Gå til innhold

Diskusjonstråd: Olympus & Panasonic MicroFourThirds (+ FourThirds)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

MFT har fortsatt bra utvalg i mindre hus og forstår at high end hus er viktige for et komplett system. Skulle imidlertid gjerne sett at det kom kompakte hus med siste sensor-generasjon både fra Olympus og Panasonic. F.eks en GX80-oppfølger fra Panasonic, eller en ny GM-modell.

Lenke til kommentar

Sjekket for moroskyld, og Lumix G9 veier 1 gram mer en tilsvarende Sony.

Sleng på 3 objektiver med ekvivalente brennvidder på hvert kamerahus og vei på nytt.

Hvordan har du tenkt til å montere tre objektiver på hvert av kamerahusene? Mulig jeg er uerfaren men jeg har ennå ikke funnet et eneste kamerahus som tar mer enn ett objektiv av gangen. :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

 

Sjekket for moroskyld, og Lumix G9 veier 1 gram mer en tilsvarende Sony.

Sleng på 3 objektiver med ekvivalente brennvidder på hvert kamerahus og vei på nytt.

Hvordan har du tenkt til å montere tre objektiver på hvert av kamerahusene? Mulig jeg er uerfaren men jeg har ennå ikke funnet et eneste kamerahus som tar mer enn ett objektiv av gangen. :)

 

 

Kanskje han venter på denne? :)

 

Skal dog sies at totalvekt kan ha noe å si, for eksempel går jeg ofte fjelltur med to objektiver (tele og vidvinkel, de lar seg ikke så lett croppe om hverandre, og jeg trenger begge -- tele til dyreliv og vidvinkel til landskap). For dagsturer kunne jeg egentlig uten problem hatt et tyngre kamera, men for ukesturer med telt er ikke dette alltid realistisk, hverken vektmessig eller plassmessig.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Ser han skriver "ekvivalente brennvidder", men glemmer å ta med ekvivalente blendertall også. Det burde også ha kraftig innvirkning på vektsammenligningen, hvis man finner noen nære ekvivalenter da.

 

Nå er nok kombinasjonen med 17mm, 25mm og 45 mmf1.2 med en OM1 II faktisk en del tyngre enn et oppsett med si et fullformats sony A7-kamera sammen med tilsvarende eller bedre opptikk, selv om man kun ser på "Iso-ekvivalente" brennvidder/t-stopp (altså ikke den teoretiske 2-gangeren man har, men ser på faktiske forskjeller i sensor på dxomark). Spesielt når en tar med at Olympus 25mm f1.2 ikke er så lyssterk (1.7 T)

 

Men nå finnes det mindre lyssterke objektiv til mFT du ikke finner på FF, så et mFT-system kan gjøres lettere. Og av og til er brennviddene viktigere enn lysstyrke. Hvis du vil opp i ytelse, enten oppløsning eller lysstyrke, synes jeg ikke mFT gir mye mening, men godtar du en "litt lav" (for meg, mer enn god nok) ytelse, er det nok det letteste alternativet.

Endret av Slettet+5132
Lenke til kommentar

Ja, jeg vet det er en del små og knallbra objektiver til mFT, men ofte finnes lignende til større formater med større ekvivalent blender som veier ganske lite ekstra. Noen objektiver til de større formatene finnes dessverre bare med relativt store blendertall og veier dermed også ganske mye. Jeg kunne godt tenkt meg noen ekstra små, lette og billige zoomer til APS-C/FF med f.eks f/5,6-8 i stedet for f/4-5,6. Noe sånt kombinert med noen lyssterke faste objektiver kunne vært en god kombinasjon. Zoomene til dagslys/landskap og turbruk.

Lenke til kommentar

Ja, jeg vet det er en del små og knallbra objektiver til mFT, men ofte finnes lignende til større formater med større ekvivalent blender som veier ganske lite ekstra. Noen objektiver til de større formatene finnes dessverre bare med relativt store blendertall og veier dermed også ganske mye. Jeg kunne godt tenkt meg noen ekstra små, lette og billige zoomer til APS-C/FF med f.eks f/5,6-8 i stedet for f/4-5,6. Noe sånt kombinert med noen lyssterke faste objektiver kunne vært en god kombinasjon. Zoomene til dagslys/landskap og turbruk.

 

Ønsker du et kompakt system er mFT et bedre valg enn APS/FF.

 

AtW

Lenke til kommentar

 

 

Sjekket for moroskyld, og Lumix G9 veier 1 gram mer en tilsvarende Sony.

Hva er det du vil kalle for en tilsvarende Sony?

 

A7 II modellene, de veier vel praktisk talt det samme, da regner ikke med at en 42,5mp sensor veier nesten 4 ganger så mye som en 12mp sensor...

 

A7 II (ikke S eller R, de koster betydelig mer) koster omtrent det samme eller litt mindre enn G9, så det er en grei sammenligning. La oss se litt på spesifikasjoner da:

 

Negativt:

- maks. 1080p video vs. 4K@60

- maks. 5fps vs. 60

- maks. lukker 1/8000 vs 1/32000

- 599g vs. 579g

- 4.5 stopp stab. vs. opptil 6 stopp

- ingen 6K/4K foto, ingen 80mp modus, ingen pre-burst osv.

- ingen berøringsskjerm

- dårligere værtetting

 

Positivt:

- fullframe vs. 4:3

- 24mp vs. 20mp

- PDAF (kan fås på E-M1 hvis det er avgjørende)

- Ca. 1 stopp bedre DR

 

Alt i alt virker Sony som et mye dårligere kjøp med mindre man absolutt trenger fullframe og det det innebærer. Men det er jo ikke akkurat overraskende da G9 er helt flunkende nytt, og A7 II kom ut i 2015.

Lenke til kommentar

Da er kameraet inne til undersøkelse hos Olympus. Blits-problemene viste seg å være en brukerfeil - jeg hadde stilt kameraet inn på elektronisk lukker, og det deaktiverer tydeligvis blitstilgang. Det var ikke jeg klar over, da elektronisk lukker ble introdusert med en fastvareoppdatering, og dermed stod det ikke i bruksanvisningen som fulgte med. Årsaken til at bildet blir svart er ikke bare at kameraet mister kontakten med objektivet, men lukkeren henger seg faktisk opp i lukket tilstand.

En oppfølging på dette - fikk kameraet tilbake fra service i dag. Det hadde oppstått dårlig kontakt i de elektroniske kontaktene i objektivfestet, så de ble byttet. Kostet 6480 yen, eller 450 kroner å reparere. Servicemenyen viser fortsatt 1F60, men jeg regner med at det er fordi de ikke har nullstilt den.

Lenke til kommentar
A7 II (ikke S eller R, de koster betydelig mer) koster omtrent det samme eller litt mindre enn G9, så det er en grei sammenligning. La oss se litt på spesifikasjoner da:

 

Negativt:

- maks. 1080p video vs. 4K@60

- maks. 5fps vs. 60

- maks. lukker 1/8000 vs 1/32000

- 599g vs. 579g

- 4.5 stopp stab. vs. opptil 6 stopp

- ingen 6K/4K foto, ingen 80mp modus, ingen pre-burst osv.

- ingen berøringsskjerm

- dårligere værtetting

 

Av disse er det vel bare værtettingen jeg ville brydd meg om. 

Lenke til kommentar

 

 

 

A7 II (ikke S eller R, de koster betydelig mer) koster omtrent det samme eller litt mindre enn G9, så det er en grei sammenligning. La oss se litt på spesifikasjoner da:

Negativt:

- maks. 1080p video vs. 4K@60

- maks. 5fps vs. 60

- maks. lukker 1/8000 vs 1/32000

- 599g vs. 579g

- 4.5 stopp stab. vs. opptil 6 stopp

- ingen 6K/4K foto, ingen 80mp modus, ingen pre-burst osv.

- ingen berøringsskjerm

- dårligere værtetting

 

Av disse er det vel bare værtettingen jeg ville brydd meg om.

Vi har alle ulike bruksområder, og for meg personlig til mitt bruk rangerer jeg det slik:

 

1. Mobilitet, dvs mindre behov for stativ og lettere/mindre teleobjektiver, slipper å drasse på enorme tele når jeg reiser

2. Overlegen stabilisering (spesielt med sync-is)

3. Værtett

 

Jeg har sett på Sony, ikke fordi jeg er misfornøyd med Olympus, men mest fordi det er fullformat. Skulle jeg valgt å benytte FF er A7II/III eneste alternativ sett opp mot det jeg har. Mellom der ligger Fuji T-2, men det er ikke FF. Hittil er kan jeg ikke se at mitt bruksmønster kan forsvare en slik investering/skifte.

 

I en slik vurdering koker jeg alltid ned til det viktigste parameteret som uansett er fotografen selv, og det er ikke noe problem å ta fantastiske bilder med et M43-kamera.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...