Gå til innhold

Kongo-saken | Tjostolv Moland


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
kutt all bistand til bananrepublikken Kongo. Dette er så latterlig at man nesten skulle tro at kongoleserne er et laverestående folkeslag.

Sett deg ned en mørk vinternatt og tenk over konsekvensene dette vil få på BEFOLKNINGEN. Det er litt mere komplisert enn at bare de 'slemme' gutta i kulissene vil lide.

 

Da må landets befolkning ta konsekvensene at de lar Bavianas styre landet. Beklager, hardt sikkert, men er enig. Kutt all støtte til Kongo og sett press på dem.

 

Vi skal hele tiden tenke på alle andre, men aldri på oss selv. Jeg vil være egoistisk å tenke på "meg selv" denne gangen, kutt støtte til Kongo, press dem, og la Moland og French i alle fall få en rettferdig rettssak.

Endret av Bear^
Lenke til kommentar

Og igjen, Norge gir ikke direkte støtte økonomisk til Kongo, men gjennom et samarbeid med våres nærmeste allierte som har fastsatt en sum som skal gå til Kongo.

Slutter Norge da å gi, vil Kongo fortsatt få like mye penger da de andre landene må ta delen norge kutter ut, og det eneste man oppnår er å bli upopulær hos de vi samarbeider med, mens å " straffe" Kongo med å kutte bistand ikke vil ha noen invirkning.

 

Spør du meg er ikke de som mener flyktningene i Kongo skal straffes for å være fra samme land som noen idioter så veldig mye bedre enn disse gutta selv. Det er egoisme og nasjonalisme så det renner ut av øra på begge parter.

Lenke til kommentar

Ja vet at Norge gir som et vertsland i samarbeid med andre, men, hvorfor skal vi aldri tenke på våre egene uten å få slengt i trynet at man er egoister? Norge er et land som tenker mer på andre land, enn de tenker på sitt eget.

 

Om det er det som skal til får det så være. Kall meg gjerne egoist men om man er nødt å presse kongo via de andre landene man gir penger sammens med så får det bare bli på en slik måte. Jeg er i alle fall lei av at disse 2 skal utsettes for et sirkus av dimensjoner som ikke er verdig å kalles en rettssak. De bryr seg ikke om skyldsspørsmålet, de vil bare ha en dom. Når de t.o.m krever penger av Norge, sier det vel seg selv hvor seriøst denne prosedyen er.

Lenke til kommentar

Å straffe uskyldig flyktinger er ikke å legge press på et korrupt Kongo.

Og tror ikke norge vil gå til EU, Usa og andre å si at nå gir vi bare f..., for to landsmenn får ikke rettsaken vi føler de fortjener, så nå får heller dere ta dere av regningen.

At vi bør bruke EU og andre land til å legge politisk press på Kongo er en ting jeg er helt enig i at norske myndigheter bør få til i større skala enn de har gjort til i dag, men ser virkelig ikke hvorfor akkurat flyktninger og de som lider under det samme korrupte Kongo som våre to landsmenn er de som skal straffes.

Norge har heller ingen spesielle pressmidler å bruke ovenfor våre allierte, og de har nok ingen interesse av noen bistandsboikott fordi to norske eventyrlystne gutter har havnet i problemer.

Jeg tror vi skal si godt er det, for skulle man kuttet bistand hver gang man var uenig i noe, ville det vært enda flere sultne og syke folk på denne jorda enn vi har i dag.

Lenke til kommentar

Nå er det staten Kongo som har langet ut mot Norge, ikke 1 eller 10 menn i Kongo. Det er staten, under ett, Kongo som har langet ut mot Norge som stat, derav kravet og absurde beskyldninger om spionasje. Hvilken interesser skulle Norge ha for å spionere i Kongo, de velutbygde veinette bestående av Kongofloden? Eller det skjeldene dyret Kongo anser som en nasjonal skatt?

 

Når det er staten Kongo som langer ut mot Norge har jeg ingen betenkning om å la de gå ut over det kongolesiske folket, så får de heller kaste ut det korrupte fillenette sitt som de kaller for statsledere og erstate dem med noen mindre korrupte.

 

Høres krass ut her men jeg er lei av silkehansker og Norges bilde utav i verden. Vi er så dumsnill at om noen raner vett og forstand av oss, men i prosessen skader seg kraftig, vil vi betale sykehusregninga for dem og ønske dem god tur videre.

Lenke til kommentar

Jeg leser mest ordene til en fyr som vil ha hevn etter alt man har lest og hørt i media jeg, og du har et bilde av verden som ikke henger på grep.

Om man bare kunne kuttet bistanden og presset folket til å endre styre ville verden blitt et bedre sted. Sett mye av det i det siste?

 

Og om statsadvokaten i norge går å anklager et land for spionasje.

Er det da det samme som hele norges befolknings mening og vi fortjener den straffen som måtte komme til oss?

Hvis ikke, hvorfor skal det være annerledes i Kongo?

 

Meg bekjent er Kisangani den mest korrupte delen av Kongo, og i svært mange saker i opposisjon til regjering og styresmaktene i hovedstaden.

Å skulle dømme et helt folk for hva disse hottentottene herfra sier til journalister og et militærtribunal uten seriøsitet mener jeg er så feil man kan få det.

La gutta få påstå det de vil, så får man håpe de får prøvd saken sin i høyesterett i hovedstaden før man i det minste kan anta hva kongo som stat mener.

Endret av archongamer
Lenke til kommentar
Da må landets befolkning ta konsekvensene at de lar Bavianas styre landet. Beklager, hardt sikkert, men er enig. Kutt all støtte til Kongo og sett press på dem.

 

Vi skal hele tiden tenke på alle andre, men aldri på oss selv. Jeg vil være egoistisk å tenke på "meg selv" denne gangen, kutt støtte til Kongo, press dem, og la Moland og French i alle fall få en rettferdig rettssak.

 

Egoistisk og tenke på deg selv? Det er en utrolig inhuman tankegang i slike saker. Hva med "kutt all UD-støtte til disse bajasene, jeg nekter å betale skattepenger for å hjelp dem?" Skal man først være blodkynisk og inhuman er det en bedre løsning.

Lenke til kommentar

Bryr meg ikke noe særlig, får så være egoistisk og inhumant, da må heller regjeringen i Kongo ta konsekvensene av hva de setter folk til å gjøre for seg. Korrupsjon går ut over hele landet, og mye av det som sendes havner garantert i lommene til griske korrupte bakmenn. Til tross for at man sender millionbeløp til disse landene, ser man 2 ting: 1) De fattige sulter 2) regjeringsfolkene blir feite.

 

Hvor får de pengene fra om hele landet er lutfattig?

 

Holder på mitt, kutt støtten og sett press på Kongo, uansett hvilken konsekvenser det får for Kongo.

Lenke til kommentar
Bryr meg ikke noe særlig, får så være egoistisk og inhumant, da må heller regjeringen i Kongo ta konsekvensene av hva de setter folk til å gjøre for seg. Korrupsjon går ut over hele landet, og mye av det som sendes havner garantert i lommene til griske korrupte bakmenn. Til tross for at man sender millionbeløp til disse landene, ser man 2 ting: 1) De fattige sulter 2) regjeringsfolkene blir feite.

 

Hvor får de pengene fra om hele landet er lutfattig?

 

Holder på mitt, kutt støtten og sett press på Kongo, uansett hvilken konsekvenser det får for Kongo.

 

Du bryr deg ikke om folk som sulter og dør, men prøver likevel å forsvare synspunktet ditt med at de ikke vil få det verre? Interessant. Det du skriver har jeg uansett ikke mye til overs for. Å hindre akutt, livsnødvendig nødhjelp fordi noen ønsker å rette baker for smed ser jeg ikke på som noen spesielt god løsning.

 

Hvorfor har du forresten mer sympati med to drapstiltalte nordmenn enn sultende kongolesere?

Lenke til kommentar

2 drapstiltalte nordmenn med tiltalelser basert på indisier, historier uten sannhet og et sirkus av en rettssak? Ja gosh, lurer på hvorfor jeg sympatiserer med dem fremfor landet som forsøker å tappe milliarder ut av Norge uten noen holdepunkter.

Endret av Bear^
Lenke til kommentar
2 drapstiltalte nordmenn med tiltalelser basert på indisier, historier uten sannhet og et sirkus av en rettssak? Ja gosh, lurer på hvorfor jeg sympatiserer med dem fremfor landet som forsøker å tappe milliarder ut av Norge uten noen holdepunkter.

 

OK, greit; I beste fall to naive, eventyrlystne og rimelig uintelligente nordmenn. Og slutt å vri på det jeg sier. Jeg nevnte aldri landet Kongo som en enhet. De 70 millioner innbyggerne kan selvfølgelig ikke settes i samme bås alle sammen.

 

For min del kan man godt kutte alt av ressurser brukt til disse to nissene, og heller konsentrere seg om å hjelpe mennesker som i mindre grad har valgt å sette seg i livsfarlige situasjoner. Folk som fortjener det.

Lenke til kommentar
2 drapstiltalte nordmenn med tiltalelser basert på indisier

Hva med det? Tre drapsdømte i Orderud-saken besert kun på indisier ;)

 

I alle fall var det orden i Orderudsaken, ikke bilder av en tilfeldig person som peiker på et tilfeldig land, 2 brev med motstridene tilståelse hvorav retten velger kun 1 av dem som "det rette" uten å undersøke det og en hel bunte med andre ting som ikke hører hjemme i noen retssak.

 

OK, greit; I beste fall to naive, eventyrlystne og rimelig uintelligente nordmenn. Og slutt å vri på det jeg sier. Jeg nevnte aldri landet Kongo som en enhet. De 70 millioner innbyggerne kan selvfølgelig ikke settes i samme bås alle sammen.

 

For min del kan man godt kutte alt av ressurser brukt til disse to nissene, og heller konsentrere seg om å hjelpe mennesker som i mindre grad har valgt å sette seg i livsfarlige situasjoner. Folk som fortjener det.

 

Det er landet Kongo som retter krav mot Norge, landet Kongo som anklager dem og landet Kongo som dømmer dem. Det er landet Kongo vi må snakke om, ikke bryte det inn til folket i landet, men landet i seg selv.

Lenke til kommentar
I alle fall var det orden i Orderudsaken

Det kan diskuteres. Er jo stadig fler som mistenker det er begått justismord mot de tre dømte, og privatetterforskeren Per Sandberg vurderer å kreve gjenopptaking p.g.a. mangefull etterforskning.

 

 

ikke bilder av en tilfeldig person som peiker på et tilfeldig land

For oss er det (etterhvert) opplagt ja, men det fremstod nok ikke som "tilfeldig" for retten når det faktisk er en person iført militæreffekter og som faktisk holder pekefingeren på Kongo på kartet.

 

Uansett var ikke dette utslagsgivende, men heller at det faktisk var et vitne til drapet.

 

"Ja men han (passageren) krevde erstatning, derfor er han ikke seriøs!"

 

Vel, han hevder at også han ble skutt etter, men greide å flykte ut i jungelen mens kulene hvinte rundt. At det kan ha vært en traumatisk opplevelse er trolig, og sånn sett noe man kunne fått oppreising for også i norsk rettsinnstans.

Lenke til kommentar
Det er landet Kongo som retter krav mot Norge, landet Kongo som anklager dem og landet Kongo som dømmer dem. Det er landet Kongo vi må snakke om, ikke bryte det inn til folket i landet, men landet i seg selv.

 

Du kan godt mene at det er landet Kongo man må snakke om, men det er ikke det vi har snakket om hittil. Du sa rett ut at du gir faen i hva konsekvensene av å stoppe norsk akutt hjelp for fattige, uskyldige kongolesere blir. Da må det være lov å still spørsmål om hvorfor disse norske tufsene er så mye viktigere enn å redde livet til en stor del av Kongos uvitende befolkning.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...