inn i denne settingen

 

Fotografen og journalisten Hubart ville nok merket hvis liket tilhørte en annen. Faktisk det er han som står for brorparten av alle fotografiene mediene her i norge har brukt om denne saken. Muligens også en eller to artikkeler.

 

Ellers ser jeg at du har null problemer med media når artikkelen er PRO-French og Moland :roll: ...

Endret av PzMan
Lenke til kommentar
Ellers ser jeg at du har null problemer med media når artikkelen er PRO-French og Moland :roll: ...

 

Jeg er stort sett alltid kritisk til det media skriver, men når du ba meg om å finne "bevis" så gjorde jeg det. Det har ingen ting med at jeg har "null problemer med media når det er PRO-Moland og French" å gjøre.

 

(trekker meg ut av diskusjonen nå, ikke fordi jeg tviler på hva jeg selv mener, men fordi jeg ikke lenger har tid til å diskutere nå :-) Takk for diskusjonen folkens!)

Endret av DNA biology
Lenke til kommentar

I midten av september, i det militære fengselet i Kisangani var en fengslet militær vitne til en diskusjon mellom tre andre militære som var arrestert for andre saker. De beklaget seg over at de hadde mislyktes i et angrep (ambush) som hadde til hensikt å rane penger fra to utlendinger,» lyder brevet.

 

«De to utlendingene var de to nordmennene som er nevnt over som hadde ankommet Kisangani i begynnelsen av april 2009 for å evaluere risikoen for en reiseoperatør.

 

http://www.nettavisen.no/nyheter/article2745143.ece

Lenke til kommentar

Det er det samme hva man sier om kongolesiske myndigheter og at norge ikke bør bry seg.

1) det er norske gutter

2) jeg har null respekt for myndighetene i kongo når vi ser hvilken håpløse standard retten her har

3) norske myndigheter bør gjøre alt de kan for å få dem hjem

Still dem gjerne for retten i norge, da er de ihvertfall sikret en fair trial.

 

Koloniene ble sluppet for tidlig, det har jeg alltid ment og dette beviser det nok en gang.

Å påstå noe annet er kriminelt både ovenfor gutta våre og innbyggerne i kongo!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...